workous píše:Super čtení Jaromíre,...myslím, že jsi to vystihnul...
Ač nerad, musím vám do toho hodit vidle, hoši. A to neznamená, že horuji pro plech!
Staré PIKO provozuji na „cvičném“ kolejišti již 25 let. Původně bylo určené po dvou třech letech na rozebrání nebo odeslání do světa, ale nakonec k tomu nedošlo. Čeká přes dvacet let na rekonstrukci…
Takže :
1./ Plechové kolejivo je v první řadě nemodelové. Esteticky, samozřejmě, velká bída.
2./ Omezená geometrie – jeden typ výhybek (geometricky), oblouky pouze 380 a 440 mm. Žádné flexi.
Křižovatková výhybka. Ta opravdu není žádný hit a její provoz je dost „adrenalinový“.
Čtyři typy přestavníků:
a./ Ruční
b./ Elektromechanický starší typ (kryt přestavníku ve tvaru piškoty nebo lžičky)
c./ Elektromechanický novější typ, který má vylepšenou ergonometrii, takže se dají sestavovat komfortnější tvary zhlaví
d./ Elektromechanický bez zpětného ohlasu (asi nejhorší provedení)
Přestavníky b./ a c./ jsou poměrně spolehlivé, oba mají i zpětné hlášení, které je možno použít na napájení srdcovky.
Z pěti původních výhybek mi (s občasným prostříknutím) fungují čtyři. Pátá (samozřejmě nejhůře přístupná v SN) byla několikrát vyměněna. Ale asi za to nemůže. Chyba asi byla při stavbě, když jsem ji umístil na zlom. Zkontrolovat to nemůžu, protože dané místo je obtížně přístupné.
3./ Konstrukční řešení již bylo popsáno. Jedná se o poniklovaný plech. Vyráběno bylo v době, kdy kvalita převažovala nad ziskem. O tom, že poniklování je opravdu kvalitní svědčí to, že se objevují běžně výrobky, které vypadají, jakoby vypadly z výrobní linky.
Pokud se chováte ke kolejivu mravně, tak nemáte šanci niklovou vrstvu narušit. Mravně znamená, že zapomenete na smirek, čistící gumu, pájecí kapaliny apod.
K čištění jen filc (já používám zadní stranu brusných kotoučků na suchý zip), izopropylalkohol a občas Kontaktol.
Stavba kolejiště.
Při použití tohoto kolejiva je potřeba pracovat opravdu pečlivě. Neodpouští žádnou chybu.
Spojky používat pouze na mechanické propojení jednotlivých kusů. Elektrické spojení řešit propájením jednotlivých „sekcí“ a nešetřit napájecími body. Pájet zespodu na „pacičky“, které přidržují kolejnici k podloží. K pájení stačí kalafuna, pájka s vyšší teplotou a SnPb pájecí drát
Pokud toto všechno dodržíte, tak kolejivo bude jen oxidovat. Nebude korodovat.
Jezdím analogově i digitálně a nepozoruji žádný rozdíl oproti GeoLineům (na segmentovém kolejišti ) nebo Roco Lineům (v původní provedení z jakési podivné slitiny), které nahradily část plechu (z cvičně-estetických důvodů).
Některé loko se chovají na výhybkách trochu nemodelově, ale projedou všechny, včetně Rosničky made by Vacek…
Takže to není žádná katastrofa, jak je tady všeobecně presentováno.
No, a to nejdůležitější. Nové kolejivo podle Milanova plánku šacuji nejméně na dvacet tisíc. Výhybky s přestavníky, bez dekoderů.
Při novostavbě bych šel do profilového kolejiva. Ale to je otázka finančních možností (a estetického cítění) každého z nás.