Stránka 2 z 2

Re: jakou sílu překližky na kolejště preferujete....

PříspěvekNapsal: úte 04 zář, 2018 5:53 pm
od Brejla
hopeter píše:Správně se této konstrukci říká příhradová. Používá se hojně nejen v letectví ale i ve stavebnictví. Stačí zadat do gůglu příhradová konstrukce a vysype se dostatek příkladů. Smyslem je lehký , pevný a tuhý výrobek.
Kdo chce vyzkoušet tak stačí nastříhat pásky kartonu cca 3 cm široké a slepit rámeček cca 40x40 cm ( pásky na výšku ). Ten se bude hezky kroutit na všechny strany. Stačí přidat jeden pásek z rohu do rohu a hned se to bude vlnit méně. No a dále druhý pásek do kříže a už to bude docela bytelné. A když se ty pásky ohnou po délce do "L" tak bude další zpevnění. Pořád je to jen kus papíru ale šikovným složením z toho vznikne bytelná krabice. :wink:
Za správný test rámu na kolejiště považuji zvednutí za jeden roh a rám se nesmí hnout ( zkroutit ). Tož takle ode mě po stoprvé a odkazy na moje kolejiště asi dávat nemusím :)


Z této přednášky o statice a pružnosti a pevnosti předpokládám, že teorii stability stěn nosníků, teorii boulení stěn a deplanaci průřezů máš v malíčku ...

Re: jakou sílu překližky na kolejště preferujete....

PříspěvekNapsal: úte 04 zář, 2018 6:07 pm
od Brejla
Myšpulín píše:
hopeter píše:Omyl - na velikosti rámu nezáleží a tuhost dělá konstrukce ( diagonály) nikoliv tloušťka překližky. I z papíru ( kartonu ) se dá udělat tuhý rám. :wink:
Na větším rámu je jen více žeber a diagonál. Kdo nevěří ať si to zkusí. :)

Dovolím si s hopeterem souhlasit. Svého času na výšce byl i předmět pro nás chlapy Vojenská příprava. A protože jsme měli zaměření na letadla, ukazovali jsme si i řez nosným listem rotoru vrtulníku. A můžete hádat, z čeho byl. No nebudu napínat. Pod slabým hliníkovým plechem papír.

Takže opravdu, materiál je vedlejší, záleží na tvaru a konstrukci.


A proč ti hlupáci neudělali celý rotorový list z papíru, když na materiálu nezáleží? Určitě by to bylo jednodušší.
Ale asi jim došlo, že nosnost toho listu dělá právě ten tenký plech z vysokopevnostní hliníkové vytvrzené slitiny a ten papír uvnitř jen drží stabilitu tenké stěny rotorového listu proti jejímu zborcení. Ono se tam navíc dost projevuje i membránové napětí.
V případě rámu kolejiště jistá analogie taky je.

Re: jakou sílu překližky na kolejště preferujete....

PříspěvekNapsal: úte 04 zář, 2018 7:31 pm
od hopeter
No dobrý brejlo , jsi namakaný a všeho znalý. Jenom nevím k čemu budou začátečníkovi tvoje dva příspěvky... :?

Re: jakou sílu překližky na kolejště preferujete....

PříspěvekNapsal: úte 04 zář, 2018 8:06 pm
od sidlo
Brejla jinými slovy napsal, že většinu zátěže nese obvodová konstrukce a vnitřní konstrukce pouze zajišťuje pozici té obvodové.
V přírodě je to možné pozorovat například u obilnin. Stonky nesou váhu klasu a jsou duté. A aby se stonek nelámal (rozuměj zůstal kruhový průřez který všechno nese), tak v odstupech je ve stonku plná kruhová výplň (rozuměj drží tvar, nezajišťuje nosnost).

Re: jakou sílu překližky na kolejště preferujete....

PříspěvekNapsal: úte 04 zář, 2018 8:40 pm
od PaMi
Tady máte kolejiště, které je celé postavené z papíru na dřevěném roštu:
http://www.shimiland.info/

Re: jakou sílu překližky na kolejště preferujete....

PříspěvekNapsal: stř 05 zář, 2018 5:26 am
od Brejla
hopeter píše:No dobrý brejlo , jsi namakaný a všeho znalý. Jenom nevím k čemu budou začátečníkovi tvoje dva příspěvky... :?

Jen trochu mírní tvá problematická tvrzení. Život občas funguje trochu jinak, než jsme si ho vysnili.

Re: jakou sílu překližky na kolejště preferujete....

PříspěvekNapsal: stř 05 zář, 2018 6:21 am
od jardaficz
Neptal se na začátku pán, jakou sílu překližky kdo preferuje? Např. 12 mm na rám, a 8mm na desku a tak?
Jinak ten materiál na listy rotoru, nevypadal jako velké včelí plástve? Podobné desky se používají na výrobu nábytku do letadel, např. Boeing. Jsou to tenké cca 2mm silné desky a mezi nima zhruba 20mm tahle,, včelí,, výplň. Hrozně lehký materiál a když sme to v práci zkoušeli ohnout, tak až praskla.

Re: jakou sílu překližky na kolejště preferujete....

PříspěvekNapsal: stř 05 zář, 2018 6:38 am
od hopeter
Už jsem sice nechtěl dále dělat přednášky ale dovolím si ještě poznamenat , že jsme se přes listy rotoru dostali od příhradové konstrukce ke konstrukci skořepinové či lépe k poloskořepinové... :wink:

Re: jakou sílu překližky na kolejště preferujete....

PříspěvekNapsal: stř 05 zář, 2018 7:46 am
od Brejla
hopeter píše:Už jsem sice nechtěl dále dělat přednášky ale dovolím si ještě poznamenat , že jsme se přes listy rotoru dostali od příhradové konstrukce ke konstrukci skořepinové či lépe k poloskořepinové... :wink:


Nějak si opomenul, že i u příhradových konstrukcí se tlačené (vzpírané) profily kontrolují na stabilitu proti vybočení.

Re: jakou sílu překližky na kolejště preferujete....

PříspěvekNapsal: stř 05 zář, 2018 8:04 am
od Tomas Lebeda
Proč dělat věci jednoduše, když to jde i složitě.
Otázka opravdu zněla jakou tloušťku překližky použít.
O tom, že lze vytvořit tuhou konstrukci i z papíru není pochyb.
Zkuste ale z toho vyrobit rám kolejiště a pak provést zkoušku břichem až se budu naklánět přes 1,2m hluboký rám.
Jsem si dost jistý, že ten papírový by to bez úhony nepřečkal.
Když někdo chce dělat žebra pro terén z papíru, tak proč ne.

Re: jakou sílu překližky na kolejště preferujete....

PříspěvekNapsal: stř 05 zář, 2018 9:26 am
od hopeter
Já toho opomenul více ale dvě stánky planých keců bohatě stačí... Snad si autor vlákna něco z toho sprasku vybere. :?

Re: jakou sílu překližky na kolejště preferujete....

PříspěvekNapsal: stř 05 zář, 2018 9:30 am
od Fox
nedá mi to, abych se nezapojil :D
Moje soukromé shrnutí příspěvků:
tloušťka překližky sama o sobě není vypovídající, záleží na CELKOVÉM NÁVRHU NOSNÉ KONSTRUKCE. Pokud budou k dispozici základní parametry, tj. celková velikost, velikost případných segmentů, umístění stabilní - mobilní (na kolečkách, zvedací ala trix...), potom se tu najde určitě někdo, kdo doporučí jak na to, včetně vyzkoušených materiálů a postupů... souhlas?

Re: jakou sílu překližky na kolejště preferujete....

PříspěvekNapsal: stř 05 zář, 2018 10:45 am
od Tomas Lebeda
Fox píše:nedá mi to, abych se nezapojil :D
Moje soukromé shrnutí příspěvků:
tloušťka překližky sama o sobě není vypovídající, záleží na CELKOVÉM NÁVRHU NOSNÉ KONSTRUKCE. Pokud budou k dispozici základní parametry, tj. celková velikost, velikost případných segmentů, umístění stabilní - mobilní (na kolečkách, zvedací ala trix...), potom se tu najde určitě někdo, kdo doporučí jak na to, včetně vyzkoušených materiálů a postupů... souhlas?

Ano, hezky shrnuto.

Re: jakou sílu překližky na kolejště preferujete....

PříspěvekNapsal: stř 05 zář, 2018 5:28 pm
od Myšpulín
jardaficz píše:Jinak ten materiál na listy rotoru, nevypadal jako velké včelí plástve? Podobné desky se používají na výrobu nábytku do letadel, např. Boeing. Jsou to tenké cca 2mm silné desky a mezi nima zhruba 20mm tahle,, včelí,, výplň. Hrozně lehký materiál a když jsme to v práci zkoušeli ohnout, tak až praskla.

Pan kolega na rozdíl od Brejly trefil hřebíček na hlavičku. Ano, říká se tomu voštinová konstrukce a je neskutečně pevná. Bohužel ona dává tomu listu pevnost. Ten hliník na povrchu zabraňuje odírání toho papíru o vzduch, zamezuje povětrnostním vlivům apod. Taky jsme tenkrát na to nevěřícně koukali a i kus, ze kterého byl ten hliník odstraněn, neohnuli. Neskutečně pevné, neskutečně lehké. Jen ještě doplním, že ten papír byl nakonec něčím napuštěný, nějakým lakem, ale moc ho zřejmě nebylo.

Ale víc to zde již plevelit nebudu. Omlouvám se majiteli vlákna za off-topic a za následné příspěvky tím vyvolané.