Přestavníky + kolejivo

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Přestavníky + kolejivo

Příspěvekod amirinda » pát 02 čer, 2017 5:33 pm

i na krátké koleji, asi bych to bral dejme tomu na flexi koleji, která má nějakejch 66cm, ale krátká? To pak musí být např. pod nádražím překabelováno ne :-)
popojedem bo zme v utlumu...
Uživatelský avatar
amirinda
 
Příspěvky: 580
Registrován: pon 12 pro, 2016 4:00 am
Bydliště: Planá

Re: Přestavníky + kolejivo

Příspěvekod Pavel-HP » pát 02 čer, 2017 5:55 pm

Chtěl jsi poradit, rady se ti dostalo a jak s radou naložíš, je už tvoje věc.
A kolejové spojky proletovat.
Naposledy upravil Pavel-HP dne pát 02 čer, 2017 6:47 pm, celkově upraveno 1
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1019
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Přestavníky + kolejivo

Příspěvekod T 478 3022 » pát 02 čer, 2017 6:14 pm

Ta krátká kolej byla pouze ukázka pro představu,jak se to řeší na modulech-nic v tom nehledej.
Jak píše Pavel-HP,je úplně jedno jak s radou naložíš.
T 478 3022
 
Příspěvky: 162
Registrován: sob 10 lis, 2012 5:07 pm

Re: Přestavníky + kolejivo

Příspěvekod Tomáš10 » sob 03 čer, 2017 2:29 pm

T 478 3022 - za ty fotky moc díky, je mi to jasnější.

Jelikož po 30 letech zase začínám, tak další dotaz -

K čemu je ta sběrnice?

Já plánoval dráty s proudem pro kolejivo prostrčit dírou - rukojetí co máš na snímku a spojit sousední moduly jackem nebo banánky.

Je to špatně ?
Tomáš10
 
Příspěvky: 196
Registrován: stř 06 úno, 2013 1:28 pm

Re: Přestavníky + kolejivo

Příspěvekod amirinda » sob 03 čer, 2017 2:47 pm

udělal jsem takovej malej náčrt, předpokládám takto by neměl být problém...
Obrázek
popojedem bo zme v utlumu...
Uživatelský avatar
amirinda
 
Příspěvky: 580
Registrován: pon 12 pro, 2016 4:00 am
Bydliště: Planá

Re: Přestavníky + kolejivo

Příspěvekod Ferda » sob 03 čer, 2017 2:55 pm

Ano, takto je to správně.
Nevím jak jsi to myslel s těmi moduly.
Pokud myslíš moduly jako "opravdové MODULY", pak je třeba dát správné banánky (nejlépe Hirschmann) a také je správně orientovat. Viz OstraMo, nebo Zababov.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Přestavníky + kolejivo

Příspěvekod Tomáš10 » sob 03 čer, 2017 3:57 pm

Pardon, segmenty, nenormalizovaná čela.

Spojení vodičů chci prostrkávat obdélníkovými dírami pro madla.
Dělá se to tak ?

AMIRINDA : Díky za náčrt, ty červené, to asi půjde pod deskou pod celou tratí, až do Multimausu ?
Tomáš10
 
Příspěvky: 196
Registrován: stř 06 úno, 2013 1:28 pm

Re: Přestavníky + kolejivo

Příspěvekod T 478 3022 » sob 03 čer, 2017 3:58 pm

Tomáš10 píše:

K čemu je ta sběrnice?

Já plánoval dráty s proudem pro kolejivo prostrčit dírou - rukojetí co máš na snímku a spojit sousední moduly jackem nebo banánky.

Je to špatně ?

Není to špatně.Podívej......
DSCN3850.JPG

V té sběrnici se schází vodiče od kolejí a mezi sebou jsou ty sběrnice pod modulem vzájemně propojeny.Ty fota jsou nadrážní modul,takže těch Wago svorek je tam více.Z těch krajních pak vede vodič na Hirchsmana na propoj k sousednímu modulu.....
DSCN3852.JPG

Jako sběrnici používám Wago svorky na licnu.Mají tu výhodu,že prostě při případném problému tu svorku vyklapneš a vodič vytáhneš.Např.tahle trojdírová slouží jako sběrnice od srdcovek vyhýbek.
DSCN3853.JPG
T 478 3022
 
Příspěvky: 162
Registrován: sob 10 lis, 2012 5:07 pm

Re: Přestavníky + kolejivo

Příspěvekod HonzaM » ned 04 čer, 2017 7:53 am

Není mi jasné dopručení dvou vodičů ke každé kolejnici, jediným smyslem by byla jistota kdyby jeden z vodičů nebyl dobře připájen a následně by spoj ztratil kontakt. Na modulech i na domácím kolejišti připojují vždy pouze jeden vodič ke každé koleji a pro sběrnici používám pájecí svorkovnice, ani šroubovací svorkovnice ("čokoládu"), ani Wago svorky, těm nevěřím.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4045
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Přestavníky + kolejivo

Příspěvekod amirinda » ned 04 čer, 2017 8:42 am

tak já taky prvně pracoval s verzí jednoho drátu, ale chlapi říkaj dva tak nevím :?
popojedem bo zme v utlumu...
Uživatelský avatar
amirinda
 
Příspěvky: 580
Registrován: pon 12 pro, 2016 4:00 am
Bydliště: Planá

Re: Přestavníky + kolejivo

Příspěvekod Pavel-HP » ned 04 čer, 2017 9:34 am

Dva vodiče (licna) = 100% jistota, že nedojde ke ztrátě napájení. Na společném setkání s moduly, je to obzvlášť vhodné, když se odlomý právě ten jediný přívod ke kolejnici a ještě je z tvrdého drátu - tzv. zvonkový drát. Pak všichni čekají až tu závadu onen "odborník" odstraní. Takže použít"licnu" příslušného průřezu a dva napájecí body.
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1019
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Přestavníky + kolejivo

Příspěvekod Tomáš10 » ned 04 čer, 2017 1:43 pm

Ta Wago svorka, to je ta sběrnice, ze které rozvádíš proud ke kolejím -třeba po jednom metru- , aby nebyl úbytek napětí daleko od připojeného zdroje ?

Chlapi, co nebo kdo je to LICNA ?

Popravdě, já věřím víc pájení, než svorkám, budu to mít jen doma, takže manipulace nebude velká, je tenhle názor přijatelný ?

A velký dík, že mi radíte.
Tomáš10
 
Příspěvky: 196
Registrován: stř 06 úno, 2013 1:28 pm

Re: Přestavníky + kolejivo

Příspěvekod amirinda » ned 04 čer, 2017 2:04 pm

Tomáš10 píše:Chlapi, co nebo kdo je to LICNA ?


no "licna", on tomu asi každý řekne jinak, jde o to, že máš dvě možnosti: buď přivedeš napětí plným drátem (např. onen nějaký zvonkáč), který párX ohneš a je hotovo a nebo lanko / vícežílový, který je složen z několika licen - ten už něco víc vydrží.
popojedem bo zme v utlumu...
Uživatelský avatar
amirinda
 
Příspěvky: 580
Registrován: pon 12 pro, 2016 4:00 am
Bydliště: Planá

Re: Přestavníky + kolejivo

Příspěvekod HonzaM » ned 04 čer, 2017 9:08 pm

Pavel-HP píše:Dva vodiče (licna) = 100% jistota, že nedojde ke ztrátě napájení. Na společném setkání s moduly, je to obzvlášť vhodné, když se odlomý právě ten jediný přívod ke kolejnici a ještě je z tvrdého drátu - tzv. zvonkový drát. Pak všichni čekají až tu závadu onen "odborník" odstraní. Takže použít"licnu" příslušného průřezu a dva napájecí body.

Tvrdý drát zásadně nepoužívám, vždy pouze lanko. Na modulech (ani na svých ani na ciziích) ani na domácím kolejišti jsem nikdy takovýto problémem neměl. Důležitější je kvalitní připájení a nutnost za pájený spoj s kolejnicí vyzkoušet na pevnost zatažením.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4045
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Přestavníky + kolejivo

Příspěvekod Sandy » pon 05 čer, 2017 7:54 am

Tomáš10 píše:Ta Wago svorka, to je ta sběrnice, ze které rozvádíš proud ke kolejím -třeba po jednom metru- , aby nebyl úbytek napětí daleko od připojeného zdroje ?

Chlapi, co nebo kdo je to LICNA ?

Popravdě, já věřím víc pájení, než svorkám, budu to mít jen doma, takže manipulace nebude velká, je tenhle názor přijatelný ?

A velký dík, že mi radíte.

LICNA je vždy to "zakroucený", obalený izolací.... :roll: Ne to rovný a tvrdý! :oops:
Sandy
 
Příspěvky: 1485
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

PředchozíDalší

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků