kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

Příspěvekod PepinTt » pát 12 lis, 2021 10:03 am

Než se necháš uvrtat do ,,jednoduchého" digitálu, projdi si sekci o digitálu tady na fóru, záměř se třeba na to ,jak se řeší problémy pokud ti něco přestane fungovat . V analogu si vystačíš s žárovkovou zkoušečkou nebo multimetrem za tři stovky a úplně základní znalostí elektriky (fyzika zákl.škola).Navíc digital je hodně náročný na čistotu kolejí, koleček a sběračů lokomotiv a propojení kolejnic. To co ti projede analog úplně bez problémů, tam bude digital stát :wink: On digital poskytuje hodně parády, ale pokud chceš tu parádu využít tak spoustu času a znalostí, jinak je to jen dražší a choulostivějsi analog..
Já modelařím jen pro radost,dokonalé modely by měli dělat ti co se tím živí
PepinTt
 
Příspěvky: 142
Registrován: sob 28 říj, 2017 8:58 pm
Bydliště: Olomoucký kraj

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

Příspěvekod Radek Strnad » pát 12 lis, 2021 3:42 pm

Radku: Známe se dlouhá léta a o tom, že i v digitálu můžu mít izolované úseky, nemá smysl polemizovat. Je to tak. Ale už je to nástavba nad základ(třeba to ABC apod). Ale kolega, který toto téma založil je začátečník a potřebuje radu, jak na to co nejjednodušeji, pokud možno za normální peníze. A v tom základním digitálu stačí na ovládání a jízdu lokomotiv dva dráty. Každý systém má jistě své plus i mínus. A právě proto je dobré o obou systémech vědět. PepinTt: Vážený kolego, přestaň tady děsit, aby se nový kolega nenechal do digitálu uvrtat. Zakrátko to bude 20 let co jsem na digitál z analogu přešel. Měl jsem postupně centrály Lenz Compact, LZ100, LZV100,LZV200 a nikdy se mi nestalo, že by mi něco přestalo fungovat. Jistě je zde na DF spousta příspěvků, řešících, že něco nefunguje, ale většinou to je až ve vyšších patrech digitálu. Ale tady se bavíme o základu. Ano, některé malé dvou a třínápravové lokomotivy jezdí v digitálu méně spolehlivě(kvůli horšímu sběru proudu) než v analogu, ale dá se to eliminovat poctivou stavbou žel. svršku a třeba i vychytávkami na lokomotivách. Od toho je však právě diskuzní fórum, že tady pak méně zkušeným poradíme. Nemá smysl někoho odrazovat od koupě PC proto, že můžou někdy vypnout proud nebo internet a že je tedy lepší spolehlivý psací stroj. Přesně tohoto jsem se při psaní svého posledního příspěvku obával: Že se toho zase někdo chytne, a zvrhne se to tu v souboj analog vs. digitál.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1187
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

Příspěvekod PepinTt » pát 12 lis, 2021 7:45 pm

Nikoho neděsím ,jak jsem napsal, ať si pročte sekci digitálu, ať vi do čeho jde, nic lepšího nejde poradit. Jinak opravdu jsem rád, že jsem zůstal věrný analogu ,když vidím na různých výstavách (třeba na Olomoucké Flóře), jak tam digitalisti leští koleje, čistí vyhybky zatímco analog v klidu krouží Prostě digitál musi bavit, ja osobně co jsem viděl a co sleduji tady ,tak dík , ale nemusím všechno .
Já modelařím jen pro radost,dokonalé modely by měli dělat ti co se tím živí
PepinTt
 
Příspěvky: 142
Registrován: sob 28 říj, 2017 8:58 pm
Bydliště: Olomoucký kraj

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

Příspěvekod jipol57 » pát 12 lis, 2021 9:09 pm

Teda nemám ten pocit, že by špinavé koleje snášel analog lépe, než digital. Když dojde k přerušení styku, tak se zastaví obojí. Naopak dekodér má možnost připojení kondenzátoru, se kterým se krátké nevodivé části "přeskáčou". Částečně špinavé koleje mi někdy zapříčiní jen nepřesné zastavení na ABC. Ale o tom tady řeč není.
Jen ještě drobná nevýhoda digitalu. Lokomotivě když dám směr vpřed, tak jede vždycky dopředu a je jedno jak je otočená. U parní se předek pozná, že je tam komín. U motorových a elektrik, se musím důkladně podívat kde má předek.
V analogu jede vždycky stejným směrem na koleji, nehledě na otočení lokomotivy vpřed, či vzad.
Nejhorší to bývá ve skrytém, když není na lokomotivu dostatečně vidět, tak je to pokus-omyl, kam se rozjede. To je asi jediná nevýhoda, ale je to samozřejmost, že zadám skutečný směr jízdy a ne jak je postavená na kolejích.
jipol57
 
Příspěvky: 1186
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

Příspěvekod prcek » pát 12 lis, 2021 9:19 pm

Už se perou!!! Tak přiliji olej do ohně.

PepinTt píše:... když vidím na různých výstavách (třeba na Olomoucké Flóře), jak tam digitalisti leští koleje, čistí vyhybky zatímco analog v klidu krouží Prostě digitál musi bavit, ja osobně co jsem viděl a co sleduji tady ,tak dík , ale nemusím všechno .


Je to určitě individuální, ale za sebe musím říct, že to čištění, které probíhá na našich setkáních za to, co mně digitál přináší určitě stojí. (probíhá na začátku každého dne).

Dovolím si tvrdit, že kombinace ručního ovládání příslušenství (výhybky, návěstidla atp.) a digitálního řízení trakce je při dvou a více současně jedoucích vozidlech v digitálu jednodušší, než v analogu.

(
některé věci, co digitál přináší, které v analogu určitě jdou, ale ne jednoduše
* jízda/stání více lokomotiv na jedné koleji
* ovládání světel - zapínání/vypínání "během jízdy", posun, osvětlení interiéru
* automatická spřáhla
* zvuk!!!
* trakční křivky vozidel
* možnost kompenzovat část mechanických nedostatků nastavením elektroniky (BackEMF, max. rychlost)
)
--
Všechno je snadné, než to zkusíš sám.
prcek
 
Příspěvky: 507
Registrován: ned 05 dub, 2009 11:36 am
Bydliště: kousek jižně od Brna

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

Příspěvekod HonzaM » pát 12 lis, 2021 11:05 pm

PepinTt píše:Nikoho neděsím ,jak jsem napsal, ať si pročte sekci digitálu, ať vi do čeho jde, nic lepšího nejde poradit. Jinak opravdu jsem rád, že jsem zůstal věrný analogu ,když vidím na různých výstavách (třeba na Olomoucké Flóře), jak tam digitalisti leští koleje, čistí vyhybky zatímco analog v klidu krouží Prostě digitál musi bavit, ja osobně co jsem viděl a co sleduji tady ,tak dík , ale nemusím všechno .

Když tvá analogová lokomotiva ztratí kontakt s kolejí, musíš ji postrčit, jinak se nerozjede. A vysvětli proč by měla mít lokomotiva s dekodérem horší styk s kolejemi? Může to být stejná lokomotiva, zhorší se jí snad styk s kolejemi tím že do ní dáš dekodér? Pokud jde o příslušenství, nelze házet do jednoho pytle všechno od ovládání výhybky mechanicky rukou, přes výhybku u níž se elektrický přestavník ovládá páčkovým přepínačem nebo tlačítky, nebo u níž je elektrický přestavník ovládán přes dekodér, na jehož vstupu jsou k ovládání tlačítka nebo páčkový přepínač, ale bez potřeby centrály, pro další stupeň je už potřeba centrála a výhybky se přestavují zadáním adresy, dalším stupněm je ovládání z tabletu nebo mobilu, dalším stupněm je ovládání počítačem ale s manuálním ovládáním klávesnicí nebo dotykovou obrazovkou a posledním stupněm je automatizovaný provoz řízený počítačem.
Jsou samozřejmě mezistupně jako třeba poloautomatické stavění cest, automatické zastavení před návěstdlem. Když se řekne jen digitální ovládání, může to být cokoli od ovládání manuálně pomoci dekodéru až po automatizovaný provoz s počítačem.
V jiném tématu jsem si u majitele přečetl že přece ani v autě nepotřebuje sledování jízdního pruhu nebo nejrůznější další čidla, myslím ale že by mu zábavu zpříjemnila třeba možnost postavit celou cestu přes zhlaví dvěma tlačítky volbou odkud-kam a nemuset přehazovat třeba deset výhybek a u každé přemýšlet v které poloze se právě nachází a ve které ji potřebuje mít aby projel tam kam potřebuje bez vykolejní a bez zkratu.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4077
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

Příspěvekod Sandy » sob 13 lis, 2021 9:17 am

1./ Některým vybraným jedincům by měl být zakázán přístup do vláken pro začátečníky. Vždy neomylně přeskočí šestnáct vývojových etap železničního modeláře a začnou sem tlačit různé RocRaily, detekce obsazení apod.

2./ V železničním modelářství jsou nekompatibilní pouze tříkolejnicový a dvoukolejnicový systém. Vše ostatní se dá s větším či menším úsilím přizpůsobit.
Pokud nejsi zvláště „vybíjený“ estét, tak je jedno, jestli použiješ kolejivo code 100, code 50 nebo plech. Vše se dá provozovat spolu. Plech má svá omezení a specifika, ale je výrazně levnější.
Stejně tak kolejivo od různých výrobců. Tam je potřeba si dát pozor na spolehlivost výhybek Na různé tvary EW1, EW2 se na začátku vybodni.

3./ Použití vyšších kolejnic má výhodu v tom, že se dají použít i vozidla z doby „těsně po druhý světový..“ Ale ta se také dají „přezout“ na dvojkolí s nižšími okolky, ale leze to do peněz.

4./ Analog versus Digital.
Analog má určité limity, ale je levnější. Jsou i velká kolejiště s trakcí v analogu a divák si to ani neuvědomí.
V analogu ovládáš pouze jednu lokomotivu. Každá další pak znamená dělit kolejiště na nezávislé úseky, pořízení dalšího trafa atd.
V digitálu bývají startsety asi o třetinu dražší a i každá další lokomotiva vyjde o 10 až 20% dráž. Se zvukem i o polovinu. V digitálu na samém začátku máš malý nevýznamný bonus v tom, že si u lokomotivy můžeš nezávisle rozsvěcet světla.
U digitálu časem přijdeš na to, že je dobré mít více ovladačů. A ty bývají většinou výrazně dražší než další trafo u analogu. Provoz je pak ale nesrovnatelně komfortnější.

EDIT1:
Nároky na pečlivost stavby jsou v obou případech stejné.

5./ Dalšímu sebevzdělávání se nevyhneš v žádném případě. U malého kolejiště jsou potřebné znalosti pro analog i digitál víceméně stejné.

6./ Při mém „restartu“ jsem si na dřevotřískovou desku cca 200 x 30 cm postavil tříkolejnou stanici a zbytek oválu se doskládal před ježděním.
Jako zapřisáhlý analogista (bývalý) mám teď u jednoho kolejiště trakci v digitálu a příslušenství v analogu. Druhé kolejiště je celé digitální. Možnosti DCC mám využity tak na 20 %. Zatím mi to stačí.
K analogu bych se asi nevracel.
Sandy
 
Příspěvky: 1486
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

Příspěvekod prcek » sob 13 lis, 2021 2:29 pm

Nevím, jestli Sandy myslel mé, se zákazem psaní, ale celkem s ním souhlasím. Jediné proti čemu se vymezím je použití plechového kolejiva. Můj názor (mluvím specificky o BTTB) je, že tohle ani kdyby mi někdo dal zadarmo. Geometrie hrozná, vodivost spojů mizerná, udržovatelnost nulová, vzhled odpudivý, kompatibilita problematická. Je s tím tolik problémů, že děti to přestane bavit.
--
Všechno je snadné, než to zkusíš sám.
prcek
 
Příspěvky: 507
Registrován: ned 05 dub, 2009 11:36 am
Bydliště: kousek jižně od Brna

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

Příspěvekod Pavel P » ned 14 lis, 2021 11:23 pm

Teda pánové, díky za rady všem. O výhodách a nevýhoda digitalu/analogu zde na foru bylo napsáno opravdu mnoho. Něčemu jsem porozuměl, něčemu ne:-).Vybral jsem analog z těchto důvodů-1)je pro mne srozumitelnější a hlavně i pro syna, na kterém se může nenásilně naučit základy elektriky. 2) V tenhle moment pokládám Digital trochu za "házení perel svinim". Každopádně díky moc za trpělivost ve vysvětlování (pro vas) základních znalosti masinkarskemu analfabetovi:-) Tak jako u vseho-pokud budou chuť, peníze a trpělivost, stejně se stoupajicimi nároky na Digital přejdeme. Ale ani Řím nepostavili za den:-):-)
Pavel P
 
Příspěvky: 7
Registrován: pon 08 lis, 2021 8:17 am
Bydliště: Český Brod

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

Příspěvekod Pavel P » ned 14 lis, 2021 11:33 pm

Ano Prcku, na stare plechové U koleje jsem zanevrel dříve, než jsem si je v TT poridil:-). Kdosi kdysi synovi daroval jen N kolejivo s masinkou a trafem a v podstatě to nešlo zprovoznit. Přičítal jsem to původně stavu spojek, ale přesvědčili jste mne na Tillig a ten opravdu vypadá mnohem sofistikovanější, díky za radu.
Pavel P
 
Příspěvky: 7
Registrován: pon 08 lis, 2021 8:17 am
Bydliště: Český Brod

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

Příspěvekod radula63 » pon 15 lis, 2021 10:22 am

Pavel P píše:...Vybral jsem analog z těchto důvodů-1)je pro mne srozumitelnější a hlavně i pro syna, na kterém se může nenásilně naučit základy elektriky...

Pro učení základů elektriky je analog skvělá volba.
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1306
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

Příspěvekod prcek » sob 01 led, 2022 7:10 am

Pavel P píše:...


Uznávám, že jsem asi nemístně zvědavý, ale už se jezdí?
--
Všechno je snadné, než to zkusíš sám.
prcek
 
Příspěvky: 507
Registrován: ned 05 dub, 2009 11:36 am
Bydliště: kousek jižně od Brna

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

Příspěvekod Střelec » pon 17 led, 2022 5:29 pm

Při inventuře ve sklepě jsem zjistil, že mám slušnou zásobu Zeuke a BTTB vozidel v použitelném stavu, které bohužel na Kuehnu neproženu. Tak jsem pojal nápad postavit v budoucnu kochací kroužek se dvěma výhybnami (Ztracenka) na cca metru čtverečním (možná i dělitelný na poloviny). Jak jezdí tyhle vykopávky na kolejivu Tillig?
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

Příspěvekod Pavel-HP » pon 17 led, 2022 7:13 pm

Stačí vyměnit dvojkolí a můžeš drandit.(u vozů). Lokomotivy jsou celkem v pohodě.
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1023
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: kompatibilita spřáhel, kolejí, vyhýbek

Příspěvekod Zlámalík » úte 18 led, 2022 1:28 pm

Asi souhlas, já kdysi dal do všech Zeuke/BTTB vozů dvojkolí Modmüller a Peho misky, jezdilo to jak po másle. Ještě někde jsou. Nakonec i tohle šlo řešit.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1821
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

PředchozíDalší

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků