Rozmístění návěstidel ve stanici

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Rozmístění návěstidel ve stanici

Příspěvekod jkmas » stř 29 kvě, 2019 6:11 pm

Ahoj,
chtěl bych poradit od zkušenějších s rozmístěním návěstidel ve stanici. Omlouvám předem za zcela zřejmé chyby, ale je to pro mě komplet nová věc.

Prošel jsem si v rychlosti jen předpisy D1, http://masinky2003.wz.cz/navestidla.html, http://vlaky.bestsite.cz/zeleznice/rychlostni-navestni-soustava-2-4.htm a nějaké diskuse tady na webu. Bohužel nikde jsem nenašel odpověď přímo na můj případ, tj. dvoukolejná trať a skupinová odjezdová návěstidla. Zkoušel jsem hledal příklad v reálné situaci dle http://gvd.cz/cz/data/planky/planky.html, ale to jsem po pár desítkách nádraží, co znám, vzdal. Napadla mě část nádraží Jičín určená pro nákl./překládku, ale nevím, jestli to jde takto aplikovat.

Epocha: začátek V
Měřítko: N
Situace: nádraží spíše na regionální trati obsluhující případně i rychlíky. 1. kolej pro lokální motoráčky, 2. a 3. kolej rychlíky a nákl. doprava, 4. kolej do skladiště (málo používaná). U koleje 1 je to slepé pokračování vlevo od nádr. pozůstatek vlečky.
Návrh: vjezdová a skupinová odjezdová návěstidla, rychlostní návěstní soustava
Obrázek


Otázky:
1. co je potřeba na návrhu upravit?
2. je možná takto rozmístit seřaďovací návěstidla (o těch jsem ještě nic detailněji nenastudoval, takže střílím od boku)
3. moc mi pořád není jasný rozdíl VJEZD odbočkou vs rychlost 40 km/h a výstraha, VJEZD přímo atd. V rámci té rychlostní soustavy by to mělo být jedno a rychlost 40 a výstrahu bych mohl dostat i v případě, že pojedu přímo? Tj. nezajímá mě, kam jedu, 40km/h můžu dostat pro přímý směr? Nebo to platí jako před zavedením?

Díky moc :)
jkmas
 
Příspěvky: 4
Registrován: úte 28 kvě, 2019 5:35 pm

Re: Rozmístění návěstidel ve stanici

Příspěvekod TomasM » stř 29 kvě, 2019 7:15 pm

Vjezd odbočkou u rychlostní soustavy neexistuje. Při jízdě v jiném, než přímém směru budete muset návěštit 40 a volno (výstraha). Jestli se tento znak může objevit i při jízdě "rovně" netuším, doplní znalejší.

Z jakého důvodu plánujete skupinová návěstidla? Pokud to nemá reálnou předlohu, nevidím v tom smysl.

Pokud budou vjezdova návěstidla umístěna dostatečně daleko od kolejove spojky dali by se tam ještě umístit seřaďovací návěstidla (trpaslík).

Číslování kolejí není správné, ale na to nejsem expert, to přenechám jiným
TomasM
 
Příspěvky: 89
Registrován: sob 17 led, 2015 2:34 pm

Re: Rozmístění návěstidel ve stanici

Příspěvekod jkmas » stř 29 kvě, 2019 7:22 pm

Vjezd odbočkou u rychlostní soustavy neexistuje. Při jízdě v jiném, než přímém směru budete muset návěštit 40 a volno (výstraha). Jestli se tento znak může objevit i při jízdě "rovně" netuším, doplní znalejší.


Vím, že neexistuje, jen se mi zdá, že to takhle všichni míchají. Viděl jsem to i v diplomových pracích popisujících současný stav. Takže mě to dost mate.

Z jakého důvodu plánujete skupinová návěstidla? Pokud to nemá reálnou předlohu, nevidím v tom smysl.


Říkal jsem si, že bych ušetřil na semaforech :D, ale netrvám na tom, uvidím, co poradíte. Plus obecně se to používá na méně frekventovaných tratích, což by mohl být tento případ. Ale hádám...

Číslování kolejí není správné, ale na to nejsem expert, to přenechám jiným

Ano, toho jsem si vědom. Je to opravdu jen názorné. To samé vzdálenosti moc neodpovídají atd.
jkmas
 
Příspěvky: 4
Registrován: úte 28 kvě, 2019 5:35 pm

Re: Rozmístění návěstidel ve stanici

Příspěvekod Jiri Dvoracek » stř 29 kvě, 2019 7:32 pm

jkmas píše:Říkal jsem si, že bych ušetřil na semaforech :D


Kristova noho, honem rychle si to oprav, nebo to tady s nekterymi sekne :mrgreen: :mrgreen:
TT - digital, CD, ZSR a OBB, epocha V a VI, Digitrax a JMRI
Jiri Dvoracek
 
Příspěvky: 1166
Registrován: ned 03 čer, 2012 12:20 pm
Bydliště: Valašské Meziříčí, CZ

Re: Rozmístění návěstidel ve stanici

Příspěvekod RadekH0 » stř 29 kvě, 2019 7:50 pm

Ahoj, tak jsem se pokusil to nějak předělat tak, jak to vidím já.

Začnu tedy zleva:
na této straně jsou vjezdová návěstidla pětisvětelná, jelikož je možné jet do odbočky na jiné koleje. Na tom obrázku můžeš vidět dva typy "námezníků". Ten se dvěma pruhy je klasický, který je vidět v každé stanici. Tento námezník slouží jako ukazatel hranic, kde až vozidla mohou stát tak, aby se nemohla střetnout s vozidly projíždějící po sousední koleji.

Ovšem ty s červeným pruhem jsou typické právě pro stanice, kde jsou použita skupinová odjezdová návěstidla. Pokud totiž ve stanici takové návěstidlo je, tak je umístěno mnohem dál než při použití klasických návěstidel, které jsou vždy právě ještě před klasickými námezníky a platí pouze pro JEDNU danou kolej. Jenže když máme návěstidlo pro všechny koleje jen jedno, tak musíme jiným způsobem ukázat, kam až s tím vlakem můžu jet. Pokud tedy vjíždíme do stanice (z pravé strany) se skupinovým odjezdovým návěstidlem, na kterém svítí návěst STŮJ (červená), tak musíme vždy zastavit s vlakem nejdále před tímto námezníkem s červeným pruhem. Tenhle námezník totiž neukazuje jenom hranice dané koleje, ale také nám návěstí "KONEC VLAKOVÉ CESTY"

Trochu odlišnou záležitostí je kolej 3 (EDIT: přečísloval jsem koleje tak, jak by to mělo být). Tato kolej je zakončena šturcem. Ovšem v tomto případě nemůžeme pro ukončení vlakové cesty použít "ten červený námezník", jelikož se kolej nikam dál nerozděluje výhybkou. Jelikož chceš modelovat epochu V. tak v 99% případů bude vlaková cesta ukončena CESTOVÝM návěstidlem, které bude ukazovat pouze návěst STŮJ.

Kolej 4 je předpokládám manipulační, takže u něj žádné změny nejsou. Ovšem nejsem si tady jistej, zda tu mají nějaký význam seřaďovací návěstidla. Já se tedy jako strojvedoucí s takovouto kombinací ještě nesetkal. Takovéto staničky nebo dopravny, kde jsou právě skupinová návěstidla, mají na zhlavích většinou stavědla s výhybkáři a pokud se chce posunovat, tak po přestavení výhybek dá výhybkář strojvedoucímu návěst SOUHLAS K POSUNU. Návěst se ukazuje buď červeným praporkem anebo baterkou tak, že se opisuje stojatá osmička.

No a dostáváme se na pravou stranu. Pro první a druhou kolej je zde opět skupinové odjezdové návěstidlo. Vlaková cesta při vjezdu z levé strany je v tomto případě ukončena návěstí STŮJ. Můžeš si všimnout že u tohoto a i u vjezdových návěstidel na této straně není dolní žluté světlo, které návěstí rychlost 40. Není zde v tomto případě potřeba, jelikož se zde koleje nijak nerozvětvují (dá se jet pouze rovně). U toho skupinového odjezdového návěstidla si ovšem nejsem v tomto případě jistý s jeho umístěním. Podle mě by měl být logicky spíš uprostřed mezi kolejemi 1 a 2.

Co se týká názvosloví VJEZD ODBOČKOU atd. , tak toto názvosloví se používalo ( a teď teda nevím jestli se ještě používá) u mechanických návěstidel. V tomto případě to tak tedy nebude.

Doufám že jsem to všechno řekl srozumitelně a neudělal někde felu :lol:

Hodně zdaru,
Radek
Přílohy
planek.png
Měřítko TT, epocha: V./VI.
DCC
RadekH0
 
Příspěvky: 510
Registrován: ned 03 bře, 2013 11:37 am
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Re: Rozmístění návěstidel ve stanici

Příspěvekod sidlo » stř 29 kvě, 2019 7:50 pm

Ta stanice je nějaká poloviční. To nemá pravé zhlaví? Takto to vypadá jako nákladiště. Pokud použiju číslování kolejí podle uvedeného schematu, jsou koleje 1 a 4 dopravní nebo manipulační?
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3599
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Rozmístění návěstidel ve stanici

Příspěvekod jkmas » stř 29 kvě, 2019 8:29 pm

RadekH0 píše:Ahoj, tak jsem se pokusil to nějak předělat tak, jak to vidím já.

Začnu tedy zleva:
na této straně jsou vjezdová návěstidla pětisvětelná,

...

Co se týká názvosloví VJEZD ODBOČKOU atd. , tak toto názvosloví se používalo ( a teď teda nevím jestli se ještě používá) u mechanických návěstidel. V tomto případě to tak tedy nebude.

Doufám že jsem to všechno řekl srozumitelně a neudělal někde felu :lol:

Hodně zdaru,
Radek


Skvělé, moc děkuji. Konečně pochopitelný příklad s použitím námezníků pro konec vlakové cesty :D.

Ano, kolej 4 je manipulační. Jo, trochu jsem to předpokládal, tak asi seřaďovací návěstidlo vynechám.

Díky

Ta stanice je nějaká poloviční. To nemá pravé zhlaví? Takto to vypadá jako nákladiště. Pokud použiju číslování kolejí podle uvedeného schematu, jsou koleje 1 a 4 dopravní nebo manipulační?


Ne, nemá. Neznám přesnou definici dopravní koleje, ale 4 je manipulační a kolej 1 (správně 3) jsem chtěl použít pro motoráky. Něco jako je na nádr. Čelákovice nástupiště pro směr Mochov, Toušeň, jestli to tam tak jezdí.
jkmas
 
Příspěvky: 4
Registrován: úte 28 kvě, 2019 5:35 pm

Re: Rozmístění návěstidel ve stanici

Příspěvekod sidlo » čtv 30 kvě, 2019 5:03 am

Trochu jsem to přetvořil.
Zrušil jsem skupinová odjezdová návěstidla.
Na dvoukolejce provoz pouze pravostranný. Zrušena vjezdová návěstidla u nesprávné koleje.
Zleva vjezd možný pouze na 2. a 3. kolej. Zprava vjezd možný pouze na 1. kolej (tam to ani jinak nejde).
Odvratná výhybka přesunuta k manipulační koleji.
Na pravém (ne)zhlaví zřejmě nikdy nebude svítit posun dovolen, protože to postrádá smysl.
Vzhledem k tomu, že se nedá nikde objet souprava, tak obsluha manipulační koleje bude možná pouze manipulákem ze směru zprava doleva.
Případná obsluha manipulační koleje zleva bude muset být provedena sunutou soupravou.


jkmas.png
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3599
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Rozmístění návěstidel ve stanici

Příspěvekod hank » čtv 30 kvě, 2019 5:04 am

Já teď nemám čas na dlouhé rozepisování, tak jenom napíšu, že by bylo nejlepší, kdybys sem poslal náčrtek celého projektu, protože bez kontextu takové uspořádání kolejí vypadá z provozního hlediska jako úplný nesmysl. A jestli sem ten projekt pošleš, tak se znalostí kontextu ti určitě spousta kolegů navrhne, jak bys to měl upravit.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6099
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Rozmístění návěstidel ve stanici

Příspěvekod milan ferdián » čtv 30 kvě, 2019 7:14 am

Ano,protože takové kolejové torzo,jsem už dlouho neviděl.Dovedu si sice představit,že by v dnešní době tzv. optimalizace stanic by mohlo existovat,ale i moje fantazie má nějaké meze.Dost pochybuji,že by zůstalo skladiště.Bylo by dobré upře-
snit o jakou aspoň přibližně,stanici jde.Ano v Čelákovicích je kusá odjezdová/příjezdová kolej pro osobní vlaky Mochov/
Neratovice.
Jičín vypadá úplně jinak,protože se skládá ze dvou částí a dvojkolejnou trať jsem tam neviděl.
Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Rozmístění návěstidel ve stanici

Příspěvekod sidlo » čtv 30 kvě, 2019 10:12 am

Toto už hodně vybočuje z původního zadání.
Počet výhybek zůstal stejný.
Ve stanici jsou objízdné koleje a manipulační vlak může přijet z a odjet na kteroukoliv stranu.
V obou směrech je alespoň jedna předjízdná kolej.

jkmas-2.png
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3599
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Rozmístění návěstidel ve stanici

Příspěvekod jkmas » pát 31 kvě, 2019 11:36 am

Ahoj,
díky ještě jednou moc za návrhy, zkusil jsem je zapracovat:
    zrušil jsem skupinová odjezdová návěstidla
    upravil vjezdová návěstidla dle pravostranného provozu
    měla by být v obou směrech předjízdná dopravní kolej (chápu-li význam správně :) )
Obrázek

Ano,protože takové kolejové torzo,jsem už dlouho neviděl.Dovedu si sice představit,že by v dnešní době tzv. optimalizace stanic by mohlo existovat,ale i moje fantazie má nějaké meze.Dost pochybuji,že by zůstalo skladiště.Bylo by dobré upřesnit o jakou aspoň přibližně,stanici jde

Moje asi ne :D, egal. Kdybych chtěl modelovat přesně nějakou trať, tak by mě to nebavilo a vše bych si dohledal z plánků a fotek. Takže to nemá reálnou předlohu, další stanice už z části budou mít. Pro inspiraci tedy přikládám hrubý návrh celého kolejiště, ale myslím, že se ještě dost změní, na některé části možná ani nedojde, uvidíme...

Obrázek

Díky všem za pomoc
jkmas
 
Příspěvky: 4
Registrován: úte 28 kvě, 2019 5:35 pm

Re: Rozmístění návěstidel ve stanici

Příspěvekod sidlo » pát 31 kvě, 2019 3:51 pm

jkmas píše:Takže to nemá reálnou předlohu


Takhle se to už hodně blíží stanici Velké Březno z doby, kdy se ještě jezdilo na Zubrnice :lol:
VelkeBrezno.png
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3599
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Rozmístění návěstidel ve stanici

Příspěvekod jirmicz » pát 31 kvě, 2019 6:33 pm

Ono se do Zubrnic nejezdí?! Jezdí se tam, dokonce pravidelný turistický vlak někdy i v páře.
jirmicz
 
Příspěvky: 234
Registrován: pát 09 pro, 2011 9:43 pm
Bydliště: Turnov

Re: Rozmístění návěstidel ve stanici

Příspěvekod sidlo » pát 31 kvě, 2019 6:52 pm

Oprava: v dobách kdy dnešní kolej 102 byla dopravní a měla svoje odjezdové návěstidlo :lol:
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3599
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am


Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků