Jen takové zamyšlení... tak trochu OT... kdyžtak to admini mohou vymazat, aby si z toho někdo nemohl brát špatný příklad.
Ono je to stejně vše poplatné své době... Tehdá když to byla novinka, tak toho moc na výběr nebylo, ani se neřešili věci na věčné časy, ale jen na pětiletky a ty staré plechové koleje přežily dostatečně dlouho, a pokud někdo má dobré know-how jak na dané kolejivo může si vesele jezdit dodnes...
Dnešní doba ale je o tom aby jsme nevěřili druhým, protože nás všichni chtějí podvést, okrást nebo jen zničit tím že nám poradí něco špatného... není ani v módě si něco pamatovat, protože jinak by nám nemohli dopřát super slevy a jiné vymoženosti dnešní moderní doby...Natož aby jsme si pamatovali něco z historie... to by jsme ji nemohli opakovat, a opakování je přeci matka moudrosti... a všichní chceme být moudří...
No a retro... to frčelo v každé době...
No ale abych neodbočoval od tématu... tak se k nim vrátím... ano k těm starým milovaným i nanáviděným plechovým kolejím.
Ono už i to že je jeden nazve U-profil, je trochu zavádějící pro lidi méně znalé, protože vědí že je v dnešné době nejlepší profilové kolejivo, ale jakého profilu jim už málokdo řekne, a když tak pšeci nebudou každému věřit...
Pominuli drobnou vzhledovou odlišnost obojího kolejiva... přeci jen profil obráceného "U" vypadá trochu jinak než profil "I" i když i to "I" vypadá v každém fontu písma trochu jinak... a to správné má o trochu širší patu a vyšší zaoblenou užší hlavu... a každý z těch profilů je trochu jinak uchycem do podloží a jinak propojen mezi sebou... ale to dnes bez brejlí stejně skoro neuvidím...
Když na tu nejdůležitější část a vlastnosti kolejí, tedy kolejnici samotnou kouknu jinak, tak rozdíl je i ve zpracování i v materiálu samotném...
"U" profil je téměř obyčejný železný plech ( i když krom železa v tom jsou nějaké jiné přísady protože to vyložene nerezaví ale spíš víc oiduje po něčem neželezného původu) který je na povrchu poniklovaný pro lepší odolnost proti oxidac (asi tak kvalitně jako zaručeně pravé zlato za pár drobných z tržnice, neboli pár mikronů (prostě nula, nuka, nula... nic milimetru) toho co je opravdu tp pravé), takže když je to nové tak je to hezké, lesklé a dobře to funguje... ale když po tom jezdí vlaky, tak to pod tím občas zajiskří, občas to při zrychlení či v kopci proklouzne, v zatáčce jedny kola vždy trochu prokluzují... a to vše nez ohledu na profil...
Jiskřením byť při trochu větších proudech se dá vyřezávat do poměrně silnějšího a kvalitnějšího plechu, a byť malá jiskřička tak je to stejné plasma... prokluzování hladkých kol přece nemůže nic pokazit, teda až na to hladké. které je trochu pomíjivé... no a když se nám ta krásná poniklovaná vrstvička trochu pokazí začne to na pohled tmavnout, černat, hůře vodit... no tak co, tak to trochu vyšistíme, nejdřív jen jemným hadříkem a něcím na bázi lihu či benzínu a ono se to zase leskne a jezdí... po čase ale ai to nemusí stačit, tak to prozměnu zase vyšistíme měkkou gumou a jede se dál... teda až na maličškost že už dost často ne po té krásné odolné niklové vrstvičce, která je dávno ta tam... ale po vyleštěném železe pod ní, jenže kdo by to studoval lupou nebo mikroskopem, že...
"I" profil je jedna slitina kovu veskrz, nemá povrchovou úpravu proto oxidaci, protože je odolnější už ve složení samotném... (pominuli jako povrchovou úpravu brunýtování, které ale spíše tomu nejdůležitějšímu co od kolejí potřebujeme a to vodivost, trochu škodí, protože to je oxidová vrstvička). Takže když tuto kolejnici očistíme čímkoli napovrchu. pořád bude ta samá slitina kovu co na byla na začátku se stejnámi vlastnostmi do doby než ji obrousíme natolik že ji ubrousíme a po zbytku kolejnice se už nebude dát jezdit.
Ano zálěží vlastné jen na nás samotných, jestli to vezmeme jako výzvu.
Já nebudu přeci každému tvrdit že jezdím na nerezu a bez starostí... kdo by mi to taky věřil, to bych to pak musel každému ukazovat...
... a stejně vyždyť je to jen ten plech do profilu "U", ani nemusím každému tvrdit že to jezdit přestalo, jen jsem se u toho jen nervoval a nakonec to šlo do světa jako nové nedostavěné kolejiště, které zaručeně udělá radost novému majiteli... teda pokud nešlo rovnou do popelnice a já nezavrhnul i celé zdejší osazenstvo, takže jim to ani nemohu ani říct když tu nejsem... a kdybych byl, tak by se mi jen vysmáli...
Toť asi tak k mému zamyšlení. ale kdo by se s tím četl až sem, je to dlouhé (alespoň pro dost dnešních lidí), nezáživné, neužitečné...
Stejně se najde dřív někdo kdo v tom najde chyby a překlepy které jsem já přehlédnul, než to co by v tom najít měl...
MODELAŘINE ZDAR !
Jaromír