Poněkud filosofické zamyšlení nejen pro začátečníky

Internet je největší knihovna na světě a pořád je v jeho zákoutích co objevovat.
Například tyto stránky
http://narrowgaugebroadminds.blogspot.com
portugalského modeláře jménem Carlos Felipe mě zaujaly nejen proto, že je to ± můj vrstevník, ale především pro jeho téměř filosofický přístup k našemu hobby, který je mi sympatický jeho uměním, humorem, poctivostí a - snad to slovo, jakkoli dnes už není moc frekventované, nebude znít příliš směšně - pokorou.
Přečtěte si, co Carlos napsal o minikolejištích už před více než 7 lety, kdy začal provozovat svůj blog. (Jenom podotýkám, že v té době mu bylo 59 let a měl za sebou už 50 let modelářské praxe.)
Studuji malá kolejiště velkých modelářů, ale nakonec to vždycky dopadne tak, že vymyslím obrovskou věc. Je v tom něco, co mi hlava nebere.
Chápu, že pokročilí modeláři si mohou stavět vlastní výhybky, které vyhovují jejich potřebám, zatímco já používám tovární výrobky. Rozumím i tomu, že některá minikolejiště jsou jenom krásná diorámata s krátkým kouskem koleje, kde se neděje nic zajímavého, navzdory jejich snaze o zábavnost; dělají se jejich krásné fotky, ale když je vidíme na videu, jsou prostě o ničem. Člověk si řekne, jestli to stálo za ten strávený čas. To už raději dávám přednost pizza-kolejištím (to jsou jednoduché kolejové kruhy, které se vejdou do krabice na pizzu, pozn. moje), protože jsou poctivější: Jenom pohyb se špetkou humoru, když vlak přiznaně jezdí odnikud nikam.
Kolejiště, která mám rád a která používám pro svou učňovskou praxi, jsou ta, která spojují pěknou krajinu a zajímavý posun s aspoň minimální věrohodností.
Britský styl, kde se vlak sotva vynoří z tunelu, aby zastavil ve stanici, šetří spoustu místa. Já ale chci ukázat aspoň kousek koleje v krajině, než vlak dorazí do cíle. V tom spočívá můj problém: Vždycky pro tento účel potřebuji aspoň třetinu délky navíc.
Navrhování kolejišť vyžaduje spoustu praxe, kterou člověk získá jen tím, když jich hodně postaví. Proto mám představu, že si postavím mnoho malých kolejišť, včetně pizza-kolejišť, abych získal zkušenosti a abych se poučil z chyb i úspěchů.
Jak se mu jeho předsevzetí těch 7 let dařilo naplňovat, to posuďte sami z jeho blogu. Píše ho dvojjazyčně, portugalsky a anglicky, tak snad mu většina lidí bude rozumět. Myslím, že stojí aspoň za zběžné prolistování, a doporučím ho vřele především všem, kdo se chystají začít plánovat své první kolejiště.
Například tyto stránky
http://narrowgaugebroadminds.blogspot.com
portugalského modeláře jménem Carlos Felipe mě zaujaly nejen proto, že je to ± můj vrstevník, ale především pro jeho téměř filosofický přístup k našemu hobby, který je mi sympatický jeho uměním, humorem, poctivostí a - snad to slovo, jakkoli dnes už není moc frekventované, nebude znít příliš směšně - pokorou.
Přečtěte si, co Carlos napsal o minikolejištích už před více než 7 lety, kdy začal provozovat svůj blog. (Jenom podotýkám, že v té době mu bylo 59 let a měl za sebou už 50 let modelářské praxe.)
Studuji malá kolejiště velkých modelářů, ale nakonec to vždycky dopadne tak, že vymyslím obrovskou věc. Je v tom něco, co mi hlava nebere.
Chápu, že pokročilí modeláři si mohou stavět vlastní výhybky, které vyhovují jejich potřebám, zatímco já používám tovární výrobky. Rozumím i tomu, že některá minikolejiště jsou jenom krásná diorámata s krátkým kouskem koleje, kde se neděje nic zajímavého, navzdory jejich snaze o zábavnost; dělají se jejich krásné fotky, ale když je vidíme na videu, jsou prostě o ničem. Člověk si řekne, jestli to stálo za ten strávený čas. To už raději dávám přednost pizza-kolejištím (to jsou jednoduché kolejové kruhy, které se vejdou do krabice na pizzu, pozn. moje), protože jsou poctivější: Jenom pohyb se špetkou humoru, když vlak přiznaně jezdí odnikud nikam.
Kolejiště, která mám rád a která používám pro svou učňovskou praxi, jsou ta, která spojují pěknou krajinu a zajímavý posun s aspoň minimální věrohodností.
Britský styl, kde se vlak sotva vynoří z tunelu, aby zastavil ve stanici, šetří spoustu místa. Já ale chci ukázat aspoň kousek koleje v krajině, než vlak dorazí do cíle. V tom spočívá můj problém: Vždycky pro tento účel potřebuji aspoň třetinu délky navíc.
Navrhování kolejišť vyžaduje spoustu praxe, kterou člověk získá jen tím, když jich hodně postaví. Proto mám představu, že si postavím mnoho malých kolejišť, včetně pizza-kolejišť, abych získal zkušenosti a abych se poučil z chyb i úspěchů.
Jak se mu jeho předsevzetí těch 7 let dařilo naplňovat, to posuďte sami z jeho blogu. Píše ho dvojjazyčně, portugalsky a anglicky, tak snad mu většina lidí bude rozumět. Myslím, že stojí aspoň za zběžné prolistování, a doporučím ho vřele především všem, kdo se chystají začít plánovat své první kolejiště.