Stránka 1 z 4

Koridor v pokoji - úvaha

PříspěvekNapsal: pát 24 dub, 2020 2:20 pm
od Stanin
Ahoj. Mám rád jak hlavní tratě, tak i lokálky. Jen prostoru je málo (místnost 4 x 3,5 m), protože dělám H0. Jasně, zkoušel jsem Nko, ale dynamika jízdy mě nepřesvědčila. Ve hře je přechod na TT, ale to nemám kde vyzkoušet. Berte následující jako úvahu nad tím, jak na to v H0. Předesílám, že je to jen na takové to občasné kroužení po práci.

Už delší dobu si lámu hlavu, jak nacpat v H0 hlavní dvoukolejnou trať do takového pokoje a dospěl jsem k tomu, že udělám 2,5 m dlouhé dioráma “tunel - tunel” a u něj budu číhat na vlaky, které tudy budou projíždět. V tunelech budou schované oblouky o poloměru 500 mm do přiznaného průjezdného skryťáku, který bude za pozorovatelem. Ten bude sedět uvnitř oválu. Aby se ale nenudil, tak jsem vymyslel odbočku z hlavní tratě na vlečku, kde by si zaposunoval, než něco pojede. Řešení bude modulové kvůli možnosti kolejiště uklidit a nahradit ho lokálkovým motivem.

Je to podle mě jediný způsob, jak na takovém prostoru prohnat delší vlaky modelovou rychlostí. Počítám až se 160 km/h (úspěšně testováno do 230 km/h, ale v obloucích jsem ani nedýchal :) ). Pořád si ale říkám, jestli ten 2,5 m dlouhý rovný úsek není málo pro pozorování průjezdu sedmivozového EC.

Pokud ale máte někdo jiný fígl, jak na to, tak se rád nechám inspirovat. Jinak budu muset zkusit to TT, ale podle mě to taky s tou dynamikou nebude ono.

Re: Koridor v pokoji - úvaha

PříspěvekNapsal: pát 24 dub, 2020 7:06 pm
od JaroHo
když se podíváte ke mě, mám tam plánek v cimře 5x4 a na rajčeti je fotka, kde je takový podobný vláček poskládán na rovince dlouhé skoro 2,2m. A je to malá místnost, sneslo by to tak dva metry na každou stranu přidat...
fotky na rajčeti, jak vláčku https://elvisjarous.rajce.idnes.cz/Moje_depo
tak plánku, ten mám i tady v diskuzi http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=1&t=11353&start=105
já bych byl smutný ,kdyby vlak vyjel z tunelu a hned do něj zmizel a co to projet úhlopříčkou přes cimru?

Re: Koridor v pokoji - úvaha

PříspěvekNapsal: pát 24 dub, 2020 11:21 pm
od jirkan
Tu viditelnou část trati ohnout velkým poloměrem jakoby do L a tunel posunout až na konec jedné z kratších stran. Skryťák natáhnout přes zbylé dvě strany.

Re: Koridor v pokoji - úvaha

PříspěvekNapsal: sob 25 dub, 2020 6:31 am
od HonzaM
Stanin:
V čem vidíš nedostatečnou dynamiku N-ka? Plynulost rozjezdu i brzdění se stejně nastavuje elektronicky. Máš-li čas a chuť, přjeď se ke mně podívat, vozidel mám dost nejrůznějších a nemám dojem že by jízdní vlastnosti byly proti H0 nějak nápadně horší. Krásné je míjení vlaků na dvojkolejce. H0 samozřejmě má víte detailů a větší nabídku na trhu, na druhou stranu pokud nemáš tělocvičnu, neužiješ si sledování vlaků jedoucích krajinou. Nedávno jsem byl u jednoho modeláře, má H0, ovšem v prostoru o délce 11 m a šířce myslim 4 m, to je radost pozorovat vlaky na trati. Pokud Ti jde o detaily a hlavní zábavou pro Tebe je posun v nádražích, pak je H0 logickou volbou.

Re: Koridor v pokoji - úvaha

PříspěvekNapsal: sob 25 dub, 2020 8:10 am
od Radek Strnad
Je to tu stále dokola: Chci si postavit kolejiště, mám málo místa, dělám H0, takže chci H0!!!!! Tak snad po sté: Když na něco nemám místo, tak to místo buď musím zvětšit nebo zmenšit to, co do toho místa chci dát. Co ti budou platné detaily na vozidle v H0, když na malém prostoru bude kolejiště, které bude provozním nesmyslem!!! Vozidla s perfektními detaily řazená do rychlíku o třech vozech se budou v oblouku lámat jako skládací metr, dvojkolejka s miniaturní délkou staničních kolejí bude jak pěst na oko. Co to je nedostatečná dynamika N-ka nebo TT-čka???? Neskrývá se za tím pojmem spíš hromada předsudků z dob minulých, kdy při vyslovení TT si dotyčný představuje kývajícího se Hektora a splašenou Bobinu z časů BTTB. Když budu mluvit za TT, tak tedy "BUDÍČEK!!!!", už jsme fakt, ale opravdu, úplně jinde. Některé modely nám závidí už i příznivci mastodontího :lol: H0. Ozvučení je běžná věc a pokud nejsou jízdní vlastnosti u nějakého modelu 100%, tak prostě mám možnost koupit jiný. Možností už je hromada. Z vozidel se v TT vyrábí/vyrábělo skoro vše, co je důležité pro provoz jak ČSD, tak i ČD. V N-ku je to s českými předlohami o něco horší, ale už to zdaleka není taková bída, jako před lety. Z cizích vozidel je tam k mání snad všechno. Takže proč se tvrdošíjně držet za každou cenu H0???

Re: Koridor v pokoji - úvaha

PříspěvekNapsal: sob 25 dub, 2020 9:16 am
od sidlo
H0 dělám, protože všechno menší je pro mě titěrné. 4×3 m na dvoukolejku je málo. Ale ten nápad pouze širá trať není až tak špatný. Uspořádání do L a oba konce schovat v tunelu. Takových příkladů je na naší železnici hodně - Křižanov - Tišnov, Česká Třebová - Zábřeh, Blansko - Brno, Kralupy - Nelahozeves, ...
Držím palce.

Re: Koridor v pokoji - úvaha

PříspěvekNapsal: sob 25 dub, 2020 9:44 am
od Stanin
Ad dynamika: Rozsah minimální a maximální rychlosti je znatelnější, než u menších měřítek.
Ad enko: Zkoušel jsem a byl jsem nadšený z toho, že můžu mít dlouhé vlaky, štíhlé výhybky a velké poloměry, aniž bych měl velkou stodolu. Ale když se vlak rozjel, tak to nebylo ono. Zkráceně řečeno - když jede H0, tak jede vlak. Když enko, tak je to akorát tak roztomilý (popisuju svůj pohled na věc). Navíc nemám pocit, že za svoje peníze dostávám to, co očekávám. Některé detaily mi chybí.

Radek Strnad píše:...Co ti budou platné detaily na vozidle v H0, když na malém prostoru bude kolejiště, které bude provozním nesmyslem!!! Vozidla s perfektními detaily řazená do rychlíku o třech vozech se budou v oblouku lámat jako skládací metr, dvojkolejka s miniaturní délkou staničních kolejí bude jak pěst na oko...

A proto o nádraží pro dvoukolejku neuvažuju. Místo toho řeším úsek tratě mezi skryťákama na protažení rychlíků, který se dá pak schovat, aby se místo něj dala lokálka. Ale nic proti TT, furt je to jedna z možností.

Re: Koridor v pokoji - úvaha

PříspěvekNapsal: sob 25 dub, 2020 9:58 am
od JaroHo
Když si namaluju 4x3,5 a vložim tam úhlopříčkou dvoukolejku, 59mm koleje od sebe, nejmenší poloměr dám 559mm a 618mm vnější kolej tak je rovinka 3,4m a u zdi 4 metrové 261cm :mrgreen:
ale to je blbost, vrátil bych se hned a vyjde mi rovnoběžná dvoukolejka o kus vedle a ta má.....moment asi 330cm
Ale nevím kde jsou dveře do místnosti a okno. Když si chce člověk trošku zajezdit tak to jde :wink:

Re: Koridor v pokoji - úvaha

PříspěvekNapsal: sob 25 dub, 2020 10:05 am
od Stanin
elvis.jarous, jirkan: Taky možnost Díky za tipy.

Re: Koridor v pokoji - úvaha

PříspěvekNapsal: sob 25 dub, 2020 10:10 am
od JaroHo
Chce to wintrack, naučit se s tím a pak to jde samo. Je to skvělá věc, mě to nejdřív nešlo ale asi nejsem tak šikovný, taky mi to zabralo nocí než jsem se s tím naučil

Re: Koridor v pokoji - úvaha

PříspěvekNapsal: sob 25 dub, 2020 12:22 pm
od Trixt
Pokud využiji uhlopříčku tak bych spíše než rovnou trať z rohu do rohu zvolil trať v oblouku s velkým poloměrem, který by ještě koridoru opticky vyhovoval a tím by se o něco prodloužila viditelná část koridoru, což by vypadalo lépe.

Re: Koridor v pokoji - úvaha

PříspěvekNapsal: sob 25 dub, 2020 1:27 pm
od jirkan
Myslím, že 14 m2 místnost není zas tak úplně malá, i když ten rozměr skoro do čtverce není úplně ideální. Při stavbě kolejiště kolem místnosti a využití rohů je místa dost. Když ty 4 metry přepočtu do TT, tak to jsou pořád zhruba 3m, a kolik tak velkých kolejišť tady zastánci malých měřítek prezentují. Ono si to chce trochu pohrát a počmárat pár papírů, a něco se z toho vyklube. Rozhodně to nevzdávat a obrnit se proti knížecím radám... :D

Re: Koridor v pokoji - úvaha

PříspěvekNapsal: sob 25 dub, 2020 6:29 pm
od Michal Šuhajda
To Radek Strnad, Honza M ...
Je to to pořád dokola. Objeví se dotaz ve stylu chci postavit H0 a poraďte. Proč chci H0? Protože je mám od dětství, protože se mi líbí, protože na menší špatně vidím, anebo jakýkoliv jiny, po kterém je každému houby.
Jenomže většina odpovědi není jak to udělat, ale “rady” jdi do TT,N,Z,T...To chápu u dotazu:”Poraďte s měřítkem” .
To Stanin: Chápu správně, ze koridorem myslíš trať pro V 160km/h, nikoliv trať okolo Orlice, Senohrab nebo dokonce Stříbra.
Kolejiště bych udělal po obvodu místnosti, spíš než úhlopříčně. Tim tu místnost totálně “zabiješ” a už se tam ani nehneš. Jeden roh bych obětoval na spiralu do/z SN, ve dvou rozích budou oblouky s malým R, maskovaný ( tunel, zástavba...). Poslední roh bych zaoblil/ zkosil a udělal tam oblouk s velkým R.
Regulérní stanici tam půjde dostat těžko, i když.... Určitě bych se nebál zastávky.

Re: Koridor v pokoji - úvaha

PříspěvekNapsal: sob 25 dub, 2020 6:46 pm
od mizl
Jen mne napadla taková myšlenka:

Co udělat dvě patra nad sebou ve tvaru "L" s pozadím krajinkářské tapety a spojit je tobogánem. Tím by patra nemuseli být tak široké. V dolním patře by mohlo být nádraží a v horním dvojkolejka. Každé patro by mohla být samostatná scéna krajiny.

Michal

Re: Koridor v pokoji - úvaha

PříspěvekNapsal: ned 26 dub, 2020 7:30 am
od Radek Strnad
Michal Šuhajda: No jo, ale když na první pohled vidím, že to, co chce kolega na prostoru pro H0 evidentně malém realizovat, tak je těžké poradit jinak, než že by bylo lepší změnit měřítko. A sám uvádí důvody(dle mého neopodstatněné), proč by nerad volil menší měřítko(takže ten otazník u měřítka bych tam viděl). Plánek se dvěma soupravami to vystihuje naprosto přesně. Z tunelu se vynoří lokomotiva a postupně 7 vozů nějakého EC, a po vynoření se posledního vozu, mám vteřinu/dvě na to zahlédnout celý vlak, protože poté už se zase lokomotiva zanoří do dalšího tunelu. A tak dále a pořád stejně. Žádný posun, žádné křižování, žádné předjíždění pomalejších vlaků........ :roll: A zastávka to moc nezachrání. To EC by tam stejně muselo projíždět, jinak by vyplňovala skoro celý prostor mezi tunely. Jestli je toto cílem nemalé finanční a časové investice, tak nechť si to tak kolega zrealizuje. Pro mně je to ale nepochopitelné mrhání časem a penězi a u něčeho takového bych se za hodinu unudil k smrti. Nic ve zlém samozřejmě. Je to každého volba. 8)