od MirekTT » pon 14 led, 2019 10:18 pm
Patrně máš na mysli povrchovou úpravu, protože jen malovat nestačí.
Popíšu svůj postup:
Nejprve stavebnici ještě nerozdělenou na kousky prosytím řídkým nitrolakem. Rychle schne a penetruje materiál jak na hranách, tak v ploše a činí karton lépevzdorným proti vodě. To je dobré z více důvodů.
Pak stavebnici sestavím, respektive předbarvím díly, které to vyžadují před zástavbou.
Na veškeré kartonové díly jsem si zvykl používat akrylové vodouředitelné barvy lifecolor. Není to nutné, lze použít i tempery a vlastně cokoliv vhodného odstnínu v matném provedení.
Ale, drobnější díly barvím štětcem, nebo stříkám napřímo. Dřevěné plochy taky, ty štětcuju vždy.
A teď zdi. Je fakt, že výrobci kartonových stavebnic ne moc řeší nároží a spoje stěn. Ty je nutno přetmelit a po té zabrousit. A protože mám karton prolakovaný, nechlupatí. Po této úpravě je nutno nanést omítku, protože broušení a tmelení rozhodí povrch tak, že jej nelze pouze nabarvit. Bylo by to poznat. Omítky dělám dvě - hladkou a brizolit. I když v tétéčku i brizolit vychází v podstatě hladce, je lepší jej znázornit hrubý. Na hladkou omítku používám hustou kresličskou akrylku v tubě (umělecké potřeby). Tu roztupuju po povrchu tvrdým štětcem. Bývá konzistenčně celkem řídká lze ji roztupovat do velmi jemné, téměř nepatrné struktury. A to mi vytvoří podklad pod fasádní barvu, jejíž vrstvení nadále zjemňuje strukturu povrchu. A barvu lze už použít jakoukoliv, která na té akrylce bude držet. Tupováním se rovněž schová rozdílnost broušených a kartonových povrchů.
No a brizolit dělám úplně stejně, pouze místo akrylky použiju temperu. Je mnohem hustší, rychleji nasychá a lze tak vytvářet různě hrubou strukturu.
A pak je zde střecha. To je různé dle typu krytiny, ale popíšu v zásadě univerzální postup. Zde doporučuji nejdůkladnější prosycení nitrolakem. Po té pak barvení základním odstínem jakoby zcela nové krytiny bez ohledu na typ. A to tak, že když chci středně, nebo hodně patinovanou střechu, použiju jako základ matný odstín. Pokud stavím nový nešpinavý dům, musím krytinu učinit hladkou a lesklou buď přímo barvou, nebo následně lakem. Pak krytinu potřu olejovkou pomocí uchošťouru, zpravidla van dyckovou hnědí. Po té stírám ubrouskem. A to podle typu krytiny. Vlastně je to celkem jedno, protože šablony a všeliké tašky stírám od okapu k hřebeni, aby se olejovka zachytila zejména v překladech řad. Vlnovky se dají stírat i tahem do boku. Chce to zkoušet. Olejovka poskytuje celkem slušný časoprostor a i počáteční domělá tragedie po delším stírání nakonec poskytne uspokojivý výsledek. Olejovka matný základ ušpiní víc, lesklý míň, tak si podle toho určíš, jak moc to chceš mít špinavé. Takto provedá patina střechy jde dále ladit. Menším štětečkem jde olejovka vytahovat ze spár a znázorňovat tak stékance špíny. Okolo komína lze zase skoro suchým štětcem pomocí olejovky vytvořit dojem ušpinění. Avšak pozor, jen velmi lehce, je to nakažlivé a svůdné, snadno se to dá přehnat.
Nakonec se musí olejovka přelakovat matem vždycky. I po dokonalém vytření se to bude trochu lesknout.
Tohle je jen rámcová rada a doporučuji si postupy předem zkusit.
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz