Kolejiště N

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Kolejiště N

Příspěvekod mek » stř 02 pro, 2020 2:09 pm

Ahoj,
jsem úplný začátečník, chtěl bych Vás požádat o komentáře k návrhu prvního kolejiště.
Měřítko: N
Epocha: IV (období tak někdy kolem roku 1989), český venkov
Jednokolejná trať
DCC Roco z21 (plánuju nákup v rámci setu).
Rozměry kolejiště (pro první projekt volím malé): 150 x 67 cm.

Návrh jsem vytvořil v programu SCARM:

Obrázek

V modelu minimální poloměr zatáček 194,6 mm, maximální stoupání 3%

Základní úroveň obsahuje skrytou objízdnou kolej, zpětnou smyčku, z níž bude část viditelná, odbočku na ozubnicovou kolej (budoucí projekt)

Obrázek

Na první úrovni je nádraží (přestavuji si něco jako Mirovice u Písku – rychlíková stanice na jednokolejné trati menšího významu).

Obrázek
Trať stoupá z dolní úrovně až k tunelu v pravo nahoře. Před ním bych umístil vjezdové návěstidlo do stanice (je to tak dobře?). V tunelu je výhybka na zpětnou smyčku umístěnou za nádražím. Někde tady na fóru jsem se dočetl, že ve správném návrhu kolejiště by divák neměl mít jistotu z jakého tunelu vlak vyjede. Na druhou stranu takováhle věc v realitě asi neexistuje, co o tom soudíte?
Nádraží je průjezdné přímo průjezdnou kolejí – na každou stranu bych dal jedno odjezdové návěstidlo.
Za nádražím trať vjíždí do tunelu, kde začíná spirála (stoupání ale začne až v tunelu). Sprirála pak pokračuje v dalších dvou úrovních – ale to bude až další část projektu, až se mi podaří dodělat tuhle část, aby se dalo jezdit.

Další představa je tato:
Obrázek
Vlak ze stanice vjede do tunelu, překoná převýšení (12 cm) spirálou a bude pokračovat další tratí, která povede knihovnou a dál kolem pokoje.

Ještě bych si chtěl vyzkoušet ozubnicovou trať
Obrázek
Z dolní úrovně postupným stoupáním (až 25%) do nejvyšší bodu, kde se připojí k hlavní trati.
Ale to bude až úplně poslední část projektu. Vím, že tematicky do jihočeské krajiny se to nehodí, možná, že celkové vyznění kolejiště by mělo být nějaká horská oblast (jako Tanvald-Harrachov).

Všechny vrstvy:
Obrázek

Budu rád za Vaše připomínky, komentáře.
Nejsem si jist výškou úrovně nádraží (teď je 8 cm) nad skrytou částí. Je to moc/málo? Jak to působí na modelu?
Je kolejiště nádraží takhle v pořádku? Jaká je doporučená vzdálenost kolejí? Já jsem vyšel z kolejnic dostupných v katalogu Fleischmann-N doplnil jsem o úseky flexi kolejí, kde to nevycházelo přesně.
Jsou vhodné vzdálenosti mezi jednotlivými tratěmi? Jde mi o to, abych v nějaké další fázi až budu dělat krajinu, domy, silnice, nepřišel na to, že je něco úplně špatně (což se beztak asi musí stát u prvního projektu...)

Díky
Marek
mek
 
Příspěvky: 22
Registrován: úte 17 lis, 2020 12:22 pm

Re: Kolejiště N

Příspěvekod Dovi » stř 02 pro, 2020 3:24 pm

Ahoj, nebudu se vyjadřovat k topologii a logice navržené trati (s připomínkami a vylepšením jistě přijdou další kolegové), ale jako problematickou bych už od pohledu viděl třeba tu ostrou skrytou spirálu - takto zrealizované to bude dříve nebo později (s jinými lokomotivami a s jinou zátěží) kritické místo.
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 536
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: Kolejiště N

Příspěvekod HonzaM » stř 02 pro, 2020 3:45 pm

Souhlasím s dovi pokud jde o tu spirálu, jsem N-kař, na jednom kolejišti jsem měl spirálu na průměru 60 cm a po mnoha provozních problémech (zejména vykolejování) jsem ji odstranil a kolejiště raději rozšířil. Podívej se na náš web věnovaný N-ku, http://www.1ku160.cz.
Zvaž tu centrálu, z21 se zdá být levná, jenže pak zjistíš že má mnohá omezení a je lepší si udělat technické srovnání a zvážit zda neinvestovat do sice dražší, ale značně všestrannější DR5000. Umožní Ti kolejiště ovládat z tabletu nebo mobilu, větší výběr použitelných dekodérů příslušenství. Do některých startsetů také výrobci dávají vozidla neodpovídající provedením i vlastnostmi vozidlům prodávaným samostatně. Není to pravidlem, je ale určitě dobře se přesvědčit.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4042
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště N

Příspěvekod Jirkátor » stř 02 pro, 2020 6:44 pm

Já ti nevím, na první kolejiště je to přece jenom trochu velké sousto.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1026
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Kolejiště N

Příspěvekod milan ferdián » pát 04 pro, 2020 9:32 am

U poloměru R192 je třeba upozornit, že né všechny hnací vozidla od výrobců projedou tento oblouk :!:
Jihočeská krajina, široký pojem a s kombinaci ozubnice :shock: :shock: :wink: :?: . Venkov, dobrý nápad.
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kolejiště N

Příspěvekod SettO » pát 04 pro, 2020 3:49 pm


Ahoj, ve III. díle Kolejišť máš několik nápadů šitých pro N vhodné určitě pro začátečníky....
SettO
 
Příspěvky: 146
Registrován: sob 06 říj, 2012 6:57 pm

Re: Kolejiště N

Příspěvekod mek » úte 08 pro, 2020 9:16 pm

Díky za odpovědi. Odnáším si tohle:
- zjednodušit návrh
- vyhnout se spirále
- zubačku až později
- zvolit větší poloměr (Fleischmann R2 má 228mm, snad to bude stačit)
- projít návrh modelů od Milana Ferdiána (díl III.) – vypadá to, ale že není k sehnání (na eshopech ji sice inzerují ale pochybuji, že jsou schopni dodat), zkusím knihovny
- prozkoumat DR5000 jako variantu k z21
mek
 
Příspěvky: 22
Registrován: úte 17 lis, 2020 12:22 pm

Re: Kolejiště N

Příspěvekod bambulak » stř 09 pro, 2020 2:43 am

patláma TT paprťála
bambulak
 
Příspěvky: 79
Registrován: sob 25 bře, 2017 8:40 am

Re: Kolejiště N

Příspěvekod hank » stř 09 pro, 2020 7:41 am

mek píše:...Fleischmann R2 má 228mm, snad to bude stačit...


R=228 mm projedou i dlouhé fleischmannovské pětispřežky řady 52 - vyzkoušeno.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Kolejiště N

Příspěvekod HonzaM » stř 09 pro, 2020 8:43 am

Na vedlejší trati mám i poloměr menší než 192 mm, konkrétně 185 mm (flexi koleje PECO Code 55), to už je ale extrém, sice tam bez problému projede Desiro od Fleischmanna, Lint od Märklina i 840 (Stadler) od BEMO, a to i v mírném stoupání, pohledově už to ale není žádný zázrak. Na hlavní trati mám minimálně R2, ale schované v tunelech, aby nepůsobilo rušivě “lámání” souprav rychlíkových vozů.
Přílohy
IMG_2009.JPG
IMG_2007.JPG
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4042
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště N

Příspěvekod Jarda H. » stř 09 pro, 2020 11:23 am

Jirkátor píše:Já ti nevím, na první kolejiště je to přece jenom trochu velké sousto.


Tazatel píše, že je začátečník, přece jen souhlasím s Jirkátorem ! Ale je to pouze rozhodnutí tazatele ...
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2794
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Kolejiště N

Příspěvekod mek » stř 30 pro, 2020 7:35 pm

Zjednodušil jsem návrh, inspirací je kolejiště Horní / Dolní Paseky od Milana F (v originále pro měřítko Z).

Obrázek

Horní stanice bude průjezdná (trať bude pokračovat směrem z obrázku dolů). Se skrytým nádražím zatím váhám, možná tam vůbec nebude.

Obrázek

Zatím jsem stále ve stadiu plánování, ale už jsem dokončil rám:

Obrázek
Třetí díl Plány Kolejišť se mi podařilo koupit na itvlaky, protože se mi ta knížka moc líbí, tak jako poděkování autorovi jí tady dávám jako product placement :-)

Dolní stanice (a vlastně celá trať) bude inspirovaná stanicí Dobříš na trati 210. Model výpravní budovy 16H má v nabídce igramodel.cz
Obrázek

Na trati jezdily dvoupatrové vozy, jejich modely vyrábělo PIKO
Obrázek
Našel jsem je v nabídce zeleznicni-modelarstvi, ale zkušenosti s e-shopem tady na fóru nejsou úplně pozitivní, tak to radši koupím přes e-bay (není vyloučené, že by to majitel e-shopu nakonec udělal podobně). Snad to bude ještě jezdit.
Na fotkách (pacifikem.cz) je vidět, že jako lokomotiva jezdila Bardotka, ale nevím jestli vůbec v měřítku N existuje. Jako náhrada by se snad dal použít Brejlovec, ten v N existuje.

Pro osobní přepravu by se ještě dala použít souprava dřeváků
Obrázek
Ty jsou sice z dřívější epochy, ale mimořádně jezdily po téhle trati ještě v roce 1984 (a možná, že i někdy později). Taky bych si myslel, že se občas použil i nějaký starší rychlíkový vůz, když bylo potřeba. V měřítku N tyhle vozy byly součástí snad nějakého start setu od Fleischmanna.

A taky bych zkusil 853, kterou připravuje mtb (taky epocha III), ale taky bych ji očekával na téhle trati i v 80. letech.

Nákladní dopravu ještě vymyšlenou nemám.
mek
 
Příspěvky: 22
Registrován: úte 17 lis, 2020 12:22 pm

Re: Kolejiště N

Příspěvekod Jirkátor » pon 04 led, 2021 8:14 pm

Pár postřehů
mek píše:Horní stanice bude průjezdná (trať bude pokračovat směrem z obrázku dolů). Se skrytým nádražím zatím váhám, možná tam vůbec nebude.

Nějak nechápu, kam dál ta trať bude pokračovat. Do té skříně?

mek píše:Zatím jsem stále ve stadiu plánování, ale už jsem dokončil rám:

Koukám, že máš na rám přidělanou plnou desku a kolejiště umístěné v rohu. Jak si představuješ přístup ke koleji v tunelu?

mek píše:Na fotkách (pacifikem.cz) je vidět, že jako lokomotiva jezdila Bardotka, ale nevím jestli vůbec v měřítku N existuje. Jako náhrada by se snad dal použít Brejlovec, ten v N existuje.

Bardotku od MTB lze ještě sehnat, ale neodkládal bych to, v této chvíli už ji nevyrábí, ale pár kousků skladem ještě někde mají. Mám jí a ten můj kousek jezdí naprosto skvěle.

mek píše:A taky bych zkusil 853, kterou připravuje mtb (taky epocha III), ale taky bych ji očekával na téhle trati i v 80. letech.

Třeba se dočkáš. Tenhle motorák byl přislíbený na přelom roků 2019/2020. Po lehkém odstřelování firmy MTB za vyrobeného Brejlovce v eNku, ustala veškerá činnost v tomto měřítku. Teď ale svitla jiskřička naděje, kdy na IT vlaky uvádějí datum I/2021 (v tuto chvíli je dokonce uveden termín dodání 10 - 30 dnů). Jsem tedy opatrný optimista, ač výrobce na svých stránkách má stále uvedeno: produkt se připravuje.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1026
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Kolejiště N

Příspěvekod mek » pon 04 led, 2021 9:15 pm

Jirkátor píše:Pár postřehů
Nějak nechápu, kam dál ta trať bude pokračovat. Do té skříně?

Ano, to jsem měl napsat. Rád bych v budoucnu pokračoval podél místnosti přes knihovnu. Mohla by to být něco jako samostatná dioramata (šířka jedné knihovny je 80 cm, hloubka 28), ale průběžně průjezdná.

Jirkátor píše:Koukám, že máš na rám přidělanou plnou desku a kolejiště umístěné v rohu. Jak si představuješ přístup ke koleji v tunelu?

Rád bych koleje v horní stanici udělal na samostatné desce, kterou bude možné odejmout.
Zatím je to tak, že celý rám je položen na vodorovných nosnících v závěsném policovém systému, takže lze sejmout a otočit.

Jirkátor píše:Bardotku od MTB lze ještě sehnat, ale neodkládal bych to, v této chvíli už ji nevyrábí, ale pár kousků skladem ještě někde mají. Mám jí a ten můj kousek jezdí naprosto skvěle.

Díky za tip, porozhlédnu se.

Jirkátor píše:Třeba se dočkáš. Tenhle motorák byl přislíbený na přelom roků 2019/2020. Po lehkém odstřelování firmy MTB za vyrobeného Brejlovce v eNku, ustala veškerá činnost v tomto měřítku. Teď ale svitla jiskřička naděje, kdy na IT vlaky uvádějí datum I/2021 (v tuto chvíli je dokonce uveden termín dodání 10 - 30 dnů). Jsem tedy opatrný optimista, ač výrobce na svých stránkách má stále uvedeno: produkt se připravuje.

Na IT vlaky už lze koupit, ale radši jim napíšu, než jim budu posílat peníze.
mek
 
Příspěvky: 22
Registrován: úte 17 lis, 2020 12:22 pm

Re: Kolejiště N

Příspěvekod radula63 » úte 05 led, 2021 5:50 am

mek píše:
Jirkátor píše:Třeba se dočkáš. Tenhle motorák byl přislíbený na přelom roků 2019/2020. Po lehkém odstřelování firmy MTB za vyrobeného Brejlovce v eNku, ustala veškerá činnost v tomto měřítku. Teď ale svitla jiskřička naděje, kdy na IT vlaky uvádějí datum I/2021 (v tuto chvíli je dokonce uveden termín dodání 10 - 30 dnů). Jsem tedy opatrný optimista, ač výrobce na svých stránkách má stále uvedeno: produkt se připravuje.

Na IT vlaky už lze koupit, ale radši jim napíšu, než jim budu posílat peníze.

Brejle i bardotky zas do výroby naběhnou. MTB na svých stránkách je má označeny modrým puntíkem. Není však zatím blíže určeno kdy.
853 v N nemůžeš koupit, jelikož ho výrobce ještě nezapočal vyrábět. Můžeš si ho leda předobjednat. Tedy uváděná dodací lhůta 10 až 30 dnů u IT je trošku mimo mísu.
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1305
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Další

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků