šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod Dovi » čtv 01 dub, 2021 6:37 am

 
EDIT 1. 5. 2021

Poznámka úvodem:

Toto vlákno navazuje na výběr vhodného měřítka a velikosti v diskuzi H0 srdcem, TT/N rozumem (?) [/i]
viewtopic.php?f=43&t=12775

______________________________________________________________________

EDIT 2. 6. 2021

Projekt byl nakonec rozšířen o (funkční) malou polní drážku ve velikosti H0f
(měřítko 1:87, modelový rozchod kolejí 6,5 mm)


zleva_H0f,H0e,H0.jpg
zleva_H0f,H0e,H0.jpg (31.96 KiB) Zobrazeno 10599 krát

______________________________________________________________________


Zadání projektu malého jednoduchého H0 kolejiště:

(ať to není tak dlouhý na jedno přečtení, dám to raději do dvou nebo tří po sobě jdoucích příspěvků)


Základní požadavky:

1)
Přijatelná cena a rozměry (plus hmotnost) usnadňující v budoucnu případný prodej a snadnou přepravu kolejiště k novému majiteli

2)
Půdorysné rozměry jen 2 x 1 metr
(zredukovaný disponibilní prostor vyhrazený pro toto malé H0 stacionární domácí kolejiště)

3)
Výškově neomezeno, ale pokud možno co nejnižší kvůli ochraně proti prachu, kvůli možnosti sklopení panelu ke stěně a v případě potřeby i kvůli snadnější (méně rizikové) přepravě

4)
Jednoúrovňové "testovací" kolejiště bez většího skryťáku, bez nadjezdů a podjezdů, bez tunelů v lautr rovině, bez mostů, smyček a křížení tratí. Minimum staveb a "krajiny" - charakter spíš kompaktního zkušebního (testovacího) layoutu, bez ambicí nějak přesněji modelovat skutečnost.

Preferována je snadná stavba a dlouhodobá spolehlivost provozu
(dáno mj. jednoúrovňovou koncepcí kolejiště, použitým kolejivem a výhybkami s napájenými polarizovanými srdcovkami už i v základním manuálním provedení)


  - pokračování -
 
Přílohy
prvni_H0_rychlo-kolejiste_na_stole.jpg
prvni_H0_rychlo-kolejiste_na_stole.jpg (15.86 KiB) Zobrazeno 14205 krát
Planovani.jpg
Planovani.jpg (7.93 KiB) Zobrazeno 14205 krát
Naposledy upravil Dovi dne stř 02 čer, 2021 6:30 am, celkově upraveno 2
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 543
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod Dovi » čtv 01 dub, 2021 6:40 am

 
  - pokračování -

5)
Manuální přestavování výměn i ruční řízení provozu (bez automatizace), koleje napájené analogově a/nebo digitálně.
Celý zadavatelův vozový park je vhodný pro posun, lokálky a místní tratě (ty ve starších epochách) - vše spíše kratší a jen dvouosé vagony, a (až na dvě výjimky) jen menší/kratší a středně velké lokomotivy.
(zatím absence 4osých osobních vozů i 4osých nebo 6osých nákladních)

6)
Převažující velikost H0 se pokusit doplnit o jednoduchou úzkorozchodnou dráhu velikosti H0e (klidně i jen o dvou třech výhybkách) s nezávislým kolejovým napájením a řízením, opět volitelně analog nebo digi

7)
Použít (co nejvíce vyčerpat) dostupné profilové kusové kolejivo Code 83 (modelová výška kolejnice zhruba 2,1 mm, v reálu přijatelných 180-185 mm) s kvalitním nekřehnoucím podložím (TRIX C-Gleise).
Bylo ověřeno, že i nejmenší dnešní H0 poloměry (zde konkrétně R1=360 mm) jsou bez problémů sjízdné pro veškerý zadavatelův vozový park - jak při jízdě komínem vpřed, tak i při sunutí různých souprav v obloucích, v protiobloucích i přes výhybky přímé (postavené do odbočky) i obloukové, a to v obou směrech (po i proti hrotu výhybek).

K dispozici bylo/je toto kusové H0 kolejivo (následně píšu ve stručnosti jen to nejdůležitější):
  - oblouky: 24x 360mm/15st., 16x 437,5mm/15st. (2x kruh R1, 4/3 kruhu R2)
  - přímé koleje: 37x 172 mm, 31x 188 mm
  - 4 obloukové výhybky: 2x Lo, 2x Po
  - 12 přímých výhybek: 7x L, 5x P (a k nim 12 vyrovnávacích oblouků R2)

Ohledně H0e lze použít (libovolně dle potřeby) kusové i flexi kolejivo Code 80 (modelová výška kolejnice 2,03 mm odpovídající v reálu kolejnici o výšce cca 175 mm)

  - pokračování -
 
Přílohy
Planovani_(2).jpg
Planovani_(2).jpg (7.95 KiB) Zobrazeno 14204 krát
Planovani_(3).jpg
Planovani_(3).jpg (7.94 KiB) Zobrazeno 14204 krát
Planovani_(4).jpg
Planovani_(4).jpg (7.86 KiB) Zobrazeno 14204 krát
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 543
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod Dovi » čtv 01 dub, 2021 6:46 am

 
  - dokončení -

Podle stupně (ne)vyspělosti dětské obsluhy:

a)
Umožnit i bezobslužný, ale neautomatizovaný provoz (občas se hodí i bezduchá jízda soupravy "v kruhu")

b)
I když je to z modelářského hlediska na takto malém prostoru mimo realitu, tak přesto pokusit se o variantu s jednoduchou dvoukolejkou, a pro více početnou laickou obsluhu dovolit uživatelské překonfigurování (na ukázku míjení se vlaků apod.) na dvoukolejný provoz, v analogu se vzájemně nezávislým napájením.

Provoz opět bezobslužný neautomatizovaný anebo s ručním řízením - ke spokojenosti stačí drobotině už i pouhé zastavování a rozjíždění se ve stanici, což si snadno osvojí i malí strojvůdci-předškoláci (každý se svým ovladačem)

c)
Pomocí jednoduchého malého SN (ne v suterénu, ale dobře přístupného za kulisou) umožnit již trochu zkušenějším dětem i trochu sofistikovanější jízdu dle "logiky kruhu" lépe napodobující skutečný provoz (pěkně shrnuto Milanem Ferdiánem v jedné z jeho vydaných knih, tuším hned v prvním vázaném dílu "PLÁNY KOLEJIŠŤ")

d)
Těm starším a nejšikovnějším pak poskytnout dosyta možnost ranžírování, rozpojování, šíbování a sestavování vlakových souprav, a vůbec nejrůznějších manipulačních jízd, a to případně i v analogu s více trakčními vozidly "současně".
Takový ten typický nádražní život a cvrkot s odjezdy ze stanice, příjezdy do stanice včetně čekání na volnou kolej, sunutí soupravy na vlečku (a na vlečce pak postupné rozpojování a rozdělení vozů na zvolené kusé koleje) atd.
(toto by si zejména pro analogové řízení vyžádalo množství izolovaných, samostatně napájených úseků)

- konec zadání -
 
Přílohy
prvni_H0+H0e_rychlo-kolejiste_na_stole.jpg
prvni_H0+H0e_rychlo-kolejiste_na_stole.jpg (15.58 KiB) Zobrazeno 14198 krát
H0+H0e_kolejiste_na_stole.jpg
H0+H0e_kolejiste_na_stole.jpg (31.7 KiB) Zobrazeno 14198 krát
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 543
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod Dovi » úte 06 dub, 2021 8:31 am

 
Povím vám příběh z modelářské války, který mi nevyprávěl T. Texas Taylor. Jeho hrdinou je voják ZVS v záloze a balíček kolejí.
Bylo to skoro na konci března, po mnoha bojích, vítězstvích i nezdarech se dostal projektant konečně do postavení, které leželo u hranic jeho možností a kde byl také manželský zábor 2x1 metr...
 
Přílohy
geneze_jednoducheho_H0+H0e_kolejiste_2x1m.gif
geneze_jednoducheho_H0+H0e_kolejiste_2x1m.gif (251.24 KiB) Zobrazeno 13955 krát
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 543
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod Dovi » úte 06 dub, 2021 8:36 am

 
  - jako jednokolejka s vlečkou

  - volitelně občas jako dvoukolejná trať (červené a modré koleje)

  - vlečka přístupná někdy jen z jednoho směru
    (uživatelsky snadno odstranitelná část kolejí vpravo - fixováno magneticky a nožovými kontakty)
 
Přílohy
jako_H0_jednokolejka_s_vleckou.png
jako_H0_jednokolejka_s_vleckou.png (7.52 KiB) Zobrazeno 13948 krát
obcas_jako_H0_dvoukolejka_(cervena_a_modra)_s_vleckou.png
obcas_jako_H0_dvoukolejka_(cervena_a_modra)_s_vleckou.png (7.49 KiB) Zobrazeno 13948 krát
variabilne_H0_jednokolejka_s_vleckou_dostupnou_z_jednoho_smeru.png
variabilne_H0_jednokolejka_s_vleckou_dostupnou_z_jednoho_smeru.png (7.46 KiB) Zobrazeno 13948 krát
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 543
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod Dovi » úte 13 dub, 2021 5:08 am

 
Sem si uďál radost pěkně zpracovaným, (velmi) tmavě modrým modelem...

https://www.youtube.com/watch?v=mq_l6LVSPNw


T334.0 (I) (WR360 C14) V36 DR
http://www.kzmhk.eu/Zmlok/zahrmlok.htm

Německé stroje pro vojenské účely byly postupně nasazovány na strategicky významné vlečky v celé okupované části Evropy, čili i u nás. Po válce bylo 6 strojů přiřazeno k ČSD, další zůstaly na vlečkách. Provozovány byly v traťové službě. Do konce padesátých let prodány. Většina jich skončila na vlečkách skladů n.p. Benzina, kde byly ještě v r. 1980 v provozu.

Více o těchto lokomotivách časopis Svět železnice č.1/2002 a Encyklopedie železnice - Motorové lokomotivy ČSD 2.díl


https://www.youtube.com/watch?v=ewPBVPtSUT8

https://www.youtube.com/watch?v=4xip17cxQ9A

https://www.youtube.com/watch?v=LjyNwrSvYLg

https://www.youtube.com/watch?v=vOEeJCee6Q4

https://www.youtube.com/watch?v=pGxb4wcJKpk


P.S.
Model vypadá robustně, ale není enormně těžký - BRAWA asi plní loukotě a paprsky vodíkem :-)
(doplněna hmotnostní tabulka na předchozí straně)
Přílohy
BRAWA_T334.jpg
BRAWA_T334.jpg (15.83 KiB) Zobrazeno 13622 krát
T334.001.jpg
T334.001.jpg (7.9 KiB) Zobrazeno 13622 krát
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 543
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod hank » úte 13 dub, 2021 7:16 am

Dovi píše: Provozovány byly v traťové službě.


Já k tomu jenom doplním, že víceméně pravidelně mohly být lok. WR 360/T.334.0 na trati k vidění v letech 1947 - 49 na kouřimské lokálce (výt. Pha Libeň, str. stanice Pečky) spolu s motorovými vozy M 133.0 (ty měly z výroby agregáty na dřevoplyn, ale dodatečně byly rekonstruovány na pohon benzínem a některé dostaly i diesely) a jediným motorovým vozem své řady M 234.001 (pro který to bylo pravděpodobně poslední provozní nasazení).
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6109
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod Dovi » pát 23 dub, 2021 8:10 am

 
Hanku,
díky za doplnění.

----

Malé jednoúrovňové H0 + H0e kolejiště 196 x 99 cm - finální podoba best in covid.


Dosavadní pracovní varianta (první obrázek níže pod příspěvkem, s úvratí uprostřed) byla nakonec trochu zjednodušena:

- U zakončení vlečky bylo zvoleno klasičtější pojetí s větší délkou odstavných kolejí a umožňující nerušený dlouhý úsek silnice. Kolejiště se tak opticky zvětšilo a je přirozeně (nenásilně) rozděleno na 2 různé světy - na nádraží a spol. a na širou trať a vlečku

- Z úzkorozchodné dráhy byla v nádražíčku odebrána kusá kolej (včetně výhybky). Vystačí se tedy celkově jen s párem H0e výměn, který byl součástí setu Roco (dcc centrála z21start + Multimouse, větší kolejový okruh + 2 výhybky, loko + 3 vozy)

- Na vnitřním H0 okruhu byla zrušena (nahoře vpravo) kusá kolej včetně výměny. Ta se použije buďto u dlouhé kusé v pravém dolním rohu (nepříliš pravděpodobné) anebo v budoucnu na nějaké H0+H0e nebo H0+H0f (či H0+H0e+H0f) miniatuře, funkční diorámě apod.


Poznámky:

- tmavá sekce nahoře (na severu) představuje skryťák-výhybnu za uživatelsky měnitelnou kulisou osazenou na trnech

- sakrální stavba nalevo uprostřed bude samovýroba dle místního gotického kostelíka na malém skalním ostrohu
 
Přílohy
vychozi_pracovni_varianta_H0+H0e_196x99cm_s_uvrati_uprostred.png
vychozi_pracovni_varianta_H0+H0e_196x99cm_s_uvrati_uprostred.png (15.93 KiB) Zobrazeno 13178 krát
kusove_kolejivo_H0_TRIX+H0e_Roco-Fleischmann_196x99cm.jpg
kusove_kolejivo_H0_TRIX+H0e_Roco-Fleischmann_196x99cm.jpg (31.65 KiB) Zobrazeno 13178 krát
kusove_kolejivo_H0_TRIX+H0e_Roco-Fleischmann_196x99cm-BW.png
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 543
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Příspěvekod Dovi » sob 01 kvě, 2021 5:47 am

 
  - nad rámec zadání -

Kusá kolej vlevo dole jako náznakové zakončení splitky rozchodů 1435 mm a 760 resp. 750 mm...
 (bude se to hodit i jako diorama pro focení vozidel H0 spolu s H0e)

Případně H0 + H0m + H0e (1435 + 1000 + 760/750 mm) s možností budoucího segmentového propojení směrem doleva.
Úsek H0m (modelový rozchod 12 mm) mj. i pro radost kolegy s TT, aby si mohl malý kousek projet a symbolicky pokřtít i svými vozidly
 
Přílohy
splitka_TRIX_C-Gleis_H0+H0e.jpg
splitka_TRIX_C-Gleis_H0+H0e.jpg (15.93 KiB) Zobrazeno 12799 krát
splitky_TRIX_C-Gleis_H0+H0m+H0e.png
splitky_TRIX_C-Gleis_H0+H0m+H0e.png (32 KiB) Zobrazeno 12799 krát
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 543
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: Malé jednoduché kolejiště H0 (+H0e) 2x1 metr

Příspěvekod Sandy » pon 03 kvě, 2021 7:33 am

Podmínky pro stavbu jsou natolik omezující, že alternativní řešení se limitně blíží k nule...
Přesto:
- zrušil bych silnici napříč panelem a ukončil bych jí za staniční budovou
- kostelík bych posadil na skálu v levém horním okraji panelu (viz zlíchovský kostelík na trati Praha- Smíchov - Beroun), je tam dost místa.
- z malíčku levé ruky bych udělal podvalníkovou jámu
- zrušil bych ten H0e-kroužek a úzkou bych zakončil v nějaké staré fabrice (třeba na cikorku..., tam nejsou potřeba žádné "sofistikované" stavby, snad jen komín)
- kdyby existovalo křížení H0xH0e, tak bych z úzké udělal "pionýrskou" železnici (ovál uprostřed panelu). Pak, samozřejmě, bez podvalníkové jámy.
- celý panel bych "sklopil" tak o dva tři centimetry dolů. Na jednom panelu z doby těsně po druhý světový jsem měl "úrodné Polabí" a vypadalo to hnusně.
Sandy
 
Příspěvky: 1486
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Malé jednoduché kolejiště H0 (+H0e) 2x1 metr

Příspěvekod Dovi » sob 08 kvě, 2021 6:22 am

 
Ahoj Sandy,
omlouvám se za menší prodlevu v reakci a děkuju Ti za Tvůj příspěvek, za prokousání se zadáním a za podnětné připomínky.

Zamýšlel jsem se nad nimi hodně poctivě a některé z nich mě přesvědčily přece jenom tam zabudovat i tu malou, již dříve zvažovanou (ale tehdy zavrhnutou) polní drážku. Tvá zmínka o pionýrské železnici a následné moje opětovné přemítání o souvislostech s ní spojených (mj. umístění kostelíka a silnice dlouhá versus krátká) mě překlopilo ze stavu "spíše ne" ke "spíše ano", a posléze až k "ano". Ovšem ne úplně tak, jak jsi ji myslel (ve formě H0e), ale nakonec ještě užší skutečnou polní dráhu - čili H0f (s výhodou mj. i velmi malých poloměrů oblouků).

Vsuvka pro případné čtenáře začátečníky:

Stále se u těchto modelových velikosti H0, H0m, H0e a H0f (s modelovými rozchody kolejí 16,5 mm, 12 mm, 9 mm a 6,5 mm) pohybujeme v jednotném (společném) měřítku 1:87.
A z nich u té nejmenší velikosti H0f je to již na kolejích s modelovým rozchodem jen 6,5 mm (stejný rozchod mají normálně rozchodné koleje v měřítku 1:220 u velikosti Z). Výhodou je zde (i přes to "velké" měřítko 1:87) krásně sjízdný modelový poloměr pouhých 115 mm (šel by i menší), který odpovídá skutečnému poloměru 10 metrů u ztvárňované polní dráhy (a u mnohých lesních, vojenských či pionýrských železnic).


Takže k jednotlivým návrhům:


1)
- zrušil bych silnici napříč panelem a ukončil bych ji za staniční budovou

Ano, ubírali jsme se v úvahách stejnými cestami - byla to jedna z finálně zvažovaných variant:
  - dlouhá silnice z rohu do protilehlého rohu, rovnoběžná s odstavnými kolejemi vlečky
  - nebo kratší silnice bez toho přejezdu vpravo dole (tedy silnice jen z horního levého rohu)
  - anebo naopak silnice s přejezdem pouze vpravo dole (kratší silnice jen z pravého dolního rohu)

Dlouhá silnice úhlopříčně přes celé kolejiště měla (a stále má) kromě zřejmých nevýhod i 2 subjektivně-osobní výhody: toto malé kolejiště opticky zvětšuje a lépe odpovídá i zasazení kostelíka do situačního plánu.
Ten kostelík je totiž ve skutečnosti orientován tak, jak je potom i umístěn na pláncích - ve směru ZSZ-VJV, a také včetně té úzké příjezdové cesty k němu od západu (cesta nakonec končí na jižní straně kostela, kde je vchod) i včetně té hlavní silnice běžící na sever od kostela. Proto měla tato varianta dosud přednost v dosavadní pracovní verzi. S avizovaným rozšířením o malou polní (a la pionýrskou) dráhu se to ale mění a může se uplatnit Tebou navržené zakončení silnice v prostoru železniční stanice.


2)
- kostelík bych posadil na skálu v levém horním okraji panelu (viz zlíchovský kostelík na trati Praha-Smíchov - Beroun), je tam dost místa

Bohužel ale tolik místa tam není.

Pro představu je to cvičně zasazeno do toho levého horního rohu a celá stavba je z prostorových důvodů pootočena - osa kostela je pokusně ve směru JZ-SV, čili tečně ke kolejovým obloukům. Kolik by si to vyžádalo dodatečného místa, je vidět v prvním segmentu kombinovaného obrázku dole pod příspěvkem.

Ani úsporné řešení jen prostorovou (3D) polo-kulisou (viz vedlejší segment, hned napravo od prvního) není příliš schůdné - moc by už pak z té stavby nezbylo, přitom ale jako jediná na kolejišti má zcela reálný základ a je k ní i osobní vztah. A to ještě by ten kostelík musel být nalepen ke kolejím té hlavní normálně rozchodné trati, takže k jeho vchodu by se lidé museli dostávat po nějaké úzké skalní římse (a jistit se řetězy jako v Roháčích).


3)
- z malíčku levé ruky bych udělal podvalníkovou jámu

Nejsem si jist, kterou kolej jsi tím malíčkem myslel - tu dlouhou rovnou kusou úplně dole nalevo od středu, zakončenou u skladiště v levém dolním rohu?
Anebo snad tu obloukovou uprostřed kolejiště vlevo (stáčející se směrem na SZ), a pokusit se na ni navázat tu H0e dráhu namísto jejího stávajícího obkroužení kostela?

  - pokračování -
 
Přílohy
Kostel_v_rohu_nebo_uvnitr.jpg
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 543
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: Malé jednoduché kolejiště H0 (+H0e) 2x1 metr

Příspěvekod Dovi » sob 08 kvě, 2021 6:48 am

 
  - dokončení -

4)
- zrušil bych ten H0e-kroužek a úzkou bych zakončil v nějaké staré fabrice (třeba na cikorku..., tam nejsou potřeba žádné "sofistikované" stavby, snad jen komín)

Zatím ne (viz poslední dva obrázky dole pod příspěvkem).

Vím, že jízda v kruhu není nic profi ani poloprofi modelového, ale pro relax a zejména u dětí je hodně preferována, a dá se tam na chvíli ten (úzký) "vláček nechat sám jezdit" a věnovat se mezitím třeba cvrkotu na hlavním nádraží nebo posunování na vlečce apod.

A krom toho, tato topologie traťového úseku umožňuje - a myslím, že asi jako jediná - za použití jen jedné výhybky dostat trakční vozidlo z jedné strany vlakové soupravy na druhou stranu, a to bez nějaké "externí" výpomoci (např. druhou lokomotivou, navijákem nebo svážným pahorkem a gravitací).


5)
- kdyby existovalo křížení H0 x H0e, tak bych z úzké udělal "pionýrskou" železnici (ovál uprostřed panelu). Pak, samozřejmě, bez podvalníkové jámy.

Křižovatku 16,5mm a 9mm kolejí bych mohl vyrobit..
Ale byla by potřeba, když sám říkáš (navrhuješ) pionýrskou železnici ve formě oválu uprostřed kolejiště?
Anebo jsi myslel vyjet s ní (odbočit z "pionýrského" oválu) i někam na okraj kolejiště a protnout tak ty širší (normálně rozchodné) koleje?


6)
- celý panel bych "sklopil" tak o dva tři centimetry dolů. Na jednom panelu z doby těsně po druhý světový jsem měl "úrodné Polabí" a vypadalo to hnusně.

Chápu tu obavu, jenže to "sklopení" panelu o 2-3 cm by při hloubce kolejiště 1 metr dalo sklon 20 až 30 promile, a úplně všechno by pak bylo nakřivo. Takže stavby, stožáry, vodní jeřáby atd. by se musely instalovat ne kolmo k podkladu, ale nakřivo (svisle vůči podlaze). A hlavně kolejové svršky vedoucí po vrstevnicích (a všechny vlaky na takovýchto kolejích) by byly nepřirozeně nakloněny na stranu - "do údolí".

Proto bych to raději asi nekomplikoval a nechal toto jednoduché kolejiště dle původního záměru sice víceméně vodorovně, ale pár "přirozených" menších nerovností tam samozřejmě bude - mj. např. ten náznak skalního ostrohu s kostelíkem, dále povlovný svah v SZ rohu apod. A možná se trošku zvedne (až pak dál v hloubce kolejiště) i ten vnější okruh hlavní širé trati včetně SN - uvidíme.

___

V každém případě - v posledních dvou níže přiložených pláncích je představa, jak skloubit to množství různých požadavků a přání, a dostat tam i ten nejužší 6,5mm H0f rozchod (vše je stále v měřítku 1:87). A to ne jako atrapu z plastu, ale plně funkční.

Pozn.:
Hrál jsem si v minulosti trošku s feldbánem od BUSCHe a mají to Němci tradičně docela slušně vymakaný.
Vypadá to i jezdí to velmi dobře, klidně, poměrně tiše a realisticky pomalu. Dalo by se říci - celkově pohodově.

Ten malý H0f ovál s loko depem uvnitř (viz ty zatím poslední dva plánky) je rovněž vyskládán ze standardního kusového kolejiva a zakreslen samozřejmě také ve stejném měřítku 1:87 - tedy žádné znásilňování, aby to "nějak vyšlo". Velikostně je to skutečně jen o pár centimetrů delší a širší než formát A4 - osově to dělá jen cca 230 x 363 mm, a vejde se to i včetně kostela. Ten je též v měřítku 1:87, přičemž v záloze byla ještě i možnost v případě nouze postavit tuto stavbu v někdy/někde/někým používaném výpomocném o trochu menším "šidícím" H0/TT měřítku 1:100, ale vypadá to, že toho nebude třeba.
 
Přílohy
Kolejiste_H0+H0e+H0f_196x99cm_2021-05.png
Kolejiste_H0+H0e+H0f_2x1m_2021-05.jpg
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 543
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: Malé jednoduché kolejiště H0 (+H0e) 2x1 metr

Příspěvekod hank61 » sob 08 kvě, 2021 8:25 am

Dovi. Co ubrat nějaké koleje? Myslím že výsledku by to prospělo. Více krajiny kolejiště mimo jiné i opticky zvětší :wink:
Celoživotní hračička ;-)
https://hank61.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
hank61
 
Příspěvky: 2490
Registrován: sob 15 bře, 2014 5:42 pm
Bydliště: Hořovice

Re: Malé jednoduché kolejiště H0 (+H0e) 2x1 metr

Příspěvekod Ivan » sob 08 kvě, 2021 1:13 pm

Dovi, je to slušně vlakodromiální, ale proč ne na hraní? :wink:
Já bych však taky něco ubral, navrhuji například zrušit ten druhý viditelný souběžný okruh. Prostě by to končilo tou rozvětvenou vlečkou a už se nevracelo zpět do stanice.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Malé jednoduché kolejiště H0 (+H0e) 2x1 metr

Příspěvekod Sandy » sob 08 kvě, 2021 7:24 pm

To DOVI::
- kostel: Nevím jestli už máš vybráno, ale do rohu by se malý na půdorysu 10 x 15 cm vešel
- levá ruka: To jsem myslel to rozvětvení kusých kolejí nahoře : pořadí - levá výhybka odbočení z hlavní trati, levá výhybka kolej (kusá - "malíček") rovnoběžně s hlavní tratí a navazující na úzkou (podvalníková jáma), pak další rozvětvení kolejí (já bych jednu ubral)
- silnici jsi vyřešil
- naklonění panelu. To jsem samozřejmě nemyslel doslova... Myslel jsem tím stoupání terénu k zadní straně panelu. Aby to nebyla úplná placka.
Sandy
 
Příspěvky: 1486
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 17 návštevníků