Dotaz na ram od zacatenika :-)

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Dotaz na ram od zacatenika :-)

Příspěvekod milan ferdián » pát 04 úno, 2022 12:24 pm

Ještě jsem neskončil :lol: .
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Dotaz na ram od zacatenika :-)

Příspěvekod workous » pát 04 úno, 2022 1:24 pm

milan ferdián píše:Ještě jsem neskončil :lol: .
-m-

Milane to nám je jasné :D
Roco Geoline/DCC DR5000 + RocRail/JMRI momentálně v pauze..
Uživatelský avatar
workous
 
Příspěvky: 2139
Registrován: sob 15 lis, 2008 12:05 pm

Re: Dotaz na ram od zacatenika :-)

Příspěvekod milan ferdián » pát 04 úno, 2022 1:44 pm

Teprve teď jsem spokojený s tímto plánem kolejiště. :P

Studie Děda III H0/1:87 2000 x 1800 PIKO(U)/15°
Kolejiště bylo vyřazeno z kategorie "Dětské" a zařazeno do "Klasika". Hlavní jednokolejná trať s výhybnou s napojením na horní vratnou smyčku. Lokálka vychází z horní smyčky, kde je možno na vratné smyčky odstavit na jedné průjezdné koleji vlak.
Lokálka dostala s rozvinutou tratí jinou dimenzi a opět jsem stočil trať tak, aby koncová stanice byla v dosahu rukou. Je velmi skromná a vybavena jen s tím nejnutnějším drážním vybavením. Tady lavíruji, zda lokomotivní remízu ponechat v původní poloze nebo ji zabudovat na odstavné kusé koleji.
Dolní vratná smyčka je ponechána v původním složení. Celkově jde provozovat na hlavní trati tři vlakové soupravy, plus sólo motorový vůz a motorová souprava.
-m-
Přílohy
pavel1981 studie III.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Dotaz na ram od zacatenika :-)

Příspěvekod patejl » pát 04 úno, 2022 6:34 pm

milan ferdián píše:Teprve teď jsem spokojený s tímto plánem kolejiště. :P

Studie Děda III H0/1:87 2000 x 1800 PIKO(U)/15°
Kolejiště bylo vyřazeno z kategorie "Dětské" a zařazeno do "Klasika". Hlavní jednokolejná trať s výhybnou s napojením na horní vratnou smyčku. Lokálka vychází z horní smyčky, kde je možno na vratné smyčky odstavit na jedné průjezdné koleji vlak.
Lokálka dostala s rozvinutou tratí jinou dimenzi a opět jsem stočil trať tak, aby koncová stanice byla v dosahu rukou. Je velmi skromná a vybavena jen s tím nejnutnějším drážním vybavením. Tady lavíruji, zda lokomotivní remízu ponechat v původní poloze nebo ji zabudovat na odstavné kusé koleji.
Dolní vratná smyčka je ponechána v původním složení. Celkově jde provozovat na hlavní trati tři vlakové soupravy, plus sólo motorový vůz a motorová souprava.
-m-


Ja bych jen tak vyhledove pocital dole s rozsirenim o rozpulenou cast kolejiste Becva IV at to stoji za to. :mrgreen:
patejl
 
Příspěvky: 32
Registrován: úte 05 bře, 2013 12:27 pm

Re: Dotaz na ram od zacatenika :-)

Příspěvekod milan ferdián » pát 04 úno, 2022 6:54 pm

Skryťáky.
-m-
Přílohy
pavel SN DF.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Dotaz na ram od zacatenika :-)

Příspěvekod milan ferdián » sob 05 úno, 2022 6:10 pm

Vyjádřím se ke kolejivu PIKO (profil obracené U). Bylo mi neustále divné, že mi nic nesedí. Podíval jsem se i k panu G.Frommu a nechal na chvíli pracovat kalkulačku a žasl jsem. Že rozteč os kolejí u poloměru R440 a R380 je 60 je zcela jasné. První nejasnost začíná u kolejové spojky, kde rozteč os 61 mm. Budiž to se dá zkousnout. A pak začínají pikácké lahůdky, výrobce uvádí, že jednoduchou výhybku jde nahradit přímou kolejí o délce 177 mm, sedí. V odbočném směru R440/15°a přímou kolejí 59 mm. Celý vtip je v tom, že už nám chybí 2 milimetry a kde? V oblouku R440 kdy tečna je 58 mm a né 59 mm, jak má být. Další lahůdkou jsou vyrovnávací/doplňkové koleje k protiblouku R440/15°. Výrobce předkládá vložit přímé koleje 107 + 59 = 166 mm. Jen drobnost správně má být 169 mm aneb 3 milimetry žádná míra. Jediné vysvětlení je, že výrobce o chybějících dvou milimetrů na obloukové kolejí ví a tím vzniká rozdíl už jen 1 mm, protože přepona při ose kolejí má být 232 mm a doplněk přímé koleje 224 mm, ale ať počítám jak počítám, doplňková přímá kolej mi vychází 164 mm. Co s tím, prostě nic. Kdo ještě má toto kolejivo, musí se obrnit velkou trpělivosti při sestavování kolejiště a doufat, že nějak mu kolejivo v kolejišti sedne :roll: .
Takže Pavle, i já se připojují ke klukům, kteří ti doporučuji pořídit se nové profilové kolejivo. Sice se morduji ještě s jedním kolejovým plánkem v kolejivu PIKO, no moc růžově to nevidím. Flexi kolejivo PIKO nemá :!:
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Dotaz na ram od zacatenika :-)

Příspěvekod Polabský » sob 05 úno, 2022 6:46 pm

Hezký den Všem,
musím ocenit skutečně nádherné myšlenky vnesené do návrhů. Na minimálním prostoru vznikne smysluplné kolejiště.
Mě osobně je trochu proti mysli rozsah skrytých kolejí. Nejsem příznivcem těchto termitišť.
V tomto případě to ale jinak zřejmě nepujde.
Polabský
 
Příspěvky: 855
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Dotaz na ram od zacatenika :-)

Příspěvekod workous » ned 06 úno, 2022 4:31 pm

Plánky jsou krásné jen bych se také přimlouval za modernější kolejivo...na dědictví se může jen prozatím jezdit, aby se neřeklo :D a do stavby jít s něčím vyzkoušeným...za tu dobu co se zde plácám většina těch co si nenechala vymluvit staré kolejivo moc neprezentuje nebo skončila stavbu a myslím, že důvod je jasný provozní zkoušky nejsou moc dobré. Rozsah obou návrhů jak od Michala, tak Milana je docela náročný vzhledem k vícepatrové stavbě a bylo by škoda v průběhu zjistit, že je to na nic (naprD.opraveno) :D
Naposledy upravil workous dne pon 07 úno, 2022 2:02 pm, celkově upraveno 3
Roco Geoline/DCC DR5000 + RocRail/JMRI momentálně v pauze..
Uživatelský avatar
workous
 
Příspěvky: 2139
Registrován: sob 15 lis, 2008 12:05 pm

Re: Dotaz na ram od zacatenika :-)

Příspěvekod Zlámalík » ned 06 úno, 2022 6:02 pm

Má pravdu, náčelník!
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1820
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Dotaz na ram od zacatenika :-)

Příspěvekod Stanin » pon 07 úno, 2022 10:49 am

Taky se přimlouvám za nové kolejivo. I vzhledově to model povznese. Jinak návrh je ale pěkný.

Dovolím si lehčí OT. Trochu mě "děsí" móda poloměrů pod 420 mm. Není to případ jen tohoto návrhu, kde za to může stísněný prostor a staré Piko kolejiovo. Např. Roco do startsetu dává poloměr R2 (358 mm). Nedávno jsem si koupil plánky pro RocoLine a tento poloměr se tam objevuje i na hlavních tratích (i když jen ve skrytých částech). V praxi to ale znamená, že musí člověk oželet u delších vozů dosazení některých detailů, nebo musí jezdit se zkrácenými vozy. Argument typu "to je lokálka, to je pro krátké motoráky" taky neberu. I na lokálce se může objevit dlouhý motorák. Ještě bych to bral někde na vlečku a nebo do depa, jinak tohle znásilňování hánulky na takové poloměry považuju za zvěř. Pokud není místo, tak tu máme menší měřítka.Tenhle trend totiž nikam nevede. Koukněte na Trix/Märklin nebo teď nové ICE 1 od Roca. Tam vozy nejsou v měřítku 1:87, ale 1:93,5, což podle mě ten model degraduje.
Stanin
 
Příspěvky: 541
Registrován: ned 16 čer, 2013 8:48 pm
Bydliště: Brno

Re: Dotaz na ram od zacatenika :-)

Příspěvekod koleják » pon 07 úno, 2022 1:33 pm

workous píše:Plánky jsou krásné jen bych se také přimlouval za modernější kolejivo...na dědictví se může jen prozatím jezdit, aby se neřeklo :D a do stavby jít s něčím vyzkoušeným...za tu dobu co se zde plácám většina těch co si nenechala vymluvit staré kolejivo moc neprezentuje nebo skončila stavbu a myslím, že důvod je jasný provozní zkoušky nejsou moc dobré. Rozsah obou návrhů jak od Michala, tak Milana je docela náročný vzhledem k vícepatrové stavbě a bylo by škoda v průběhu zjistit, že je to naprt.


Naprt? Nemá to být naprd?
To, že nikdo neprezentuje výstavbu kolejiště na účku snad ještě neznamená že skončil, nebo že se mu nedaří. Třeba jen nemá tu potřebu. A nemá potřebu číst a poslouchat kritické názory zdejších "odborníků". Občas by to chtělo od zdejších guru spíše podporu než doporučení na změny.
Jsem přesvědčen, že kdyby vám zde bylo předloženo kolejiště postavené současnými technologiemi ale s kolejemi U, tak zde stejně neobstojí.

Tento plánek je velmi zajímavý a já naopak bych ho vzal jako výzvu ukázat že to jde a že to jezdí a že to jezdí dobře i na kolejích plechových. Že mne to baví a jsem na své rozhodnutí pyšný.


Tímto přeji staviteli ať se mu daří.
Naposledy upravil koleják dne pon 07 úno, 2022 3:25 pm, celkově upraveno 1
1:120 je měřítko; TT je velikost
koleják
 
Příspěvky: 18
Registrován: čtv 16 zář, 2021 11:28 am

Re: Dotaz na ram od zacatenika :-)

Příspěvekod koleják » pon 07 úno, 2022 1:34 pm

Zlámalík píše:Má pravdu, náčelník!


No, já si myslím, že nemá.
1:120 je měřítko; TT je velikost
koleják
 
Příspěvky: 18
Registrován: čtv 16 zář, 2021 11:28 am

Re: Dotaz na ram od zacatenika :-)

Příspěvekod Zlámalík » pon 07 úno, 2022 1:45 pm

Hele, podpory se kolegovi dostalo vrchovatě, z původního návrhu jsou dvě velice zajímavá kolejiště - a co je divného na tom, že mu poradíme, aby si tak slibný projekt nezk... nepokazil použitím nespolehlivých kolejí? Nikdo nic nenařizuje, rozhodnutí je na modeláři samém, ale pokud si už někdo/mnozí nabil ústa, bylo by snad nevhod to zatajovat.
Nebo chceš někoho podporovat v používání něčeho, o čem víš, že není ono? Navíc, dokud je změna možná? To by bylo dost naprt :-D
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1820
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Dotaz na ram od zacatenika :-)

Příspěvekod Miloš_P » pon 07 úno, 2022 1:48 pm

Je to věc každého jaké kolejivo použije. Já měl velkou zásobu plecháčů a ještě jsem nové dokoupil a za rok jsem musel všechno vytrhat a vyhodit... :evil:
Ve skrytých částech to byla velmi příjemná a tvůrčí práce... :( .
Nikomu nic nenutím, nikoho neobracím na pravou víru, sděluji jen osobní zkušenost. Pokud máš jinou zkušenost, tak sem s ní, ať se může Pavel1981 rozhodnout a zvážit klady a zápory.
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: Dotaz na ram od zacatenika :-) teda trochu OT ke kolejím

Příspěvekod jafobe » úte 08 úno, 2022 4:33 pm

Jen takové zamyšlení... tak trochu OT... kdyžtak to admini mohou vymazat, aby si z toho někdo nemohl brát špatný příklad. ;)

Ono je to stejně vše poplatné své době...
Tehdá když to byla novinka, tak toho moc na výběr nebylo, ani se neřešili věci na věčné časy, ale jen na pětiletky a ty staré plechové koleje přežily dostatečně dlouho, a pokud někdo má dobré know-how jak na dané kolejivo může si vesele jezdit dodnes... :wink:
Dnešní doba ale je o tom aby jsme nevěřili druhým, protože nás všichni chtějí podvést, okrást nebo jen zničit tím že nám poradí něco špatného... není ani v módě si něco pamatovat, protože jinak by nám nemohli dopřát super slevy a jiné vymoženosti dnešní moderní doby...Natož aby jsme si pamatovali něco z historie... to by jsme ji nemohli opakovat, a opakování je přeci matka moudrosti... a všichní chceme být moudří... :) No a retro... to frčelo v každé době...

No ale abych neodbočoval od tématu... tak se k nim vrátím... ano k těm starým milovaným i nanáviděným plechovým kolejím.
Ono už i to že je jeden nazve U-profil, je trochu zavádějící pro lidi méně znalé, protože vědí že je v dnešné době nejlepší profilové kolejivo, ale jakého profilu jim už málokdo řekne, a když tak pšeci nebudou každému věřit... 8)
Pominuli drobnou vzhledovou odlišnost obojího kolejiva... přeci jen profil obráceného "U" vypadá trochu jinak než profil "I" i když i to "I" vypadá v každém fontu písma trochu jinak... a to správné má o trochu širší patu a vyšší zaoblenou užší hlavu... a každý z těch profilů je trochu jinak uchycem do podloží a jinak propojen mezi sebou... ale to dnes bez brejlí stejně skoro neuvidím...

Když na tu nejdůležitější část a vlastnosti kolejí, tedy kolejnici samotnou kouknu jinak, tak rozdíl je i ve zpracování i v materiálu samotném...

"U" profil je téměř obyčejný železný plech ( i když krom železa v tom jsou nějaké jiné přísady protože to vyložene nerezaví ale spíš víc oiduje po něčem neželezného původu) který je na povrchu poniklovaný pro lepší odolnost proti oxidac (asi tak kvalitně jako zaručeně pravé zlato za pár drobných z tržnice, neboli pár mikronů (prostě nula, nuka, nula... nic milimetru) toho co je opravdu tp pravé), takže když je to nové tak je to hezké, lesklé a dobře to funguje... ale když po tom jezdí vlaky, tak to pod tím občas zajiskří, občas to při zrychlení či v kopci proklouzne, v zatáčce jedny kola vždy trochu prokluzují... a to vše nez ohledu na profil... :!: Jiskřením byť při trochu větších proudech se dá vyřezávat do poměrně silnějšího a kvalitnějšího plechu, a byť malá jiskřička tak je to stejné plasma... prokluzování hladkých kol přece nemůže nic pokazit, teda až na to hladké. které je trochu pomíjivé... no a když se nám ta krásná poniklovaná vrstvička trochu pokazí začne to na pohled tmavnout, černat, hůře vodit... no tak co, tak to trochu vyšistíme, nejdřív jen jemným hadříkem a něcím na bázi lihu či benzínu a ono se to zase leskne a jezdí... po čase ale ai to nemusí stačit, tak to prozměnu zase vyšistíme měkkou gumou a jede se dál... teda až na maličškost že už dost často ne po té krásné odolné niklové vrstvičce, která je dávno ta tam... ale po vyleštěném železe pod ní, jenže kdo by to studoval lupou nebo mikroskopem, že...
"I" profil je jedna slitina kovu veskrz, nemá povrchovou úpravu proto oxidaci, protože je odolnější už ve složení samotném... (pominuli jako povrchovou úpravu brunýtování, které ale spíše tomu nejdůležitějšímu co od kolejí potřebujeme a to vodivost, trochu škodí, protože to je oxidová vrstvička). Takže když tuto kolejnici očistíme čímkoli napovrchu. pořád bude ta samá slitina kovu co na byla na začátku se stejnámi vlastnostmi do doby než ji obrousíme natolik že ji ubrousíme a po zbytku kolejnice se už nebude dát jezdit.

Ano zálěží vlastné jen na nás samotných, jestli to vezmeme jako výzvu. ;) Já nebudu přeci každému tvrdit že jezdím na nerezu a bez starostí... kdo by mi to taky věřil, to bych to pak musel každému ukazovat... :mrgreen: ... a stejně vyždyť je to jen ten plech do profilu "U", ani nemusím každému tvrdit že to jezdit přestalo, jen jsem se u toho jen nervoval a nakonec to šlo do světa jako nové nedostavěné kolejiště, které zaručeně udělá radost novému majiteli... teda pokud nešlo rovnou do popelnice a já nezavrhnul i celé zdejší osazenstvo, takže jim to ani nemohu ani říct když tu nejsem... a kdybych byl, tak by se mi jen vysmáli... :roll:

Toť asi tak k mému zamyšlení. ale kdo by se s tím četl až sem, je to dlouhé (alespoň pro dost dnešních lidí), nezáživné, neužitečné... :mrgreen: Stejně se najde dřív někdo kdo v tom najde chyby a překlepy které jsem já přehlédnul, než to co by v tom najít měl...

MODELAŘINE ZDAR !
Jaromír
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 697
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

PředchozíDalší

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník