Stránka 1 z 2

Jazda v okruhu vs jazda z bodu "A" do bodu "B" v analogu

PříspěvekNapsal: sob 30 bře, 2024 7:35 pm
od Pavel206
Na fórume viacerí píšu, že jazda v okruhu je pre deti ale ako prakticky riešite jazdu z bodu "A" do bodu "B" v analogu?

Re: Jazda v okruhu vs jazda z bodu "A" do bodu "B" v analogu

PříspěvekNapsal: sob 30 bře, 2024 7:51 pm
od rawen
Ahoj.
Hodně o možnostech provozu na kolejišti napsal Milan Ferdián. Hledej "logika kruhu" a navazující témata; nejdřív zjisti, co se má na kolejích dít, potom teprve, jak to technicky (elektricky) zajistíš. A když už chceš zůstat u analogu, studuj starou literaturu, která to řeší a svým způsobem je nepřekonatelná.
(No, hlavně proto, že digitál vede a málokdo má potřebu updatovat staré a překonané technologie. - Ale tím nemyslím nic zlého.)

Radek

Re: Jazda v okruhu vs jazda z bodu "A" do bodu "B" v analogu

PříspěvekNapsal: sob 30 bře, 2024 8:05 pm
od Zlámalík
Něco mi uniká? Jak souvisí způsob ovládání s tvarem?

Re: Jazda v okruhu vs jazda z bodu "A" do bodu "B" v analogu

PříspěvekNapsal: sob 30 bře, 2024 8:19 pm
od Pavel206
Zlámalík píše:Něco mi uniká? Jak souvisí způsob ovládání s tvarem?

Súprava vyrazí z bodu "A" a príde do bodu "B". Ako sa súprava dostane naspäť do bodu "A" bez toto aby lokomotíva netlačila vagóny pred sebou? Jediná možnosť je lokomotívu pracne rozpojiť a mechanicky ju premiestniť na koniec súpravy.

Re: Jazda v okruhu vs jazda z bodu "A" do bodu "B" v analogu

PříspěvekNapsal: sob 30 bře, 2024 8:38 pm
od Zlámalík
Jo tááák.
Soupravu si buď rozpojím ručně (existuje tovární rozpojovací nástroj, já mám takovou plastovou jakoby plochou lžičku), případně existuje rozpojovač jako díl kolejiva, který spřáhla rozpojí bez sahání do kolejiště rukou (nebo se dá vyrobit). Lokomotiva pak ve stanici normálně objede soupravu po vedlejší koleji, připojí se na druhý konec a je připravená s vlakem vyrazit zpět.
Stanice, pokud to není zastávka na širé trati, by měla mít aspoň ty dvě koleje.
Nebo?

Re: Jazda v okruhu vs jazda z bodu "A" do bodu "B" v analogu

PříspěvekNapsal: sob 30 bře, 2024 8:51 pm
od Pavel206
Mám veľkosť "Z" a zatiaľ som nenarazil na továrenský rozpojovací nástroj. Vzhľadom na spôsob spájania neverím, že také niečo existuje ale môžem sa samozrejme mýliť.

Re: Jazda v okruhu vs jazda z bodu "A" do bodu "B" v analogu

PříspěvekNapsal: sob 30 bře, 2024 8:53 pm
od Zlámalík
Třeba tohle?
Jinak o spřáhlech pro Z je něco tady - Google pomůže :-)

Pak je tu varianta postavit si stanici a na obou stranách kolejiště mít skrytou smyčku. Sice vlak bude mít stejné řazení tam i zpět, ale obejde se to bez rozpojování.

Re: Jazda v okruhu vs jazda z bodu "A" do bodu "B" v analogu

PříspěvekNapsal: sob 30 bře, 2024 9:09 pm
od Pavel206
Tak to som asi prehliadol. Vyzerá to dobre ale ručná možnosť rozpojovania bez tohto rozpojovača asi neexistuje.
Druhá varianta - skrytá smyčka je síce technicky možná ale je pracnejšia a priestorovo náročnejšia.

Re: Jazda v okruhu vs jazda z bodu "A" do bodu "B" v analogu

PříspěvekNapsal: sob 30 bře, 2024 9:49 pm
od Ivan
Jako rawen, také doporučuji juknout na "logika kruhu" od Milana.

Genialita je v tom, že můžu jezdit buď dle grafikonu, z bodu A do bodu B a zpět, a nebo jen nechat vlaky kroužit. Nestydím se za to. Samozřejmě mám jen malé kolejiště.

Rozpojuji ručně, ale jak psal Zlámalík, je dost možnosti jak to řešit, i když v Z to asi bude náročnější.

Jestli tě logika kruhu zajímá a nic nenajdeš, tak napiš, nebo jukni třeba do mého vlákna Jizerka na plánek.

Re: Jazda v okruhu vs jazda z bodu "A" do bodu "B" v analogu

PříspěvekNapsal: ned 31 bře, 2024 8:36 am
od Pavel206
Ďakujem všetkým za podnetné rady ale z mojej strany to bolo len také malé filozofické zamyslenie na sviatky. Vzhľadom na moje veľmi malé priestorové možnosti som však túto dilemu vyriešil už dávnejšie kúpením kufríkového systému od fy Noch, kde sú samozrejme okruhy ale tu riešim úplne iné problémy. Vzhľadom na malé polomery oblúkov výrobca doporučuje nie dlhšie vagóny ako 8,5 cm. Samozrejme som toto odporučenie vztiahol aj na dĺžku prvých dvoch kúpených lokomotív, čo som ale nemal robiť. Niekde inde som sa ale dočítal ďaľšie obmedzenie - max. dve nápravy na jednom otočnom podvozku. V relatívne malých oblúkoch sú doslova brutálne stúpania 40 promile a jednom prípade až 75 promile, len v jednom je prijateľných 23 promile. Nepredpisuje norma resp. nejaké odporúčanie náhodou maximálne stúpanie 25 promile (a to možno iba v priamej)? Takýto renomovaný výrobca ich nemusí dodržiavať? Z tohto dôvodu mal dať do návodu aspoň čo sa týka lokomotív nejaké upozornenie. Na zmiernenie týchto stúpaní som to zatiaľ vyriešil podložením jedného okraja panela. Stúpanie som zmiernil na relatívne prijateľných 25 promile ale aj v tomto prípade vzhľadom na malé polomery je možné zapojiť za ľahšie lokomotívy max. 2 krátke osobné vagóny alebo max. 3-4 najľahšie nákladné vagóny. Ostatné sklony je možné prekonávať len jazdou z kopca, čo znižuje alternatívne možnosti pohybu po koľajisku. Ďaľšie možnosti čo som pozeral je odstránenie závažia z osobných vagónov, kde je potom ale problém nasadiť korbu (asi len do vnútra závažia vyrezať alebo odvŕtať otvory), nákladné snáď ani nejdú rozobrať. Ďaľšia možnosť je zväčšiť záťaž lokomotívy (olovo, pasty, wolframový prášok ....) ale v tomto merítku v malej parnej lokomotíve toho priestoru naozaj nie je veľa. Najväčšia a najťažšia 6 nápravová lokomotíva tieto problémy nemá.
Ale to je asi na inú tému.

Re: Jazda v okruhu vs jazda z bodu "A" do bodu "B" v analogu

PříspěvekNapsal: ned 31 bře, 2024 9:49 am
od hank
Normy ohledně stoupání nepředepisují nic. Prakticky je jako hraniční zvládnutelné stoupání pro většinu továrních hnacích vozidel v TT a N vyzkoušeno 30 - 40‰. Občas se ani renomovaným výrobcům něco nepovede - viz zdejší (i německé na TT-board) diskuse na téma Kaluga v TT od fy PIKO.

V eNku jsem si na délce 800 mm (z toho cca ⅓ v oblouku R=225 mm) nasimuloval stoupání 68‰. Většina hnacích vozidel mi do tohoto stoupání vytáhla 2 - 3 dvouosáky. Více viz tady viewtopic.php?f=1&t=13859#p306796 nebo tady viewtopic.php?f=51&t=7183&p=302592#p302592

Ještě: Jestli to v Zetku nejde řešit přitížením, zkus bandáže. Ale s touto velikostí nemám žádnou praktickou zkušenost.

Pokud jde o znázornění jízdy z A do B v kruhu/oválu bez manipulací v zákulisí, tak nejjednoduší je mít dvě shodné soupravy - pro každý směr jednu. Za jiných časů (v 80. letech) jsem měl na eNkovém oválu 4 soupravy: dva stejné nákladní vlaky - pro každý směr jeden, jeden sólo motor a jednu soupravu motor - přívěs - motor. Oba motorové vlaky jezdily oběma směry. Takže v zákulisí byly 4 průběžné koleje.

Re: Jazda v okruhu vs jazda z bodu "A" do bodu "B" v analogu

PříspěvekNapsal: ned 31 bře, 2024 10:04 am
od Zlámalík
Využij ty svátky a filozoficky se zamysli, co vlastně od modelů čekáš, to bych s dovolením viděl jako vhodný základ pro další úvahy.

Re: Jazda v okruhu vs jazda z bodu "A" do bodu "B" v analogu

PříspěvekNapsal: ned 31 bře, 2024 10:52 am
od Pavel206
Zlámalík píše:Využij ty svátky a filozoficky se zamysli, co vlastně od modelů čekáš, to bych s dovolením viděl jako vhodný základ pro další úvahy.

To ja len tak aby bardi v najlepších rokoch nezaspali.

Re: Jazda v okruhu vs jazda z bodu "A" do bodu "B" v analogu

PříspěvekNapsal: ned 31 bře, 2024 11:06 am
od Pavel206
to "hank" Jestli to v Zetku nejde řešit přitížením, zkus bandáže. Ale s touto velikostí nemám žádnou praktickou zkušenost.
Bandáže som vylúčil ako prvé, jednak som ich ani nenašiel a z priestorového hľadiska by sa tam asi ani nevošli resp. by bol problém nasadiť (ide o malú parnú lokomotívu).
Na jednom švajčiarskom fóre som dočítal, že to niekto riešil prebrúsením šmirgľovým papierom 1000 ale to by som asi nemal odvahu z hľadiska možnosti jednak poškodenia povrchu koľajníc a jednak ich rýchlejšieho zanášania nečistotami.

Re: Jazda v okruhu vs jazda z bodu "A" do bodu "B" v analogu

PříspěvekNapsal: ned 31 bře, 2024 7:25 pm
od JanoH0e
Pavel206 Tvoje "zamyslenie" už mnohý riešili. Problém rozpájania sa dá vyriešiť 1. koľajnicovým rozpojovačom, dá sa vyrobiť niekoľko druhov napr. pomocou serv, cievok atď., poprípade zakúpením továrenských výrobkov. 2. magnetickými spriahlami, v tvojom prípade do šachty Märklin. Pokiaľ nechceš posunovať s vagónmi, stačí lokomotíva a krajne vozy. Problém adhézie sa tiež rieši pomocou 2 spôsobov. 1. možnosť dováženie. Existuje "wolfrámova pasta", ktorou je možne dovážiť aj malé lokomotívy. Napr. Tungstenová pasta, za cc.10 euro za 15 g. Ale sú aj iné druhy. Druhá možnosť je umiestniť na spodok lokomotívy magnet a pod pražce kovový vodič. Používa firma Busch. Ja osobne používam oceľové lanko 1 mm. Pokiaľ ťa niečo zaujalo môžem ti napísať niečo viac.