H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod Dovi » čtv 02 črc, 2020 8:21 am

 
sidlo píše:DR5000 je připojena prostřednictvím USB k počítači a WiFi od DR5000 nepoužíváme...

DR5000 má vlastní WiFi, která může pracovat v několika režimech. Režim Z21 nebyl před třemi lety k dispozici, proto není v článku zmíněn. Potom se DR5000 pro uživatele chová podobně jako Z21. Já osobně s tím nemám zkušenost. Více o této problematice je ve vláknu k DR5000 http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=6&t=10556&start=825#p275793.


Děkuji,
jenže tam právě aktuálně taky i Kajinek11 narazil na problém, jak připojit a s DR5000 rozchodit aplikaci v mobilu jako náhradu firemní ovládačky. Ostatní kolegové s ním procházejí nastavení, vše se jeví OK, ale nějak to nechodí.

Otázkou tedy je, zda ty problémy, na které jsi narazil i Ty už tehdy na jaře 2017 a které jsi popisoval na svém serveru, byly od té doby nějak (aspoň částečně) odstraněny. Anebo zda to WiFi u centrály DR5000 (dle všeho dosti schopné a univerzální) přece jen nevykazuje nějaké nestandardní chování.
 
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 543
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod Dovi » čtv 02 črc, 2020 8:32 am

 
imodry >

Děkuju Ti za povzbuzení,

já tu představu o H0 mám myslím si celkem reálnou - tu velikost modelů a hmotnost lokomotiv, třeba u větších 4-6nápravových dieslových možná skoro až půl kila, rozchod a poloměry oblouků, velikosti staveb, kdy u těch rozlehlejších je to někdy už docela velký pro malý domácí kolejiště, taky smrky a jedle by na kolejišti mohly být klidně až půlmetrový, ale kdo by tam tak velký košťata píchal atd. atd.
Zůstalo mi doma v H0 něco ještě desítky let starého (dnes už prakticky bezcenného a neprovozovatelného, včetně plechových U kolejí), vhodného snad už jen pro oživení vzpomínek a (s rezervou) pro takové to základní okometrické posouzení, zda tuto velikost (toto měřítko) ano či ne. A navíc pan Bera mi v pondělí na ukázku sám od sebe (bez prosby z mé strany) nasadil H0 páru se zvukem na kus rovné testovací koleje a chvilku jezdil tam a zpátky. Taky mám už nakoukány desítky videí na Youtube s ozvučenýma lokomotivama a kochám se někdy až téměř realistickýma záběrama.

Co ale zatím prakticky neznám a nemám vůbec zažito (vstřebáno), je velikost TT. V mládí mě toto měřítko minulo a teď jsem ho naživo viděl jen ve dvou modelářských prodejnách (RK model na Kounicově ulici a pak v pondělí u pana Bery), oboje jen za sklem vitrínky.
Můj dojem - na videích to TTčko vypadá (asi i vlivem množství detailů) větší než když to pak člověk vidí in natura...

TT mě láká svými prostorově méně náročnými potřebami, ale trochu se bojím té menší nabídky vozového parku. Mrzí mě, že firma Roco opustila tuto velikost, zůstává hlavně jen Tillig, něco málo Kuehn a nakukuje i PIKO (třeba ta zde již diskutovaná nákladní pára s tendrem BR55 resp. ČSD řada 413).
A pak je tu naše česká firma MTB (s českými předlohami), o které mám možná neoprávněné předsudky, protože jsem o ní v diskusích pochytil ne vždy příznivé informace. A taky v recenzích to MTB u některých modelů schytává většinou asi nejvíc ze všech za "větší odchylky" oproti ztvárňovaným předlohám, za kvalitu výroby a finální dílenské zpracování.

___

Ohledně těch důvodů, proč TT ano, se ale většina provozovatelů asi shodne, že je to fakt moc dobrý (asi optimální) kompromis. Po projití množství diskusí a zkušeností různých uživatelů to skoro až vypadá, že je to kompromis splňující možná 80-90 procent požadavků 80 procent "vláčkařů", a to rozhodně není málo.

Chtěl bych dvě tři páry, a raději menší tendrovky a nejlépe s předlohou v ČSD (vím, chci asi moc).
Pak dva tři diesly, opět spíš raději menší než větší - třeba Rosničku, Kocoura, malýho Hektora (šestinápravovýho Čmeláka apod. už ne). Zamlouval by se mi i Brejlovec a případně i Bardotka (i když nevozila moc osobáky - neměla generátor páry pro topení ve vozech), ale tyto už by byly asi na hranici pro lokálkový provoz. Plus možná k tomu nějaký malý lokotraktor pro posun a vlečku (Kalugu?). A nakonec i malého dvounápravového motoráčka, nejspíš M131 Hurvínka nebo M152 (810) - toho posledního ohlásil v TT na letošek Kuehn.

U obou velikostí mě lákají spousty jejich dobrých vlastností, které mi nedovolují nějak snadno (s lehkým srdcem) vypustit jedno z těchto měřítek ze svých úvah.

A tak jsem to ještě cvičně zkusil ve svých úvahách otočit a stručně to shrnout z té druhé, horší stránky.
U H0 se nejvíce obávám toho, že časem bych možná zalitoval větší prostorové náročnosti. U TTčka bych se jí nebál, a už mám namyšleny různé varianty, které bych i na hloubce 90-95-100-105 cm zvládnul bez nějakého znásilňování oblouků. Ovšem ta vozová skladba (hlavně lokomotiv) a neznalost, co by se mi v TT nakonec podařilo sehnat, to je to, co mě trápí a co oddaluje a znesnadňuje moje rozhodnutí.
 
 
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 543
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod ohruska » čtv 02 črc, 2020 9:51 am

Zdravím.
Jen pro zajímavost, u TT jsem narazil zatím na dvě dost zásadní omezení. Maximální stoupání 3cm/m a některých lokomotiv,ale i vagonů, nejmenší poloměr R310.
Ota
ohruska
 
Příspěvky: 133
Registrován: sob 04 led, 2020 9:50 pm

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 02 črc, 2020 9:54 am

Ahoj,
kde jsi našel to omezení stoupání? To bylo v letáku u nějakého konkrétního modelu? Pokud ano, tak se to týká pouze dotyčného modelu.
Zrovna přípustné sklony jsou totiž u všech měřítek + - stejné.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod ohruska » čtv 02 črc, 2020 10:24 am

Zdravím.
Hodnotu jsem našel na internetu a prakticky jsem ji zkoušel, pro 5 lokomotiv. Určeno podle nejhorší BR 56 + 3 čtyřnápravové vagony. Ještě jsem měl rozdíl v tažení a v tlačení soupravy. Tlačení bylo nejhorší.
Na rovině je možné i trochu více, ale v oblouku se mě to ukazuje jako maximum.
Chci dělat spirálu s R310, dvě patra a vychází mě, že bych neměl překročit 12cm, raději méně.
Mohu se mýlit, jsem tu celkem nový.
Ota
ohruska
 
Příspěvky: 133
Registrován: sob 04 led, 2020 9:50 pm

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod hank » čtv 02 črc, 2020 11:41 am

Pokud jde o poloměry oblouků v TT, tak nejsem sám, komu se podařilo některá vozidla donutit jezdit až na R=170 mm. Flexikolejivo Kühn i Tillig se kupodivu na takové vražedné poloměry dá znásilnit.
Tady (a možná i jinde)
viewtopic.php?f=16&t=10848&p=219331&hilit=nejmenší+poloměry#p219331
už o tom šla řeč, která vozidla to zvládají.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod HonzaL » čtv 02 črc, 2020 1:31 pm

Jen malé upřesnění, T 478.1xxx měla parní generátor PG 500.
HonzaL
 
Příspěvky: 51
Registrován: ned 28 dub, 2013 10:11 am

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod Zippich » čtv 02 črc, 2020 3:00 pm

Ahoj Dovi
Už od začátku se ve Tvém dilematu trochu poznávám. Tam, kde jsi teď, jsem byl ještě před asi 15 lety. Také jsem jako kluk začínal s HO, také mám rád českou železniční romantiku a pamatuji mnohé legendy v pravidelném provozu a také jsem přemýšlel, jak to všechno skloubit do hry. Doteď jsem se nechtěl k Tvému tématu nijak vyjadřovat, ale možná bych krátce a čistě pro inspiraci mohl. Postupem času jsem dospěl k následujícím poznáním, která moje modelaření formovaly a o která se rozdělím. HO je krásná zahradní železnice, ale modelový oblouk a smysluplnou délku staniční koleje doma nepostavíš. Srovnání míry detailů s TT nepovažuji za nevýhodu, ale naopak za výhodu, protože můžu zanedbat spoustu detailů, se kterými bych se musel v HO patlat a stejně by vypadaly nepřirozeně. Například strojvedoucí v budce a jeho výraz ve tváři. Čím větší měřítko, tím víc to vypadá jako hračka pro holky. Ať se snažíš jak chceš, tak je to jako Barbie a Ken. Podívej se třeba na Géčko. V TT to lze zanedbat a soustředit se na to pro nás podstatné, na vlak, a to ostatní potlačit. Další poznání: stacionární kolejiště je nepraktický přežitek. Budeš sténat bolestí při každém stěhování, nebo změně využití prostoru, o jiných katastrofách, které muže od věků provázejí nemluvě. Dále se domnívám, že úkolem modeláře není zmenšování reality, ale že je pouze prostředkem. Prostředkem jak zachytit reálie, které se už ve skutečnosti nevrátí. Toť úkol vědce. Díky těmto poznáním, často draze zaplaceným, jsem ve spojení s tím, že jsem Sudeťák (pokud se to smí říct), dospěl do následující situace, ve které jsem spokojený. Hraju si v TT, v romantické epoše 2, vybral jsem si malé staničky na trati na českém území, kterou ale v 19.století stavěly a později provozovaly německé dráhy a stavím jen zababovské moduly, jako dioramata, která lze ale primárně spojit a provozovat doma. S pomocí ochotných kamarádů ze Zababova jsme sestrojili revoluční obloukové moduly s úhlem 90° a R 700mm, které tvoří základ jednoduchého layoutu v malém pokoji. Staničky jsou ve výstavbě a v plánu je kontinuální perspektivní rozšiřování. Česká krajina, na budovách dvojjazyčné nápisy podle nařízení českých úřadů ze začátku 20. let. Zmizelý svět předků. Vozový park sériová produkce Tillig, Schirmer, Beckmann, Piko, PMT, PSK, Kuber, Kühn a jejich případné jednoduché úpravy pro epochu 2. Vozidla DRG, ČSD, KKStB, KSStEB.
Ne že bych neměl rád brejlovce a barči, to je tady samozřejmě povinnost, ale páry mám raději a ty české, resp. rakouské vzory, bych stejně v HO nepořídil. Malosériovky jsou nestydatě drahé a stejně ne příliš využitelné. Ty trofejní po roce 45 jsou zase už jen cizí smutné pomníky s rudou hvězdou na dýmnici. Toho jsem na kolejišti ušetřen. Stejně tak jsem osvobozen od debat, který brejlovec je lepší, a hlavně od povinnosti všechny je kupovat. Rád se na ně podívám u kamarádů a mně zbydou prostředky na dalšího veterána ve 2.epoše. Nehovoře o tom, že prohnat brejle po kolejišti můžu také, s fiktivní legendou, jaké by to bylo, kdyby bylo 20.století bývalo poněkud ohleduplnější k obyčejným civilistům. A naše modelaření je přece primárně fikce, to si přiznejme...
Naposledy upravil Zippich dne pát 03 črc, 2020 11:31 am, celkově upraveno 1
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod MiG » čtv 02 črc, 2020 3:50 pm

Ano, stojí za zvážení, jestli alespoň část segmentů neudělat jako skutečné moduly, aby se s nimi bylo možno účastnit setkání spřáteleného/ných modulářských klubů.
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod Ronoath » čtv 02 črc, 2020 3:57 pm

Zippich: To zní nesmírně zajímavě, nebyla by někde na Internetu nějaká prezentace? Nebo alespoň pár obrázků?

Dovi: Rozhodoval bych se podle dostupných vozidel. Oblíbil jsem si třeba zamračené s patry na šumavských lokálkách, což jde dobře napodobit v obojích měřítcích. V téčku by mě lákaly delší soupravy ve dvojité trakci, třeba pohraniční lokálky se "zamračenými" nebo "pilštyky", rychlíky s "krokodýli" a tak. Dalo by se tam více hrát na důležitější tratě. Takže tam bych zaměřil uvažování - co se mi nejvíce líbí? Lokálky, vedlejší tratě, nebo hlavní?
H0, se zamračenými někde mezi roky 2001 - 2005 na Šumavě. V digitálu.
Uživatelský avatar
Ronoath
 
Příspěvky: 226
Registrován: úte 22 led, 2013 9:05 am
Bydliště: Prajzsko

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod Dovi » pát 03 črc, 2020 8:42 am

 
HonzaL píše:Jen malé upřesnění, T 478.1xxx měla parní generátor PG 500.

Naopak - velké a vítané.
To s tím neexistujícím generátorem páry u Bardotky mi kdysi někdo řekl, a já to přejal bez ověření.
Včera večer jsem proto podrobněji studoval její vznik a vůbec celou její historii, a nakonec těch zamračených vyprsených Bardotek, které mohly vytápět vezenou soupravu, bylo víc než polovina...

Toto je přesně ten potřebný pohlavek, o kterém jsem mluvil na začátku - díky za něj.
Teď už vím, že Bardotku klidně i k osobáku.
Akorát že se může stát, že některý znalec pak podle jejího výrobního čísla řekne, že zrovna tato lokomotiva byla bez možnosti vytápění. A tak já si potom budu myslet, že je 27 ve stínu a topit se nemusí :-)
 

 
Ronoath píše:Lokálky, vedlejší tratě, nebo hlavní?

Hlavní ne.
Ideálně lokálky (a vlečky) + vedlejší tratě (trať) náznakem.
 
Ronoath píše:Rozhodoval bych se podle dostupných vozidel. Oblíbil jsem si třeba zamračené s patry na šumavských lokálkách, což jde dobře napodobit v obojích měřítcích. V téčku by mě lákaly delší soupravy ve dvojité trakci, třeba pohraniční lokálky se "zamračenými" nebo "pilštyky", rychlíky s "krokodýli" a tak. Dalo by se tam více hrát na důležitější tratě.

Jenže něco jinýho je lokálka na malém domácím kolejišti (v H0 budu rád, když se tam vytočím) a něco jinýho ve skutečnosti. Snažím se stát nohama na zemi a hlavní dvojkolejné tratě s dlouhými mašinami a dlouhými vozy, to v mých podmínkách nepřipadá v úvahu myslím si ani v TT. Snad možná v eNku.
 

 
MiG píše:Ano, stojí za zvážení, jestli alespoň část segmentů neudělat jako skutečné moduly, aby se s nimi bylo možno účastnit setkání spřáteleného/ných modulářských klubů.

Díky za připomenutí této (do budoucna výhodné) možnosti, jsem si jí vědom.
Nezavrhuji to a už jsem to tady i psal, že ta forma kolejiště je zcela otevřená.
 

 
To Zippich:

Moc Ti děkuju za dlouhou reakci.
Četl jsem ji pozorně, stejně jako všechny zprávy vás zkušenějších zde, a teď se k ní znovu vracím.

Máš tam hodně argumentů k zamyšlení a jsi další z mnoha (+ včetně SZ), kdo mě lákají (myslím v dobrém, nepřímo svými příklady lákají - ne svádějí nebo dokonce nutí) na TTčko.

Je to těžké rozhodování a těch důvodů pro je fakt spousta.
 
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 543
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod Dovi » pát 03 črc, 2020 10:46 am

 
Rocktime píše:Neuvažoval jsi o H0e - vozidla a krajina ve velikosti 1:87, ale kolejivo cca s prostorovými možnostmi měřítka N?
V H0e je sice velice úzký sortiment vozidel, ale něco na lokálku se dá sehnat. Dalo by se udělat i smíšené kolejiště s jednoduchou částí nebo jen stanicí v H0 (tam provozovat ta oblíbená vozidla) a pak rozsáhlejší část jako lokálka v HOe, se kterým se už v tvém prostoru dá docela kouzlit. Sám doma nakonec provozuji z těchto důvodů H0 i H0e.


Ještě se k tomu musím vrátit.
Leží mi to celou dobu v hlavně a potřeboval jsem čas na utřídění myšlenek.

Dospěl jsem k tomu, že pokud by pointou tohoto mého světového dramatu :-) měla nakonec přece jenom být definitivně volba H0, tak ještě docela dost přehodnocuju kombinovat H0 s úzkokolejkou H0e.

Kdyby to nastalo, tak v tuto chvíli ještě nevím (není to v této fázi podstatné), jestli za použití splitky nebo "jen" s nekontaktním dotažením té úzké do prostoru stanice s normálním rozchodem - a překládku mezi (zřejmě) paralelně situovanými kolejemi 1435/760 mm řešit třeba společným portálovým jeřábem. Obojí by mělo své výhody.

Sice by to možná bylo větší sousto na začátek, ale umožnilo by to existenci "velkého" měřítka H0 a zároveň bych tam dostal i kus trati s menším poloměrem ve volné krajině. Je to ovšem trochu komplikovanější řešení s menší nabídkou všeho, a zejména toho českého. Ale u té úzkorozchodné (veřejné nebo i jen lesní / polní železnice) bych si to asi nějak vnitřně dokázal obhájit - např. že je to privátní úzkokolejná dráha vybavená tím, co použitelného pro místní poměry se podařilo postupně té provozující společnosti opatřit si kdekoliv po Evropě, nasadit a provozovat...
Je to s přimhouřením obou očí ještě jakž takž přijatelné nebo je to úplná blbost?

Říkám si (a doufám), že třeba mě v té základní myšlence (současně H0 + H0e ?) buďto někdo podpoříte anebo mě naopak od ní odvedete.

Ať tak či tak, mohl by se mi tím zúžit výběr (což bych moc rád, abych se pohnul z místa).


P.S. pro Rocktime

Váhám a nevím, jestli se sluší takto vyzvídat, ale kdyby to šlo, mohl bys mi pro inspiraci popsat skladbu vozidel, která v H0 + H0e provozuješ (na kterých ses postupem času ustálil)?

A kdybych mohl ještě poprosit i o náhled plánku kolejiště... (?)
Jestli ho nemáš, klidně i jen narychlo jednoduše schematicky načrtnutého od ruky (plus rozměry) pro udělání si představy.

Kdybys případně nechtěl jít s kůží na trh přímo zde v diskusi, tak soukromou zprávou - budu samozřejmě respektovat zpovědní tajemství a bez Tvého výslovného souhlasu bych si to nedovolil veřejně šířit.
 
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 543
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod prcek » pát 03 črc, 2020 11:07 am

Pokud uzkou, tak samozrejme prekladani vozu na podvaly.

Jinak s H0e tu operuji nejmene Poustva a Horymir (o nikom z Brna a okoli nevim, to neznamena, ze neexistuje)
Poustvovy zapisky http://home.zcu.cz/~mapa/zababov/
--
Všechno je snadné, než to zkusíš sám.
prcek
 
Příspěvky: 507
Registrován: ned 05 dub, 2009 11:36 am
Bydliště: kousek jižně od Brna

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod Zippich » pát 03 črc, 2020 11:36 am

Ronoath píše:Zippich: To zní nesmírně zajímavě, nebyla by někde na Internetu nějaká prezentace? Nebo alespoň pár obrázků?


Tvuj zajem o tohle jinak spise okrajove tema me uprimne tesi. Zatim jsem to nikde neprezentoval, ale casem se pokusim zalozit o svem projektu aspon samostatne informacni vlakno...
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod HonzaL » pát 03 črc, 2020 1:26 pm

Budeš-li modelovat krajinu v období od jara do podzimu, tak osobáky může klidně tahat T 478.2xxx, která má místo PG 500 bednu s balastem.
HonzaL
 
Příspěvky: 51
Registrován: ned 28 dub, 2013 10:11 am

PředchozíDalší

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: TT-Tom a 3 návštevníků