Stránka 1 z 2

Ovál s vratnou smyčkou

PříspěvekNapsal: pon 15 dub, 2024 12:42 pm
od romansis
Dobrý den, chci se zeptat, jaká úskalí skrývá tento plánek kolejiště. Bylo by to ve velikosti G. Provoz dvou lokomotiv. Jedna analogová, která by jezdila jen po oválu. Druhá na baterie a ta by jezdila po
celém kolejišti. Předpokládám přerušení obou kolejí před oběma vratnými smyčkami a to ve dvou místech vzdálených od sebe 30cm, aby přerušení nemohla propojit lokomotiva. Snad jsem to dobře popsal. Děkuji za reakce. Šiška
loop.jpg

Re: Ovál s vratnou smyčkou

PříspěvekNapsal: pon 15 dub, 2024 2:43 pm
od Michal Šuhajda
Zdravím, místo odpovědí se budu spíš ptát.
Jaký motiv má navržené kolejiště zobrazovat? Má se kolejiště aspoň nějak přiblížit realitě?
Je cílem jen jezdit nebo modelovat skutečný provoz?
Budou všechny části viditelné, nebo např. smyčky skryty pod terénem, nebo jde o půdorys?
provoz bude řízen analogově nebo digitálně - DCC

Z úskalí mne napadá toto:
- Pokud nejde o schéma (viz výše) je prostor dost neprakticky využit. Z plánku není ani jasná celková plocha kolejiště.
- Krátké koleje ve "stanici" nejspíš neumožní odstavit víc než jeden dvounápravový vůz. Nebude možné křižovat nebo předjíždět s vlaky.
- Přerušení napájení musí být provedeno ve smyčce, úsek musí být oboustranně izolován z obou stran a jeho délka by měla být větší než je nejdelší souprava (vlak), protože většinou bývají vodivá i kola vozů.
- V izolovaných úsecích je nutné řešit přepínání polarity v kolejích.
To by asi pro začátek stačilo :)

Re: Ovál s vratnou smyčkou

PříspěvekNapsal: pon 15 dub, 2024 2:58 pm
od Zlámalík
Já se zeptám úplně jinak - je to v G, tedy tipuji zahradní železnici a tvar je daný přírodou.
Loko na baterie bude řízená RC soupravou? Pak by asi stačilo napájet analogově jen ovál a smyčky neřešit.

Re: Ovál s vratnou smyčkou

PříspěvekNapsal: pon 15 dub, 2024 3:15 pm
od romansis
Ano je to v G. Myšleno je to pro občasné postavení a ježdění. Nádraží bude delší, v SCARMu jsem neměl víc kolejí k dispozici. Loko na baterie bude dálkově ovládaná, druhá analog
a ta by jezdila jen po oválu.

Re: Ovál s vratnou smyčkou

PříspěvekNapsal: pon 15 dub, 2024 8:11 pm
od Zlámalík
No tak jsem to trefil dobře, mám souseda, co to má podobně :-)
Pak je to snadné - elektricky odděl obě větve směrem ke smyčkám 2x za sebou a do těchto větví nich nepouštěj napájení vůbec. Přesně jak píšeš v úvodním příspěvku.

Re: Ovál s vratnou smyčkou

PříspěvekNapsal: úte 16 dub, 2024 7:47 am
od Michal Šuhajda
Ahoj, přiznávám se bez mučení :D, že jsem v prvním příspěvku přehlédl informaci o bateriovém napájení.
Se zahradní železnicí nemám moc zkušeností, ale myslím si, že i tam se dá udělat modelové kolejiště, aby případně mohlo respektovat některé zákonitosti modelového provozu. Tvůj návrh má dobrý potenciál, ale mě by vadilo pár věcí. Dovolil jsem si je zohlednit a trochu upravil tvůj návrh - viz obrázek. Ber to jako můj osobní pohled, který se nemusí shodovat s tím Tvým.
Co mi vadí - a jak to řešit:
- Malou délku st. kolejí jsem už zmiňoval - Píšeš, že kolejiště (st. koleje) bude delší, tak jsem ho tedy na obrázku trochu natáhl bohužel bez měřítka, ale pro orientaci to snad stačí
- Není možnost jezdit všemi lokomotivami "všude" (to mi vadí zvlášť, kdy úprava napájení smyček není zase tak složitá) - upravit izolované úseky (s přerušenými kolejnicemi) a napájení smyček řešit např. dle návodu z webu Mašinky 2003
- Vadil by mi dvojitý průjezd vlaku oválem kdybych chtěl ze smyček do stanice - proto bych smyčky napojil směrem do stanice
- Malá kapacita stanice - Připravil bych si aspoň pláň stanice pro budoucí rozšíření - věř mi, že vozy i lokomotivy budou přibývat, tak ať máš místo kam je dát.
Rozšiřování lze dělat postupně . viz modrá/fialová v obrázku
- ostrý přechod oblouku a přímé - To asi není na pořadu dne pokud se chystáš kolejiště opakovaně skládat, ale pokud se rozhodneš pro trvalé řešení, zvážil bych použití flexi kolejí pro plynulejší oblouky (začátek oblouku - přechodnice) i kvůli přirozenějšímu vedení trati.
Co se týká námětu vleček, kamarád má na zahradě vlečku ke stolu, kde se cisterny (jeho vlastní výroby) s konzumovatelným obsahem stáčejí rovnou do připravených nádob. Původní verze - nyní už po modernizaci je trochu vidět na fotce: "Na první kolej přijel vlak z Plzně..."

Re: Ovál s vratnou smyčkou

PříspěvekNapsal: stř 17 dub, 2024 7:19 am
od romansis
Ahoj, děkuji za odpověď a případné náměty. To přerušení ve smyčce, mohlo by bít i před ní, před výhybkou?

Re: Ovál s vratnou smyčkou

PříspěvekNapsal: stř 17 dub, 2024 7:36 am
od romansis
Vlak s Plzně mám taky nachystaný, akorát bude z Vizovic.
IMG_20240417_092311.jpg

Re: Ovál s vratnou smyčkou

PříspěvekNapsal: stř 17 dub, 2024 7:38 am
od Dovi
romansis píše:přerušení ve smyčce, mohlo by bít i před ní, před výhybkou?

NE - smyčka zkratuje kolej (spojuje levou kolejnici s pravou).

Když se podíváš na výhybku a domyslíš si za ní tu smyčku, bude zřejmé, že by jsi zkratoval obě kolejnice.
(to je jako kdybys položil na obě kolejnice kus železa - zkratoval bys to)

Re: Ovál s vratnou smyčkou

PříspěvekNapsal: stř 17 dub, 2024 7:39 am
od Miloš Pavlát
Podle hesla "nikdy neříkej nikdy" by sice přerušení před výhybkou bylo možné, ale v tom případě by již nikdy nemohla jakákoli loko napájená z kolejí (analog/digital) zajet do smyčky! A nebo až po dodatečné přestavbě nebo rozříznutí kolejiva za výhybkou. Já bych to přerušil klidně už nyní 2× za výhybkami, co kdyby...
Jedině, že loko napájená z kolejí by byla ta poslední a další rozšiřování by bylo již pouze bateriovými. Pak by přerušení před výhybkou smysl dávalo.
Nehodící se škrtněte.

Re: Ovál s vratnou smyčkou

PříspěvekNapsal: stř 17 dub, 2024 7:43 am
od Miloš Pavlát
Dovi píše:
romansis píše:přerušení ve smyčce, mohlo by bít i před ní, před výhybkou?

NE - smyčka zkratuje kolej (spojuje levou kolejnici s pravou).

Když se podíváš na výhybku a domyslíš si za ní tu smyčku, bude zřejmé, že by jsi zkratoval obě kolejnice.
(to je jako kdybys položil na obě kolejnice kus železa - zkratoval bys to)


Z uvedeného dotazu usuzuji, že tazatel vůbec neuvažuje o napájení smyček.

Re: Ovál s vratnou smyčkou

PříspěvekNapsal: stř 17 dub, 2024 7:48 am
od romansis
Ano neuvažuji. Je to jen pro občasné postavení a poježdění.....

Re: Ovál s vratnou smyčkou

PříspěvekNapsal: stř 17 dub, 2024 8:00 am
od Miloš Pavlát
romansis píše:Ano je to v G. Myšleno je to pro občasné postavení a ježdění. Nádraží bude delší, v SCARMu jsem neměl víc kolejí k dispozici. Loko na baterie bude dálkově ovládaná, druhá analog
a ta by jezdila jen po oválu.


Obdoba jakési "kobercovky", ale na zahradě, že? Takže hlavně tam tu přerušenou kolej nezapomenout dát.

Re: Ovál s vratnou smyčkou

PříspěvekNapsal: stř 17 dub, 2024 8:03 am
od romansis
Ano, občas postavím i doma menší kolejiště.

Re: Ovál s vratnou smyčkou

PříspěvekNapsal: stř 17 dub, 2024 8:19 am
od Dovi
romansis píše:To přerušení ve smyčce, mohlo by být i před ní, před výhybkou?

Kolega Zlámalík Ti to (preventivně) zodpověděl již dříve, ale Tys pak tu otázku položil (jako kdyby) znovu...

Takže pokud to chceš provozovat v tomto omezeném režimu (loko napájená z kolejnic bude jezdit jen někde - a ne i do smyček), tak platí, co Ti pak napsal kolega Miloš Pavlát. Čili můžeš to (teď v rychlosti) udělat i takto, ale zvaž, jestli to není škoda se do budoucna takto omezovat.

Jestli se zatím nechceš zaobírat elektronikou řídící ty smyčky, tak to alespoň připrav na budoucnost a řízni to AŽ ZA VÝHYBKAMA (ve smyčkách). Budeš (zatím) schopen jezdit i tou lokomotivou napájenou z kolejnic až za výhybky těch smyček (byť třeba i jen pro dočasné odstavení vozu) a budeš to již mít předpřipravené pro event. budoucí plnohodnotný smyčkový provoz takovéto lokomotivy.