Jazda v okruhu vs jazda z bodu "A" do bodu "B" v analogu

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Jazda v okruhu vs jazda z bodu "A" do bodu "B" v analogu

Příspěvekod Pavel206 » sob 30 bře, 2024 7:35 pm

Na fórume viacerí píšu, že jazda v okruhu je pre deti ale ako prakticky riešite jazdu z bodu "A" do bodu "B" v analogu?
Pavel206
 
Příspěvky: 23
Registrován: sob 31 pro, 2011 10:21 am

Re: Jazda v okruhu vs jazda z bodu "A" do bodu "B" v analogu

Příspěvekod rawen » sob 30 bře, 2024 7:51 pm

Ahoj.
Hodně o možnostech provozu na kolejišti napsal Milan Ferdián. Hledej "logika kruhu" a navazující témata; nejdřív zjisti, co se má na kolejích dít, potom teprve, jak to technicky (elektricky) zajistíš. A když už chceš zůstat u analogu, studuj starou literaturu, která to řeší a svým způsobem je nepřekonatelná.
(No, hlavně proto, že digitál vede a málokdo má potřebu updatovat staré a překonané technologie. - Ale tím nemyslím nic zlého.)

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1700
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Jazda v okruhu vs jazda z bodu "A" do bodu "B" v analogu

Příspěvekod Zlámalík » sob 30 bře, 2024 8:05 pm

Něco mi uniká? Jak souvisí způsob ovládání s tvarem?
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1841
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Jazda v okruhu vs jazda z bodu "A" do bodu "B" v analogu

Příspěvekod Pavel206 » sob 30 bře, 2024 8:19 pm

Zlámalík píše:Něco mi uniká? Jak souvisí způsob ovládání s tvarem?

Súprava vyrazí z bodu "A" a príde do bodu "B". Ako sa súprava dostane naspäť do bodu "A" bez toto aby lokomotíva netlačila vagóny pred sebou? Jediná možnosť je lokomotívu pracne rozpojiť a mechanicky ju premiestniť na koniec súpravy.
Pavel206
 
Příspěvky: 23
Registrován: sob 31 pro, 2011 10:21 am

Re: Jazda v okruhu vs jazda z bodu "A" do bodu "B" v analogu

Příspěvekod Zlámalík » sob 30 bře, 2024 8:38 pm

Jo tááák.
Soupravu si buď rozpojím ručně (existuje tovární rozpojovací nástroj, já mám takovou plastovou jakoby plochou lžičku), případně existuje rozpojovač jako díl kolejiva, který spřáhla rozpojí bez sahání do kolejiště rukou (nebo se dá vyrobit). Lokomotiva pak ve stanici normálně objede soupravu po vedlejší koleji, připojí se na druhý konec a je připravená s vlakem vyrazit zpět.
Stanice, pokud to není zastávka na širé trati, by měla mít aspoň ty dvě koleje.
Nebo?
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1841
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Jazda v okruhu vs jazda z bodu "A" do bodu "B" v analogu

Příspěvekod Pavel206 » sob 30 bře, 2024 8:51 pm

Mám veľkosť "Z" a zatiaľ som nenarazil na továrenský rozpojovací nástroj. Vzhľadom na spôsob spájania neverím, že také niečo existuje ale môžem sa samozrejme mýliť.
Pavel206
 
Příspěvky: 23
Registrován: sob 31 pro, 2011 10:21 am

Re: Jazda v okruhu vs jazda z bodu "A" do bodu "B" v analogu

Příspěvekod Zlámalík » sob 30 bře, 2024 8:53 pm

Třeba tohle?
Jinak o spřáhlech pro Z je něco tady - Google pomůže :-)

Pak je tu varianta postavit si stanici a na obou stranách kolejiště mít skrytou smyčku. Sice vlak bude mít stejné řazení tam i zpět, ale obejde se to bez rozpojování.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1841
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Jazda v okruhu vs jazda z bodu "A" do bodu "B" v analogu

Příspěvekod Pavel206 » sob 30 bře, 2024 9:09 pm

Tak to som asi prehliadol. Vyzerá to dobre ale ručná možnosť rozpojovania bez tohto rozpojovača asi neexistuje.
Druhá varianta - skrytá smyčka je síce technicky možná ale je pracnejšia a priestorovo náročnejšia.
Pavel206
 
Příspěvky: 23
Registrován: sob 31 pro, 2011 10:21 am

Re: Jazda v okruhu vs jazda z bodu "A" do bodu "B" v analogu

Příspěvekod Ivan » sob 30 bře, 2024 9:49 pm

Jako rawen, také doporučuji juknout na "logika kruhu" od Milana.

Genialita je v tom, že můžu jezdit buď dle grafikonu, z bodu A do bodu B a zpět, a nebo jen nechat vlaky kroužit. Nestydím se za to. Samozřejmě mám jen malé kolejiště.

Rozpojuji ručně, ale jak psal Zlámalík, je dost možnosti jak to řešit, i když v Z to asi bude náročnější.

Jestli tě logika kruhu zajímá a nic nenajdeš, tak napiš, nebo jukni třeba do mého vlákna Jizerka na plánek.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Jazda v okruhu vs jazda z bodu "A" do bodu "B" v analogu

Příspěvekod Pavel206 » ned 31 bře, 2024 8:36 am

Ďakujem všetkým za podnetné rady ale z mojej strany to bolo len také malé filozofické zamyslenie na sviatky. Vzhľadom na moje veľmi malé priestorové možnosti som však túto dilemu vyriešil už dávnejšie kúpením kufríkového systému od fy Noch, kde sú samozrejme okruhy ale tu riešim úplne iné problémy. Vzhľadom na malé polomery oblúkov výrobca doporučuje nie dlhšie vagóny ako 8,5 cm. Samozrejme som toto odporučenie vztiahol aj na dĺžku prvých dvoch kúpených lokomotív, čo som ale nemal robiť. Niekde inde som sa ale dočítal ďaľšie obmedzenie - max. dve nápravy na jednom otočnom podvozku. V relatívne malých oblúkoch sú doslova brutálne stúpania 40 promile a jednom prípade až 75 promile, len v jednom je prijateľných 23 promile. Nepredpisuje norma resp. nejaké odporúčanie náhodou maximálne stúpanie 25 promile (a to možno iba v priamej)? Takýto renomovaný výrobca ich nemusí dodržiavať? Z tohto dôvodu mal dať do návodu aspoň čo sa týka lokomotív nejaké upozornenie. Na zmiernenie týchto stúpaní som to zatiaľ vyriešil podložením jedného okraja panela. Stúpanie som zmiernil na relatívne prijateľných 25 promile ale aj v tomto prípade vzhľadom na malé polomery je možné zapojiť za ľahšie lokomotívy max. 2 krátke osobné vagóny alebo max. 3-4 najľahšie nákladné vagóny. Ostatné sklony je možné prekonávať len jazdou z kopca, čo znižuje alternatívne možnosti pohybu po koľajisku. Ďaľšie možnosti čo som pozeral je odstránenie závažia z osobných vagónov, kde je potom ale problém nasadiť korbu (asi len do vnútra závažia vyrezať alebo odvŕtať otvory), nákladné snáď ani nejdú rozobrať. Ďaľšia možnosť je zväčšiť záťaž lokomotívy (olovo, pasty, wolframový prášok ....) ale v tomto merítku v malej parnej lokomotíve toho priestoru naozaj nie je veľa. Najväčšia a najťažšia 6 nápravová lokomotíva tieto problémy nemá.
Ale to je asi na inú tému.
Pavel206
 
Příspěvky: 23
Registrován: sob 31 pro, 2011 10:21 am

Re: Jazda v okruhu vs jazda z bodu "A" do bodu "B" v analogu

Příspěvekod hank » ned 31 bře, 2024 9:49 am

Normy ohledně stoupání nepředepisují nic. Prakticky je jako hraniční zvládnutelné stoupání pro většinu továrních hnacích vozidel v TT a N vyzkoušeno 30 - 40‰. Občas se ani renomovaným výrobcům něco nepovede - viz zdejší (i německé na TT-board) diskuse na téma Kaluga v TT od fy PIKO.

V eNku jsem si na délce 800 mm (z toho cca ⅓ v oblouku R=225 mm) nasimuloval stoupání 68‰. Většina hnacích vozidel mi do tohoto stoupání vytáhla 2 - 3 dvouosáky. Více viz tady viewtopic.php?f=1&t=13859#p306796 nebo tady viewtopic.php?f=51&t=7183&p=302592#p302592

Ještě: Jestli to v Zetku nejde řešit přitížením, zkus bandáže. Ale s touto velikostí nemám žádnou praktickou zkušenost.

Pokud jde o znázornění jízdy z A do B v kruhu/oválu bez manipulací v zákulisí, tak nejjednoduší je mít dvě shodné soupravy - pro každý směr jednu. Za jiných časů (v 80. letech) jsem měl na eNkovém oválu 4 soupravy: dva stejné nákladní vlaky - pro každý směr jeden, jeden sólo motor a jednu soupravu motor - přívěs - motor. Oba motorové vlaky jezdily oběma směry. Takže v zákulisí byly 4 průběžné koleje.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6118
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Jazda v okruhu vs jazda z bodu "A" do bodu "B" v analogu

Příspěvekod Zlámalík » ned 31 bře, 2024 10:04 am

Využij ty svátky a filozoficky se zamysli, co vlastně od modelů čekáš, to bych s dovolením viděl jako vhodný základ pro další úvahy.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1841
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Jazda v okruhu vs jazda z bodu "A" do bodu "B" v analogu

Příspěvekod Pavel206 » ned 31 bře, 2024 10:52 am

Zlámalík píše:Využij ty svátky a filozoficky se zamysli, co vlastně od modelů čekáš, to bych s dovolením viděl jako vhodný základ pro další úvahy.

To ja len tak aby bardi v najlepších rokoch nezaspali.
Pavel206
 
Příspěvky: 23
Registrován: sob 31 pro, 2011 10:21 am

Re: Jazda v okruhu vs jazda z bodu "A" do bodu "B" v analogu

Příspěvekod Pavel206 » ned 31 bře, 2024 11:06 am

to "hank" Jestli to v Zetku nejde řešit přitížením, zkus bandáže. Ale s touto velikostí nemám žádnou praktickou zkušenost.
Bandáže som vylúčil ako prvé, jednak som ich ani nenašiel a z priestorového hľadiska by sa tam asi ani nevošli resp. by bol problém nasadiť (ide o malú parnú lokomotívu).
Na jednom švajčiarskom fóre som dočítal, že to niekto riešil prebrúsením šmirgľovým papierom 1000 ale to by som asi nemal odvahu z hľadiska možnosti jednak poškodenia povrchu koľajníc a jednak ich rýchlejšieho zanášania nečistotami.
Pavel206
 
Příspěvky: 23
Registrován: sob 31 pro, 2011 10:21 am

Re: Jazda v okruhu vs jazda z bodu "A" do bodu "B" v analogu

Příspěvekod JanoH0e » ned 31 bře, 2024 7:25 pm

Pavel206 Tvoje "zamyslenie" už mnohý riešili. Problém rozpájania sa dá vyriešiť 1. koľajnicovým rozpojovačom, dá sa vyrobiť niekoľko druhov napr. pomocou serv, cievok atď., poprípade zakúpením továrenských výrobkov. 2. magnetickými spriahlami, v tvojom prípade do šachty Märklin. Pokiaľ nechceš posunovať s vagónmi, stačí lokomotíva a krajne vozy. Problém adhézie sa tiež rieši pomocou 2 spôsobov. 1. možnosť dováženie. Existuje "wolfrámova pasta", ktorou je možne dovážiť aj malé lokomotívy. Napr. Tungstenová pasta, za cc.10 euro za 15 g. Ale sú aj iné druhy. Druhá možnosť je umiestniť na spodok lokomotívy magnet a pod pražce kovový vodič. Používa firma Busch. Ja osobne používam oceľové lanko 1 mm. Pokiaľ ťa niečo zaujalo môžem ti napísať niečo viac.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Další

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků