Stránka 1 z 3

kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

PříspěvekNapsal: úte 09 lis, 2021 8:54 am
od Pavel P
Ahoj a dobrý den vespolek,
Omlouvám se za případné nejapné dotazy, Jsem od příbuzného fochu (dioramata techniky) , ale syn (8) se dlouhodobě zajímá o modelovou železnici o které nevím nic, ale chtěl bych mu k Ježíšku pořídit něco jednoduchého, ale aby ho to hned v začátku neodradilo.
1) Koleje/vyhýbky jednotlivých výrobců jsou navzájem kompatibilní?
2) Spřáhla výrobců jsou kompatibilní nebo se případně dají vyměnit?
3) Všechny mašinky se dodatečně dají dodatečně "překopat na digitální řízení" ? Předpokládám, že u toho koníčku vydrží, ale do začátku je to i v analogu pěkná sumička:-)
4) Jsou někde definované minimální poloměry oblouků, kterými projede lokomotiva/vagónky? Jde mně zejména o rychlíkové soupravy. (TT)
5) Stoupání/klesání jde vytvořit z normálních kolejí v rámci vůli mezi spoji, nebo je na to potřeba nějaká speciální kolej?
6) Jaké je rámcově přípustné stoupání?

Díky, moc
Pavel P.

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

PříspěvekNapsal: úte 09 lis, 2021 9:34 am
od Radek Strnad
1. S kompatibilitou kolejí je to tak napůl. Pokud mohu psát za TT tak nejpoužívanější soustavy, tedy Tillig/Kuehn jsou kompatibilní pomocí přechodové koleje. V H0 je i trojkolejnicový systém a víc dalších soustav kolejiva od různých výrobců, z nichž některé se moc nekamarádí. Ale vše se dá většinou upravit, aby to nějak pasovalo. Otázkou je, zda vynaložená námaha a komplikace vedou ke kýženému efektu. 2.Spřáhla kompatibilní ve velké míře jsou a pokud ne, většinou je lze vyměnit. Většina lokomotiv a vozů už má kinematiku, která umožňuje spřáhla měnit. 3.Většina mašinek už má digitální patici na osazení dekodéru. Pokud ne, lze použít dekodér s drátky a připájet ho, kam je třeba. 4.Poloměr, který je schopné vozidlo projet, je u nových kusů uveden mezi piktogramy(to samé, zda má lokomotiva digit. patici) 5. Stoupání/klesání lze vytvořit bez speciálního kolejiva 6. Za maximum se považuje stoupání/klesání 4cm/1m délky. Odpovědi na všechny otázky najdeš zde na tomto fóru. Musíš se tím jen prokousat, ale uděláš si dost podrobný obrázek. Fakt - je tu téměř vše.

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

PříspěvekNapsal: úte 09 lis, 2021 9:51 am
od Pavel P
Radek Strnad píše:1. S kompatibilitou kolejí je to tak napůl. Pokud mohu psát za TT tak nejpoužívanější soustavy, tedy Tillig/Kuehn jsou kompatibilní pomocí přechodové koleje. V H0 je i trojkolejnicový systém a víc dalších soustav kolejiva od různých výrobců, z nichž některé se moc nekamarádí. Ale vše se dá většinou upravit, aby to nějak pasovalo. Otázkou je, zda vynaložená námaha a komplikace vedou ke kýženému efektu. 2.Spřáhla kompatibilní ve velké míře jsou a pokud ne, většinou je lze vyměnit. Většina lokomotiv a vozů už má kinematiku, která umožňuje spřáhla měnit. 3.Většina mašinek už má digitální patici na osazení dekodéru. Pokud ne, lze použít dekodér s drátky a připájet ho, kam je třeba. 4.Poloměr, který je schopné vozidlo projet, je u nových kusů uveden mezi piktogramy(to samé, zda má lokomotiva digit. patici) 5. Stoupání/klesání lze vytvořit bez speciálního kolejiva 6. Za maximum se považuje stoupání/klesání 4cm/1m délky. Odpovědi na všechny otázky najdeš zde na tomto fóru. Musíš se tím jen prokousat, ale uděláš si dost podrobný obrázek. Fakt - je tu téměř vše.



JJ, Radku díky za odpovědi,
prokousávám se a několik let se prokousávat budu, nejsem líný. Jen je to příliš otázek, příliš odpovědí a témat na fóru, příliš málo mých znalostí do začátku " abych v reálném čase" odtud "vysosal" odpověď a stihl do Vánoc objednat něco, co dává smysl.:-):-)

Myslím, že hodně komponent bude do budoucna i bazarových, proto ty obecné dotazy. Hojně se tu řeší staré koleje (většinou v negativním smyslu), na druhou stranu se hojně nabízejí. Naivní původní představu, že vše je normalizováno a kompatibilní navzájem a lze nakoupit stylem líbí/nelíbí už jsem opustil:-)

Ještě jeden dotaz-předpokládám, že staré TT vozy půjdou na nové koleje (např. Tillig)

Díky moc

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

PříspěvekNapsal: úte 09 lis, 2021 10:37 am
od hank
Pavel P píše:Ještě jeden dotaz-předpokládám, že staré TT vozy půjdou na nové koleje (např. Tillig)


Jestli "staré" = Zeuke & Wegwerth a Berliner TT Bahnen, tak to neplatí obecně. Starší vozidla mají vyšší okolky a např. na výhybkách Kühn se často vykolejují. Kolejivo Tillig je vyšší, tak tam se tento problém většinou neprojevuje, ale výhybky Kühn zase mají výhodu - aretaci, což je hlavní důvod, proč je používám, i když jsem se kvůli tomu musel některých starších vozidel zbavit.

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

PříspěvekNapsal: úte 09 lis, 2021 12:03 pm
od Pavel P
Ahoj
a díky za odpovědi všem i Prckovi. Hodně jste mně to osvětlili. Jsem jen překvapen, jak málo kompatibility se zde vyskytuje. Sice o peníze jde v první řadě :D :D , ale na základě Vašich rad na "staré" koleje pro jistotu "prdím".


Prcku promiň, nemůžu reagovat na Tvou zprávu přímo, jako nováček nemůžu psát soukromé zprávy :( . Každopádně díky

PS: Moc dobře vím, že nic není tak jednoduché, jak vypadá-koneckonců jsem také modelář :D Chci synovi pomoci dát dohromady pro začátek jednoduché, funkční stabilní kolejiště i s krajinkou (zatím jeden okruh) a ne ho znechutit stavbou na 10 let bez výsledku. Pokud ho to bude bavit i budoucnu, tím lépe a může si svého koníčka s mou pomocí a třeba s pomocí i zdejších rad rozvíjet:-).
Celý ten smysl byl, abych ho zbytečně neodradil třeba tím, že soupravy budou vykolejovat. Díky za radu, vybral jsem celý analogový set Tillig i kolejemi. Jediná nevýhoda je výběr typů v setech-kupodivu už má svoje preference, i když je moc nedokáže pojmenovat (Zamračená, Sergej pod.:-):-).

Pajk

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

PříspěvekNapsal: úte 09 lis, 2021 12:17 pm
od milan ferdián
Záleží, kterou modelovu velikost zvolíš. V každém mém dílu jsou věnovány plánky kolejišť dětem pnz. "Dětské kolejiště". Nejúspěšnější bylo kolejiště "Sluníčko", které bylo i realizováno. I v V.díle /Střípky z archívu/ jsou též (doba vydání neznámá) další dětská kolejiště. Většinou se jedná o ten banální kruh nebo ovál. Ve vláknu "Pel-mel" bylo hned na začátku zajímavé kolejiště. Projdi si doporučené plánky kolejišť a uvidíš. Souhlasím s tebou, děti nerady čekají na dlouhodobou stavbu. :wink:
-m-

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

PříspěvekNapsal: úte 09 lis, 2021 12:42 pm
od prcek
Pavel P píše:Ahoj
Prcku promiň, nemůžu reagovat na Tvou zprávu přímo, jako nováček nemůžu psát soukromé zprávy :( . Každopádně díky


Žádný problém, netušil jsem o tomto pravidle.

Co se týká Milanových publikací a vláken rozhodně je stojí za to alespoň prolistovat, zasnít a inspirovat se. Co se Sluníčka týká, je to fajn kolejiště, ale ten rychlík bude tak tak viewtopic.php?f=1&t=9312

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

PříspěvekNapsal: úte 09 lis, 2021 3:04 pm
od Pavel P
Milane, Prcku,
ano ano, i k mým schopnostem (zapojit max. dva dráty do okruhu s vypínačem a spotřebičem a nic víc) , mě přímo děsí zapojovat něco takového jako více okruhů se zastavováním na nádraží, padajícími závorami a podobně :D :D Alespoň do začátku než si něco o tom nastuduji a předám informace klukovi. Veškeré mé znalosti el. rozvodů vycházejí z předpokladu, že elektřina běhá po drátech. I když, i to vlastně je mýtus :D :D

Díky náměty jsou bezvadné, určitě prostuduji a asi i některý využijeme, díky.

PS: Tak jsem se nějak do toho ponořil, že se na to těším pomalu stejně jak ten kluk:-)

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

PříspěvekNapsal: úte 09 lis, 2021 4:00 pm
od hank
Pavel P píše:...i k mým schopnostem (zapojit max. dva dráty do okruhu s vypínačem a spotřebičem a nic víc) , mě přímo děsí zapojovat něco takového jako více okruhů se zastavováním na nádraží, padajícími závorami a podobně :D :D Alespoň do začátku než si něco o tom nastuduji a předám informace klukovi. Veškeré mé znalosti el. rozvodů vycházejí z předpokladu, že elektřina běhá po drátech.


V tom případě by se ti asi hodily staré příručky vydané Malou železnicí v 70. a 80. letech. Ty jsou sice na úrovni tehdejší doby, ale zato je pochopí i dítě... Konkrétně: C1 Elektrřina na modelovém kolejišti a A2 10 plánků kolejišť s elektrickým zapojením. Z teorie k tomu stačí znát Ohmův zákon a Kirchhoffovy zákony. Předpokládá se sice použití tehdy dostupných součástek ("piánka" pro zapojování kolejových úseků apod.), ale zato k tomu nepotřebuješ ani pájku... :mrgreen: Sice mě zdejší ultras nejspíš nařknou z toho, že tady propaguju předpotopní technologie, ale jestli fakt nemáš vztah k elektrice, je to pro tebe schůdné řešení.

Jestli chceš víc info, napiš mi e-mail na tawny.owl@centrum.cz.

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

PříspěvekNapsal: stř 10 lis, 2021 4:47 pm
od Střelec
Obdobně jednoduchý systém zapojení prezentovaly staré enderácké plány kolejišť, kde to u pozdějších verzí bylo pro přehlednost i v barvě.

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

PříspěvekNapsal: stř 10 lis, 2021 5:19 pm
od prcek
Myslím, že v plánech kolejišť to nebylo, ale malůvky si pamatuju. Ony byly m.j. i v obalech výhybek atp.

https://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalogi ... 6&kat=1980
https://www.berliner-tt-bahnen.info/ind ... laene.html

Jejich problém je, že už moc nepopisujou, jak ty krabičky jsou zapojené vevnitř.

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

PříspěvekNapsal: stř 10 lis, 2021 10:22 pm
od Zlámalík
Po 20 letech pauzy jsem se před časem (ehm, 11 lety) ocitl v podobné situaci (jako tady většina lidí někdy :D ), tak třeba můžu poradit taky.
Co se týká kolejiva, tak to, cos vybral, je asi kolejivo s podložím, to se sestavuje trochu jako autodráha a výhybky mají páčku na ruční přestavení. Krajina se k tomu později dá dolepit taky, v Brně existuje předváděcí kolejiště celé takhle udělané - ke kolejím s plastovým štěrkem je dosypaný opravdový a dolepená tráva.
Klidně začni v analogu, všechny prodávané mašiny mají patici na dekodér a ten se dá doplnit později, ono peněz není nikdy dost.
Pro běžný ovál s nádražím potřebuješ jen v kolejích v nádraží odpojovat vždy jednu kolejnici, aby vlak stál, když druhý jede. Jedna kolejnice je průběžná, druhá se na obou krajích odizoluje (prodávají se i izolační spojky) a ten odizolovaný úsek se napájí přes vypínač. A až přejdeš na digitál, vypínač necháš zapnutý nebo tam vřadíš detekci obsazení, ten odizolovaný úsek se ti bude hodit. :D
Mrkni na schémata sem, resp. na další rozumy sem a kdyžtak piš sem do diskuze.

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

PříspěvekNapsal: čtv 11 lis, 2021 3:25 pm
od Pavel P
JJ, je to přesně jak říkáš-koleje s podložím, předpokládám, že až se vyjezdí na "holém" okruhu, bude je chtít zasypat na kolejišti.
Ano díky za popis -jednoduché, srozumitelné, to zvládnu i v začátku. :-) a je to zřejmé i z těch schémat.

Dotazů bude víc než dost, hned po Vánocích, teď se jen teoreticky připravuju a těším se snad víc než syn:-)

Díky Pajk

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

PříspěvekNapsal: čtv 11 lis, 2021 8:30 pm
od Radek Strnad
Ale zase naopak - digitálu není třeba se bát. Zapojení kolejí je v tomto případě jednodušší. Nejsou žádné izolované úseky, žádné páčky na jejich připojení/odpojení. V digitálu je vše trvale pod proudem a vlastně ti stačí dva drátky na celé kolejiště. Stačí ti pro lokomotivy jedno trafo, zatímco v analogu, při současné jízdě tří mašin potřebuješ tři trafa. Výhybky můžeš zatím ovládat páčkami(klávesami) nebo ručně(trafo seženeš za 500,-Kč). Pokud zakoupíš digitální set, máš tam za poloviční peníze trafo, ovladač a nějakou základní centrálu nebo booster. Děti si na digitál zvyknou téměř okamžitě. Můj synek jezdil samostatně od 4 let. Vše má dvě strany. U digitálu vznikají náklady na dekodéry, centrálu, ovladač, ale zase něco ušetříš na hromadě analogového příslušenství a jízda a ovládání je komfortnější. Kdybych se rozhodoval já, tak analog bych vynechal a šel rovnou na digitál. Kdo jednou má chytrý telefon, také těžko přechází na tlačítkový. Budoucnost žel. modelářství je digitál, který je jednodušší, než si myslíš.

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

PříspěvekNapsal: pát 12 lis, 2021 6:56 am
od radula63
Radek Strnad píše:Ale zase naopak - digitálu není třeba se bát. Zapojení kolejí je v tomto případě jednodušší. Nejsou žádné izolované úseky, žádné páčky na jejich připojení/odpojení. V digitálu je vše trvale pod proudem a vlastně ti stačí dva drátky na celé kolejiště. Stačí ti pro lokomotivy jedno trafo, zatímco v analogu, při současné jízdě tří mašin potřebuješ tři trafa. Výhybky můžeš zatím ovládat páčkami(klávesami) nebo ručně(trafo seženeš za 500,-Kč). Pokud zakoupíš digitální set, máš tam za poloviční peníze trafo, ovladač a nějakou základní centrálu nebo booster. Děti si na digitál zvyknou téměř okamžitě. Můj synek jezdil samostatně od 4 let. Vše má dvě strany. U digitálu vznikají náklady na dekodéry, centrálu, ovladač, ale zase něco ušetříš na hromadě analogového příslušenství a jízda a ovládání je komfortnější. Kdybych se rozhodoval já, tak analog bych vynechal a šel rovnou na digitál. Kdo jednou má chytrý telefon, také těžko přechází na tlačítkový. Budoucnost žel. modelářství je digitál, který je jednodušší, než si myslíš.

Radku.
Známe se dlouho. V podstatě s tebou souhlasím. O tom, že je digitál jednodužší je možno polemizovat. Ano, izolované úseky v digitálu není třeba za předpokladu, že se bude jezdit takzvaně "na oko a na ruku". Oba systémy dokážou být jednoduché. Analog tedy nezatracuji, i když sám už jsem přešel na digitál. Pokud bude uživatel chtít detekovat obsazení úseků v podzemí, nebo nějakou menší automatizaci (třeba automatické zastavení před návěstidly, např. systémem ABC), tak se bez dělení úseků ani v digitálu neobejde.
Analog i digitál jsou jen o dvou drátech. Za předpokladu, že budeme jezdit jen na ruku.
Sám osobně už mám kolejiště v digitálu (a už bych na analog asi nešel) a mám tam XY izolovaných úseků.

Můj příspěvek je hlavně o tom - vyvrátit mýtus, že digitál je VŽDY jen o dvou drátech v celém kolejišti.