Kolejiště N
Napsal: stř 02 pro, 2020 2:09 pm
Ahoj,
jsem úplný začátečník, chtěl bych Vás požádat o komentáře k návrhu prvního kolejiště.
Měřítko: N
Epocha: IV (období tak někdy kolem roku 1989), český venkov
Jednokolejná trať
DCC Roco z21 (plánuju nákup v rámci setu).
Rozměry kolejiště (pro první projekt volím malé): 150 x 67 cm.
Návrh jsem vytvořil v programu SCARM:
V modelu minimální poloměr zatáček 194,6 mm, maximální stoupání 3%
Základní úroveň obsahuje skrytou objízdnou kolej, zpětnou smyčku, z níž bude část viditelná, odbočku na ozubnicovou kolej (budoucí projekt)
Na první úrovni je nádraží (přestavuji si něco jako Mirovice u Písku – rychlíková stanice na jednokolejné trati menšího významu).
Trať stoupá z dolní úrovně až k tunelu v pravo nahoře. Před ním bych umístil vjezdové návěstidlo do stanice (je to tak dobře?). V tunelu je výhybka na zpětnou smyčku umístěnou za nádražím. Někde tady na fóru jsem se dočetl, že ve správném návrhu kolejiště by divák neměl mít jistotu z jakého tunelu vlak vyjede. Na druhou stranu takováhle věc v realitě asi neexistuje, co o tom soudíte?
Nádraží je průjezdné přímo průjezdnou kolejí – na každou stranu bych dal jedno odjezdové návěstidlo.
Za nádražím trať vjíždí do tunelu, kde začíná spirála (stoupání ale začne až v tunelu). Sprirála pak pokračuje v dalších dvou úrovních – ale to bude až další část projektu, až se mi podaří dodělat tuhle část, aby se dalo jezdit.
Další představa je tato:
Vlak ze stanice vjede do tunelu, překoná převýšení (12 cm) spirálou a bude pokračovat další tratí, která povede knihovnou a dál kolem pokoje.
Ještě bych si chtěl vyzkoušet ozubnicovou trať
Z dolní úrovně postupným stoupáním (až 25%) do nejvyšší bodu, kde se připojí k hlavní trati.
Ale to bude až úplně poslední část projektu. Vím, že tematicky do jihočeské krajiny se to nehodí, možná, že celkové vyznění kolejiště by mělo být nějaká horská oblast (jako Tanvald-Harrachov).
Všechny vrstvy:
Budu rád za Vaše připomínky, komentáře.
Nejsem si jist výškou úrovně nádraží (teď je 8 cm) nad skrytou částí. Je to moc/málo? Jak to působí na modelu?
Je kolejiště nádraží takhle v pořádku? Jaká je doporučená vzdálenost kolejí? Já jsem vyšel z kolejnic dostupných v katalogu Fleischmann-N doplnil jsem o úseky flexi kolejí, kde to nevycházelo přesně.
Jsou vhodné vzdálenosti mezi jednotlivými tratěmi? Jde mi o to, abych v nějaké další fázi až budu dělat krajinu, domy, silnice, nepřišel na to, že je něco úplně špatně (což se beztak asi musí stát u prvního projektu...)
Díky
Marek
jsem úplný začátečník, chtěl bych Vás požádat o komentáře k návrhu prvního kolejiště.
Měřítko: N
Epocha: IV (období tak někdy kolem roku 1989), český venkov
Jednokolejná trať
DCC Roco z21 (plánuju nákup v rámci setu).
Rozměry kolejiště (pro první projekt volím malé): 150 x 67 cm.
Návrh jsem vytvořil v programu SCARM:
V modelu minimální poloměr zatáček 194,6 mm, maximální stoupání 3%
Základní úroveň obsahuje skrytou objízdnou kolej, zpětnou smyčku, z níž bude část viditelná, odbočku na ozubnicovou kolej (budoucí projekt)
Na první úrovni je nádraží (přestavuji si něco jako Mirovice u Písku – rychlíková stanice na jednokolejné trati menšího významu).
Trať stoupá z dolní úrovně až k tunelu v pravo nahoře. Před ním bych umístil vjezdové návěstidlo do stanice (je to tak dobře?). V tunelu je výhybka na zpětnou smyčku umístěnou za nádražím. Někde tady na fóru jsem se dočetl, že ve správném návrhu kolejiště by divák neměl mít jistotu z jakého tunelu vlak vyjede. Na druhou stranu takováhle věc v realitě asi neexistuje, co o tom soudíte?
Nádraží je průjezdné přímo průjezdnou kolejí – na každou stranu bych dal jedno odjezdové návěstidlo.
Za nádražím trať vjíždí do tunelu, kde začíná spirála (stoupání ale začne až v tunelu). Sprirála pak pokračuje v dalších dvou úrovních – ale to bude až další část projektu, až se mi podaří dodělat tuhle část, aby se dalo jezdit.
Další představa je tato:
Vlak ze stanice vjede do tunelu, překoná převýšení (12 cm) spirálou a bude pokračovat další tratí, která povede knihovnou a dál kolem pokoje.
Ještě bych si chtěl vyzkoušet ozubnicovou trať
Z dolní úrovně postupným stoupáním (až 25%) do nejvyšší bodu, kde se připojí k hlavní trati.
Ale to bude až úplně poslední část projektu. Vím, že tematicky do jihočeské krajiny se to nehodí, možná, že celkové vyznění kolejiště by mělo být nějaká horská oblast (jako Tanvald-Harrachov).
Všechny vrstvy:
Budu rád za Vaše připomínky, komentáře.
Nejsem si jist výškou úrovně nádraží (teď je 8 cm) nad skrytou částí. Je to moc/málo? Jak to působí na modelu?
Je kolejiště nádraží takhle v pořádku? Jaká je doporučená vzdálenost kolejí? Já jsem vyšel z kolejnic dostupných v katalogu Fleischmann-N doplnil jsem o úseky flexi kolejí, kde to nevycházelo přesně.
Jsou vhodné vzdálenosti mezi jednotlivými tratěmi? Jde mi o to, abych v nějaké další fázi až budu dělat krajinu, domy, silnice, nepřišel na to, že je něco úplně špatně (což se beztak asi musí stát u prvního projektu...)
Díky
Marek