Průzkum - kolejiště / liborj

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Průzkum - kolejiště / liborj

Příspěvekod hank » sob 23 pro, 2023 11:17 am

Michal Šuhajda píše:Dej hladovému rybu a najít se na den, nauč ho rybařit a má co jíst celý život…


Já jsem čerpal odtud:
Stanislav Pavlíček - Naše lokálky, vydalo Dokořán Praha 2002, ISBN 80-86569-13-6
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6166
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Průzkum - kolejiště / liborj

Příspěvekod hank » sob 23 pro, 2023 11:33 am

Michal Šuhajda píše:Pokud bys chtěl pátrat samostatně, doporučuji Atlas drah od Z.Hudce. V elektronické verzi je přístupný…


...ve formátu dwf, takže pro mě jako uživatele linuxu k ničemu. A nedaří se mi ani konvertovat soubory dwf do nějakého rozumnějšího formátu.

Edit: Zřejmě jediný fungující postup pro linuxáky je stáhnout si dwf soubory z odkazovaného atlasu na místní disk a poslat je ke konverzi na pdf do cloudu sem:
https://www.coolutils.com/online/DWF-to-PDF
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6166
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Průzkum - kolejiště / liborj

Příspěvekod liborj » sob 23 pro, 2023 3:45 pm

Vážení pánové,

velice děkuji, některé jsem tedy odhadl správě, ale děkuji velice moc za další jména a lokality. Nějak se mé úvahy od kolejiště Pereš posouvají k většímu (o něco) projektu, tak uvidíme jak to dopadne. Zajímavé jsou ty Židlochovice, president T. G. Masaryk pobýval několikráte na zámku v Židlochovicích na zámku, snad se tam dodnes dochovala koupelna z té doby. V Národním archivu ve fondu Policejního presidia a ministerstva vnitra jsou dochovány sestavy oficiálních vlaků TGM při cestách na Slovensko a na Podkarpatskou Rus. Byla to první velká cesta TGM tam tuším v letech 1920 nebo 1921. Tam se na vagónech vezly i prezidentské automobily. Otázka zní jestli prezidentský vlak (v tomto případě menší) zajížděl také do malého nádraží do Židlochovic a nebo byl odstaven v Hrušovanech a potom se jelo autem. Fotky co jsem zatím viděl jsou pouze z obce a ze zámku. Teda ty co jsou u nás v archivu, ale vzhledem k tomu, že jich je skoro 9 tis., tak bych věřil, že se jiná nedochovala.

Tak hezký podvečer
Libor J.
liborj
 
Příspěvky: 48
Registrován: úte 05 pro, 2023 2:17 pm

Re: Průzkum - kolejiště / liborj

Příspěvekod Jarda H. » sob 23 pro, 2023 4:26 pm

liborj píše: .... Zajímavé jsou ty Židlochovice .....


Asi jen (zrušenou) vlečkou do prostor bývalého cukrovaru, kde byla další zajímavost - úzká drážka, spojující cukrovar s okolím. Ta (úzkokolejka) nebyla malá :lol: , měla přes 20 km a byla tam údajně více než 60 vozů ?! I vlečka samotného cukrovaru byla velká, větší než žel.stanice Židlochovice.
Mimochodem současný stav je klasický, odpovídající dnešní době :roll: !
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Průzkum - kolejiště / liborj

Příspěvekod liborj » sob 23 pro, 2023 6:48 pm

myslím, že dojížděli asi opravdu jen tím autem, ale možná ne, uvidíme časem, no právě se upravuje (optimalizuje) nádraží u nás, už před lety zmizela kolejová váha, definitivně padlo skladiště a z kolejí je tak 1/3, normovaná nástupiště, takže je ze všeho taková úzká divná "nudlovka".
l.
liborj
 
Příspěvky: 48
Registrován: úte 05 pro, 2023 2:17 pm

Re: Průzkum - kolejiště / liborj

Příspěvekod liborj » sob 23 pro, 2023 8:32 pm

V předvečer Vánoc takový malý dárek všem, odkaz na část našeho elektronického muzejního archivu. Železniční stanice Včelná při průjezdu Edvarda Beneše při návratu z pařížské mírové konference /1919/ po konci "Velké války". Tak ať je zítřek krásný, požehnaný a mír mezi námi.
Libor J.

https://vademecum.nm.cz/nm/Zoomify.acti ... canIndex=0
liborj
 
Příspěvky: 48
Registrován: úte 05 pro, 2023 2:17 pm

Re: Průzkum - kolejiště / liborj

Příspěvekod liborj » úte 02 led, 2024 6:59 pm

tak jsem se podíval na nějaké knihy o hospodaření v okolí železnice Lhotka - Střednice. Mimo cukrovou řepu, občas nějaké dřevo a příležitostné obchody se ze Střednice a blízké Vysoké ve velkém vyvážel zdejší proslulý chmel (srovnatelný s chmelem žateckým) a sušené ovoce, především třešně, ořechy, třešně byly žádaným artiklem i ve Vídni. Naopak zanikl zbytek vinic. A v okolí bylo několik prosperujících menších cihelen. V samotné Vysoké bylo několik hospod, řemeslníků, prodavačů lihovin atd. Snaha o prodloužení železnice až do Dubé dávala jistě smysl, právě Dubá byla dalším producentem velkého množství chmele (dubský zelenáč), dnes ovšem nic z toho neexistuje. Velká byla i produkce mléka a mléčných produktů.
liborj
 
Příspěvky: 48
Registrován: úte 05 pro, 2023 2:17 pm

Re: Průzkum - kolejiště / liborj

Příspěvekod liborj » úte 02 led, 2024 9:02 pm

Před časem jsem slíbil nějaké povídání o cukrovarech, celý vánoční a novoroční čas jsem ovšem trávil prací nad jinými texty, které se vůbec nedařily. Nicméně jsem našel alespoň dvě krátké citace s tématem cukrovarů, resp. cukrovarských vleček. Asi to většinou budete znát. Jeden je o vlečce cukrovaru Mělník:

"Spojovací dráha ze stanice Mělnické dráhy severozápadní do cukrovaru v Mělníku byla otevřena 28. října 1889 a je 1.697,3 m dlouhá, na ní nalézá se u silnice mladoboleslavské, přes kterou přejíždí, domek s mostní kolejní váhou na odvažování železničních vozů. Doprava veškerého zboží na této dráze činila od jejího otevření do konce roku 1889 148 300 q. Správu obstarává cukrovar sám."
Ludvík BÖHM, Královské věnné město Mělník a okres Mělnický, Mělník 1892, s. 109

další je podobný o Byšicích:
"Spojovací dráha ze stanice Byšické, dráhy Turnovsko-kralupské do cukrovaru v Byšicích otevřena byla v roce 1872 a je dlouhá 335 m, mimo dva malé mostky jde přes potok Klokoč (dnes Košátecký potok) dřevěný most 21 m dlouhý. Ve dvoře cukrovaru náleží k dráze domek signální. Doprava po dráze té v roce 1889 činila 146 000 q. Správu spojky té obstarává cukrovar sám."
tamtéž, s. 111

Více podrobností o vlečce v Byšicích a provozu na ní: http://www.vlakregion.cz/trate/070/vlec ... itana.html
v podstatě je tam i výše uvedený citát, citovaný z bakalářské práce J. Sisáka (svět je malý, kdysi mne učil na gymnáziu).

Případné otázky: jak mohl vypadat signální domek a kolejová váha?

Poznámka: 1q by měl být skutečně metrickým centem (100 kg) a nikoliv centem celním (50 kg), případně rakouským centem o hmotnosti 56 kg
liborj
 
Příspěvky: 48
Registrován: úte 05 pro, 2023 2:17 pm

Re: Průzkum - kolejiště / liborj

Příspěvekod liborj » stř 10 led, 2024 10:58 am

ahoj všem,

tak jsem včera večer (9. 1. 2024) konečně zahájil práci na kolejišti Pereš dle M. Ferdiána. Zatím pouze práci na papírovém projektu, ale už to je opravdu činnost. Budu průběžně informovat, včetně nákupu materiálu, finančních nákladů, času a spol. ať je to zábavné a prosím zkušené modeláře o shovívavost a děkuji za dosud udělené rady. Bude to můj první pokus, před zamýšlenými projekty do budoucna.

Držte mi palce a pěkný den přeji
Libor J.
liborj
 
Příspěvky: 48
Registrován: úte 05 pro, 2023 2:17 pm

Re: Průzkum - kolejiště / liborj

Příspěvekod liborj » stř 10 led, 2024 3:44 pm

P. S. Ještě jedna naivní otázka, jaké to mám vlastně pořídit ty dvě výhybky od Tillig TT?
liborj
 
Příspěvky: 48
Registrován: úte 05 pro, 2023 2:17 pm

Re: Průzkum - kolejiště / liborj

Příspěvekod Ivan » stř 10 led, 2024 6:54 pm

liborj píše:P. S. Ještě jedna naivní otázka, jaké to mám vlastně pořídit ty dvě výhybky od Tillig TT?


Jestli se stále bavíme o plánku Peres, tak dvě levé obloukové Tillig, neboli IBW.

Koleje doporučuji z flexi, budeš mít méně spojů, ale můžeš samozřejmě i z kusové.


Obrázek
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1707
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Průzkum - kolejiště / liborj

Příspěvekod liborj » stř 10 led, 2024 9:14 pm

díky, ano stále to samé, rozhodl jsem se nejdříve zkusit toto kolejiště a když se práce povede pokračovat vlastními projekty a díky za radu, ještě jaký přestavník, myslím, že pro začátek asi zvolím něco velmi jednoduchého, možná ruční?
l.
liborj
 
Příspěvky: 48
Registrován: úte 05 pro, 2023 2:17 pm

Re: Průzkum - kolejiště / liborj

Příspěvekod Ivan » čtv 11 led, 2024 12:21 pm

Myslím, že na počáteční test fajn volba námětu.
Taky bych na takový projekt uvažoval o ručním. Netřeba se však bát i přestavníků. Já měl také obavy, nakonec jsem vybral MP1 pro jednoduchost montáže a nelituji. Najdou se asi i lepší, nebo hodně lidí používá serva, já jsem s nimi však ve výsledku spokojen. Výhodou je, že mají koncové vypínání polohy. Takže je můžeš jednoduše zapojit ke zdroji a ovládat jen třeba páčkovým přepínačem.
Na netu najdeš však pár zajímavých návodu na ruční ovládání, nebo můžeš vymyslet něco svého :wink:
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1707
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Průzkum - kolejiště / liborj

Příspěvekod Tomáš10 » čtv 11 led, 2024 2:28 pm

Také jsem pro své první kolejiště zvolil MTB Mp1 a nelituji.
Ty novější mají i dekodéry pro případný digitál.
Tomáš10
 
Příspěvky: 196
Registrován: stř 06 úno, 2013 1:28 pm

Re: Průzkum - kolejiště / liborj

Příspěvekod Střelec » čtv 11 led, 2024 4:29 pm

Přestavníky lze ovládat i ručně bowdenem, osobně využívám bowdeny pro letecké modeláře, určené k převodu pohybu od serva na kormidla. Jsou přijatelně ohebné a včetně pláště mají průměr silnějšího drátu.
Jinak doporučuju vyštěrkovat i skryťák a mezi odstavnou a příjezdovou kolej ve skryťáku píchnout malou výhybkářskou boudu od Modelscene. Možná tam i podél hrany naznačit sypaný perón, pak to bude koukatelné ze všech stran.
Střelec
 
Příspěvky: 1628
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

PředchozíDalší

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: fulda a 7 návštevníků

cron