Stránka 1 z 2

Jak na staré kolejivo

PříspěvekNapsal: úte 15 led, 2019 2:41 pm
od FishyFish
Ahoj všem,

pročetl jsem, co jsem našel, o starých TT kolejích z dob mládí mého tchána a ze všech diskuzí vyplývá: "zahodit".
Tyto odpovědi pro mě bohužel nemají význam - tchán investuje do Merkuru a já mám jiné "žumpy" na peníze (hypotéka, rodina :D - kdyby to náhodou četla moje manželka, doufám, že mi dosvědčíte, že to byl vtip :wink: )

ALE zatímco Merkur se nikam nastálo nevejde, TT by mělo v podkroví své místo a všechna vnoučata už by nemusela čekat, kdy bude vláček zase složený..
Úkol tedy zní jasně: Rozchodit ten šrot... V jednom vláknu se řešila možnost povrchové úpravy, ale nikdo nezmínil, že by se koleje pěkně potáhly cínem - na čínských e-shopech mají starou dobrou pájku za pár korun... To tedy pokládám za slepou uličku.. Ač miluju Cimrmana, v tom ho nemíním následovat..
Co jiné vodivé povlaky? Nejsem od fochu, tak mám možná iluzorní představy o vodivých lacích, domácím galvanickém postříbření atd.
Pokud nic z toho nezabere: Jak moc tragická práce je s těmi kolejemi? Loko vykolejí na každé výhybce a na každém třetím rovném úseku se zastaví na zkorodovaném fleku? Po deseti minutách jízdy budu muset celý povrch kolejí přeleštit gumou, isopropylalkoholem a odvarem z netopýřích pařátků?

Moje naivní představa je něco ve stylu Sluníčka nebo Dolní Lhoty (jen tam prý musím zakomponovat točnu, na kterou je tchán náležitě pyšný) - v první fázi bych zůstal v jedné úrovni, třeba jen s vlečkou místo lokálky a teprve podle ohlasů bych začal řešit co dál (ano, asi by z toho potom byla další "žumpa")
A když zde zmiňuji konkrétní kolejiště: Můj nekonečný obdiv za těch pár dnů, co tady brouzdám, získal pan Ferdián a všechny jeho návrhy a příspěvky.. Škodaže online nejsou dostupné všechny atmosférické popisy..
Nicméně skláním se nad prací všech účastníků: s otevřenou pusou koukám na fotogalerie kolejišť, na která jsem narazil.. Vždycky mě hned začne svrbět peněženka a hledám, kam bych takové docela malinké Nko doma schoval..

Další, co mě zde mile překvapilo, je relativní smířlivost místních uživatelů, doufám, že ani já nebudu pranýřován za svoje kacířské (rozuměj nemodelové, hračkové ...) dotazy

Tomáš

P.S.: Pojem "žumpa" není myšlen nijak pejorativně, naopak... Setkal jsem se s ním na fóru o renovaci starých Transporterů, kde tak majitelé označují svoje miláčky :)

Re: Jak na staré kolejivo

PříspěvekNapsal: úte 15 led, 2019 3:00 pm
od Miloš_P
Mám osobní zkušenost ze starým U kolejivem v H0 a moje rada je: Nekompromisně vyhodit. Nebo jinak řečeno, rozhodně nepoužívat pro stavbu kolejiště.
Chtěl jsem ušetřit a ve finále mě to stálo více peněz, nemluvě o destruktivní práci v již hotové krajině a skrytých částech.
Problém starého kolejiva není ve vykolejování, ale v korodování povrchu a ztráty vodivosti ve spojích. Takže po zhruba roce jsem už nejezdil, ale jen hledal závady... :evil:
Na nějaký ovál, na kterém si vyzkoušíš pracovní postupy, bych ho klidně použil, ale na kolejiště, které budeš nějaký ten rok stavět a následně další roky vypiplávat použij určitě profilové kolejivo. Nejlépe flexi koleje, kde je cena příznivá.

Doplnění: Pokud použiješ samostatné kolejové pruty a nasuneš je do pražcového podloží, dostaneš se na mnohem příznivější cenu, ale to jistě lépe poradí zdejší TTčkáři. Na záchraně starého kolejiva ztratíš spoustu času i peněz a výsledek je nejistý. Pokud by to šlo jednoduše, určitě by to tady někdo prezentoval.

Re: Jak na staré kolejivo

PříspěvekNapsal: úte 15 led, 2019 4:40 pm
od hopeter
Bylo to tady řečeno už x-krát a pořád to nestačí... :? Nepoužívat a zahodit aby to už nesvádělo. Staré kolejivo není autoveterán , který pilnou prací vrátí potěšení.
Pokud chceš ušetřit a máš šikovné ruce tak výhybky ze stavebnic. Každá ušetří cca 100 Kč což je třetina ceny hotové. Koleje flexi z prutů a pražcových polí vyjdou v TT kolem 120,- za metr hotové koleje. Pokud se nechceš kácet z velké počáteční investice tak si projekt rozděl na části a postupně přistavuj.
Pokud máš starší věci tak použij jen vagony a lokomotivy , tam se nechá celkem levně renovovat ( pokud to není úplný šrot). Do vagonů nová dvojkolí a ložiska , případně spřáhla. Mašiny pokud nejsou doježděné na doraz tak stačí vyčistit , promazat a případně dát nový motor.
Jo pozor - z bazarů ( modelbazar , aukro apod. ) nebrat , jen vlastní staré zásoby. :!:
Když nekoupíš hned novou mašinu tak máš na dost velkou část kolejiště výše jmenované kolejivo. :wink:

Re: Jak na staré kolejivo

PříspěvekNapsal: úte 15 led, 2019 5:37 pm
od Trixt
FishyFish: Ať to nemáš tak jednoznačné. ;) Pokud nejsou peníze, chceš si s vnoučaty hrát, nechceš stavět skryté úseky či tunely a kolejiště bude dostupné ze všech stran, pak to řeš jednoduše. Vyrob panel, polož staré koleje, zafixuj je, ale tak aby se daly rozumně demontovat. Vše dobře propájej, neštěrkuj je, nedokončuj okolí v těsné blízkosti kolejí (nástupiště na nádražích apod). Klidně si hraj s krajinou, ať se to dětem líbí a až přijde čas, koleje vyměň. Do té doby budeš koleje často čistit, občas tě budou staré koleje štvát, ale to ti již psali jiní. Alespoň nacvičíš některé postupy ve stavbě krajiny a nebude tě tolik mrzet, že se napoprvé něco nepovede a hlavně, sem tam si to s vnoučaty užijete. Panel mít budeš, prostor také a tím i jistotu, že kolejiště nebudeš muset schovávat do skříně. Holt, život je plný kompromisů. ;)

Re: Jak na staré kolejivo

PříspěvekNapsal: úte 15 led, 2019 6:14 pm
od FishyFish
Dobrý večer,

díky mockrát za odpovědi.
Jak jsem psal výše: jsem si vědom toho, že je to šrot, a že mi to každý modelář bude rozmlouvat (s takovým dotazem bych si nedovolil otravovat). Ale peníze jsou zde až na prvním místě. Nejedná se mi o to, JESTLI použít, ale o to JAK použít.
Zdá se, že buď objevím grál v podobě zázračné omlazující kúry pro BTTB, nebo mašinky poputují do vitrínky na výstavu a vrátím se k nim, až ucpu všechny důležitější díry v rozpočtu (hrubým odhadem tak za deset let).

Jdu svolat rytíře kulatého stolu z řad metalurgie, elektrotechniky, kovoobrábění a kolejové dopravy a doufat, že jsem přizval i Parsifala..

...těsně před odesláním na mě vyskočila zpráva od Trixta - díky, něco takového hledám.. Jen upřesním: ta vnoučata jsou tchánova, jen dvě z nich jsou moje děti, a tchán bude dělat hlavního pana železničáře, i proto nemůžu moc diktovat, aby to zahodil..
Pájet budu o stošest, to já rád.. Jako základ krajiny dětem poslouží pár baráčků a starý dobrý mech, co ho mám plnou zahradu :) A o těch rozdílných poloměrech mezi plechem a profilem si to nejdřív nastuduju, abych pak jednou nevyjel mimo stůl..
Ještě je možnost, že do toho po dvou týdnech tchán praští kladivem, pojedeme pro nový materiál a bude posekáno :)

T.

Re: Jak na staré kolejivo

PříspěvekNapsal: úte 15 led, 2019 6:18 pm
od hopeter
Ještě zkus projít tohle vlákno http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=1&t=10551&hilit=amirinda
Tam kolega amirinda taky postavil kolejiště pro děti na plechu. Zkus ho třeba kontaktovat přes SZ jak si užívá provoz a co a jak kolem plecháčů.
Pro děcka by to tak stačilo a pro sebe už to časem uděláš z nového.

Re: Jak na staré kolejivo

PříspěvekNapsal: úte 15 led, 2019 6:18 pm
od Ivan
Podepisuji výše uvedené. Koupil bych samostatné pruty a pražce, je to pak otázkou pár piv :wink:
Před 20 lety jsem měl vlakodrom s plechovymi a zlobilo to dosti...

Re: Jak na staré kolejivo

PříspěvekNapsal: úte 15 led, 2019 8:43 pm
od jirmicz
Úplně bych to zase nevyhazoval. Jestli chceš ušetřit pár korun, tak se s tím pracovat dá. Je to trochu pracnější, ale efekt tam je. Dělám to takto: starý plech co je na pražcích od spoda klestičky zmáčku, aby šel sundat. Teď mi zůstane jenom plast a na něm jsou takové výstupky. Ty zase klestičky ulámu. Pak úzkým pilníkem ubrousím zbytky. Jakože upevňovadla tam nechám. Pak jdu do toho obchodu a musím teda koupit profilové pruty (viditelné používám patované o 2Kč dražší). No pak přijde na řadu vteřiňák nebo-li prstolep a tam kde byl plech je rázem profil. A metr kolejí tě bude stát dva pruty. :wink:

Re: Jak na staré kolejivo

PříspěvekNapsal: úte 15 led, 2019 8:49 pm
od jirmicz
viewtopic.php?f=1&t=8942
Toto kolejiště jsem stavěl podle předchozího postupu. Kupoval jsem jenom pruty a jednu výhybku. Jinak co jsem našel v krabici po tátovi. Cena za kolejivo na celé kolejiště byla asi 500Kč.

Re: Jak na staré kolejivo

PříspěvekNapsal: úte 15 led, 2019 10:59 pm
od amirinda
Tak taky přihodím pár polínek :-) Jak už psal kolega hopeter můžeš se podívat u mě. Plánuju tam dodat i pár nových fotek, tak budeš mít představu.

Můj názor je takový, že ze starého kolejiva se stavět dá, je to ovšem daleko pracnější. Rozhodně bych se nepouštěl do digitálu, ale v analogu mi to jezdí docela slušně. Jedno starší video zde: https://www.youtube.com/watch?v=2vFXyFQwP8o

Pokud máš dostatek Úček vybral bych opravdu jen ty nejlepší z nich, já jsem ve finále skoro půlku starejch kolejí ještě dokupoval než bylo plánováno. Další věc je jak moc složité kolejiště chceš. Jestli budeš mít jen něco jednoduchého, tak asi proč ne, ale do složitějšího kolejiště bych se se starýma kolejema nepouštěl a už vůbec ne třeba do skryťáku.

Věc je taková, že v "mé" době stavění jsem taky neměl peněz na zbit, ale když o tom tak přemýšlím, tak by bylo lepší kupovat koleje klidně třeba po dvou metrech a pomalu stavět. Tím neříkám, že toho lituji, je to zase docela velká zkušenost.

Co se týče kolejí: všechny jsem do mrtě rozebral a vyčistil. Nejdříve jsem zkoušel různé vodičky a přípravky a ve finále jsem vzal ruční brusku s jemným leštícím kotoučkem a přejel všechny kolejnice z vrchu. Ruce jsem na tom mohl nechat. Po očištění jsem doslova každou kolejnici propojil s každou. Tím je myšleno, že jsem do každého spoje kolejnic vložil zevnitř drátek a zalil cínem. Kolejnice následně přichytil zpět k pražcům a co každé tři kusy přivedl napájení.

Určitě rovnou začni s PWM regulací, je to o poznání lepší. Já jsem už skoro u všech mašin předělal jak samotné sběry proudu, tak i vyměnil motorky za nové a předělal osvětlení na ledky. Vagony se dají renovovat, tam bych problém nehledal.

Abych to shrnul: byla to docela šílená práce, ale dá se to. To nejpracnější mám za sebou a teď už si hraju s krajinou a hlavně už plánuju nové kolejiště, které bude mít rozhodně nové profilové kolejivo :-)

Re: Jak na staré kolejivo

PříspěvekNapsal: stř 16 led, 2019 9:09 am
od fulda
FishyFish píše:Úkol tedy zní jasně: Rozchodit ten šrot...

FishyFish píše:Jdu svolat rytíře kulatého stolu z řad metalurgie, elektrotechniky, kovoobrábění a kolejové dopravy a doufat, že jsem přizval i Parsifala..

Je to asi tak - můžeš vyměnit cenu za vlastní práci.

- v každém případě budeš potřebovat odstranit korozi (mechanicky, proxonkou)
- ideálně z vnitřní i venkovní strany
- následně odmastit

Pak se můžeš zabývat nanesením nové povrchové vrstvy. vzhledem k nestabilitě stávající, tak budeš potřebovat minimálně jednu vrstvu galvanicky. Zamysli se, na co máš materiál - pomědit, nebo pozinkovat.
Na měď se ti pak povede chemicky třeba nikl.

A pak se budeš bavit propojováním.

Po pravdě - pokud nemáš zmíněné technologie doma, tak tě to vyjde hodně podobně, jako nové kolejivo a bude to neuvěřitelná práce.
Je potřeba počítat s tím, že tak polovinu kolejiva vyhodíš, protože bude buď hodně špatné a nebo třeba ulámeš pacičky.
A to tu nepadlo ani slovo o výhybkách, ta ti zabere každá tak hoďku spíš dvě než jí vyčistíš.

Spíš sleduj tu myšlenku postupného nákupu a vyhledávání extra zlevněných setů: http://ttmodelar.eu/index.php?route=pro ... uct_id=781

Re: Jak na staré kolejivo

PříspěvekNapsal: stř 16 led, 2019 10:12 am
od Highway
Ahoj Fishy,
já mám kolejiště H0 ze starých U profilů na černém kartonu z 60tých let, čili 60 let staré kolejivo. Samotné kolejiště vzniklo v devadesátých letech, čili je už přes dvacet let staré. Dvacet let leželo ve sklepě přikryté igelitem. Když jsem na něm nedávno pustil mašiny (taky ty 60 let staré a i letošní nové), jezdily v pohodě a zastavily se jenom na jednom místě ve skrytém úseku - dovyčistil jsem tam koleje (hadr s lihem) a je po problému. Nedostatek kontaktu mezi kolejemi u mne nenastal.

Problém je pouze s výhybkami, z 12ti kusů jsem musel asi půlku rozebrat vyčistit a namazat.

Moje zkušenost se starým kolejivem není tak negativní, jako u chlapců výše.

Ale pokud máš představu o rozsahu množství kolejiva pro onu vznikající stavbu, proč nezmíníš o jakých financích se je jedná? Pokud to má být kolejiště o 20ti výhybkách, pak se bavíme o 20.000,- za nové kolejivo. Pokud to má být ovál se stanicí a jednou odstavnou se třemi výhybkami, je to věru max 4000,- a v tom případě bych taky koupil nové...

Re: Jak na staré kolejivo

PříspěvekNapsal: stř 16 led, 2019 8:05 pm
od boy.rough
hopeter napsal:
Pokud máš starší věci tak použij jen vagony a lokomotivy , tam se nechá celkem levně renovovat ( pokud to není úplný šrot). Do vagonů nová dvojkolí a ložiska , případně spřáhla. Mašiny pokud nejsou doježděné na doraz tak stačí vyčistit , promazat a případně dát nový motor.

Jo, ale stále jsou to staré věci poplatné své době, že ano :!: :?:

Re: Jak na staré kolejivo

PříspěvekNapsal: čtv 17 led, 2019 12:35 am
od t29
Highway píše:Pokud to má být kolejiště o 20ti výhybkách, pak se bavíme o 20.000,- za nové kolejivo. Pokud to má být ovál se stanicí a jednou odstavnou se třemi výhybkami, je to věru max 4000,- a v tom případě bych taky koupil nové...


FishyFish píše:Moje naivní představa je něco ve stylu Sluníčka nebo Dolní Lhoty


Jak Sluníčko, tak Dolní Lhota těch asi 20 výhybek mají. Vystačí staré zásoby? Pokud bys měl dokupovat další plech, tak radši vymysli menší kolejiště.

Re: Jak na staré kolejivo

PříspěvekNapsal: čtv 17 led, 2019 6:01 pm
od Rocky_MK
Já bych staré kolejivo nezatracoval v každém případě. Stačí se podívat k Oldovi, že to jde, dovolím si uveřejnit odkaz: https://boyrough.rajce.idnes.cz/Z_provozu_Packova/

Ale pozor!! Stavěl jsem ze starého Nkového Pika menší kolejiště 115x78 cm. Zničil jsem ho neúmyslně ještě ve fázi stavby, protože jsem pořádně neočistil pájecí kapalinu a do té doby normálně vodivé kolejivo se během asi 2 týdnů změnilo na rezavý, nepoužitelný šrot. Tehdy jsem se rozhodl přejít na nové kolejivo (a z jiných důvodů i na TT) s tím, že raději budu mít kolejově chudší kolejiště, ale zato provozně spolehlivé. Ony ty flexikoleje sice jsou sice vcelku levné, spolehlivé a všechno, ale nejvíc peněz dáš za výhybky. Toto jsem postavil, sečtu-li všechny náklady, za ani ne 3000 Kč, a to je tam 5 výhybek a asi 4,2 metru kolejí.

Takže:

Staré kolejivo bych použil v pouze případě, že:
- je v jakžtakž slušném stavu
- budeš stavět menší, ne moc pracné kolejiště a primárně na vyzkoušení modelářských technik
- nečekáš pěknou pomalou modelovou jízdu, hlavně přes výhybky
- použiješ pulsní regulaci (bude ti to jezdit spolehlivěji než s jednoduchou, napěťovou regulací).

Větší, složitější kolejiště jako Dolní Lhotu nebo Sluníčko bych z toho rozhodně nestavěl, dáš do toho spoustu práce a pak jednoho dne budeš rvát koleje z kolejiště (a taky vlasy z vlastní hlavy), protože to dost možná bude spíš nejezdit než jezdit a budeš to dělat komplet nadvakrát. Peníze, čas, energie v p*deli. Pokud to vůbec dotáhneš do této fáze (nic osobního).

Zvaž jednodušší kolejiště a kolejivo Kuehn (pokud jsem dobře pochopil, chceš TT). Je levné, vhodné pro malá kolejiště a výhybky mají aretaci poloh, takže nepotřebuješ kupovat drahé přestavníky apod., stačí natahat bovdeny anebo netahat nic, pokud na ně dosáhneš.
Budeš to mít rychleji hotové (dřív, než děti odrostou) a bude to dělat větší radost.