Před časem jsem slíbil nějaké povídání o cukrovarech, celý vánoční a novoroční čas jsem ovšem trávil prací nad jinými texty, které se vůbec nedařily. Nicméně jsem našel alespoň dvě krátké citace s tématem cukrovarů, resp. cukrovarských vleček. Asi to většinou budete znát. Jeden je o vlečce cukrovaru Mělník:
"Spojovací dráha ze stanice Mělnické dráhy severozápadní do cukrovaru v Mělníku byla otevřena 28. října 1889 a je 1.697,3 m dlouhá, na ní nalézá se u silnice mladoboleslavské, přes kterou přejíždí, domek s mostní kolejní váhou na odvažování železničních vozů. Doprava veškerého zboží na této dráze činila od jejího otevření do konce roku 1889 148 300 q. Správu obstarává cukrovar sám."
Ludvík BÖHM,
Královské věnné město Mělník a okres Mělnický, Mělník 1892, s. 109
další je podobný o Byšicích:
"Spojovací dráha ze stanice Byšické, dráhy Turnovsko-kralupské do cukrovaru v Byšicích otevřena byla v roce 1872 a je dlouhá 335 m, mimo dva malé mostky jde přes potok Klokoč (dnes Košátecký potok) dřevěný most 21 m dlouhý. Ve dvoře cukrovaru náleží k dráze domek signální. Doprava po dráze té v roce 1889 činila 146 000 q. Správu spojky té obstarává cukrovar sám."
tamtéž, s. 111
Více podrobností o vlečce v Byšicích a provozu na ní:
http://www.vlakregion.cz/trate/070/vlec ... itana.htmlv podstatě je tam i výše uvedený citát, citovaný z bakalářské práce J. Sisáka (svět je malý, kdysi mne učil na gymnáziu).
Případné otázky: jak mohl vypadat signální domek a kolejová váha?
Poznámka: 1q by měl být skutečně metrickým centem (100 kg) a nikoliv centem celním (50 kg), případně rakouským centem o hmotnosti 56 kg