Závěr (zatím otevřený):Po dlouhém sbírání informací a zvažování výhod i nevýhod si ale stále připadám skoro jako na začátku. Nedokážu to (sám) rozčísnout.
Konkrétní kolejiště rozhodnu až po zodpovězení kardinální otázky -
H0 nebo TT (N)?Mám k dispozici plochu 300x90 cm (pro začátek myslím zbytečně dlouhou) přístupnou zepředu a zboku.
S tím, že hloubka 90 cm by se případně dala za určitých (ale splnitelných) podmínek zvětšit na 95 až 100 cm (případně i 105-110 cm, ale to už by asi měl zajistit přístup i zezadu, a to i kdybych event. nepoužil SN).
H0 mi zatím alespoň v prvním nástřelu přijde možná vhodnější (?) pro mne jakožto staršího uživatele (pro mne více než dostatečná maketovost) a snad je zde i širší nabídka loko a jsou zde i o něco lepší výchozí podmínky pro digi (více prostoru uvnitř atd.). Rovněž samovýroba staveb a všeho dalšího je trochu snazší.
TT se mi jeví jako asi více univerzálnější a velmi rozumný kompromis mezi zachycenými detaily a ještě použitelnou velikostí pro stárnoucí oči a s možností realizovat kolejiště s větší "kilometrovou délku tratí" na menší ploše.
Ohledně
digitálu - dle názorů více lidí zde na foru jsem si říkal, že pro mé skromné potřeby bych asi neudělal chybu s
MM a s malou bílou
z21start (od Roco). Často se zde objevují informace (možná je to už minulost?), že se to dá pořídit za 2 až 2 a půl tisíce, že to prodejci vybírají z cenově výhodných setů a prodávají to samostatně (nové nepoužité). Zatím jsem se ale s podobnou nabídkou (nyní, jaro 2020) nesetkal. Ale možná to funguje, jen jsem se neptal těch správných prodejců? Pokud je tomu tak, dokázali byste mě nasměrovat, kde to pořídit?
Jinak na rok 2020 je u Roco hlášeno několik digitálních H0 setů (z TT velikosti firma Roco vycouvala) obsahujících ovál s výhybkou v Geoline kolejivu, MM + z21start, loko a několik čtyřnápravových vozů. Pokud bych si na to počkal (možná to chystají na předvánoční trh), znamenalo by to volbu
H0.
Obecně (bez ohledu na měřítko), bych chtěl jednu páru (nejlépe asi malou tendrovku, aby se s ní dalo jezdit do/z koncové stanice bez točny), menšího diesla (troj- či čtyřnápravového - Rosničku, Kocoura, v "nejhorším" případě Brejlovce, ale ten už je na lokálky možná na hraně), motoráčka (Hurvínka nebo 810 apod.) a případně i nějaký lokotraktůrek. Ideálně všechno české vzory nebo aspoň na našich drahách aspoň krátkou dobu jezdících (napadá mě např. z Německa do Česka dotlačený diesel V100? - ten by např. mohl být z toho H0 setu).
V
TTčku mě zase láká např. BR55 od PIKO (resp. česká řada 413 s černým pojezdem) - vím, není to ta preferovaná tendrovka, je to delší nákladní čtyřosá (D) lokomotiva se samostatným tendrem, ale má dobré jízdní vlastnosti a holt by musela z koncové stanice bez točny šupajdit tendrem napřed, což by se Vlastovi Burianovi nelíbilo
Nákladní vozy obou velikostí bych pro začátek nijak složitě neřešil, i ty čtyřosé se vyskytují použitelně kratší (rozhodně kratší než Y osobní vozy), a nijak by mě nepohoršovalo provozovat na české trati pár "cizích" nákladních vozů (myšleno vozů nějaké evropské zahraniční železniční správy - buďto projíždějí naší vlastí nebo vezou něco někomu k nám).
--
Uff, omlouvám se všem za delší referát.
Ale pokud se tím prokouše někdo z vás zkušenějších, kdo si třeba taky prošel takovýmto rozhodováním, budu vděčný za opravdu jakýkoliv upřímně vyřčený názor/doporučení.Např. zrovna to vázání se na
MM +
z21 od Roco je sice možná logická volba z pohledu začátečníka (ověřené řešení, v Česku rozšířené a oblíbené, s dostupnou radou/pomocí v případě nejasností), ale třeba je stejně tak dobré nebo i lepší jiné řešení, třeba dražší(?) Lenz nebo něco možná i levnějšího (Tillig, PIKO,
NanoX,
DR5000 s nějakou ovladačkou - jakou?).
A prosím, vůbec mě nešetřete.
Budu moc rád i za opravení event. některého mého špatného předpokladu, za nakopnutí správnějším směrem nebo i za případný pohlavek, když si ho zasloužím.