Stránka 1 z 2

značení starých a nových kolejí

PříspěvekNapsal: ned 29 lis, 2020 9:05 pm
od tarbino
Dobrý den,mám dotaz ohledně značení kolejnic.Syn vyhrabal ve sklepě krabice s vláčky,tak jsem se rozhodl,že bych mu postavil i nějaké to kolejiště.Mám i plány kolejišť,kde je udaný i přesný počet a typ jednotlivých kolejí.Jenže jsou to plány staré éry,takže značení a pojmenování už dávno není pravda..Tak se chci zeptat,jestli mají staré a nové koleje stejné délky a stupně a jak případně zjistit nové označení jednotlivých kolejnic.Díky za radu.

Re: značení starých a nových kolejí

PříspěvekNapsal: ned 29 lis, 2020 10:45 pm
od hank
Jednoduché odpovědi.

tarbino píše:Tak se chci zeptat,jestli mají staré a nové koleje stejné délky a stupně...

Nemají.

tarbino píše:...a jak případně zjistit nové označení jednotlivých kolejnic.

U výrobců a prodejců, tzn. nejjednodušeji na webových stránkách výrobců a v e-shopech prodejců, dále v jejich papírových katalozích, případně na stránkách některých modelářů, kteří si dali tu práci, aby to shrnuli v češtině. Taky lze použít knihoven kolejiva v softwaru používaném pro plánování kolejišť - za sebe dávám přednost Anyrailu, někteří nedají dopustit na Wintrack atd.

Klíčový pojem pro hledání na netu: Geometrie modelového kolejiva.

Re: značení starých a nových kolejí

PříspěvekNapsal: pon 30 lis, 2020 6:47 am
od tarbino
Takže jestli to chápu správně, tak staré plány jsou mi na nic..

Re: značení starých a nových kolejí

PříspěvekNapsal: pon 30 lis, 2020 7:37 am
od Trixt
V podstatě ano, můžeš z nich čerpat jen inspiraci při vytváření vlastních plánků.

Re: značení starých a nových kolejí

PříspěvekNapsal: pon 30 lis, 2020 7:48 am
od hank
tarbino píše:Takže jestli to chápu správně, tak staré plány jsou mi na nic..


Ale takhle úplně bych to taky neřekl.

Především máš možnost staré kolejivo použít; sice to většina kolegů obvykle zavrhuje, ale neznám jeho stav, třeba je ještě použitelné. Dále, když si projdeš zdejší diskuse, zjistíš, že většina lidí pracuje s flexikolejivem, takže vůbec nemusíš záviset na geometrii továrně vyráběného kusového kolejiva. (Nicméně se tu dají najít i postupy, jak staré plechové kolejivo resuscitovat. :lol: ) Ale hlavně přece nemusíš ty staré plány považovat za slovo boží. Pokud jsou použitelné jako náměty (což může být taky problém, ale to platí obecně o všech plánech výrobců, kteří zákazníky obvykle tlačí do co největší spotřeby kolejiva a navíc Němci v těch letech měli ten zlozvyk, který u nich do určité míry přetrvává dodnes, totiž kreslit vlakodromy nebo jak se dnes říká vláčkodráhy a pak po nich prohánět modely jako na trati F1 :lol: ), můžeš si je do nového kolejiva překreslit. Spousta lidí přebírá podobné náměty i z jiných velikostí a nemají s tím problém.

Vlastně jsi nám ještě ani neprozradil, o které modelové velikosti je řeč...

Nejdřív si řekni, co chceš dělat: Hračku nebo model? (Může to být i něco mezi tím.) A začni kreslením. Buď v počítači, osvědčené jsou kreslicí programy Anyrail (ten používám já, omezeně je dostupný zdarma, plnou funkčnost získáš po registraci a úhradě snesitelného poplatku, funguje i pod Linuxem) nebo Wintrack (oblíbený, ale nemám s ním zkušenosti), nebo jestli jsi zvyklý na papír a tužku, tak si pořiď balík mm papíru a můžeš začít.

Obvyklou chybou začátečníků bývají megalomanské projekty, které pak z různých důvodů nedokončí. Projdi si zdejší diskuse a začni něčím úplně malým, na čem půjde jezdit hned. Tím spíš, jestli to máš i pro synka. (I když je všeobecně známo, že tatíci a dědkové se na synky a vnoučky většinou vymlouvají, protože se stydí přiznat světu i sobě, že si především chtějí hrát sami :mrgreen: , ale to není nic proti ničemu, protože kdo si hraje, nezlobí, a to platí i pro tatíky a dědky.) A nestyď se ptát se. Když si projdeš zdejší fórum, zjistíš, že a) se skoro vždycky najde někdo, kdo si dá tu práci odpovědět ti, b) tady najdeš odpovědi na skoro každou otázku, protože tvůj problém už někdy někdo řešil a většinou vyřešil.

Tož tak.

Re: značení starých a nových kolejí

PříspěvekNapsal: pon 30 lis, 2020 3:17 pm
od Miloš_P
Určitě doporučuju používat plánky hlavně pro inspiraci a nevázat se na geometrii kolejiva konkrétního výrobce, ale stavět z flexikolejí. Kolej si můžeš libovolně naohýbat do požadovaného tvaru, to ti umožní udělat libovolné vedení tratě a vychází to lépe i cenově. Např pro měřítko H0 stojí flexikolej o délce 900mm něco málo přes 100 Kč.

Re: značení starých a nových kolejí

PříspěvekNapsal: pon 30 lis, 2020 4:30 pm
od tarbino
Tak na někoho to kolejiště musím svést,aby manželka nevřeštěla,jestli nemám nic jiného na práci.. :lol: Ona hlavní výhoda byla v tom,že díky plánku bych nemusel řešit,kde dát jakou kolej,co s čím propojit,aby vlaky jezdily bez problémů..což je pro absolutního začátečníka ideální..Starých kolejnic je mi taky líto,jsou nepoužívané,takže bych je na určitých místech použil,jestli by to nedělalo problém (skryté nádraží)

Re: značení starých a nových kolejí

PříspěvekNapsal: pon 30 lis, 2020 4:54 pm
od hopeter
Pokud bude skryté nádraží dostupné na případnou opravu a demontáž tak klidně. Pokud staré kolejivo schováš kamsi pod povrch tak si zaděláš na průšvih. Pokud chceš opravdu použít staré koleje tak postav něco jednoduchého pro potěšení synka i sebe a postupně si nastřádej kolejivo nové. Zkus si najít nějaké plánky od Milana Ferdiána. Něco je tady na fóru a nejlepší si někde vypůjčit jeho knížky. Vyšly už tři a teď bude brzy v prodeji čtvrtá. Hlavně si nastuduj podle katalogů používané radiusy oblouků a tvary výhybek. Zbytek už je geometrie a matematika , případně pomůže kreslící program jak už bylo zmíněno.

Re: značení starých a nových kolejí

PříspěvekNapsal: pon 30 lis, 2020 5:09 pm
od Miloš_P
Už se to tady psalo vícekrát. Staré kolejivo (plechové U-profil) pro stavbu kolejiště nepoužívat. Moje osobní zkušenost to jen potvrzuje. Použil jsem staré kolejivo a dokonce i dokoupil nové (taky U-profil) chybějící koleje a za rok šlo všechno do popelnice. Spousta zbytečné práce a času. Největší problém byla koroze ve spojích, takže vznikaly neustále někde problémy s přívodem proudu. Koroze se začala místy objevovat i na povrchu. Jezdilo to pořád hůř a hůř... Hlavně ve skrytých částech v tunelech byla jeho vzměna za nové "fajn tvůrčí práce". Takže rozhodně nepoužívat a hlavně už vůbec ne ve skrytých částech.

Re: značení starých a nových kolejí

PříspěvekNapsal: pon 30 lis, 2020 7:08 pm
od hopeter
Vono to je marný tady napsat ,že Uprofil kolejivo je dnes už nepoužitelné. Hold si to musí každý zažít... Já předělával jedno kolejiště dvakrát , nejdříve jsem vyměnil jen tratě a podruhé jsem zahodil i výhybky.
Bohužel se vždycky najde někdo kdo se dušuje,že na Uprofilu jezdí bez závad a navnadí dalšího co lituje koleje po dědovi zahodit... :?

Re: značení starých a nových kolejí

PříspěvekNapsal: pon 30 lis, 2020 9:18 pm
od Polabský
Tazateli bych doporučil postavit si jen malé dočasné kolejiště ze stávajícího materiálu na hraní, na vyzkoušení základní otázky a to je:
Jestli ho to vůbec začne bavit, jestli to zase neuklidí pro další generaci.
Mezi tím si může trošku ujasnit množství otázek nejen tady na fóru ale i jinde.
No a odhadem po Vánocích už bude mít víc jasno a začne a nebo ne.
K tomu samostudiu mu třeba pomůžou stránky Houmrovy vlaky, KŽM Lhota a hejno dalších.
Mnoho štěstí !!
Polabský

Re: značení starých a nových kolejí

PříspěvekNapsal: úte 01 pro, 2020 12:57 pm
od boy.rough
hopeter píše:Vono to je marný tady napsat ,že Uprofil kolejivo je dnes už nepoužitelné. Hold si to musí každý zažít... Já předělával jedno kolejiště dvakrát , nejdříve jsem vyměnil jen tratě a podruhé jsem zahodil i výhybky.
Bohužel se vždycky najde někdo kdo se dušuje,že na Uprofilu jezdí bez závad a navnadí dalšího co lituje koleje po dědovi zahodit... :?



Na toto DF už téměř nechodím a nepřispívám. Jen to tak pozoruji z povzdálí a bez přihlášení.
Na příspěvek v citaci ale chci reagovat.
Já opravdu jezdím na účku bez závad. A to jak na Packově, tak na noodli.
Nikoho nevnadím, tak nepište hlouposti.
O.

Re: značení starých a nových kolejí

PříspěvekNapsal: úte 01 pro, 2020 1:34 pm
od Tomas Lebeda
Věřím, že jezdíš bez závad. Díval jsem se na obě tvoje kolejiště.
Jsou maximálně 1 x 1m a nemají skryté části a k tomu jezdíš v analogu
Něco takového si postavit doporučoval tazateli i kolega Polabský.
Hopeter píše, že Uprofil kolejivo je už nepoužitelné. Je jasné, že myslel pro stavbu stálého kolejiště.
A to má taky stoprocentně pravdu.

Re: značení starých a nových kolejí

PříspěvekNapsal: úte 01 pro, 2020 4:07 pm
od hopeter
Ano a jsme zase tam kde vždycky. :mrgreen:

Re: značení starých a nových kolejí

PříspěvekNapsal: úte 01 pro, 2020 4:30 pm
od hank
hopeter píše:Ano a jsme zase tam kde vždycky. :mrgreen:


Ale no tak si každý řekl nebo ještě řekne svoje a tarbino se rozhodne sám. Ti, kdo měli proč ho varovat, ho varovali. Ti, kdo mu měli co doporučit, mu to doporučili. Padly i nějaké argumenty pro nebo proti. Rozhodnutí je stejně nakonec na něm.