Stránka 1 z 2

Renovace kolejiště TT

PříspěvekNapsal: ned 20 srp, 2017 10:27 am
od Adam
Ahoj,

věřím, že podobných tazatelů k vám zavítá vícero, snažil jsem se najít podobné téma, ale bez úspěchu. Tak zkusím s novým.

Mám staré kolejiště (u - profil), cca 25 let. Z hlediska modelářství je to pelmel, který by nesnesl nároky na provedení, věrnost a "hezkost", ale vyrostl jsem na něm, tak k němu mám osobní vztah. Teď mám jistě správný ( :) ) pocit, že synek to bude mít stejně :) A rád bych se pustil do renovace. Jde mi jen o to, aby to zase jezdilo. Zkoušel jsem původní koleje čistit (koupil jsem nějaký gumovo-pryžový kvádřík, který koleje naleštil až to zase jezdilo, ale třeba výhybky, už moc nejedou - předpokládám zanesení prachem a mastnotou), ale asi to není cesta...

Kolejiště je dle mého názoru super simple (ovál, na jedné straně nádraží se 4mi kolejemi - dohromady 4 výhybky). Rád bych položil koleje nové, aby to zase jezdilo. Nechci měnit "krajinu" ani rozložení, takže bych se maximálně potřeboval vejít do původního rozmístění.

Toliko úvod :) Moje dotazy:

- původně jsem vyčetl, že pro jednoduché řešení jsou vhodné koleje kuehn, ale co jsem koukal tak nemají kolejnice s přerušením (http://www.masinky.cz/produkt/1123-TT-J ... /index.htm), které mám v kolejišti teď použity - věřím, že se to dá dobastlit i do tohoto systému, ale docela rád bych se tomu vyhl:), tak zase zvažuji zdali není tllig lepší volbou (kolejiště bude sestavené a nebude se rozdělávat) ?

- je nějaká cesta jak převést účkové koleje na nový systém (ať už ten nebo ten?) - moje zcela ideální představa (chápu, že asi nebude vyslyšena), by byla objednat koleje 1:1 stejné a ty jenom kus po kusu vyměnit - je nějaká cesta jak se tomuto co nejvíce přiblížit? Kolejiště jako takové nabízí docela vůli co se týče rozměrů (myšleno, že 1cm sem tam nevadí), největší obavu mám u zatáček...?

- je nějaká nevýhoda flexi kolejí pro oblouky oproti pevným ? (zde čekám největší zradu a rozdíly v poloměrech)

- doporučili byste nějaký vhodný a maximálně jednoduchý SW, který by mi umožnil nakreslit kolejiště (počítám, že bych nějak přenesl rozměry) a z toho by mi vypadlo kolik jakých kolejí je na to potřeba?

Díky moc za trpělivost, jakoukoli radu a pěkný den,

Adam

Re: Renovace kolejiště TT

PříspěvekNapsal: ned 20 srp, 2017 11:04 am
od MiG
Pokud uvažujete o kolejivu Kuehn, tak pro vás nebude hlavním problémem, jak udělat izolované koleje (proříznutím žiletkovou pilkou třeba), ale to, že Kuehn má R321 a R365, zatímco Tillig dělá i jako pokračování BTTB R267, R310, R353 a R390.
Znamená to, že "nejostřejší" oblouk u Kuehna nemáte vůbec a rozdíl u dalších dvou poloměrů vás v půloblouku (180 stupňů) "vynese" o cca 2,5cm ven. Ne, že by se to nedalo vyřešit, ale musí být místo - možná přestavba krajiny.

Re: Renovace kolejiště TT

PříspěvekNapsal: ned 20 srp, 2017 2:50 pm
od hopeter
Určitě bych použil kolejivo Kuehn. Bližší rozměry výhybek nejsou ( pominu-li zakázkovou výrobu ). Pro roviny a oblouky se dá s výhodou použít flexikolej. Můžu si z ní odříznout libovolnou délku a zatočit libovolný rádius. Možná je i kombinace kolejiva Kuehn s kolejivem Tillig za pomoci přechodových spojek ( vyrovnávají rozdílnou výšku kolejnic ). Kusové koleje bych nedoporučoval. Jsou zbytečně dražší než flexi a nevyjdou do původních míst. Pro přerušení kolejnic není třeba speciální koleje. Stačí kolejnici přeříznout a použít izolační spojku nebo jen zafixovat kolejnici proti posunutí. Přívod proudu se provede naletováním drátu zespodu kolejnice.
Ještě pozor na stará vozidla BTTB apod. Kolejnice Kuehn mají nižší profil než Tillig a může být problém s průjezdem výhybek. Dá se tomu předejít výměnou starých plastových dvojkolí za nová kovová u vozů. Lokomotivy většinou projedou bez problémů.
SW pro kreslení se dá stáhnout v sekci software a to Wintrack. Je k tomu čeština i manuál a ovládání se dá zmáknout za několik večerů.
Tož ať se daří. :)

Re: Renovace kolejiště TT

PříspěvekNapsal: úte 22 srp, 2017 8:18 pm
od lajblt
Původní plechové kolejivo BTTB má poloměry R286 a R330 (a prakticky nepoužívané R550 a R600), nové profilové kolejivo Tillig má R267, R310, R353 a R396. Pokud tedy záleží na zachování poloměrů, je nejpřesněnjší použítí flexi kolejí. U takto malých poloměrů bych na ohýbání kolejových prutů asi použil ohýbačku (ale dá se to podle šablony i v ruce). Přerušené koleje lze zhotovit velmi snadno i bez řezání - použijí se izolační spojky. Vřele doporučuju Kuehn, jsou bezbarvé a přesné, ty od Tilliga jsou naprosto nepoužitelný, obzvlášť v obloucích.

Re: Renovace kolejiště TT

PříspěvekNapsal: stř 23 srp, 2017 3:33 pm
od Adam
Ahoj,

děkuji všem za rady a vstupy :) Zítra jedu pro kuehn a půjdu cestou flexi. Tak snad se to podaří oživit :)

pěkný den!

Re: Renovace kolejiště TT

PříspěvekNapsal: sob 26 srp, 2017 5:59 pm
od Adam
Ahoj,

o trošku jsem postoupil a opět bych vás rád požádal o radu, věřím, že jsou to prkotiny:)

a) koupil jsem flexi koleje, ale nějak nechápu jak je napojit na sebe (ať už na pevné nebo na další kus flexi). viz obrázek
https://ctrlv.cz/dGSa

Koukal jsem, že velikost HO má ještě navíc ukončovací díly (http://www.ukralezeleznic.cz/flexi-kole ... oleje.html), ale ty jsem pro tuto velikost nenašel. Poradíte jak na to?

b) koupil jsem výhybku a přestavník. Akorát ten jazýček přestavníku (plíšek, který má zajistit přestavení) mi přijde, že nemá sílu (pohledově mi přijde dost měkký) na to tu výhybku přehodit. Zkoušel jsem to zatím jenom v ruce (což jsem byl zvyklý, že udělat rukou jde u starého kolejiva) a to nešlo. Je pravda, že přehození elektricky má větší razanci a "trhnutí", ale nepřijde mi, že by to mělo sílu přehodit. Dělám opět něco špatně?
Doplním, že ručně výhybku přehodím a nepřijde mi, že by byla nějaká zaseklá, prohnutá či jinak mechanicky poškozená (=musel bych vyvinout nějakou nadměrnou sílu)

https://ctrlv.cz/C6dT

odpověď
tak vcelku podle, byla jedna věta na obalu výhybky a nikoli přestavníku:) - byla potřeba odstranit "pružinka" (drátek), který držel výhybku "přilepenou" v jednotlivých pozicích. Teď už přestavuje jako by nic:)

Děkuji moc za pošoupnutí správným směrem :(

Re: Renovace kolejiště TT

PříspěvekNapsal: ned 27 srp, 2017 8:00 am
od hopeter
Na sílu přestavníku sis odpověděl sám. :) Kuehn výhybky mají aretační pružinku na zajištění polohy při použití bez přestavníku pro ruční ovládání. Pro přestavník ze serva nebo jiný motorický to nevadí ale pokud použiješ elektromagnetický přestavník Tillig nebo Roco tak se musí ta pružinka vyjmout ( viz. návod )
Flexi koleje Kuehn jsou trošku nedodělané. Pro spojení musíš odříznout poslední pražec a vzniklou mezeru potom na kolejišti dolepit upraveným pražcem. Úprava spočívá ve snížení pražce o tlouštku spojky nebo vyříznutí prohlubně pro spojku. Tillig to má vyřešené už na pražcovém pásu kde má oba konce pro spojku upravené. :wink:
Ať se daří. Rád budu sledovat postup prací. :)

Re: Renovace kolejiště TT

PříspěvekNapsal: ned 27 srp, 2017 8:16 am
od Adam
Díky :) myslel jsem si to, ale nechtěl jsem provést destruktivní krok bez konzultace :)

Re: Renovace kolejiště TT

PříspěvekNapsal: ned 08 říj, 2017 12:32 pm
od Adam
už jsem pokročil k osazení kolejnic a musím říct, že s přestavníky a výhybkami se hodně trápím. Je to mnou nebo je současné řešení opravdu tak náchylné na to nefungovat?
Běžně se mi stává, že jazýček přestavníku vyskočí z těch vodících pinů nebo, že prostě nemá sílu zcela přilepit kolej do druhé polohy. Člověk řeší podloží (aby náhodou nebylo v kontaktu s tím mechanismem na spodku výhybky) a jak moc to celé utáhnout, aby to vůbec nějak "selo".

Ve srovnání s původním řešením, které i po 30ti letech a notném nánosu špíny, prachu a mastnoty stále přehazuje, mě toto dost mrzí a do budoucna děsí - jiný typ přestavníku bohužel není prostor...

Má někdo podobné problémy?

Re: Renovace kolejiště TT

PříspěvekNapsal: ned 08 říj, 2017 1:27 pm
od Lukas130
Adam píše:už jsem pokročil k osazení kolejnic a musím říct, že s přestavníky a výhybkami se hodně trápím. Je to mnou nebo je současné řešení opravdu tak náchylné na to nefungovat?
Běžně se mi stává, že jazýček přestavníku vyskočí z těch vodících pinů nebo, že prostě nemá sílu zcela přilepit kolej do druhé polohy. Člověk řeší podloží (aby náhodou nebylo v kontaktu s tím mechanismem na spodku výhybky) a jak moc to celé utáhnout, aby to vůbec nějak "selo".

Ve srovnání s původním řešením, které i po 30ti letech a notném nánosu špíny, prachu a mastnoty stále přehazuje, mě toto dost mrzí a do budoucna děsí - jiný typ přestavníku bohužel není prostor...

Má někdo podobné problémy?


Ano, při pokusu osadit výhybku od Kuehna přestavníkem od Tilliga jsem měl stejný problém. Já to nakonec vyřešil přechodem na přestavníky MP-1 nebo MP-5 pod desku, byť jsem je poprvé v životě viděl vloni v říjnu.

Nemám ale stejnou zkušenost se staršími přestavníky. Po 30ti letech a notném nánosu špíny a prachu, mi ze sedmi fungovaly jenom 2. Po vyčištění jsem zjistil, že problém je v té cívce a to byla jediná část, kterou jsem neuměl opravit.

Re: Renovace kolejiště TT

PříspěvekNapsal: ned 08 říj, 2017 1:38 pm
od Adam
tak jsem "rád", že nemám úplně volšový ruce, nicméně teda škoda na to kolik to stojí...

Re: Renovace kolejiště TT

PříspěvekNapsal: pon 09 říj, 2017 9:10 am
od hopeter
Pokud máš vyjmuté pružinky ( z kostičky mezi jazyky výhybky ) tak by to měl elektromagnetický přestavník Tillig nebo Roco přestavit. Někdy je nutné si pohrát s ustavením přestavníku. Já osobně jsem na tyto přestavníky zanevřel a používám serva nebo MP1. Vyjde to levněji a utáhne cokoliv. Pokud se ti podpovrchové přestavníky nevejdou přímo pod výhybku můžeš použít táhlo nebo bovden a přestavník dát tam kde se vejde... třeba i na povrch a schovat do domku apod.

Re: Renovace kolejiště TT

PříspěvekNapsal: úte 21 lis, 2017 9:35 am
od v.ouhrabka
Zdravím,jsem tu nový a mám doma TT,sice také už hodně pamatuje.Ta renovace mě zajímá.

Re: Renovace kolejiště TT

PříspěvekNapsal: ned 29 črc, 2018 7:43 am
od Adam
tak jenom pro info a další generace :) dostavbu jsem dokončil a se vším krom těch přestavníků jsem spokojen. Bohužel sic přestavník přestaví tak nemá moc sílu udržet jazýček výhybky v těch pozicích, takže jim mašinka projede do toho většího oblouku ať je nastaven jak chce. Na syna to stejně bude muset ještě pár let počkat, tak pak koupím asi nějaké želvy a holt půjdu cestou spodní montáže.

Co mě mrzí nejvíc, že mašinky.cz (asi pan majitel) sic jsem mu říkal, že jsem mimo "obor", tak ani slůvkem nezmínil, že tyto přestavníky nejsou to pravé ořechové a bez uzardění mi jich 5 (á 400kč/kus) prodal - to k celkové útratě blízké 10k. Tak člověk se furt učí.

Ať to jezdí a děkuji za rady:)

Re: Renovace kolejiště TT

PříspěvekNapsal: pon 03 pro, 2018 4:39 pm
od MarekE
Nazdar Adame,

dal jsem se také do renovace kolejiště stejně jako Ty, volím kolejivo Kuehn.. Problém je s použitím mašinek, nevím které dnešní mašinky projedou oblouk BTTB 286mm (kromě výrobce Kuehn).
Otázka pro všechny: Dají se použít vlaky třeba s poloměrem 310mm?

Díky
Mara