Stránka 2 z 3

Re: Námezníky - 3. a 4. epocha ?

PříspěvekNapsal: úte 05 čer, 2018 1:41 pm
od Tomáš10
Děkuji za rady,
abych to shrnul - na tříkolejné venkovské nádraží 70tých let dám před stanici z obou stran lichoběžníkovou tabulku, k výhybkám námezníky.

Ještě nějaké značky jsou nezbytné ?

Re: Námezníky - 3. a 4. epocha ?

PříspěvekNapsal: úte 05 čer, 2018 2:55 pm
od tomkanka
Ještě, pokud bude traťová rychlost vyšší, z každé strany před krajní výhybkou omezení na max. 40 km/h a za poslední výhybkou opět zvýšení na rychlost traťovou. :wink:

Re: Námezníky - 3. a 4. epocha ?

PříspěvekNapsal: úte 05 čer, 2018 4:12 pm
od hank
Tomáš10 píše: Ještě nějaké značky jsou nezbytné ?


Pískáčky, skloníky, rychlostníky, předvěstníky rychlostníků. V odůvodněných případech (práce na trati, slabé mosty nebo mostní provizoria, nepřehledné nechráněné přejezdy, nefunkční PZZ) značky pro pomalou jízdu.

Re: Námezníky - 3. a 4. epocha ?

PříspěvekNapsal: úte 05 čer, 2018 4:18 pm
od JanoH0e
Takže po poriadku. Hektometrovníky a kilometrovníky. Pokiaľ by si bol dôsledný, tak aj hraničníky železnice a v oblúkoch značky polohy. Tie však môžeš u lokálky tak nejak pominúť. Z 99% sú bežnému pozorovateľovi "neviditeľné". Teda u lokálok. Pokiaľ máš návestidla, za vjazdovým býva označník, u lichobežníkovej tabuľky nie je. Potom sú to rýchlostníky a ich predvestníky, skloníky - v určitých presne vymedzených prípadoch nemusia byť, piskáčik - označuje miesto kde sa dáva zvukový signál, napr. pred prejazdom býva vo vzdialenosti min 100 -150 m pred ním. U zastávky ešte tabuľa pred zastávkou a koniec nástupiska. Za každou výhybkou námedzník. Na konci každej kusej koľaje, bráne alebo inej prekážke posun zakázaný- modrý štvorec. Manipulačné koľaje bývajú kryté buď výkoľajkou alebo odvratom. Toto sú základne značky a zariadenia. Je ich ešte viac, ale to už konkrétne podľa situácie. Napr. značky pre pluh, práce na trati a ďalšie.Ak som niečo zabudol, tak nech ma niekto doplní.

Re: Námezníky - 3. a 4. epocha ?

PříspěvekNapsal: úte 05 čer, 2018 4:37 pm
od hank
tomkanka píše:Ještě, pokud bude traťová rychlost vyšší, z každé strany před krajní výhybkou omezení na max. 40 km/h a za poslední výhybkou opět zvýšení na rychlost traťovou. :wink:


Často se před zhlavím snižovalo i na 30 až 10 km/h, zvlášť tam, kde byly nějaké prastaré výhybky atypických kolejnicových soustav a/nebo geometrií nebo tam, kde byly nějaké složité rozhledové poměry v kombinaci zhlaví + nechráněný přejezd.

Naopak tam, kde byla traťová rychlost 40 km/h a "normální" výhybky v přehledných rozhledových poměrech, se před zhlaví nemusel dávat žádný rychlostník.

Na lokálkách se zjednodušenou dopravou, kde byla traťová rychlost > 50 km/h, se před LT dávala na zábrzdnou vzdálenost (V < 70 km/h - 400 m, 70 km/h a více - 700 m) ještě tabulka s křížem:

tab_s_krizem.jpg


A pro úplnost sem dám i LT:

LT.jpg
LT.jpg (11.67 KiB) Zobrazeno 5869 krát


LT2.jpg
LT2.jpg (6.03 KiB) Zobrazeno 5869 krát


Než se začaly návěstní desky dělat z viaflexu, tak na místech označených kroužky bývaly odrazky.

No - píšu to v minulém čase, ale ono to ± takhle platí i podle dnešního předpisu D3.

Re: Námezníky - 3. a 4. epocha ?

PříspěvekNapsal: úte 05 čer, 2018 5:29 pm
od tomkanka
hank píše:Často se před zhlavím snižovalo i na 30 až 10 km/h, zvlášť tam, kde byly nějaké prastaré výhybky atypických kolejnicových soustav a/nebo geometrií nebo tam, kde byly nějaké složité rozhledové poměry v kombinaci zhlaví + nechráněný přejezd.

Souhlas, jen jsem odpovídal na dotaz, které návěsti jsou nezbytné.
hank píše:Naopak tam, kde byla traťová rychlost 40 km/h a "normální" výhybky v přehledných rozhledových poměrech, se před zhlaví nemusel dávat žádný rychlostník.

Proto jsem také psal pokud bude traťová rychlost vyšší
hank píše:Na lokálkách se zjednodušenou dopravou, kde byla traťová rychlost > 50 km/h, se před LT dávala na zábrzdnou vzdálenost (V < 70 km/h - 400 m, 70 km/h a více - 700 m) ještě tabulka s křížem

V sedmdesátých letech? Pokud se dobře pamatuji, tak to bylo zavedeno až předpisem D1 z konce osmdesátých let.
(Pokud by někdo trval na přesném datu, kdy vstoupil v platnost, dodám později) :wink:

Re: Námezníky - 3. a 4. epocha ?

PříspěvekNapsal: stř 06 čer, 2018 7:45 am
od hank
Lucy: Pan učitel Zuska byl sice skvělý pedagog a výtvarník i dobrý modelář, ale pokud jde o fakta, příliš se spoléhal na svou paměť, takže v jeho knihách je dost nepřesností týkajících se konkrétního datování. Například nechráněné přejezdy se začaly označovat ondřejským křížem už v r. 1931. Především však není na jeho data spolehnutí pro období platnosti návěstních předpisů 1946 - 54.

Re: Námezníky - 3. a 4. epocha ?

PříspěvekNapsal: stř 06 čer, 2018 9:20 am
od tomkanka
Oprava:
Umístění tabulky s křížem před LT stanovuje až D1 z roku 1997, a to pro tratě s rychlostí 61 až 90 km/h na vzdálenost nejméně 700 m.
Omlouvám se za omyl, asi jsem na tom s pamětí jako pan Zuska. :?

Re: Námezníky - 3. a 4. epocha ?

PříspěvekNapsal: stř 06 čer, 2018 9:42 am
od sidlo
Tabulka s křížem se mohla dávat i dříve, a to v případech kdy u LT byly nevhodné rozhledové poměry.

Re: Námezníky - 3. a 4. epocha ?

PříspěvekNapsal: stř 06 čer, 2018 1:33 pm
od lajblt
Ještě doplním, že v 70. letech byla maximální rychlost na tratích s předpisem D3 omezena na 60 km/h. Pokud by byla vyšší, už by muselo jezdit podle klasické D2, tj. i dopravny by musely mít minimálně vjezdová návěstidla a výpravčího. I na tratích s provozem podle D3 ovšem mohla být 1 či 2 stanice (podle délky tratě) osazeny výpravčím (dirigujícím dispečerem) a návěstidly. Třeba naše nejdelší lokálka Rakovník-Bečov nad Teplou měla takové stanice 2 (Jesenice pro úsek Rakovník-Blatno u Jesenice a Žlutice pro úsek Blatno u Jesenice-Bečov nad Teplou; dnes už je výpravčí jen v Jesenici). Stejně tak trať Strakonice-Volary měla výpravčí ve Volyni a Vimperku (dnes už jen Vimperk). Ostatní dopravny měly jen lichoběžníkové tabulky. Pokud je na lokálce zastávka s nákladištěm, nemá lichoběžníkovou tabulku, neb to není dopravna a nesmí se tam křižovat ani předjíždět.

Re: Námezníky - 3. a 4. epocha ?

PříspěvekNapsal: stř 06 čer, 2018 1:36 pm
od hank
lajblt: Děkuji. Taky už mě paměť občas zradí a zrovna teď nebyl čas hrábnout do starých předpisů. :oops:

Re: Námezníky - 3. a 4. epocha ?

PříspěvekNapsal: stř 06 čer, 2018 3:55 pm
od tomkanka
sidlo píše:Tabulka s křížem se mohla dávat i dříve, a to v případech kdy u LT byly nevhodné rozhledové poměry.

Nic ve zlém, ale připadá mi to jako nesmysl. Rozhledové poměry jsou nutné u návěstidla, kde je třeba vidět co je tam za návěst. Lichoběžníková tabulka nic nenávěstí, pouze určuje místo kde má zastavit vlak, který to má uvedeno v SJŘ. Fíra má seznání poměrů, takže by měl vědět kde ta tabulka je.
Kromě toho u tabulky s křížem bylo v předpisech jasně uvedeno, že "oznamuje vlaku, že se blíží k hlavnímu návěstidlu", což LT není a nebyla. Můžeš uvést nějaký konkrétní případ?

Re: Námezníky - 3. a 4. epocha ?

PříspěvekNapsal: stř 06 čer, 2018 7:08 pm
od sidlo
Příklad nemám, mám to jenom z doslechu.

Re: Námezníky - 3. a 4. epocha ?

PříspěvekNapsal: ned 17 čer, 2018 5:54 pm
od Kajinek11
Nevíte někdo , jestli se námezníky dávaly i na vlečkách? Myslím tím na koleje uprostřed továren. Zajímá mě 4. epocha.

Re: Námezníky - 3. a 4. epocha ?

PříspěvekNapsal: ned 17 čer, 2018 6:53 pm
od JanoH0e
Ano.