kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

Příspěvekod Pavel P » úte 09 lis, 2021 8:54 am

Ahoj a dobrý den vespolek,
Omlouvám se za případné nejapné dotazy, Jsem od příbuzného fochu (dioramata techniky) , ale syn (8) se dlouhodobě zajímá o modelovou železnici o které nevím nic, ale chtěl bych mu k Ježíšku pořídit něco jednoduchého, ale aby ho to hned v začátku neodradilo.
1) Koleje/vyhýbky jednotlivých výrobců jsou navzájem kompatibilní?
2) Spřáhla výrobců jsou kompatibilní nebo se případně dají vyměnit?
3) Všechny mašinky se dodatečně dají dodatečně "překopat na digitální řízení" ? Předpokládám, že u toho koníčku vydrží, ale do začátku je to i v analogu pěkná sumička:-)
4) Jsou někde definované minimální poloměry oblouků, kterými projede lokomotiva/vagónky? Jde mně zejména o rychlíkové soupravy. (TT)
5) Stoupání/klesání jde vytvořit z normálních kolejí v rámci vůli mezi spoji, nebo je na to potřeba nějaká speciální kolej?
6) Jaké je rámcově přípustné stoupání?

Díky, moc
Pavel P.
Pavel P
 
Příspěvky: 7
Registrován: pon 08 lis, 2021 8:17 am
Bydliště: Český Brod

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

Příspěvekod Radek Strnad » úte 09 lis, 2021 9:34 am

1. S kompatibilitou kolejí je to tak napůl. Pokud mohu psát za TT tak nejpoužívanější soustavy, tedy Tillig/Kuehn jsou kompatibilní pomocí přechodové koleje. V H0 je i trojkolejnicový systém a víc dalších soustav kolejiva od různých výrobců, z nichž některé se moc nekamarádí. Ale vše se dá většinou upravit, aby to nějak pasovalo. Otázkou je, zda vynaložená námaha a komplikace vedou ke kýženému efektu. 2.Spřáhla kompatibilní ve velké míře jsou a pokud ne, většinou je lze vyměnit. Většina lokomotiv a vozů už má kinematiku, která umožňuje spřáhla měnit. 3.Většina mašinek už má digitální patici na osazení dekodéru. Pokud ne, lze použít dekodér s drátky a připájet ho, kam je třeba. 4.Poloměr, který je schopné vozidlo projet, je u nových kusů uveden mezi piktogramy(to samé, zda má lokomotiva digit. patici) 5. Stoupání/klesání lze vytvořit bez speciálního kolejiva 6. Za maximum se považuje stoupání/klesání 4cm/1m délky. Odpovědi na všechny otázky najdeš zde na tomto fóru. Musíš se tím jen prokousat, ale uděláš si dost podrobný obrázek. Fakt - je tu téměř vše.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1187
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

Příspěvekod Pavel P » úte 09 lis, 2021 9:51 am

Radek Strnad píše:1. S kompatibilitou kolejí je to tak napůl. Pokud mohu psát za TT tak nejpoužívanější soustavy, tedy Tillig/Kuehn jsou kompatibilní pomocí přechodové koleje. V H0 je i trojkolejnicový systém a víc dalších soustav kolejiva od různých výrobců, z nichž některé se moc nekamarádí. Ale vše se dá většinou upravit, aby to nějak pasovalo. Otázkou je, zda vynaložená námaha a komplikace vedou ke kýženému efektu. 2.Spřáhla kompatibilní ve velké míře jsou a pokud ne, většinou je lze vyměnit. Většina lokomotiv a vozů už má kinematiku, která umožňuje spřáhla měnit. 3.Většina mašinek už má digitální patici na osazení dekodéru. Pokud ne, lze použít dekodér s drátky a připájet ho, kam je třeba. 4.Poloměr, který je schopné vozidlo projet, je u nových kusů uveden mezi piktogramy(to samé, zda má lokomotiva digit. patici) 5. Stoupání/klesání lze vytvořit bez speciálního kolejiva 6. Za maximum se považuje stoupání/klesání 4cm/1m délky. Odpovědi na všechny otázky najdeš zde na tomto fóru. Musíš se tím jen prokousat, ale uděláš si dost podrobný obrázek. Fakt - je tu téměř vše.



JJ, Radku díky za odpovědi,
prokousávám se a několik let se prokousávat budu, nejsem líný. Jen je to příliš otázek, příliš odpovědí a témat na fóru, příliš málo mých znalostí do začátku " abych v reálném čase" odtud "vysosal" odpověď a stihl do Vánoc objednat něco, co dává smysl.:-):-)

Myslím, že hodně komponent bude do budoucna i bazarových, proto ty obecné dotazy. Hojně se tu řeší staré koleje (většinou v negativním smyslu), na druhou stranu se hojně nabízejí. Naivní původní představu, že vše je normalizováno a kompatibilní navzájem a lze nakoupit stylem líbí/nelíbí už jsem opustil:-)

Ještě jeden dotaz-předpokládám, že staré TT vozy půjdou na nové koleje (např. Tillig)

Díky moc
Pavel P
 
Příspěvky: 7
Registrován: pon 08 lis, 2021 8:17 am
Bydliště: Český Brod

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

Příspěvekod hank » úte 09 lis, 2021 10:37 am

Pavel P píše:Ještě jeden dotaz-předpokládám, že staré TT vozy půjdou na nové koleje (např. Tillig)


Jestli "staré" = Zeuke & Wegwerth a Berliner TT Bahnen, tak to neplatí obecně. Starší vozidla mají vyšší okolky a např. na výhybkách Kühn se často vykolejují. Kolejivo Tillig je vyšší, tak tam se tento problém většinou neprojevuje, ale výhybky Kühn zase mají výhodu - aretaci, což je hlavní důvod, proč je používám, i když jsem se kvůli tomu musel některých starších vozidel zbavit.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6108
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

Příspěvekod Pavel P » úte 09 lis, 2021 12:03 pm

Ahoj
a díky za odpovědi všem i Prckovi. Hodně jste mně to osvětlili. Jsem jen překvapen, jak málo kompatibility se zde vyskytuje. Sice o peníze jde v první řadě :D :D , ale na základě Vašich rad na "staré" koleje pro jistotu "prdím".


Prcku promiň, nemůžu reagovat na Tvou zprávu přímo, jako nováček nemůžu psát soukromé zprávy :( . Každopádně díky

PS: Moc dobře vím, že nic není tak jednoduché, jak vypadá-koneckonců jsem také modelář :D Chci synovi pomoci dát dohromady pro začátek jednoduché, funkční stabilní kolejiště i s krajinkou (zatím jeden okruh) a ne ho znechutit stavbou na 10 let bez výsledku. Pokud ho to bude bavit i budoucnu, tím lépe a může si svého koníčka s mou pomocí a třeba s pomocí i zdejších rad rozvíjet:-).
Celý ten smysl byl, abych ho zbytečně neodradil třeba tím, že soupravy budou vykolejovat. Díky za radu, vybral jsem celý analogový set Tillig i kolejemi. Jediná nevýhoda je výběr typů v setech-kupodivu už má svoje preference, i když je moc nedokáže pojmenovat (Zamračená, Sergej pod.:-):-).

Pajk
Pavel P
 
Příspěvky: 7
Registrován: pon 08 lis, 2021 8:17 am
Bydliště: Český Brod

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

Příspěvekod milan ferdián » úte 09 lis, 2021 12:17 pm

Záleží, kterou modelovu velikost zvolíš. V každém mém dílu jsou věnovány plánky kolejišť dětem pnz. "Dětské kolejiště". Nejúspěšnější bylo kolejiště "Sluníčko", které bylo i realizováno. I v V.díle /Střípky z archívu/ jsou též (doba vydání neznámá) další dětská kolejiště. Většinou se jedná o ten banální kruh nebo ovál. Ve vláknu "Pel-mel" bylo hned na začátku zajímavé kolejiště. Projdi si doporučené plánky kolejišť a uvidíš. Souhlasím s tebou, děti nerady čekají na dlouhodobou stavbu. :wink:
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

Příspěvekod prcek » úte 09 lis, 2021 12:42 pm

Pavel P píše:Ahoj
Prcku promiň, nemůžu reagovat na Tvou zprávu přímo, jako nováček nemůžu psát soukromé zprávy :( . Každopádně díky


Žádný problém, netušil jsem o tomto pravidle.

Co se týká Milanových publikací a vláken rozhodně je stojí za to alespoň prolistovat, zasnít a inspirovat se. Co se Sluníčka týká, je to fajn kolejiště, ale ten rychlík bude tak tak viewtopic.php?f=1&t=9312
--
Všechno je snadné, než to zkusíš sám.
prcek
 
Příspěvky: 507
Registrován: ned 05 dub, 2009 11:36 am
Bydliště: kousek jižně od Brna

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

Příspěvekod Pavel P » úte 09 lis, 2021 3:04 pm

Milane, Prcku,
ano ano, i k mým schopnostem (zapojit max. dva dráty do okruhu s vypínačem a spotřebičem a nic víc) , mě přímo děsí zapojovat něco takového jako více okruhů se zastavováním na nádraží, padajícími závorami a podobně :D :D Alespoň do začátku než si něco o tom nastuduji a předám informace klukovi. Veškeré mé znalosti el. rozvodů vycházejí z předpokladu, že elektřina běhá po drátech. I když, i to vlastně je mýtus :D :D

Díky náměty jsou bezvadné, určitě prostuduji a asi i některý využijeme, díky.

PS: Tak jsem se nějak do toho ponořil, že se na to těším pomalu stejně jak ten kluk:-)
Pavel P
 
Příspěvky: 7
Registrován: pon 08 lis, 2021 8:17 am
Bydliště: Český Brod

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

Příspěvekod hank » úte 09 lis, 2021 4:00 pm

Pavel P píše:...i k mým schopnostem (zapojit max. dva dráty do okruhu s vypínačem a spotřebičem a nic víc) , mě přímo děsí zapojovat něco takového jako více okruhů se zastavováním na nádraží, padajícími závorami a podobně :D :D Alespoň do začátku než si něco o tom nastuduji a předám informace klukovi. Veškeré mé znalosti el. rozvodů vycházejí z předpokladu, že elektřina běhá po drátech.


V tom případě by se ti asi hodily staré příručky vydané Malou železnicí v 70. a 80. letech. Ty jsou sice na úrovni tehdejší doby, ale zato je pochopí i dítě... Konkrétně: C1 Elektrřina na modelovém kolejišti a A2 10 plánků kolejišť s elektrickým zapojením. Z teorie k tomu stačí znát Ohmův zákon a Kirchhoffovy zákony. Předpokládá se sice použití tehdy dostupných součástek ("piánka" pro zapojování kolejových úseků apod.), ale zato k tomu nepotřebuješ ani pájku... :mrgreen: Sice mě zdejší ultras nejspíš nařknou z toho, že tady propaguju předpotopní technologie, ale jestli fakt nemáš vztah k elektrice, je to pro tebe schůdné řešení.

Jestli chceš víc info, napiš mi e-mail na tawny.owl@centrum.cz.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6108
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

Příspěvekod Střelec » stř 10 lis, 2021 4:47 pm

Obdobně jednoduchý systém zapojení prezentovaly staré enderácké plány kolejišť, kde to u pozdějších verzí bylo pro přehlednost i v barvě.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

Příspěvekod prcek » stř 10 lis, 2021 5:19 pm

Myslím, že v plánech kolejišť to nebylo, ale malůvky si pamatuju. Ony byly m.j. i v obalech výhybek atp.

https://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalogi ... 6&kat=1980
https://www.berliner-tt-bahnen.info/ind ... laene.html

Jejich problém je, že už moc nepopisujou, jak ty krabičky jsou zapojené vevnitř.
--
Všechno je snadné, než to zkusíš sám.
prcek
 
Příspěvky: 507
Registrován: ned 05 dub, 2009 11:36 am
Bydliště: kousek jižně od Brna

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

Příspěvekod Zlámalík » stř 10 lis, 2021 10:22 pm

Po 20 letech pauzy jsem se před časem (ehm, 11 lety) ocitl v podobné situaci (jako tady většina lidí někdy :D ), tak třeba můžu poradit taky.
Co se týká kolejiva, tak to, cos vybral, je asi kolejivo s podložím, to se sestavuje trochu jako autodráha a výhybky mají páčku na ruční přestavení. Krajina se k tomu později dá dolepit taky, v Brně existuje předváděcí kolejiště celé takhle udělané - ke kolejím s plastovým štěrkem je dosypaný opravdový a dolepená tráva.
Klidně začni v analogu, všechny prodávané mašiny mají patici na dekodér a ten se dá doplnit později, ono peněz není nikdy dost.
Pro běžný ovál s nádražím potřebuješ jen v kolejích v nádraží odpojovat vždy jednu kolejnici, aby vlak stál, když druhý jede. Jedna kolejnice je průběžná, druhá se na obou krajích odizoluje (prodávají se i izolační spojky) a ten odizolovaný úsek se napájí přes vypínač. A až přejdeš na digitál, vypínač necháš zapnutý nebo tam vřadíš detekci obsazení, ten odizolovaný úsek se ti bude hodit. :D
Mrkni na schémata sem, resp. na další rozumy sem a kdyžtak piš sem do diskuze.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1827
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

Příspěvekod Pavel P » čtv 11 lis, 2021 3:25 pm

JJ, je to přesně jak říkáš-koleje s podložím, předpokládám, že až se vyjezdí na "holém" okruhu, bude je chtít zasypat na kolejišti.
Ano díky za popis -jednoduché, srozumitelné, to zvládnu i v začátku. :-) a je to zřejmé i z těch schémat.

Dotazů bude víc než dost, hned po Vánocích, teď se jen teoreticky připravuju a těším se snad víc než syn:-)

Díky Pajk
Pavel P
 
Příspěvky: 7
Registrován: pon 08 lis, 2021 8:17 am
Bydliště: Český Brod

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

Příspěvekod Radek Strnad » čtv 11 lis, 2021 8:30 pm

Ale zase naopak - digitálu není třeba se bát. Zapojení kolejí je v tomto případě jednodušší. Nejsou žádné izolované úseky, žádné páčky na jejich připojení/odpojení. V digitálu je vše trvale pod proudem a vlastně ti stačí dva drátky na celé kolejiště. Stačí ti pro lokomotivy jedno trafo, zatímco v analogu, při současné jízdě tří mašin potřebuješ tři trafa. Výhybky můžeš zatím ovládat páčkami(klávesami) nebo ručně(trafo seženeš za 500,-Kč). Pokud zakoupíš digitální set, máš tam za poloviční peníze trafo, ovladač a nějakou základní centrálu nebo booster. Děti si na digitál zvyknou téměř okamžitě. Můj synek jezdil samostatně od 4 let. Vše má dvě strany. U digitálu vznikají náklady na dekodéry, centrálu, ovladač, ale zase něco ušetříš na hromadě analogového příslušenství a jízda a ovládání je komfortnější. Kdybych se rozhodoval já, tak analog bych vynechal a šel rovnou na digitál. Kdo jednou má chytrý telefon, také těžko přechází na tlačítkový. Budoucnost žel. modelářství je digitál, který je jednodušší, než si myslíš.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1187
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

Příspěvekod radula63 » pát 12 lis, 2021 6:56 am

Radek Strnad píše:Ale zase naopak - digitálu není třeba se bát. Zapojení kolejí je v tomto případě jednodušší. Nejsou žádné izolované úseky, žádné páčky na jejich připojení/odpojení. V digitálu je vše trvale pod proudem a vlastně ti stačí dva drátky na celé kolejiště. Stačí ti pro lokomotivy jedno trafo, zatímco v analogu, při současné jízdě tří mašin potřebuješ tři trafa. Výhybky můžeš zatím ovládat páčkami(klávesami) nebo ručně(trafo seženeš za 500,-Kč). Pokud zakoupíš digitální set, máš tam za poloviční peníze trafo, ovladač a nějakou základní centrálu nebo booster. Děti si na digitál zvyknou téměř okamžitě. Můj synek jezdil samostatně od 4 let. Vše má dvě strany. U digitálu vznikají náklady na dekodéry, centrálu, ovladač, ale zase něco ušetříš na hromadě analogového příslušenství a jízda a ovládání je komfortnější. Kdybych se rozhodoval já, tak analog bych vynechal a šel rovnou na digitál. Kdo jednou má chytrý telefon, také těžko přechází na tlačítkový. Budoucnost žel. modelářství je digitál, který je jednodušší, než si myslíš.

Radku.
Známe se dlouho. V podstatě s tebou souhlasím. O tom, že je digitál jednodužší je možno polemizovat. Ano, izolované úseky v digitálu není třeba za předpokladu, že se bude jezdit takzvaně "na oko a na ruku". Oba systémy dokážou být jednoduché. Analog tedy nezatracuji, i když sám už jsem přešel na digitál. Pokud bude uživatel chtít detekovat obsazení úseků v podzemí, nebo nějakou menší automatizaci (třeba automatické zastavení před návěstidly, např. systémem ABC), tak se bez dělení úseků ani v digitálu neobejde.
Analog i digitál jsou jen o dvou drátech. Za předpokladu, že budeme jezdit jen na ruku.
Sám osobně už mám kolejiště v digitálu (a už bych na analog asi nešel) a mám tam XY izolovaných úseků.

Můj příspěvek je hlavně o tom - vyvrátit mýtus, že digitál je VŽDY jen o dvou drátech v celém kolejišti.
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1308
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Další

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků