Knihy (ne jen) pro začátečníky (v železničním modelářství)

Někdo se zde v minulosti ptal, že jakou knihu by si měl přečíst jako začátečník v železničním modelářství. A někdo mu hned odpověděl, že nemusí nic číst a jen rovnou to dělat. Já bych ale řekl spíše naopak:
Čím více si toho přečtete, tím lépe.
Protože čím více z této oblasti toho víte a znáte, tím méně chyb a nesmyslů pak uděláte.
A začnu první knihou, kterou bych moc doporučoval pro začátečníky (a ne jen pro ně), a je to:
Modely železnice v terénu - Vladimír Zuska (Nadas, rok 1988)
Zde se dozvíte různé zákonitosti a pravidla na železnici ČSD, přičemž to platí dodnes.
Pan učitel je přísný ale dobrý, vysvětluje věci výborně.
Jen nějaká věc se kterou bych u něj nesouhlasil: Z důvodu abychom měli správně očíslované koleje, káže nám stavět zhlaví (výhybková část) jen v rovině a ne v oblouku, a že raději dát do oblouku ten kolejový střed stanice. Přičemž ale připouští, že takové stanice na ČSD skutečně jsou, co mají zhlaví v oblouku.
- Ale pokud jsou takové stanice, co mají zhlaví v oblouku, tak to znamená, že zhlaví v oblouku modelovat v pohodě můžeme, protože taková je i realita.
Nás k tomu samozřejmě tlačí hlavně prostorové důvody. Také pokud plánujeme na stanici posunovat, tedy i spojovat a rozpojovat vagóny, tak vůbec bych nedoporučoval dávat staniční koleje do oblouku, jak on radí, ale právě raději to zhlaví (výhybky), pokud už něco do oblouku dát musíme. Protože kdo si zkusil v oblouku spojovat a rozpojovat vogónky, hned pochopí proč.
Tedy hledáme nějaké řešení, aby stanice byla jako tak funkční i pro posun, pokud tam nějaký plánujeme dělat.
A ještě jedna maličkost. Víme, že u medelové železnice vzdálenosti i vlaky výrazně zkracujeme, to tam také uvádí a dává i nějaké příklady. Ale něco tam naznačuje o 4. vagónovém rychlíku. Nevím proč čtyři vagóny. Odborníci z železničního modelářství dávají jako vzorový standardní rychlík jen tří vagónový. A pokud se vám takový vejde do stanice (do užitkové délky kolejí) tak tam rychlík jezdit a zastavovat může. Žádný problém. Ale jinak tam už nic podivného není. Je to opravdu výborná kniha pro všechny a hlavně začátečníky.
(Knihu nemusíte shánět a kupovat, lze i půjčit. V Čechách i na Slovensku v různých vědeckých a technických knihovnách ji mají.)
Čím více si toho přečtete, tím lépe.
Protože čím více z této oblasti toho víte a znáte, tím méně chyb a nesmyslů pak uděláte.

A začnu první knihou, kterou bych moc doporučoval pro začátečníky (a ne jen pro ně), a je to:
Modely železnice v terénu - Vladimír Zuska (Nadas, rok 1988)
Zde se dozvíte různé zákonitosti a pravidla na železnici ČSD, přičemž to platí dodnes.
Pan učitel je přísný ale dobrý, vysvětluje věci výborně.
Jen nějaká věc se kterou bych u něj nesouhlasil: Z důvodu abychom měli správně očíslované koleje, káže nám stavět zhlaví (výhybková část) jen v rovině a ne v oblouku, a že raději dát do oblouku ten kolejový střed stanice. Přičemž ale připouští, že takové stanice na ČSD skutečně jsou, co mají zhlaví v oblouku.
- Ale pokud jsou takové stanice, co mají zhlaví v oblouku, tak to znamená, že zhlaví v oblouku modelovat v pohodě můžeme, protože taková je i realita.
Nás k tomu samozřejmě tlačí hlavně prostorové důvody. Také pokud plánujeme na stanici posunovat, tedy i spojovat a rozpojovat vagóny, tak vůbec bych nedoporučoval dávat staniční koleje do oblouku, jak on radí, ale právě raději to zhlaví (výhybky), pokud už něco do oblouku dát musíme. Protože kdo si zkusil v oblouku spojovat a rozpojovat vogónky, hned pochopí proč.

A ještě jedna maličkost. Víme, že u medelové železnice vzdálenosti i vlaky výrazně zkracujeme, to tam také uvádí a dává i nějaké příklady. Ale něco tam naznačuje o 4. vagónovém rychlíku. Nevím proč čtyři vagóny. Odborníci z železničního modelářství dávají jako vzorový standardní rychlík jen tří vagónový. A pokud se vám takový vejde do stanice (do užitkové délky kolejí) tak tam rychlík jezdit a zastavovat může. Žádný problém. Ale jinak tam už nic podivného není. Je to opravdu výborná kniha pro všechny a hlavně začátečníky.
(Knihu nemusíte shánět a kupovat, lze i půjčit. V Čechách i na Slovensku v různých vědeckých a technických knihovnách ji mají.)