Stránka 1 z 2

profil kolej-podloží-násep

PříspěvekNapsal: ned 29 říj, 2023 9:02 pm
od HonzaV
nazdar, nedaří se mi najít, případně prosím přesunout pod správné vlákno....

mohl by mi tu někdo dát cestu? hledám, jak by měly bát koleje nad násypem nad odtokovým kanálem v TT. abych si vyrobil tvar na nůž, kterým vyříznu správný tvar od kolejiva do polystyrenu.

Honza

Re: profil kolej-podloží-násep

PříspěvekNapsal: ned 29 říj, 2023 9:14 pm
od Ivan
Honzo, přiznám se, úplně jsem nepochopil tvůj text.

Co myslíš násypem a odtokovým kanálem? Můžeš prosím podrobněji rozvést, co po potřebuješ?

Možná jsem to ale nepochopil jen já :lol:

Re: profil kolej-podloží-násep

PříspěvekNapsal: ned 29 říj, 2023 9:24 pm
od HonzaV
IMG_0269.jpeg
chápu. jde mi o rozměry tohotok.

koleje na náspu ve svahu.
koleje, podloží. násep. odtokový "žlab" u svahu,

to vše má nějakou normu a rozměry. a já mám v plánu koleje dát na polystyrenový podklad, takže můžu "řezat" do hloubky a dělat odtoky a propustky a podobné věci. tak bych je měl rád správně.... díkes

Re: profil kolej-podloží-násep

PříspěvekNapsal: ned 29 říj, 2023 10:06 pm
od marian_r
nem.jpg

Re: profil kolej-podloží-násep

PříspěvekNapsal: ned 29 říj, 2023 11:31 pm
od hank
marian_r: Asi by se slušelo napsat, že to je evropská modelářská norma NEM 122.

Re: profil kolej-podloží-násep

PříspěvekNapsal: pon 30 říj, 2023 7:16 am
od HonzaV
díky páni. koukám, že jsem obrázek trefil i po půli lahve vína. Přesně tohle jsem hledal.

jináč, po postrčení, jaká slova hledat, třebas zde: https://www.morop.org/index.php/en/nem-the-norms.html ale zrovna NEM 122 Roadbed Profile for Standard Gauge tam rozebraná není. :roll:
aha, našel link jinde: https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem122_d.pdf

takže jsem našel http://lokopin.wz.cz/kolejivo/stavba_svrsek.htm a tím jsem asi plně uspokojen.
ještě jednou děkuji

Re: profil kolej-podloží-násep

PříspěvekNapsal: pon 30 říj, 2023 7:48 am
od hank
HonzaV píše:...zrovna NEM 122 Roadbed Profile for Standard Gauge tam rozebraná není...


Britové to mají jinak. (A Američani už vůbec - ti jedou podle norem NMRA.) Britské železnice mají i v reálu jiný průjezdný profil atd. A v měřítkách a rozchodech včetně jejich označování mají britští modeláři naprosto - aspoň pro nás obyvatele kontinentu - nepřehledný chaos. (Což ovšem odjakživa platí pro ostrovní reálie obecně. Sice se považuju za anglofila, ale tohle mě občas dost vytáčí. Od jízdy vlevo přes tvrdohlavé používání imperiálních jednotek až po obskurní domovní elektroinstalace - ale ono je to vice versa a oni zase za divné a podezřelé považují móresy každého, kdo si dovolí překročit kanál La Manche, sorry, chtěl jsem napsat The English Channel, severním směrem.)

Pro zdejší podmínky hledej normy NEM zásadně v němčině nebo samozřejmě v češtině, i když se obávám, že české překlady nikdo soustavně neaktualizuje. (Jestli se mýlím, prosím o odkazy.)

Re: profil kolej-podloží-násep

PříspěvekNapsal: pon 30 říj, 2023 7:55 am
od HonzaV
https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem122_d.pdf

vypadá to, že jmennou konvenci PDF souborů mají chlapci němečtí okej, takže adresa https : //www.morop.eu/downloads/nem/de/nemXXX_d.pdf je docela funkční

Re: profil kolej-podloží-násep

PříspěvekNapsal: pon 30 říj, 2023 8:32 am
od marian_r
sory za OOT:

Chôdzu a jazdu vpravo zaviedli francúzi po revolúcii, pôvodne to bolo "aj chudobní ľudia majú právo chodiť vpravo".
Metrickú sústavu (ktorú navrhli členovia Francúzskej akadémie vied) zavádzal povinne po dobytej Európe Napoleon, aby vedel kontrolovať dane.

To je dosť dôvodov aby sa zmena britom nepáčila. 8)

Mne vadilo že nemajú zmiešavacie vodovodné batérie.

Re: profil kolej-podloží-násep

PříspěvekNapsal: pon 30 říj, 2023 11:20 am
od hank
marian_r: Já už bohužel dost pamatuju, takže si vzpomínám na ten poprask, když se v r. 1971 zavádělo, že 1 GBP = 100 pencí. (Do té doby platilo 1 libra = 20 šilinků, 1 šilink = 12 pencí, tj. 1 libra = 240 pencí.) Ale taky si museli zvyknout... Nicméně každý člověk je podvědomě a pocitově v podstatě konzerva, pro kterou je každá změna k horšímu.

(A taky se omlouvám za OT.)

Re: profil kolej-podloží-násep

PříspěvekNapsal: pon 30 říj, 2023 12:28 pm
od HonzaV
páni, OT krásnej. prosím ho po čase odebrat.
stejně jako já odeberu tento svůj komentář.

cíl, tedy rozměry a profily náspů jsou vyřešeny. děkuji.

Re: profil kolej-podloží-násep

PříspěvekNapsal: pon 30 říj, 2023 2:47 pm
od Ivan
Honza,

ach tak, já v tom hledal něco složitějšího :lol:

Dobrou inspirací jsou i stránky modulářských klubů, ale držet se přímo NEM122 je nejvhodnější.
Ještě si dovolím malou vsuvku. V reálu, zejména na lokálkách jde občas spatřit ledacos, takže se v případě nutnosti můžeš i odchylit a hledat inspiraci v reálu.

pozn. mazat příspěvky tady mohou jen admini, resp. lze to jen do určité doby od zveřejnění a nesmí být pod příspěvkem nový.

Re: profil kolej-podloží-násep

PříspěvekNapsal: pon 30 říj, 2023 3:10 pm
od Zlámalík
Jestli chceš výlet do skutečné železnice, pak řezy širou tratí a stanicí najdeš třeba na Parostroji

Re: profil kolej-podloží-násep

PříspěvekNapsal: pon 30 říj, 2023 3:28 pm
od hank
Ivan píše:...pozn. mazat příspěvky tady mohou jen admini, resp. lze to jen do určité doby od zveřejnění a nesmí být pod příspěvkem nový.


Dá se to obejít tím, že autor příspěvku text svého postu při jeho editaci smaže a nahradí/přepíše ho nějakým jedním slovem, třeba "smazáno". Zcela zrušit příspěvek lze jenom dokud je v tom vlákně poslední.

Ale jinak taky souhlasím s tím, aby admin můj post OT smazal.

Re: profil kolej-podloží-násep

PříspěvekNapsal: pon 30 říj, 2023 3:44 pm
od hank
Ivan píše:V reálu, zejména na lokálkách jde občas spatřit ledacos, takže se v případě nutnosti můžeš i odchylit a hledat inspiraci v reálu.


Ano. Například minimální šířka pláně železničního spodku na lokálkách postavených podle zákona z roku 1893 byla významně užší, než je povoleno dnes - myslím, že to byly dokonce až 4 m. (Tuto normálii bohužel nemám.) Nevím ale, kolik se z toho ještě dochovalo. Normálie kkStB 1u z r. 1885 předepisuje šířku pláně 4,6 m. Podle normálie ČSD z r. 1922 měla být pláň široká 5 m. Postupně se také zvětšovaly průřezy pražců i minimální výška štěrkového lože.