Berliner TT Bahnen

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Berliner TT Bahnen

Příspěvekod Lukes » ned 18 říj, 2020 12:55 pm

Ahoj, zdravím všechny vláčkaře...

potřeboval bych prosím poradit jak oživit mou starou železnici z roku 1987, kterou se snažím zprovoznit pro mladší generaci a po těch letech se toho dost změnilo...

Mám původní Berliner TT Bahnen železnici – 2 lokomotivy (osobní a nákladní vozy), původní U profil kolejí na analogové Marklin ovládání... vlaky byly promazány u modeláře a celkem dobře jezdí. Teda semtam se na nějaké koleji zastaví, někdy se škubou/naklání ze strany na stranu a jezdí jen jedním směrem na maximálně možnou variantu, dozadu už se nepohnou ale to je možná chyba ovládání a taky že ty koleje už zažili kde jaký ohyb a ten kontakt tam není nejlepší... Ale i ovládání bylo zkontrolováno a pan říkal že je v pořádku tak nejspíše to budou to koleje.

Chtěl bych hlavně poradit jak celý set „upgradovat“ do dnešního roku. Já ten set dostal jen pár měsíců po narození, čili má 33 let (zakoupen v Prioru) a jsem rád že vůbec funguje. Dnes jak jsem koukal jsou výrobci jako Tilling, Piko... a netuším kde sehnat nové koleje (profil kolejí U už ani neexistuje) a hlavně tak, aby ty původní lokomotivy jezdili na novém setu a šli ovládat, z bazarů bych asi nic nekupoval.

Je teda lěpší shánět původní koleje nebo kupovat nové? Lepší přes Tilling nebo Piko? Při budoucím rozšíření tak abych mohl další koleje sehnat bez problémů, je vůbec možné kombinovat Tilling a Piko anebo do sebe nijak nejdou? A rovněž je lepší ty koleje koupit rovnou s podložím anebo bez?
Já mám spousta původních v tom U profilu a jak jsem pochopil přes nějakou redukci je možné je napojit na ten nový typ kolejí ale opět ty původní neměli nikdy žádné podloží tak nevím jesi tady by byl problém atd.... jenže u mnoha startovacích sat jsou pouze koleje s podložím.

Další věc je pak ovládání, pokud bych si sehnal rovnou nový set kolejový – rozjedou se i ty staré lokomotivy na nové ovládání? Původní ovládání má dost starý napájecí drát který se už ani nikde neprodává a myslím, že i ten už něco zažil.... Asi bych šel do analagu pokud bych měl 2 staré vlaky a k tomu jeden nový, ty dva někdy jezdili najednou ale opět nevyznám se co je lepší a jak to vychází cenově. Plánuju jen jednoduchou železnici tak at se dá rychle postavit a zase rozložit proto nevím jesi na tohle by byl digitál až moc, asi jen ovál s nádražní kolejí čili dvěma vyhybkama, prozatím...

A obecně, kdybych kombinoval třeba TT lokomotivu Piko x Tilling pak obě by jezdili najednou at už na kolejích Tilling a Piko anebo tohle vůbec nelze nijak kombinovat, ovladání je taky pro obě stejné?

Děkuji moc za jakékoliv typy jak ty 2 staré vlaky zprovoznit na jakých kolejí, cením si každé rady :)

Lukáš
Lukes
 
Příspěvky: 29
Registrován: sob 17 říj, 2020 7:37 pm

Re: Berliner TT Bahnen

Příspěvekod Pavel 152 » ned 18 říj, 2020 1:49 pm

Když se obracíte pro radu, byly by vhodné detailní fotky kolejí lokomotiv a ovladače. Dnes uváděné kolejivo je hlavně Tillig. Začátečnické sety mají kolejivo s podložím. Další výrobce je jen Kuhen, pro starší lokomotivy je nevhodné. Piko kolejivo TT nevyrábí. Ovladače (dříve trafa) Jsou ANALOGOVÉ a jsou určeny i pro starší lokomotivy (BTTB, Zeuke), tak pro současné analogové lokomotivy všech výrobců.
Digitální provoz, používá digitální ovládání a v každé lokomotivě musí být lokomotivní dekodér. To vše se dá programovat.
Váš problém může být ve starém kolejivu, křivé, nevodivé spoje kolejí, zoxidované. Uvádíte trafo Marklin, toto je určeno pro jiný systém než nám známé vláčky Piko a TT Zeuke a BTTB. To by vysvětlovalo jízda jen jedním směrem.
Koupi setu Tillig by jste vyřešil ovladač(trafo) i kolejivo ( s podložím je bytelnější pro pokládku na stole nebo i na podlaze) Ještě upozorním, že cena kolejí je úplně někde jinde než v minulosti, kolej 20 cm se pohybuje okolo 50 Kč.
Rozhodnete li se dokoupit staré kolejivo U, tak jen ve vzorném stavu(lesklé stříbrné) nepoužívané. I tady může být kolej po 20Kč. Nekupovat nic co nevidíte, názor prodávajícího je jen prodat a vždy bude tvrdit, že to je perfektní. Skutečně po starých to nejezdí a nemusí být ani rezavé. Jsou li černé zoxidované, jsou i zoxidované ve spojkách. Tady nepomůže žádné čištění a nikdy smirek, ani u nového kolejiva. Ještě malá poznámka, napájení kolejí je vhodné provést na více místech, tím se vyřeší částečně ty hůře vodivé spojky.

Pavel
Pavel 152
 
Příspěvky: 420
Registrován: ned 09 led, 2011 5:24 pm

Re: Berliner TT Bahnen

Příspěvekod Ivan » ned 18 říj, 2020 1:54 pm

Doporučuji projít některá starší vlákna, defakto vše již bylo řečeno. Např. tady :

viewtopic.php?f=43&t=11852

Ještě doplním, že některé starší mašinky nejezdí dobře přes nové výhybky kvůli velikosti okolků.

Nevím kolik toho máte, ale osobně doporučuji koupit si nějaký zakladni set s kolejemi a netrapit se se starými zoxidovanymi kolejemi. Neříkám, že to nemůže jezdit, ale často je to dost trápení.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Berliner TT Bahnen

Příspěvekod Sandy » ned 18 říj, 2020 1:57 pm

Vychrlils toho na nás hodně.....

Když jsem se před pětatřicetilety opět vrátil k vláčkům, tak jsem začal tím, že jsem si na dřevotřískovou desku 200 x 30 cm postavil tříkolejnou stanici (velikost H0). Kolejivo PIKO U profil. Koleje jsem "přeleštil" lihem (dnes jsou i sofistikovanější přípravky), Propojovací kolíky jsem vytvaroval tak, aby se koleje do sebe zasouvaly ztuha. Na okruh jsem to doplnil kolejemi volně v prostoru (na koberci).

Každá kolej byla vypínatelná páčkovým vypínačem (koleje byly jednostranně přerušeny), ovládání výhybek klávesnicí PIKO. Vypínače a klávesnice byly upevněny na základní desce. Dále tam byly čtyři banánkové zdířky. Dvě na přívod napětí na ovládání příslušenství (výhybek), dvě na ovládání lokomotiv. K napájení jsem používal FZ1.
Pevná deska má tu výhodu, že si na ní můžeš srovnat zprohýbané koleje a zjistit, zda problémy s jízdou jsou v kolejích nebo v loko.

To na úvod.
Teď pár otázek:

1./ Kolik těch původních kolejí máš. Jsou mezi nimi i výhybky.
2./ Kolik do toho chceš investovat? Málo - co bude potřeba - je mi to jedno.... :roll:
3./ Chceš stabilní kolejiště (lze použít jakékoliv kolejivo) nebo to budeš rozkládat na koberci (pak by asi bylo lepší kolejivo s podložím).

Kombinovat jdou všechny typy kolejí. Buď pomocí přechodových kolejí nebo pouze přiložením "na sraz" a elektrickým propojením kablíky. Výškové rozdíly neřeš, ty jdou snadno kompenzovat podložením.

Nahradit lze každý napájecí kablík. Je to jen otázka tvé šikovnosti.

I na starých kolejích by měly fungovat všechny analogové loko I ty nové. . Pokud budeš chtít, aby jezdily dvě (nebo více) najednou, tak musíš kolejiště rozdělit na samostatně ovládané úseky. Ale tuhle variantu bych pro začátek redukoval pouze na provoz jedné nebo druhé loko. Máš totiž jen jeden ovladač. Podrobnosti bych v tuto chvíli neřešil.

Cenově to vychází tak, že ceny z roku 1987 vynásob dvaceti a dostaneš se na současnou cenovou hladinu.
Sandy
 
Příspěvky: 1486
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Berliner TT Bahnen

Příspěvekod hank » ned 18 říj, 2020 2:56 pm

Sandy píše:Cenově to vychází tak, že ceny z roku 1987 vynásob dvaceti a dostaneš se na současnou cenovou hladinu.


Dneska už spíš padesáti až stem. Nejlevnější vozy Zeuke/BTTB se daly ještě v r. 1989 pořídit za 7 Kčs.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Berliner TT Bahnen

Příspěvekod Lukes » ned 18 říj, 2020 3:17 pm

Zdravím, taky děkuju všem za odpovědi.

Přikládám současný model TT vlaků viz příloha, byla to základní sada s oválným tvarem a k tomu jsem dokupoval ještě další koleje na rozšíření takže těch U kolejí mám dostatek ale opravdu už jsou zohlé, asi bych nejlépe sehnal nové než brousil ty staré ale určitě se ji ponechám, byl to mix kolejí rovných, obloukových, výhybek. Celkem mě zaskočilo že dnes jsou úplně jiné délky těch kolejí, např stará rovná dlouhá měla 225mm a dnes je max jen 166mm... na stejný délkový usek pak potřebuju extra 2 koleje :(

Tak abych se zorientoval, je tedy úplně jedno jestli bych se rozhodl pro Piko/Tilling, ty staré vlaky budou jezdit na obou i přes komplet nové ovládání?
A pořád se jedná o TT velikost takže asi ok? Elektrikář nejsem tak netuším na jaké napětí byly ty vlaky navrženy ale asi je tohle stále univerzální napětí pro pohon...

Kolejivo bych určitě vyměnil, doma bych řešil ať už koberec nebo parkety takže klidně i s podložím by mi nevadilo pokud odstín toho podloží se dá vždy sladit ať nemám jedno tmavší jedno světlejší ale předpokládám, že snad je u všech kolejí stejné. Ale upřímně, byl jsem zvykly na koleje bez podloží které vypadá jednoduše.

Ta investice asi těch 5 tisíc... koukal jsem že základní sada s vlakovou soupravou se dá sehnat za 3.5 +/- takže když si ještě seženu rozšířenější sadu nebo dokoupím nějaké kusy navíc, na těch 5 bych se nejspíše dostal a to mi na ten upgrade stačí snad. Spíš se fakt bojím, že koupím novou sadu za tyhle peníze a ty staré vlaky se už nerozjedou vůbec.

Lukáš
Přílohy
Berliner TT Bahnen.jpg
Lukes
 
Příspěvky: 29
Registrován: sob 17 říj, 2020 7:37 pm

Re: Berliner TT Bahnen

Příspěvekod jipol57 » ned 18 říj, 2020 3:30 pm

Upřímně: tuhle sadu bych dnes vůbec nebral jako základ budoucího vláčkování. Dvounápravové lokomotivy byly už před těmi 30 lety jen hračka. Doporučuji začít s dnešní nějakou, třeba taky hobby sadou, ale o několik úrovní výš, a nezabývat se s kompatibilitou. Tuhle sadu si nechat jen tak na památku.
A nebo jen všechno dokonale vyčistit a provozovat tak jak je. Když to jezdilo před 30 lety, tak to musí po vyčištění jezdit i dnes. Ale velký problém je s těmi dvěmi nápravami na loko. Mimo jiné je tam málo sběračů proudu z kolejí, tak o to víc náročné na čistotu kolejí i koleček.
jipol57
 
Příspěvky: 1186
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Berliner TT Bahnen

Příspěvekod Sandy » ned 18 říj, 2020 3:49 pm

To hank: Já měl na mysli kolejivo, vozidla jsou opravdu ještě dál.

To Lukes: Když vidím, v jakém stavu je ta sada, tak bych se jí pokusil poslat do světa. Škoda, že myši okousaly víko krabice. Mohlo by to pár kaček hodit.
Sandy
 
Příspěvky: 1486
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Berliner TT Bahnen

Příspěvekod JendaTT » ned 18 říj, 2020 4:01 pm

Původní sadu si nech na památku, kup si nový, nejlépe hned digitální set a vyzkoušej si, jestli tě budou mašinky ještě zajímat. Z digitálního setu se dá do budoucna přejít k nějakému většímu projektu (kolejiště).

Skutečně, vím o čem mluvím. Také jsem se po 30 letech vrátil k vláčkům. A staré BTTB nemá cenu zachraňovat. Nechal jsem si je jen z nostalgie...
JendaTT
 
Příspěvky: 500
Registrován: pát 06 bře, 2015 2:56 pm

Re: Berliner TT Bahnen

Příspěvekod Lukes » ned 18 říj, 2020 4:44 pm

Tak dobře děkuju za rady, něco si vyberu a uvidíme jak to půjde s tou původní nostalgií, třeba se mi podaří to zakomponovat vše dohromady.

diky, Lukáš
Lukes
 
Příspěvky: 29
Registrován: sob 17 říj, 2020 7:37 pm

Re: Berliner TT Bahnen

Příspěvekod Ivan » ned 18 říj, 2020 5:07 pm

Souhlas s výše, tahle sada není zajímavá.

A ještě upřesním, výrobce je TILLIG a Piko kolejivo nedělá. V TT ho dělá ještě Kuehn a tomu bych se spíše vyhnul, kvalita šla dolů. Koleje ok, ale výhybky zlobí. Jestli chceš jezdit spíše na podlaze či stole, můžeš koupit s podložím.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Berliner TT Bahnen

Příspěvekod Tomáš10 » úte 20 říj, 2020 1:19 pm

Před asi 10ti lety jsem řešil to samé, nakonec jsem po studiu těchto stránek koupil vše nové a z původních BTTB jsem použil jen nákladní vagonky, které jsem osadil novými ložisky, koly a spřáhly.

Takto si ušetříš tuny nervů, které budeš stejně potřebovat při stavbě - čehokoliv.
Tomáš10
 
Příspěvky: 196
Registrován: stř 06 úno, 2013 1:28 pm

Re: Berliner TT Bahnen

Příspěvekod Lukes » sob 07 lis, 2020 6:40 pm

Zdravím všechny,

tak abych jen dokončil předchozí příspěvek, pořídil jsem si TT Tilling start set a jsem opravdu rád, protože ty 33 let staré vlaky se tak rozjeli jako nikdy a jezdí ještě rychleji než nový ČD track :)
Naprostá spokojenost...

Mám menší problém s připojením TT Tilling ovládače/trafa.... úpřímně řečeno si absolutně nevím rady jak ty dva dráty připojit do spodní části ovládače. Na jednom příspěvku jsem si všiml, že pro verzi HO existuje drát s dvěma vývody které se tam jen zasunou ale pro TT jsem nic takového nenašel...zatím to mám jen provizorně přiložené a vše funguje ale asi by to chtělo to nějak dodělat.. byly u toho 2 šroubky ale jakkoliv je tam přiložím a připojit s drátama vůbec to tam nechce držet tak asi něco dělám špatně.

V příloze nebyl vůbec žádný návod jak tohle zapojit, zato návod jak rozebrat mašinu tam byl :cry: viz foto

tak pokud by prosím někdo měl nějaký pochopitelný návod nebo i youtube odkaz prosím dejte vědět :) Díky
Přílohy
Trafo - dráty.jpg
Lukes
 
Příspěvky: 29
Registrován: sob 17 říj, 2020 7:37 pm

Re: Berliner TT Bahnen

Příspěvekod workous » sob 07 lis, 2020 8:12 pm

Já bych viděl že zamačkneš ten kov zastrčíš kabel a pustíš a mělo by to držet.
Roco Geoline/DCC DR5000 + RocRail/JMRI momentálně v pauze..
Uživatelský avatar
workous
 
Příspěvky: 2139
Registrován: sob 15 lis, 2008 12:05 pm

Re: Berliner TT Bahnen

Příspěvekod hank » sob 07 lis, 2020 10:01 pm

Lukes: Ty ohnuté plíšky zastrč dovnitř tak, aby ty šroubky zapadly do otvorů v těch plíšcích, pak strč ty drátky úplně dolů pod ty plíšky a ty šroubky dotáhni. Příště, až ty drátky budeš potřebovat zase vytáhnout, tak ty šroubky jenom maličko povol, ale nech je tam. (Podobné kontakty jsou i v některých žárovkových objímkách a zástrčkách na 240 V.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Další

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků