Stránka 1 z 1

Návěstidla - stanice VI. epocha

PříspěvekNapsal: stř 25 led, 2023 1:42 pm
od JendaTT
Ahoj všem,
prosím o radu - mám stanici dle schématu na obrázku - jaká světelná a kde všude budou návěstidla v VI. epoše?

Vpravo dole je kolej ke skladišti nebo vlečka... Děkuji.

Re: Návěstidla - stanice VI. epocha

PříspěvekNapsal: stř 25 led, 2023 2:22 pm
od Ivan
Dopravní kolej je jen jedna, nebo i ta horní pro křižování?

Re: Návěstidla - stanice VI. epocha

PříspěvekNapsal: stř 25 led, 2023 2:25 pm
od sidlo
Úsporné řešení vzor Vamberk. Skupinová odjezdová + ranžírka na vlečku.
Vamberk.png
Vamberk.png (21.69 KiB) Zobrazeno 3113 krát

Re: Návěstidla - stanice VI. epocha

PříspěvekNapsal: stř 25 led, 2023 2:45 pm
od hank
Je ta stanice nácestná nebo koncová? Jaký je charakter a jaká frekvence provozu?

Já bych ti například odpověděl, že můžeš jezdit podle D3, před vjezdem do dopravny bude lichoběžníková tabulka a jinak nic nepotřebuješ. Tohle zřejmě asi slyšet nechceš, ale jestli chceš poradit něco rozumného, musíš nejdřív upřesnit výchozí situaci. I v VI. epoše kupodivu existují stanice s návěstidly (mechanickými nebo světelnými) nezávislými na poloze výměn, klasická elektromechanika (i se světelnými návěstidly), reléovka... TZZ může být telefon s nabídkami a odhláškami vlaků, autoblok, dálkové dispečerské řízení... Po tom průseru v Perninku čekají změny i dirigované tratě, kde do některých dopraven D3 přibudou samovraty s návěstěním polohy výměn a krycí návěstidla; a to ani nemluvím o specialitě typu REMOTE 98 na hanáckém pacifiku, kde se sice taky diriguje, ale na vjezdech do dopraven jsou i LT i dálkově ovládaná světelná návěstidla...

Takže možností máš nejmíň deset a bez upřesnění těžko radit.

Re: Návěstidla - stanice VI. epocha

PříspěvekNapsal: stř 25 led, 2023 4:08 pm
od JendaTT
Zkusím to upřesnit, ta stanice je zkrácená, aby se vešel obrázek.
Není to koncová stanice, dopravní koleje jsou ta horní a ta prostřední, přesně pro křižování vlaků. ta spodní může být manipulační a nebo pro objíždění soupravy.

Epocha je V. nebo lépe Vi., klidně to berte tak, že je to stanice po rekonstrukci, dálkově ovládané výměny a návěstidla.

Díky, za ten Vamberk, tomu je to dost podobné.

Re: Návěstidla - stanice VI. epocha

PříspěvekNapsal: stř 25 led, 2023 5:53 pm
od hank
JendaTT píše:Zkusím to upřesnit, ta stanice je zkrácená, aby se vešel obrázek.
Není to koncová stanice, dopravní koleje jsou ta horní a ta prostřední, přesně pro křižování vlaků. ta spodní může být manipulační a nebo pro objíždění soupravy.
Epocha je V. nebo lépe Vi., klidně to berte tak, že je to stanice po rekonstrukci, dálkově ovládané výměny a návěstidla.
Díky, za ten Vamberk, tomu je to dost podobné.


Kolej pro objíždění soupravy předpis nezná.

"...dálkově ovládané výměny a návěstidla..." Takže dispečerské řízení? Pak ale bude stanice kompletně osazena - každá kolej bude mít do obou směrů svoje samostatná návěstidla. Bohužel nemáš koleje ani výhybky očíslované, takže to zkusím takhle: na hlavní koleji 3 světla (č-z-b pro posun), na vedlejší(ch) dopravní(ch) koleji/kolejích 4 světla (ž-č-z-b pro posun), na manipulační (jestli bude ta spodní kolej, odkud vychází vlečka, manipulační) ranžírky (b-m), jinak viz předcházející věta, vjezd z vlečky bude taky krytý ranžírkou a pro vyšší rychlosti i odvratem, vjezdová návěstidla 5 světel (ž-č-z-b-ž, bílá je přivolávačka), místo policajtů ze směru od stanice jednosvětlová modrá návěstidla. Vlečka a manipulační kolej ale mohou být kryté jen výkolejkami. U zhlaví směr vlečka bude stojánek s pomocným stavědlem pro odemykání místně stavěných výměn (pokud takové jsou) a EMZ, obojí uvolňované pro posun dispečerem DOZ, dtto na opačném zhlaví pro nouzové ovládání při výpadku DOZ.

A jak jsme se shodli v jiné diskusi, ta spodní kolej může být rozpůlená, zčásti dopravní, zčásti manipulační; pak tam ještě přibude cestové návěstidlo vyznačující konec dopravní cesty a v opačném směru ranžírka kryjící dopravní část koleje před vjezdem posunujícího dílu nebo vlečkového vlaku z manipulační části. A pak taky z té dopravní části koleje může být 4světlovým odjezdovým návěstidlem povolen odjezd vlaků jedním směrem - "doleva".

Re: Návěstidla - stanice VI. epocha

PříspěvekNapsal: stř 25 led, 2023 6:33 pm
od JiriKTT
hank:
jen upřesním, že pořadí světel na návěstidle bude od shora: 3 světelná odjezdová zelená/červená/bílá, 4 světelná odjezdová zelená/červená/bílá/žlutá, 5ti světlová vjezdová žlutá/zelená/červená/bílá/žlutá. Z vlečky kromě seřaďovacího návěstidla určitě i výkolejka - je to styk drah a musí být zabezpečen odvratnou výhybkou nebo výkolejkou.

Re: Návěstidla - stanice VI. epocha

PříspěvekNapsal: stř 25 led, 2023 7:15 pm
od JendaTT
Pánové, moc děkuji za obsáhle vysvětlení, trochu mi to začíná dávat smysl, tak jak to píšete.
Mám ještě dotaz, může být někde použito takové to trpasličí návěstidlo? To, co je úplně u země. Díky.

Re: Návěstidla - stanice VI. epocha

PříspěvekNapsal: stř 25 led, 2023 7:48 pm
od JiriKTT
Trpasličí návěstidla budou seřaďovací před hroty krajních výhybek (pro posun ze záhlaví směrem do staničních kolejí). Ostatní budou standardně stožárová. Pokud je to z prostorových důvodů potřeba, tak můžou být trpasličí i odjezdová u kolejí, kde je rychlost do 60km/h. A také případně další seřaďovací.

Re: Návěstidla - stanice VI. epocha

PříspěvekNapsal: stř 25 led, 2023 8:14 pm
od hank
JiriKTT píše:Trpasličí návěstidla budou seřaďovací před hroty krajních výhybek (pro posun ze záhlaví směrem do staničních kolejí).


Jejich používání mi není jasné a v některých dálkově řízených stanicích nejsou, proto jsem je neuvedl. Čím se to používání řídí?

Re: Návěstidla - stanice VI. epocha

PříspěvekNapsal: stř 25 led, 2023 8:42 pm
od JiriKTT
hank píše:Jejich používání mi není jasné a v některých dálkově řízených stanicích nejsou, proto jsem je neuvedl. Čím se to používání řídí?

Pokud dovolíme posun ze staniční koleje na záhlaví, tak pak taky musíme posunující díl dostat po přestavení výhybek zpět na některou staniční kolej. A to se dovolí právě seřaďovacími návěstidly u krajní výhybky. Kde nejsou? Tam, kde není možné dovolit posun od odjezdových návěstidel na záhlaví. Třeba v obvodu Rokytka, který je součástí Prahy-Holešovic. Nelze tam dojet z Holešovic zabezpečeným posunem, tak tam okolo výhybek 501 a 502 nenajdeme ani žádná seřaďovací návěstidla. Nebo tam, kde je u krajní výhybky cestové návěstidlo (platné pro vlak i posun), myslím, že je to v Malešicích ve směru od Zahradního Města a Hostivaře.