značení starých a nových kolejí

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: značení starých a nových kolejí

Příspěvekod jipol57 » úte 01 pro, 2020 5:11 pm

hank píše:Padly i nějaké argumenty pro nebo proti. Rozhodnutí je stejně nakonec na něm.

Taky si myslím, že je dobře, když každý řekne svůj názor. Já například jsem před 30-40 lety nakupoval v DDR a burzách kolejivo PILZ, že někdy něco třeba začnu stavět. A když k tomu po desítkách let došlo, tak jsem si tady taky nechal poradit, že se to dá i dneska použít. A jo, jezdí to. Přece bych to nevyhodil. A měl jsem nakoupeno hodně, že ještě zbylo.
jipol57
 
Příspěvky: 1186
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: značení starých a nových kolejí

Příspěvekod boy.rough » úte 01 pro, 2020 5:47 pm

hopeter píše:Ano a jsme zase tam kde vždycky. :mrgreen:


Tak o tom vůbec nepochybujte. Ale buďte v klidu už jsem požádal o vyřazení z DF.
Jezdím na účkách (asi poslední mohykán???) a nemám s nimi problém.
boy.rough
 
Příspěvky: 620
Registrován: stř 13 čer, 2007 6:47 pm

Re: značení starých a nových kolejí

Příspěvekod Michal Šuhajda » úte 01 pro, 2020 6:18 pm

jipol57 píše:
hank píše:Padly i nějaké argumenty pro nebo proti. Rozhodnutí je stejně nakonec na něm.

Taky si myslím, že je dobře, když každý řekne svůj názor. Já například jsem před 30-40 lety nakupoval v DDR a burzách kolejivo PILZ, že někdy něco třeba začnu stavět. A když k tomu po desítkách let došlo, tak jsem si tady taky nechal poradit, že se to dá i dneska použít. A jo, jezdí to. Přece bych to nevyhodil. A měl jsem nakoupeno hodně, že ještě zbylo.

Pilz není plechové U kolejivo, ale na svou dobu velice zdařilé profilové kolejivo - kolejnice mají tvar dle skutečnosti. Toto kolejivo se vyrábělo i odděleně, tedy pruty a pražcové rošty, tedy stejně jako některá kolejiva dnes.
V geometrii výhybek za nim spoustu výrobců stále pokulhává.
Mmch. Na svém kolejišti jsem staré výhybky Pilz po úpravě použil. Viz moje vlákno
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2384
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: značení starých a nových kolejí

Příspěvekod jipol57 » úte 01 pro, 2020 6:36 pm

Michal Šuhajda píše:Pilz není plechové U kolejivo, ale na svou dobu velice zdařilé profilové kolejivo - kolejnice mají tvar dle skutečnosti. Toto kolejivo se vyrábělo i odděleně, tedy pruty a pražcové rošty, tedy stejně jako některá kolejiva dnes.

Já vím, v době když jsem je kupoval, to bylo to nejlepší co existovalo. Aspoň na východě. Uvedl jsem to jen jako příklad, že už by nad ním dneska taky mohl někdo ohrnovat nos. Je pravda, že hliníkové srdcovky nejsou zrovna nejmodelovější, a dnešní nízké okolky na nich poskakují. Ale je to pořád dnes používaná norma CODE100.
A jo, já je mám taky poskládané z prutů a pražců zvlášť. Předělávat podle tvého vzoru, tolik výhybek co mám se mi nechtělo, snad to nějak zapatinuju.
jipol57
 
Příspěvky: 1186
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: značení starých a nových kolejí

Příspěvekod wittmann19 » čtv 16 zář, 2021 6:34 am

Ahoj, chci se zeptat jestli můžu pouzit spolu kolejnice piko U a kolejnice Roco? Mam totiž nějaké starší piko U, jsem starý začátečník. Díky
wittmann19
 
Příspěvky: 1
Registrován: pon 30 srp, 2021 9:42 am

Re: značení starých a nových kolejí

Příspěvekod Dovi » čtv 16 zář, 2021 7:18 am

chci se zeptat jestli můžu pouzit spolu kolejnice piko U a kolejnice Roco?


To sice můžeš (ve smyslu, že technicky je to možné a žádný zákon to nezakazuje), ale až na odůvodněné výjimky to rozumné není.

Při cenách profilového kolejiva (zejména u dlouhých flexi kolejí je to dostupné snad všem) bych na nově budované kolejiště ty staré, nemodelové a potenciálně nespolehlivé (snadno reznoucí) poniklované U plíšky nepoužil.
A jinak ohledně kusového profilového kolejiva - zcela nové ho můžeš snadno pořídit, a ještě levněji než na krámě, z druhé ruky třeba i na českém modelbazaru: https://modelbazar.cz/eu/modelova-zeleznice

Každou chvíli tam lidé nabízejí za rozumné ceny koleje z nových, právě zakoupených setů.

EDIT:  P. S.
Pokud bys ale ty U plechy přece jen použil (asi nejspíš do skryťáku, do tunelu apod.), tak bacha na jejich čištění gumou na koleje - za čas stáhneš tu slabou vrstvu niklu a jsi přímo na holém železe..
 
Naposledy upravil Dovi dne čtv 16 zář, 2021 7:29 am, celkově upraveno 2
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 543
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: značení starých a nových kolejí

Příspěvekod Sandy » čtv 16 zář, 2021 7:23 am

wittmann19 píše:Ahoj, chci se zeptat jestli můžu pouzit spolu kolejnice piko U a kolejnice Roco? Mam totiž nějaké starší piko U, jsem starý začátečník. Díky


Puristi se budou ušklíbat, ale jo, můžeš. Esteticky nic moc, ale provozně bez problémů. Na "cvičném" kolejišti to tak mám dvacet let a přes mnohonásobné výhrůžky, že teď, konečně, to komplet zrekonstruuji na profilové tak k tomu zatím nedošlo.
Pokud stavíš pevné kolejiště, tak stačí koleje přiložit k sobě, vyrovnat, zafixovat a buď propojit nebo napájet každou část samostatně.
Pokud to chceš provozovat "rozebíratelně", tak se občas objeví přechodové koleje plech - profil.

S plechem je ale potřeba pracovat obzvášť pečlivě. Nekompromisně napájet každou kolej nebo jednotlivé koleje spájet do delších celků. Třeba "licnou" zespodu. Nikdy se nespoléhej na spojky i když kolejivo vypadá, jakoby vyjelo z továrny
Sandy
 
Příspěvky: 1486
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Předchozí

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků