H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod Dovi » pon 22 bře, 2021 8:30 am

 
Ahoj Dušane,
děkuju za praktický pohled na věc.

Celý ten příspěvek na předchozí straně chápu, akorát na konci si nejsem jistý, jak jsi to s tou "žádnou velkou lácí" vlastně myslel (možná se ale jednalo jen o nezamýšlené opačné použití?)

... si chci spíchnout malou H0 na dvou třech segmentech, projekt o 4 vyhýbkách, žádná velká láce. 8)

Láce nebo dokonce velká láce je ekvivalentem pro něco hodně laciného, něco opravdu velmi levného. A pojem žádná velká láce je toho opakem. Čili žádná láce = drahota, žádná levná věc.

Jenže ten zvažovaný malý H0 projekt se 4 výhybkami jsi možná myslel spíš jako levnější záležitost, nic zbytečně drahého... Je to tak nějak?

P. S.
Zaregistroval jsem se zde loni na jaře a dokončování Tvého "pomezního" minikolejiště (projekt z roku 2016 ala Kameničky) jsem sledoval až od podzimu 2020 - a ani jsem nedutal. Tož teď dutnu; je to parádní dílko, jako živé: viewtopic.php?f=51&t=10484


EDIT 21. 9. 2021

Dusan úte 07 zář, 2021 píše:Toto mé dílko po dlouhé úvaze nabízím k prodeji, zatím zde někomu dalšímu, čili pokud by jste někdo měli zájem, ozvěte se mi pro další přes SZ. K odpovědím se dostanu ale až tak za pár dnů.
Člověk míní a život mění..... Tak nějak se to říká :)
Poslední myšlenku rozšíření tohoto projektu o další část, řešenou ke konci tématu jsem nakonec opustil a rozhodl se dále své plány realizovat v jiném budoucím projektu kolejiště od píky. Myslím, že tohle MINI udělá ještě někomu spoustu radosti, já ho v případě další stavby nevyužiji a nemám prostor na výrobu kolejišť tzv. "na sklad" :-)
Všechny fotky co mám jsou vlastně zde od začátku vlákna.
Ať se daří.

Dušanovo_Pomezí_(ala_Kameničky).jpg
Dušanovo_Pomezí_(ala_Kameničky).jpg (11.95 KiB) Zobrazeno 5343 krát

Dusan pon 20 zář, 2021 píše:Dnešním dnem byl obchod dokončen a dílko předáno. POMEZÍ má svého nového a já doufám spokojeného majitele. Pevně věřím, že mu bude sloužit ke spokojenosti a radosti :-)
Tímto je z mé strany tento projekt dokončen a mohu se začít zaobírat něčím novým.
Samozřejmě, pokud bude chtít, může zde nový majitel zde pokračovat svými příspěvky dále.
Ať se daří.


EDIT 17. 11. 2021

viewtopic.php?f=51&t=10484&p=301274#p301264
hank úte 16 lis, 2021 píše:Myslím, že je čas přiznat barvu. Ten šťastlivec, u kterého skončilo Dušanovo Pomezí, jsem já.

Na kolejišti ještě chybí dodělat pár věcí – osadit komíny na nádražní budovu, natřít, osadit a naplnit popelem kanál ve šturcu, vhodně umístit budku s pulsometrem, osadit námezníky, návěsti Zákaz posunu do šturců a přejezdové kříže, doplnit sloupy vzdušného elektrického a telefonního vedení a další drobnosti; také mě čeká řešení prostoru dost stísněného prostoru volné skládky mezi skladištěm a přijímací budovou, pravděpodobně pro vykládku uhláků. Jezdit se nicméně dá, a to podle realistického grafikonu. Pro plně uspokojivý provoz podle GVD na této mutaci kolejiště Kameničky bohatě stačí jedno nebo dvě hnací vozidla a asi 8 - 10 vozů.
Naposledy upravil Dovi dne stř 17 lis, 2021 7:16 am, celkově upraveno 2
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 544
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod Dusan » pon 22 bře, 2021 9:23 pm

Ano, myslel jsem samozřejmě, žádná velká investice :-)
HO(N),DCC,ep.II.-III.
Uživatelský avatar
Dusan
 
Příspěvky: 1284
Registrován: ned 04 úno, 2007 4:48 pm
Bydliště: Brno

Malé dětské šínyště H0, H0e a H0f

Příspěvekod Dovi » pon 03 kvě, 2021 6:34 am

 
Na úvodní fázi s výběrem vhodného měřítka a velikosti navazuje jednoduchá praktická část.
Věnuje se projektu malého jednoúrovňového šínyště H0, H0e a H0f 2x1 metr

odkaz:
viewtopic.php?f=1&t=13407

H0+H0e_196x99cm.jpg
H0+H0e_196x99cm.jpg (31.87 KiB) Zobrazeno 8962 krát

Kolejiste_H0_H0e_H0f_2x1m_2021-06.jpg
Kolejiste_H0_H0e_H0f_2x1m_2021-06.jpg (47.79 KiB) Zobrazeno 8042 krát
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 544
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod Dovi » úte 27 črc, 2021 7:14 am

 
Něco vody uplynulo, a tak po ohlédnutí se zpět za svým rozhodnutím (měřítko a velikost) musím pro případné další budoucí začátečníky konstatovat, že jsem se svojí volbou spokojen.

A dnes dokonce ještě o stupínek víc než na začátku, neboť:

1)
V tomto měřítku jsem kromě úzkorozchodné železnice H0e pro sebe "objevil" i tu ještě menší (ještě užší) a rovněž měřítkově kompatibilní polní-lesní (též průmyslovou) drážku H0f - v provedení německé firmy BUSCH dobře funkční s použitelným modelovým rozchodem 6,5 mm.

H0_H0e_H0f.jpg
H0_H0e_H0f.jpg (31.59 KiB) Zobrazeno 8038 krát

2)
Přirozeným chodem věcí (-> postupné rozšiřování vozového parku) zjišťuju to, co zkušenější vědí už dávno - že i přes naše občasné stesky v diskuzích je nabídka zejména H0, ale částečně i H0e modelů od různých výrobců hodně bohatá. A že to, co v obchodě třeba momentálně k mání není, lze se štěstím pořídit z druhé ruky. Nebo když si na to zájemce "chvíli" počká, tak se toho i dočká - protože v případě tohoto měřítka to zase bude (velmi pravděpodobně) dříve či později vyrobeno.

Jenže pokud je řečeno A, mělo by se říci i B.

Ona ta široká nabídka (asi nejširší v oboru) může být zároveň i trochu zrádná - člověk by chtěl "všechno", a ty oblíbené typy vozidel mít ideálně ve více verzích (různá technická i barevná provedení, jak šel vývoj během času)..

Takže postupně, jak rozbíjíme prasátka, hromadí se nám horníci v dolech :-)
 
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 544
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod Dovi » ned 01 srp, 2021 7:37 am

 
Ohledně vývoje preferencí - poučen zkušenostmi předpokládám, že vývoje možná ne zcela uzavřeného...

Mám velké sympatie ke zdařilým typickým českým předlohám (a u některých vozidel až obdiv a úctu k jejich tvůrcům) spojeným s provozem poválečných ČSD i nástupnických ČD, jako jsou např. živoucí legendy T478 (jak Barča, tak i Brejlovec), veleúspěšný T669 Čmelák včetně jeho výroby mnoha tisíců kusů (!!) na export, světový skvost S489/499 Laminátka apod.

A nakonec vlastně i ten populární nepopulární malý motorák M152.0 (zvaný též Autobus, Orchestrion, Šukafon, Kufr, Plevel, Splašená bedna, Skleník atd.) - byť to zrovna nebyl technický zázrak, ani to nebylo žádné extra světlo pokroku. Jenže shodou okolností se stal historicky vůbec nejpočetnějším typem vozidla u ČSD/ČD, a je provozován dodnes.

__

Ale mám taky v oblibě i různé speciality (klidně i zahraniční) a zvláštnosti až exoty (radost mi nedávno dokázala udělat například i taková drobnost jako spolehlivě fungující a cenově přístupná malá motorizovaná ruční drezína - můžu se potom třeba podělit o zkušenost).


A tak nyní ke stávajícímu ČSD modelu od BRAWA, ztvárňujícímu původně protektorátní a následně pak "naši" tmavomodrou (opravdu velmi tmavě modrou) T334.001 s černým pojezdem, přibyla její dobře jezdící (a též i dobře zvučící) německá sestřička V36.102 od Roco, černá s červeným pojezdem.

Ta je pro změnu už vybavena praktickou, dodatečně instalovanou rozhlednou, a v ní až nahoru prodlouženými strojvůdcovsky nejdůležitějšími řídícími a signálními funkcemi.

T334-BRAWA_V36-Roco.jpg


Zasvěcený výklad z úst asi nejpovolanějších je k tomu zde:
https://www.youtube.com/watch?v=pGxb4wcJKpk

https://www.youtube.com/watch?v=8fWFNoKW-ZI

A tady dvojice V36 v akci - s rozhlednou a bez rozhledny:
https://www.youtube.com/watch?v=LHiR7EOW13Q



T334.0 (I), (WR360 C14) V36 DR
http://www.kzmhk.eu/Zmlok/zahrmlok.htm

Německé stroje pro vojenské a válečné účely byly postupně nasazovány na strategicky významné vlečky v celé okupované části Evropy, čili i u nás. Po válce z nich bylo 6 strojů přiřazeno k ČSD, další zůstaly na vlečkách. Provozovány byly v traťové službě. Do konce padesátých let prodány. Většina jich skončila na vlečkách skladů n.p. Benzina, kde byly ještě v r. 1980 v provozu.

Kolega hank to ještě doplnil informací v tom smyslu, že víceméně pravidelně mohly být WR 360/T334.0 na trati k vidění koncem 40. let na kouřimské lokálce spolu s M133.0 a M234.001 (ten byl jediný své řady - unikát, prototyp).

(celý hankův příspěvek zde: viewtopic.php?f=1&t=13407#p294260)

T334_vs_V36.jpg


Pěkně si ty motory pochrochtávají (a ozvučený model taky, včetně přípravy před spuštěním a následným vlastním nastartováním):

https://www.youtube.com/watch?v=LjyNwrSvYLg

https://www.youtube.com/watch?v=vOEeJCee6Q4


===

Pro zajímavost:

Model BRAWA T334 váží 154 gramů (jen o 10 g více než malá parní dvounápravová Gláskisna).
Model Roco V36 má v DCC orig. ozvučené verzi hmotnost 231 gramů (o polovinu víc než ta BRAWA).

(doplněna hmotnostní tabulka v příspěvku z 28. 11. 2020 na předchozí straně)
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 544
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod Dovi » úte 10 srp, 2021 7:12 am

 
Dovi píše:...radost mi nedávno udělala spolehlivě fungující a cenově přístupná malá motorizovaná ruční drezína


Pro případnou inspiraci - na H0 železnici dějou se věci..

BACHMANN_H0_rucni_drezina_(koleje_H0+H0e+H0f,_vzadu_H0f_BUSCH).jpg
BACHMANN_H0_rucni_drezina_(koleje_H0+H0e+H0f,_vzadu_H0f_BUSCH).jpg (31.76 KiB) Zobrazeno 7431 krát

Vlevo inspektor státních drah dr. Václav Kulihrach, který si právě na drezíně odváží domů:
 - uprostřed v koši pampeliškové mlíčí (zabavené pro své statné české strakáče)
 - vpravo pak pro sebe zabavenou Marii Rezkovou, s očima jak zrcadlo, přestrojenou za švarného mládence.

Zde jest pak dopodrobna zrekonstruován a s historickou přesností krok za krokem vylíčen celý tento poutavý železničářský příběh s divokým průběhem, ale se šťastným koncem:

https://m.youtube.com/watch?v=2wQZ26nf4CQ


Jinak ještě omluva za moje letmé a nepříliš dokonalé paparazzi snímky.

Tady je proto kvalitnější ateliérová fotografie jiné barevné varianty modelu ze stránek dodavatele drezíny:

drezina_image_Conrad_LILIPUT_BACHMANN.jpg
drezina_image_Conrad_LILIPUT_BACHMANN.jpg (31.64 KiB) Zobrazeno 7431 krát


Vypadá to dost solidně a robustně provedeno, téměř celé z kovu, a jezdí to překvapivě pěkně a tiše.

A dokonce je to schopné pohybu při napájecím napětí úplně nejnižším ze všech mých analogových mašin (včetně těch s dobrými 5pólovými motory) - tato drezína si pro svůj nejpomalejší pohyb vystačí i s napětím jen lehce přes 2 volty (ostatní moje analogová trakční vozidla začínají fungovat od cca 2,35 až 2,5 voltu výše, a některá další od 2,6 až 2,7 voltu)

Originální (1:1) ruční pohon drezíny je funkční - obě H0 postavičky totiž, chtějí-li se svézti, musejí sobě poctivě pumpovat.
Při pomalejší jízdě jest to konání docela věrohodné, při rychlé již oba makají jak fretky, a při testovacím pokusu o stíhání rychlíkového expresu už pak člověk to synchronizované kmitání paží a kývání těl nestačí ani sledovat.

Celá tato funkční dvoumužní aparatura váží velmi solidních 40 gramů, a tu hmotnost lze dobře pocítit už i při zběžném potěžkání modelu na dlani.
(byla aktualizována hmotnostní tabulka v příspěvku z 28. 11. 2020 na předchozí straně)

Jak moc dobrá je to hodnota si uvědomíme také po fiktivním zvětšení tohoto malého modelu do skutečné velikosti - dělalo by to potom na první pohled stěží uvěřitelných 26 tun...


A v takovémhle originálním výrobním balení a s dokumentací se to dodává (bez těch sirek ze SOLO Sušice):

motorizovany_H0_model_rucni_dreziny_(fa_BACHMANN).jpg

Výrobcem je americký BACHMANN, a je to v té "naší" správné velikosti H0 v měřítku 1:87, nikoli v "britské" neproporcionální (pseudo H0) velikosti 00 v měřítku 1:76, posazené na "našem" standardním H0 rozchodu 16,5 mm

Tady v Evropě a v Česku to (pře)prodává Conrad jako údajný výrobek rakouské firmy LILIPUT:

https://www.conrad.cz/p/liliput-46223-h ... ni-1601888

Kdyby něco, cena s DPH je 1.321,- Kč, a po registraci emailu (pro občasné zasílání nabídek zaregistrovaným zákazníkům) ještě sleva 120,- Kč. Takže je to za výsledných 1.201,- Kč i s dopravou zdarma, a to i v případě event. zvolené platby dobírkou při převzetí zásilky.


EDIT 16. 8. 2021

Doplněn video odkaz na scénku o tom, kterak šel na mlíčí Berka Karel, takto hradlař ve službě, a co všechno z této pracovní nekázně povstalo
 
Naposledy upravil Dovi dne pon 16 srp, 2021 5:32 pm, celkově upraveno 1
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 544
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod Dovi » pon 16 srp, 2021 9:25 am

 
Opačný konec H0 spektra rozšířil před pár dny model těžkého šestinápravového Sergeje (ČSD řada T679.1), kterýžto jezdí krásně pohodově, s vypnutým zvukem i pěkně tiše, a i přes výhybky (přímé i obloukové) plynule a spolehlivě.

Model má na délku cca 200 mm a v provedení firmy Roco hmotnost 533 gramů (varianta DCC + zvuk).
(byla doplněna hmotnostní tabulka v příspěvku z 28. 11. 2020 na předchozí straně)

H0_Sergej_T679.1.jpg
H0_Sergej_T679.1.jpg (23.77 KiB) Zobrazeno 7099 krát


Podle čísla lokomotivy a i podle velkého pařeniště na střeše je to ta nejrozšířenější verze již s osazeným tlumičem zvuku, posléze u nás i v dalších zemích nejdéle a běžně provozovaná (u nás donedávna, jinde doposud).

Do té doby (typicky v dřevních 60. letech - bez tlumiče výfuku) to vzhledem k použitému přeplňovanému 150 litrovému dvoutaktnímu (!!) vznětovému nezatlumenému motoru krmenému z naftových nádrží o objemu skoro 4 m3 byla sice potěcha šotoušů, ale jinak postrach širokého dalekého okolí.

U nás se mu říkalo familiárně Sergej, ale ne nadarmo tenkrát tomuto jinak úspěšnému exportnímu artiklu SSSR začali železničáři i ostatní obyvatelé NDR přezdívat výstižně "Taigatrommel" (Buben tajgy), a ty nejsmělejší skryté síly (též zvané oportunisticko-revizionistické podvratné živly) dokonce i "Stalins letzte Rache" (Stalinova poslední pomsta)...

H0_Sergej.jpg
H0_Sergej.jpg (31.81 KiB) Zobrazeno 7099 krát


P. S.
Pro zajímavost k ozvučené verzi - startovací zvuková sekvence u stojícího stroje (simulace nastartování a následného ustálení pohonné jednotky Sergeje) trvá v souladu se skutečností dlouhé desítky sekund (téměř minutu), a v rámci věrnosti předloze se po tuto dobu, tedy až do "zprovoznění" diesel-elektrického agregátu, s modelem nepohnete z místa.

Jinak ovšem (jestliže z nějakého důvodu na tu jízdu se zvukem opravdu moc spěcháte) lze ten motor v případě potřeby "nastartovat" až za jízdy, což je u tohoto modelu (stejně jako u podobných jiných ozvučených typů) dílem okamžiku - zvuk spalovacího motoru obratem po aktivaci F1 naběhne do stavu typického pro aktuální provozní režim.


A ohledně pojezdu:
Na rozdíl od ještě o trochu detailněji provedeného konkurenčního modelu firmy PIKO, navíc i velkoryseji osvětleného (s více LEDkami a s možností jejich samostatného ovládání), má Roco poháněno všech 6 náprav, přičemž všechna 4 krajní kola lokomotivy (na obou od sebe nejvzdálenějších "vnějších" nápravách) jsou bandážovaná.

PIKO má oproti tomu poháněny 4 nápravy ze šesti možných, a z těchto 8 hnacích kol jsou celkem obandážována 2 kola - vždy jedno kolo na každé z obou třínápravových podvozkových skupin, a to střídavě na "vnitřních", od sebe nejméně vzdálených nápravách.
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 544
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod hank » pon 16 srp, 2021 4:33 pm

Ještě se vrátím k lokomotivám V 36. Těch lokomotiv s nástavbou na střeše kuchyně (něm. Kanzel, tj. kazatelna) bylo jenom pár, ale zato byly u DB pravidelně nasazovány i v osobní dopravě. Viz např. tzv. Samba-expresy na 11 km dlouhé lokálce Burgholzbahn na předměstí Wuppertalu nebo v okolí Bemerhavenu, které se vyznačovaly i další specialitou, a to provozem vratných souprav. Bremerhavenské soupravy byly složené z červeně natřených plecháčů (Donnerbüchse), řídící vůz suploval upravený služební vůz řady Pwgif 41/52 a lokomotiva byla pro lepší výhled vždy otočená tak, aby stanoviště strojvedoucího bylo na začátku (nebo na konci) vlaku. Soupravu 2 červených plecháčů a řídícího vozu bez lokomotivy před časem prodával Tillig členům TT-klubu pod kat. č. 501395 a pod č. 501495 bylo možno dokoupit i zelenou lok. V 36.111 s kazatelnou a ještě jeden plecháč a tím soupravu zkompletovat do historicky věrné podoby epochy IIIb. Ve Wuppertalu jezdily s lok. V 36 soupravy složené ze 4nápravových řídících vozů VS 145 (původně určených k motorovým vozům VT 137, model vozu správy DB dělal Tillig jako kat. č. 13300) - buď lok. a jeden vůz nebo 2 lok. a mezi nimi 2xVS - a ještě později soupravy (cca od 1955) motoráky VT 95/98 (Kres 9802) s příslušnými přívěsy (Kres 9812). Krátké nákladní vlaky - často jenom jeden nebo dva vozy - vozily na Burgholzbahn lok. DB řady V60/BR260/261 (viz Kühn 32612).

Zdroje:
http://www.der-cronenberger-samba.de/story1.htm
https://de.wikipedia.org/wiki/Burgholzbahn
http://www.bahnen-wuppertal.de/html/cro ... recke.html

Stručně o provozu vratných souprav s řídícími vozy u DB v epoše III viz tady:
https://www.modellbahn.net/index.php/st ... fehlswagen

Více o provozu lok. V 36 koncem 50. let u DB viz tady:
https://db58.de/category/triebfahrzeuge ... eihe-v-36/
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6115
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod Dovi » pon 23 srp, 2021 7:14 am

 
Děkuju Ti, hanku,
i když ji mám jako ČSD a DB dvojmo v různých provedeních, a i když ta V36 zde (v Česku) není/nebyla nějak extrémně rozšířená a vyloženě všudypřítomná, tak přesto zanechala i u nás svoji nepominutelnou stopu. A minimálně jako spolehlivá posunovací lokomotiva je mezi modeláři a mezi staršími železničáři a pracovníky vleček velkých závodů známá.

Prošel jsem se zájmem všechny ty materiály, a je fajn, že nadšenci do železnic jak v Česku a na Slovensku, tak v Německu i jiných zemích, nejsou lhostejní k dědictví, které v potu tváře vybudovali a zanechali nám naši předkové..

Navíc v Tebou odkazovaných podkladech je i ta 102, kterou si firma Roco vybrala právě jako předlohu pro svůj model(*) z příspěvku výše (ned 01 srp, 2021).

https://db58.de/2015/12/27/v-20-und-v-36/

V20-V36-FdE-1958-Mai-Dezember.jpg
V20-V36-FdE-1958-Mai-Dezember.jpg (23.61 KiB) Zobrazeno 6697 krát

1- Einmann-Bedienung durch Führerhausaufsatz „Typ Nürnberg“ (N) oder durch „Typ Steinbeck“ (S) [Daten nach „Lauscher“ (EK-Buch)]
2- Wendezugfähig (W), spezifiziert durch K für Klingelleitung, H für Hagenuk- , D für direkte Steuerung [Daten nach „Lauscher“ (EK-Buch)]

- Wendezugfähige V-Lokomotiven besaßen insgesamt 4 Bremsschläuche pro Seite.
- Ob alle Hagenuk-indirekt-steuerbaren V 36 im Jahr 1958 tatsächlich mit einem Hagenuk-Gerät ausgestattet waren, ist noch fraglich, da wenige Loks schon aus dem Personenzugdienst abgezogen waren.
- Die mit direkter Wendezugsteuerung (frisch) ausgestatteten Wuppertaler V 36 wurden auf jeden Fall im Wendezugdienst eingesetzt.


__________
(*)
- H0 DC: Roco 73068
- H0 DCC se zvukem: Roco 73069
- H0 AC se zvukem: Roco 79069
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 544
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod hank » pon 23 srp, 2021 7:48 am

Dovi: Těší mě, že tu je o moje povídání zájem.

Provoz Wendezüge neboli souprav vratných vlaků u obou poválečných německých železničních správ je téma, které si zaslouží bližší ohledání. Zvlášť epocha III je v tomto ohledu zajímavá, protože v ní do provozu vratných souprav zasáhly částečně ještě i parní lokomotivy. V on-line antikvariátu ZVAB (http://www.zvab.com) jsem narazil na monografii k tématu, tak jsem si ji objednal. (Název: Wendezüge, autor: osvědčený Erich Preuss, ISBN 9783613711655, vydal Transpress v r. 2001.) Kromě toho k vratným soupravám v r. 2015 vyšlo i 100stránkové monotématické číslo řady Eisenbahn Journal Exklusiv pod názvem Wendezüge in Deutschland. Příležitostně se z toho tady pokusím udělat samostatné téma.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6115
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod Dovi » pát 27 srp, 2021 11:14 am

V tomto měřítku jsem "pro sebe objevil" polní-lesní (též průmyslovou) drážku H0f..


Dnešním nebo budoucím právě začínajícím kolegům by se snad mohla hodit malá úvodní informace v oblasti modelové úzkorozchodné H0f železnice.

Označení velikosti "H0f" udává, že se jedná o úzkorozchodnou dráhu ve standardním měřítku 1:87 a s modelovým rozchodem 6,5 mm...

H0f+H0e+H0.jpg
H0f+H0e+H0.jpg (31.95 KiB) Zobrazeno 6405 krát


V podání německé firmy BUSCH se nabízejí ne plastové atrapy, ale funkční:
 - trakční a nákladní vozidla
 - kusové kovové kolejivo přímé a obloukové s poloměry 115 a 175 mm
 - výhybky normální "přímé" dvoucestné (klasické s odbočením vlevo a s odbočením vpravo)
 - pravoúhlé kolejové křížení využívané zejména ve stísněných továrních areálech, a dle potřeby i v extravilánu.

Kolejivo a vozidla jsou k dispozici jak v cenově výhodných kompletních setech(*), tak i samostatně(**) - i když dnes s ohledem na výkyvy výroby a dodávek vyvolané covidovou pandemií není vždycky a všude dostupný celý výrobní sortiment; podobně je tomu u ostatních výrobců, a nejenom v oboru železničního modelářství.


V několika bodech pár stručných poznámek:

- Jmenovité napájecí ss napětí je cca 3 Volty, a při něm jezdí lokomotivy i celé soupravy velmi klidně, spolehlivě, plynule a realisticky pomalu

- Odběr proudu jedoucí lokomotivy je velmi malý, s příkonem motorku jen okolo 0,1 Wattu (100 miliWattů)

- Dva obyčejné (alkalické) tužkové články proto vydrží napájet kolejiště desítky hodin jízdy (v praxi mohou klidně přečkat i déle než rok u nepříliš náruživého modeláře)

- Některé lokomotivy (samostatné i v setech) jsou vybaveny funkčním čelním LED osvětlením

- Spřáhla jsou tvořena jednoduchou kovovou osmičkou (2 očka za sebou) přichycenou vždy na jedné straně každého z vozíků a volně nasaditelnou na svislý trn předchozího vozidla

- Zejména vzhledem k nízkému trakčnímu napětí se pro přítlak lokomotivy (potřebný pro zajištění spolehlivosti přenosu proudu z kolejí na kola) výrobce nespoléhá jen na gravitaci, ale s velkou rezervou ho dosahuje magnetickou silou mezi lokomotivou (osazenou na jejím spodku zapuštěným malým permanentním magnetem) a podložím kolejí (s proužkem plechu přichyceným pod středem pražcového pole); v důsledku toho je lokomotiva schopna spolehlivé jízdy dokonce i "vzhůru nohama" (tedy vlastně kolama).


Ukázka vozidel z kompletních setů, která jsou uložena v dodávaných průhledných pouzdrech:

''vitrinova''_baleni_vozidel_v_H0f_start_setech_firmy_BUSCH.jpg
''vitrinova''_baleni_vozidel_v_H0f_start_setech_firmy_BUSCH.jpg (31.33 KiB) Zobrazeno 6405 krát


_________

(*)
Součástí prakticky každého kompletního "ready to run" BUSCH setu je:
- Samostatné průhledné (vitrínové) balení lokomotivy a sady 2 nebo 3 vozíků
- Základní 10kusový kolejový ovál s osovými rozměry cca 230 x 363 mm
- Napaječ kolejí s přepínačem jízdy do obou směrů a se středovou nulovou polohou, kde
     - zdrojem el. proudu jsou standardně 2 tužkové (AA) články uložené v napaječi
     - alternativně přes zabudovanou zdířku i síťový 3V adapter (nebývá součástí setů)
- Několikakusová dokumentace

detail_baleni_H0f_vozidel_v_kompletnich_setech_firmy_BUSCH.jpg
detail_baleni_H0f_vozidel_v_kompletnich_setech_firmy_BUSCH.jpg (23.95 KiB) Zobrazeno 6405 krát


(**)
Jak lokomotivy (dieselové a parní), tak i vozíky lze pořídit buďto hotové anebo levněji jako funkční "polotovar".

Vozíky kupované samostatně zvlášť (ne jako součást velkých kompletních setů s lokomotivou, vozy, kolejemi a napaječem) bývají zpravidla k dispozici v malém setu dvou vozíků.

Polotovarem je v případě lokomotivy myšlen plně funkční dvounápravový pojezd (s pohonem všech 4 kol), stejně kvalitní resp. identický, jaký je výrobcem instalován v jeho hotových kompletních lokomotivách.

U vozíků je tím polotovarem myšlena lehce zkompletovatelná "zacvakávací stavebnice" dvou kusů dvouosých vozíků (bez nástaveb a/nebo bez nákladu).
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 544
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod hank » pát 27 srp, 2021 12:34 pm

Dovi píše:Označení velikosti "H0f" udává, že se jedná o úzkorozchodnou dráhu ve standardním měřítku 1:87 a s modelovým rozchodem 6,5 mm...


Jenom malé upřesnění: To "f" vzniklo jako zkratka z Feldbahn, tj. polní dráha. Německé vydání normy NEM 010 uvádí, že správné označení (které tady ale snad prakticky nikdo nepoužívá...) by mělo být H0i (jako zkratka z Industriebahn, tj. průmyslová dráha) a že "f" se místo toho může používat hlavně v německojazyčném prostoru. A to nejdůležitější jsi nenapsal: Modelová velikost H0f (nebo H0i, komu se to tak líbí líp...) znázorňuje předlohy o skutečném rozchodu 400 - 650 mm.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6115
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod Dovi » čtv 02 zář, 2021 5:56 am

hank píše:A to nejdůležitější jsi nenapsal...

Ahoj, nechci polemizovat o tom, jestli je to ta nejdůležitější informace. Ale faktem je, že i pro některé začátečníky může být užitečná, a děkuji Ti za doplnění.

Na vysvětlenou:
Jsem zde na fóru jen asi rok a čtvrt, čili služebně něco jako elév. Při psaní svých příspěvků se dost krotím, a i tady jsem váhal, do jak velké hloubky zabíhat, neboť to tady čtou nejenom začátečníci, ale občas i (hodně) pokročilí modeláři, a dokonce i chodící studnice informací, mezi které jsi, hanku, všeobecně (a právem) řazen i Ty.

Nerad bych proto působil jako všeho znalý, zvlášť když jsem po těch dlouhých skoro 50 letech modelářské pauzy začínal před rokem a čtvrt znovu skoro od píky a musel se v tom zase zorientovat a spoustu nových nebo změněných věcí nastudovat - hlavně aktuální situaci na trhu, DCC, nové materiály a pracovní postupy a vůbec celkové dnešní možnosti.

Aby mi pak třeba ještě někdo neřekl (jako doktor Štrosmajer doktoru Cvachovi):
"Poslyšte, pane kolego, nechtěl byste si laskavě ty svoje vyčteninky strčit někam?" :-)

---------------

Ale OK, a když už tedy hank jinak nedal (myšleno v dobrém), spáchal jsem ve Wordpadu textovou tabulku s malým osvětovým popisem. A aby se nerozházelo formátování, sejmul jsem to pro jistotu printscreenem a vkládám jako obrázek:

rozchody_H0_H0m_H0e_H0f_(plus_dalsi_meritka_a_velikosti).png
rozchody_H0_H0m_H0e_H0f_(plus_dalsi_meritka_a_velikosti).png (5.59 KiB) Zobrazeno 6025 krát

Indexy "m", "e" a "f" (případně též "i"), uváděné za označením základních modelových velikostí, charakterizují danou oblast úzkorozchodné modelové železnice.


Např. v němčině takto:

- "m" jako "Meterspur" = metrový rozchod

- "e" jako "enge Schmalspur" = úzká úzkorozchodka, doslovně těsný úzký rozchod

- "f" jako "Feldbahn" = polní dráha
   (totožné s "i" jako "Industriebahn" = průmyslová dráha, jak o tom již psal hank)


Poznámka:
Ta vyčárkovaná místa v tabulce u menších velikostí TTx, Nx a Zx by pochopitelně šla zaplnit - analogicky jako u těch větších. Čili teoreticky existují i velikosti TTf, Ne, Nf, Zm, Ze a Zf, ale prakticky se s nimi málokdo v životě potkáme - spíš vůbec.

Standardně se takto malé úzkorozchodné kolejivo (= s extrémně malými rozchody a s řidšími pražcovými poli) nevyrábí, a podobně ani vozidla pro takto malé rozchody (speciální "japonskou" normálně rozchodnou velikost T v měřítku 1:450 s modelovým rozchodem 3 mm pomiňme).

Kromě náročnosti při výrobě jsou s tím spojeny i technické a provozní problémy - velmi malá hmotnost a přítlak vozidel plus jejich citlivost na prach a nečistoty komplikující spolehlivost dodávky el. proudu do vozidel a způsobující (dlouhodobě) nespolehlivost jízdy a následně nespokojenost až frustraci obsluhy. A oproti větším velikostem, za dlouhá desetiletí existence již dobře zavedeným a technicky zvládnutým, by dalším důvodem byla i velmi malá, pro výrobce zanedbatelná klientela u těchto fiktivních titěrných modelových velikostí.
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 544
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod Ivan » čtv 02 zář, 2021 6:50 am

Tak zrovna to TTf ti tam docela chybí :D , toto měřítko totiž není úplně mrtvé, dokonce jsou stavebnice Bodyho i pojezdy pana Malinovského. Rozchod 4.5 mm

lepty Bodyho
fotky z modulovky včetně lomu s drážkou TTf

pravda je, že i já tvoje příspěvky spíš prolétnu očima a filtruji slova s informacemi od omáčky :mrgreen: - nic ve zlém, každý má svůj styl :wink:

a technická, aby se to nerozházelo, použije se export do pdf nebo jpg, ale print obraovky je taky fajn :wink:
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod Dovi » čtv 02 zář, 2021 11:44 am

 
Tak zrovna to TTf ti tam docela chybí :D , toto měřítko totiž není úplně mrtvé, dokonce jsou stavebnice Bodyho i pojezdy pana Malinovského. Rozchod 4.5 mm

Netvrdil jsem, že tyto miniaturní velikosti jsou mrtvé či dokonce úplně mrtvé.
Ale že se standardně nevyrábí a prakticky se s nimi málokdo potká..

Jinak ovšem díky za doplnění a připomenutí informace o výskytu leptů a pojezdů ve velikosti TTf - na to tu ty diskuse (taky) jsou.


pravda je, že i já tvoje příspěvky spíš prolétnu očima a filtruji slova s informacemi od omáčky :mrgreen: - nic ve zlém, každý má svůj styl :wink:

To je v pořádku; sto lidí, sto chutí.
Jsem si vědom, že když je to vhodné a momentálně i možné dát si s tím tu práci, trpím vysvětlovací mánií. Měl jsem asi být učitelem.

Podrobnější informace mám zažity ze své profese, aby nevznikaly dohady, jak bylo co myšleno.
A taky je to něco jako splátka dluhu - aby člověk jenom nesosal, ale čas od času se podělil o to, co by třeba mohlo zajímat zase někoho dalšího (teď nebo později).


a technická, aby se to nerozházelo, použije se export do pdf nebo jpg, ale print obrazovky je taky fajn :wink:

Jj, aniž si to my dříve narození nějak zvlášť moc uvědomujeme, používáme většinou svoje staré osvědčené postupy
(jsou jednoduché a fungují skoro vždycky a všude)
 
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 544
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

PředchozíDalší

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 návštevníků