Kolejiště N

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště N

Příspěvekod mek » sob 23 led, 2021 4:58 pm

Původní plán byl postavit kolejiště podél celé místnosti. Ale - jsa úplným začátečníkem - dbám rad místních příspěvků a chci začít něčím spíše menším a to dokončit do podoby, kdy to bude nějak použitelné. Proto jsem vybral jako první kolejiště těchto rozměrů. Když se zadaří a bude mě to bavit, budu pokračovat dál podél místnosti - nejprve těmi knihovnami. Když se nezadaří nebo mne to přestane bavit, tak rám zruším a nahradím jej poličkami na knihy.
Zatím se mi zdá, že na této ploše spíše menších rozměrů dává smysl nejvýše jedno nádraží trati menšího významu a případně jedna zastávka.
mek
 
Příspěvky: 22
Registrován: úte 17 lis, 2020 12:22 pm

Re: Kolejiště N

Příspěvekod Jirkátor » sob 23 led, 2021 8:16 pm

Mně se líbil nejvíc tento návrh viewtopic.php?f=43&t=13091#p286435 . Když bys šikovně vymodeloval krajinu, jako že trať je vedena po vrstevnici mezi skalami, tak i ta vlnovka bude dávat smysl, jen bych jí v té střední části netahal až tak nahoru. Pak by šlo krásně schovat do knihovny obrovské skryté nádraží a už můžeš mít krásný provoz. I bez něj by se zatím daly prohánět tři soupravy a kdybys do toho tunelu udělal tříkolejné skryté nádraží, tak už i to bude paráda. Ta spodní kusá kolej na dolním nádraží by šla také strčit do té knihovny a pak už by to časem nemusel být provoz "jen" do koncové stanice.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1068
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Kolejiště N

Příspěvekod HonzaM » ned 24 led, 2021 8:15 am

mek píše:Původní plán byl postavit kolejiště podél celé místnosti.

Nestálo by za úvahu s tím počítat a návrh přizpůsobit tak, aby byl panel použitelný samostatně, ale umožňující napojení na další segment? Já jsem postupoval tak, že byl první díl doplněn spirálou. Co třeba koncová stanice mířící ke kratší straně a může se pak stát průběžnou? Samozřejmě je možné ten současný panel prodat a začít “na zelené louce”, s využitím zkušeností.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4108
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště N

Příspěvekod mek » ned 24 led, 2021 9:23 am

Ano, přesně takhle uvažuju. Milan to takhle pochopil v návrhu Kopřivná - ta horní stanice je míněna zpočátku jako koncová, ale s možností, že v budoucnu bude jako průběžná.
Dokonce ta žst. Horní Lipová leží na rychlíkové trati (Hanušovice-Jeseník), takže i kdyby v budoucnu tady jel nějaký rychlík, nebylo by to úplně daleko od reality. Samozřejmě bude třeba zkusit, jak to bude vypadat na těch kružnicích...
mek
 
Příspěvky: 22
Registrován: úte 17 lis, 2020 12:22 pm

Re: Kolejiště N

Příspěvekod mek » ned 24 led, 2021 9:41 am

Pro představu, jak to vypadá s těmi dvoupatráky na oválu (Fleismann startset, R1=194):
https://img38.rajce.idnes.cz/d3801/17/17077/17077638_b10fe0510af62993ca639ac16e6c797e/video/1476502130
mek
 
Příspěvky: 22
Registrován: úte 17 lis, 2020 12:22 pm

Re: Kolejiště N

Příspěvekod HonzaM » ned 24 led, 2021 2:39 pm

mek píše:Pro představu, jak to vypadá s těmi dvoupatráky na oválu (Fleismann startset, R1=194):
https://img38.rajce.idnes.cz/d3801/17/17077/17077638_b10fe0510af62993ca639ac16e6c797e/video/1476502130

Je to “skládací metr”, to se snese když je to na kousku trati, ale jak to bude vypadat když to bude naprosto v celé délce. A vyzkoušej co to udělá na tom spojení protisměrných oblouků, ten rovný kousek délky 3 cm na vyrovnání asi nebude dost.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4108
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště N

Příspěvekod Sandy » ned 24 led, 2021 10:20 pm

Ježiši, to je zase debata...
Když mám málo místa, tak musím počítat s tím, že se mi některé soupravy budou lámat jako skládací metr.
Prošel jsem si třemi etapami:
Etapa 1: Na R380 (v H0) jsem pustil Ypsilony (1:100) a lámání jsem neřešil
Etapa 2: Zamkl jsem se v "hračkárně", zatemnil jsem okno (kdyby náhodou někdo nahlížel) a pustil jsem si Ypsilony (1:100)
Etapa 3: Naleji si skleničku vína, na R422 posadím patra Bpo a "vychutnávám" si jízdu na prachsprostém oválu.... :roll:
Ta třetí etapa chce silné nervy. Někteří útlocitní jedinci to nemusít dát....
Sandy
 
Příspěvky: 1489
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Kolejiště N

Příspěvekod Michal Šuhajda » ned 24 led, 2021 10:33 pm

Kdo chce psa bít, hůl si najde. Jen nevím proč a myslím si, že Milan si to nezaslouží.

PS: já si tuhle pustil přípřež laminátek s nákladním vlakem na trati bez troleje... akorát jsem nezatemňoval. :lol:
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2391
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Kolejiště N

Příspěvekod jirkan » ned 24 led, 2021 11:50 pm

Jak to tak čtu, tak ještě vidím 4. etapu (po zkušenostech s tímto DF), a to:
a) zamknu se v bytě,
b) zabarikáduju se ve vláčkárně.
c)zatemním,
d) stavím si kolejiště podle svého, aby se o tom nikdo nedozvěděl.

Vzhledem k sešlosti věkem, přibývajícím Alzheimerem a celkovou otupělostí mi to celkem vychází. Jsem prostě nejhorší možný případ hodný opovržení a odsouzení: stavím kolejiště pro radost!!!!!!!
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště N

Příspěvekod Jirkátor » pon 25 led, 2021 10:00 am

Někdo ten "skládací metr" nemá rád (fakt to nevypadá úplně modelově), někdo to neřeší a někdo se s tím smíří. Já jsem třeba rád, že jsem v eNku vůbec nějaké české osobní vozy sehnal. Bohužel jsou to zrovna Ypsilony a patrák, takže se mi budou holt skládat jako metr. Naučím se s tím žít. Měli bysme ale respektovat volbu všech tří skupin. Je to jejich volba.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1068
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Kolejiště N

Příspěvekod mek » pon 25 led, 2021 11:07 am

Díky všem za připomínky.
Další plán:
- stavba skytého nádraží - v desce vyříznout otvory pro přístup zespodu. Plán skrytého nádraží přizpůsobuji tak, aby se mohlo navázat libovolnou ze dvou uvažovaných variant (Kopřivná, kolejiště "z hlavního nádraží" - zrcadlově převrácené).
- přitom vyzkoušet automatizaci DCC. Volím komponenty MGP. Inspiraci čerpám od Jirkátora (viewtopic.php?f=1&t=12586&hilit=peco+80&start=75#p275168) a HonzyM (https://www.1ku160.cz/technika/digital/mgp/). z21start (již koupeno) pro ovládání vlaků, Loconet (časem i s centrálou typu Arduino, nebo Digikejs) pro ovládání kolejiště. Cíl - automatizace celého provozu z počítače.
- v plánování kolejiště pokračovat po vyzkoušení provozu ve skryté části.
Další dotazy na Vás budou brzy následovat :-)
mek
 
Příspěvky: 22
Registrován: úte 17 lis, 2020 12:22 pm

Re: Kolejiště N

Příspěvekod HonzaM » pon 25 led, 2021 12:47 pm

Jirkátor píše:Někdo ten "skládací metr" nemá rád (fakt to nevypadá úplně modelově), někdo to neřeší a někdo se s tím smíří. Já jsem třeba rád, že jsem v eNku vůbec nějaké české osobní vozy sehnal. Bohužel jsou to zrovna Ypsilony a patrák, takže se mi budou holt skládat jako metr. Naučím se s tím žít. Měli bysme ale respektovat volbu všech tří skupin. Je to jejich volba.

Já samozřejmě nemám problém s tím, když mi třeba Desiro projíždí oblouk malého průměru, jde ale o malý úsek trati. Situace kdy na celé viditelné časti kolejiště jsou pouze zcela pravidelné oblouky malého průměru je podstatně odlišná a pro mne nepřijatelná. Svůj názor ale nikomu nevnucují.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4108
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště N

Příspěvekod jirkan » pon 25 led, 2021 1:04 pm

Tady vůbec nejsem schopen poradit, ale poraď se se zkušenějšími digimaniaky, jestli se počítačovému řízení budou líbit dvě nezávislé centrály. Já to řeším systémem centrála - boostery a současně tam, kde to jde, používám u příslušenství digitální signál jen pro řízení, jako "silové" pak používám nezávislé napajení 16 V AC.

Ještě k tomu lámání souprav na malých poloměrech - hodně pomůže, když se nedíváš na kolejiště z ptačí perspektivy, ale z úrovně něco málo nad kolejemi. No a ty dlouhé viditelné oblouky se dají maskovat i jinak, než tunelem. Třeba zástavbou, porostem a pod.

Taky překontroluj ten skryťák. Milanův plán je určen spíš pro provoz kratších souprav. Pokud počítáš s tím, že časem by se po trati projel i nějaký rychlík, měl by se alespoň tam bez problémů vejít. I třeba za cenu jeho zjednodušení. Abys pak nemusel bourat.
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště N

Příspěvekod jirkan » pon 25 led, 2021 1:42 pm

Ještě si dovolím několik poznámek.
1) panel máš už sice hotový, ale nešlo by to nějak vymyslet, že by se trochu natáhl. kdyby se na délku přidalo nějakých 20 cm, tak by to asi šlo předělat na poloměry min R2, což bude spolehlivě sjízdné i pro delší lokomotivy a vozy.
2) Současně bys získal trochu délky pro stoupání, takže by mohlo být víc místa nad skryťákem, ono je třeba počítat s tím, že ruka, která má manipulovat s vykolejeným vagónem nebo čistit koleje, trochu místa spotřebuje.
3) Pokud to bude možné, tak bych se pokusil prodloužit koleje v té výhybně tak aby nebyly o moc kratší, než v té horní stanici.
4) Milan ti rozkreslil přesně použití jednotlivých typů kolejiva. Pokus se na základě toho definovat přesnou polohu výhybek a ty pak propojit flexi kolejemi. Ve stanicích tak dostaneš mnohem větší poloměry a i optice to přidá (tedy, pokud si na flexi troufáš).
5) Hraj si ještě chvilku na papíře (počítači) abys zažil geometrii kolejiva. Zachovej základní ideu Milanova návrhu, ale zkoušej různé malé úpravy, sklony atd.Taky můžeš občas vyzkoušet třeba použití obloukových výhybek a pod. Počítač snese hodně a vždy se můžeš vrátit k původnímu.
6) Udělej si představu o délkách vozidel, která chceš používat, a zkus dopočítat, jak dlouhý vlak se kam vejde. Vymýšlej si také různé varianty provozu, abys našel případná úzká místa.
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště N

Příspěvekod Jirkátor » pon 25 led, 2021 3:05 pm

jirkan píše:Tady vůbec nejsem schopen poradit, ale poraď se se zkušenějšími digimaniaky, jestli se počítačovému řízení budou líbit dvě nezávislé centrály. Já to řeším systémem centrála - boostery a současně tam, kde to jde, používám u příslušenství digitální signál jen pro řízení, jako "silové" pak používám nezávislé napajení 16 V AC...

Nejsem odborník na DCC a už vůbec ne na centrály, tak nevím, zda můžu někomu radit, ale pokud bude skutečně použito MGP, pak zde centrála vůbec není potřeba a pro jízdu vlaků stačí z21 (start). U této sestavy se dá v klidu zůstat, jen je potřeba si hlídat programování lokomotiv (absence programovací koleje). Osobně ale časem plánuji ze "sítě" MGP odstranit modul LN Terminátora, který je pro tuto síť zdrojem LocoNetu a místo něj dát centrálu DR5000, přes kterou mi do té doby bude běhat pouze ovládání lokomotiv. Pak to celé zkusit připojit k PC. Do té doby mi bude pro ovládání kolejí v pohodě stačit klasický tlačítkový ovládací panel.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1068
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

PředchozíDalší

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků