Stránka 1 z 1

Časovač Zeuke a nové koleje

PříspěvekNapsal: pon 13 lis, 2023 8:12 pm
od Cordarone01
Ahoj, předem se omlouvám za hloupý dotaz.
Prosím je možné nějakým způsobem připojit starý funkční časovač Zeuke na nové kolejivo Tillig s podložím?
Pokud ano, prosím o nějaký návod, který pochopí amatér :):)

Re: Časovač Zeuke a nové koleje

PříspěvekNapsal: pon 13 lis, 2023 10:54 pm
od BohousP
Určitě ano, ale musíš napsat, co s ním chceš dělat. I když dnes jsou daleko lepší časovače.

Re: Časovač Zeuke a nové koleje

PříspěvekNapsal: úte 14 lis, 2023 4:15 pm
od Vysočina
Plánek 1.
545_114a.jpg
545_114a.jpg (159.14 KiB) Zobrazeno 4578 krát

Plánek 2.
545_114_b.jpg
545_114_b.jpg (114.76 KiB) Zobrazeno 4578 krát


Příklad zastavovaní loko v bloku / zastávka , u návěstidla /. Těch analog zapojení je celá řada. Ať se daří ...
Zdroj obrázků - internet !

Re: Časovač Zeuke a nové koleje

PříspěvekNapsal: stř 15 lis, 2023 11:18 am
od BohousP
Ještě pořád (asi) nikdo z nás neví, co chce tazatel řešit. To zaprvé. A za druhé, koleje jsou pořád kolejemi a dráty drátama. Nic víc potřeba není. Podloží je jen mechanická záležitost. Problém můžou být kontaktní koleje, ty se asi už nevyrábí.

Re: Časovač Zeuke a nové koleje

PříspěvekNapsal: stř 15 lis, 2023 11:26 am
od Zlámalík
BohousP píše:Ještě pořád (asi) nikdo z nás neví, co chce tazatel řešit. To zaprvé. A za druhé, koleje jsou pořád kolejemi a dráty drátama. Nic víc potřeba není. Podloží je jen mechanická záležitost. Problém můžou být kontaktní koleje, ty se asi už nevyrábí.

Existuje tzv. "spínací kolej" - kolej, co má v jedné kolejnici oddělený asi 2 cm kousek, vyvedený na extra drát. Kontakt nastane dotykem koleček.
Jen poznámka pro ostatní, pro dotaz zde řešený to není potřebné, píšu jen pro doplnění.

Re: Časovač Zeuke a nové koleje

PříspěvekNapsal: stř 15 lis, 2023 9:40 pm
od Zlámalík
Tazatel se zatím neozval, nevíme, zda mu to stačí nebo ne.
Zapojí se to podle schématu. Pro kolejivo s podložím existují jak spojky izolované, tak spojky s kontaktem - pro připojení vodiče. Potřebný izolovaný úsek udělám tak, že spojím dvě koleje k sobě. Na jejich konce dám - podle schématu - izolované spojky, mezi ně pak spojku s vývodem. Tu využiju pro připojení relé, stejně jako dřív kontaktní svorku na přerušené koleji. Pro jednoduchost si přívod pro relé vytáhnu z některé spojky poblíž, třeba takto:

Zapojení relé Zeuke.jpg

Už je to jasný?

Re: Časovač Zeuke a nové koleje

PříspěvekNapsal: stř 06 pro, 2023 5:32 pm
od Cordarone01
Tak jsem měl konečně čas to vyzkoušet. V původním návodu není propojení z jednoho kraje na druhý. Udělal jsem to tedy viz. obr. výše. Pro funkčnost jsem musel ještě prohodit drátek izolovaný úsek a úsek se stálým napětím opačně, než je na obrázku.
Nyní to funguje.
Děkuji za pomoc.

Re: Časovač Zeuke a nové koleje

PříspěvekNapsal: stř 13 pro, 2023 12:23 pm
od D
Cordarone01:
> V původním návodu není propojení z jednoho kraje na druhý.

Ahoj.
Propojení není v návodu, ale fyzicky na časovači BTTB 8420, zespodu. Se samotným časovačem tento propoj nesouvisí a není s ním elektricky propojen. Slouží pouze pro zjednodušení zapojení časovače spolu s relé BTTB 8410, kde propojuje zem R do kontaktu A.

Samotný časovač funguje tak, že po vjetí lokomotivy do úseku se v časovači přes kola a motor lokomotivy z druhé koleje zahřívá bimetal. Po dosažení teploty nastavené otočným voličem se v časovači přepne kontakt, který v tomto zapojení vyzkratuje bimetal a propojí úsek. Tím se bimetal odpojí, začne chladnout. Vlak odjíždí. Až bimetal ochladne, kontakt přepne napájení úseku z přímého propoje na bimetal a úsek je připraven na zastavení další lokomotivy. Nevýhodou je napájení z trakčního zdroje přes motor lokomotivy, délka stání tak bude úměrná odporu v motorku konkrétní lokomotivy a aktuálně nastavené rychlosti na analogovém ovladači.

Při použití časovače spolu s bistabilním relé (BTTB 8410) je časovač spínán kontakty (BTTB 6640) před vjezdem do úseku, které vstupem 1 přepnou relé do pozice 1 a relé odpojí úsek a připojí bimetal. Po dosažení doby ohřevu kontakt v časovači sepne vstup 2 relé, to v pozici 2 odpojí bimetal a připojí úsek, takže vlak může odjet. Po ochladnutí bimetalu přestane časovač spínat relé do pozice 2 a do úseku může vjet další vlak. Bimetal je v tomto případě ohříván přímo proudem ze zdroje pro příslušenství, takže doba odpojení úseku a stání lokomotivy bude vždy stejná.

----

Kontakty v časovači BTTB 8420 (od toho horního s úchytem na drát):

  1. vstup, uvnitř vede na teplem řízený přepínač,
  2. (propoj),
  3. výstup z přepínače za studena sepnutý a přes odporový drát ohřívající bimetal,
  4. výstup z přepínače za studena rozepnutý,
  5. (propoj).