Stránka 5 z 7

Re: Přestavníky + kolejivo

PříspěvekNapsal: pon 05 čer, 2017 8:23 am
od amirinda
no pokud půjdeme do detailu tak licna neboli žíla je právě to rovný a tvrdý, proto je pak drát "vícežílový" složený z několika žil či licen. Předpokládám ale, že každý pochopí co tím chtěl básník říci :-)

Re: Přestavníky + kolejivo

PříspěvekNapsal: pon 05 čer, 2017 9:53 am
od Brejla
amirinda píše:no pokud půjdeme do detailu tak licna neboli žíla je právě to rovný a tvrdý, proto je pak drát "vícežílový" složený z několika žil či licen. Předpokládám ale, že každý pochopí co tím chtěl básník říci :-)


Teď jsi z toho udělal dokonalý chaos. Licna je VŽDY spletená z mnoha jemných drátků. Že je kabel vícežilový znamená, že pod vrchní izolací je uloženo několik samostatně izolovaných lanek (licen) nebo samostatně izolovaných tuhých drátů.

Re: Přestavníky + kolejivo

PříspěvekNapsal: pon 05 čer, 2017 10:14 am
od amirinda
pleteš se, licna / žíla je jedno jak tomu řekneš je vždy "jeden" pevný drát různého průřezu. Více-žílový, více-licnový je drát, který je složen z několika licen.
Pro příklad klasický licnový / žílový drát, někdo říká lanko.
Obrázek

Re: Přestavníky + kolejivo

PříspěvekNapsal: pon 05 čer, 2017 10:22 am
od Petr_J
amirinda píše:pleteš se, licna / žíla je jedno jak tomu řekneš je vždy "jeden" pevný drát různého průřezu. Více-žílový, více-licnový je drát, který je složen z několika licen.
Pro příklad klasický licnový / žílový drát, někdo říká lanko.




Pleteš se ty. Licna je počeštěný výraz německého litze, což je právě ono (splétané) lanko.

Re: Přestavníky + kolejivo

PříspěvekNapsal: pon 05 čer, 2017 10:24 am
od mlha
Tak to se tady teda rozjelo, v přestavnících a kolejivu diskuze o licně, admine prosím zkus tu část diskuze někam přemístnit.....

Re: Přestavníky + kolejivo

PříspěvekNapsal: pon 05 čer, 2017 10:31 am
od amirinda
Petr_J píše:
amirinda píše:pleteš se, licna / žíla je jedno jak tomu řekneš je vždy "jeden" pevný drát různého průřezu. Více-žílový, více-licnový je drát, který je složen z několika licen.
Pro příklad klasický licnový / žílový drát, někdo říká lanko.




Pleteš se ty. Licna je počeštěný výraz německého litze, což je právě ono (splétané) lanko.


no ono to v překladu může znamenat oboje, ale věř mi, pokud řekneš němcovi Litzenleitung tak bude vědět, že je to drát složený z licen:
Kód: Vybrat vše
https://de.wikipedia.org/wiki/Litze_(Elektrotechnik)

Takže licnový drát je složen z licen a licna je?
Předpokládám, že po deseti letech měření oněch licen pro německou firmu vím co říkám.

Re: Přestavníky + kolejivo

PříspěvekNapsal: pon 05 čer, 2017 10:39 am
od Ferda
Nevím co na to němec, ale u nás platí:

licna = lanko = více tenkých drátů spletených dohromady
Drát = jeden tažený kus kovu

Zkuste to tu ukončit, bo se začnete dohadovat co je to škopek i když u nás každý ví, že je to správně načepovaný půllitr piva. :mrgreen:

Re: Přestavníky + kolejivo

PříspěvekNapsal: pon 05 čer, 2017 10:40 am
od Petr_J
amirinda píše:
Petr_J píše:
amirinda píše:pleteš se, licna / žíla je jedno jak tomu řekneš je vždy "jeden" pevný drát různého průřezu. Více-žílový, více-licnový je drát, který je složen z několika licen.
Pro příklad klasický licnový / žílový drát, někdo říká lanko.




Pleteš se ty. Licna je počeštěný výraz německého litze, což je právě ono (splétané) lanko.


no ono to v překladu může znamenat oboje, ale věř mi, pokud řekneš němcovi Litzenleitung tak bude vědět, že je to drát složený z licen:
Kód: Vybrat vše
https://de.wikipedia.org/wiki/Litze_(Elektrotechnik)

Takže licnový drát je složen z licen a licna je?
Předpokládám, že po deseti letech měření oněch licen pro německou firmu vím co říkám.


Mno evidentně nevíš...na tebou uvedeném odkaze je jasně psáno, že "litze" je elektrotechnický výraz pro splétaný vodič.

Re: Přestavníky + kolejivo

PříspěvekNapsal: pon 05 čer, 2017 10:45 am
od Petr_J
Ferda píše:Nevím co na to němec, ale u nás platí:

licna = lanko = více tenkých drátů spletených dohromady
Drát = jeden tažený kus kovu

Zkuste to tu ukončit, bo se začnete dohadovat co je to škopek i když u nás každý ví, že je to správně načepovaný půllitr piva. :mrgreen:


Tak tady ve fóru se vedou dohady kvůli větším kravinám :?

Re: Přestavníky + kolejivo

PříspěvekNapsal: pon 05 čer, 2017 10:46 am
od amirinda
to ano, ale nečti jen mezi řádky, co třeba vypovídá ten obrázek?
za svým si stojím, jo ať si tomu každý říká jak chce...

Re: Přestavníky + kolejivo

PříspěvekNapsal: pon 05 čer, 2017 10:54 am
od Petr_J
amirinda píše:to ano, ale nečti jen mezi řádky, co třeba vypovídá ten obrázek?
za svým si stojím, jo ať si tomu každý říká jak chce...


Uf, tak si za tím stůj. Jen se nediv, že to málokdo pochopí.

Re: Přestavníky + kolejivo

PříspěvekNapsal: pon 05 čer, 2017 1:17 pm
od Tomáš10
Autor dotazu (bývalý kablovák :lol: ) :

Drát = jednopramenný vodič - tvrdý
Lanko = vícepramenný vodič - z drátků.
-------------------------------------------------
Prosím, zda mi někdo odpoví na dotazy :

Ta Wago svorka, to je ta sběrnice, ze které rozvádíš proud ke kolejím -třeba po jednom metru- , aby nebyl úbytek napětí daleko od připojeného zdroje ?

Popravdě, já věřím víc pájení, než svorkám, budu to mít jen doma, takže manipulace nebude velká, je tenhle názor přijatelný ?

Re: Přestavníky + kolejivo

PříspěvekNapsal: pon 05 čer, 2017 2:47 pm
od Luděk
Já mám pod modulem natažené průběžné lanka zakončená na obou koncích konektory, v místech připojení vodičů od kolejnic jsem je na kousku zbavil izolace, vodiče od kolejnic jsem okolo nich omotal, spoj jsem proletoval a přetáhl smršťovací bužírkou.

Re: Přestavníky + kolejivo

PříspěvekNapsal: pon 05 čer, 2017 6:34 pm
od fulda
HonzaM píše:Důležitější je kvalitní připájení a nutnost za pájený spoj s kolejnicí vyzkoušet na pevnost zatažením.

Očekávám, že se na mne vrhnete jako vosy, ale nedá mi to a musím napsat, že pozor na pájení. Normálně se moc nepoužívá, je k tomu mnoho důvodů.
Při pájení se lokálně změní ρ a také drát při pájení zkřehne (zakalí se), takže se pak velice rád láme v místě těsně za pájeným spojem.
Proto se normálně používají lisované návlečky a ty se dávají do svorkovnic.

Re: Přestavníky + kolejivo

PříspěvekNapsal: pon 05 čer, 2017 6:51 pm
od fulda
Tomáš10 píše:Drát = jednopramenný vodič - tvrdý
Lanko = vícepramenný vodič - z drátků.

Na to je bezvadné staré české značení. Nemyslím, že by s ním někdo souhlasil, ale mnoho let se používalo:
Kabel = jednopramenný vodič - tvrdý
Šňůra = vícepramenný vodič - z drátků.

Proto máme označení: CYKY a CYSY
C = Cu (měď); lze najít třeba hliník = A (Al)
Y = plastová izolace; lze najít ještě G = guma, nebo T = textil
K = kabel; pak je S silová šňůra (má 7 nebo 9 chlupú) a pak jsou různé pevnostní šňůry, které neovládám, ale používají se u jeřábů a výtahů
Y = plastová izolace kolem všeho; zase se dá najít třeba G jako guma

Ale tohle značení je dost magické, protože existují třeba 1-YY to je měděná licna ve žlutozelené izolaci a pak ještě v černé izolaci. A k tomu například 1-AYY to je hliníkový drát ve žlutozelené a ještě v černé. Obojí se používá napžíklad v koupelnách, když se dělá ochrana pospojováním a drát se zasekává do zdi.

Tomáš10 píše:Ta Wago svorka, to je ta sběrnice, ze které rozvádíš proud ke kolejím -třeba po jednom metru- , aby nebyl úbytek napětí daleko od připojeného zdroje ?
Spíš jde o úbytek napětí v tenkém drátu. Rozvod se dělá tlustým (třeba 2,5mm²) a pak ke kolejím vedeš tenké (třeba 0,5mm²).

Tomáš10 píše:Popravdě, já věřím víc pájení, než svorkám, budu to mít jen doma, takže manipulace nebude velká, je tenhle názor přijatelný ?
Obecně to není dobrý názor, ale v lokálních podmínkách může být přijatelný.