Stránka 4 z 9

Re: Čištění kolejiva

PříspěvekNapsal: pát 25 lis, 2016 6:16 am
od BohousP
HonzaM píše:Já jsem v blízkém servisu dostal obal se zbytkem kapaliny pro automatické převodovky Castrol ATF Dex II Multivehicle. Asi to zkusíme na kousku trati při našem sekčním setkání které začíná zítra. Zajímá mne jak se to bude chovat v případě, že na tento úsek přijedou vozidla u nichž nebudou předem vyčištěna kolečka. Rád bych věděl, zda uživatelé tohoto způsobu nejdříve vyčistí ispopropylalkoholem kolečka všech vozidel, poháněných i nepoháněných.

Tak jak dopadla zkouška? Platí "Kdo maže, ten jede", nebo "Kdo maže, ten klouže" ?

Re: Čištění kolejiva

PříspěvekNapsal: pát 25 lis, 2016 7:21 am
od JenikPluto
BohousP píše:Tak jak dopadla zkouška? Platí "Kdo maže, ten jede", nebo "Kdo maže, ten klouže" ?


Zkouška dopadla dobře. Na úplné vyhodnocení hlavně protikorozního vlivu je ještě brzy (čistil & mazal jsem v neděli), ale pokud jde o vodivost kolejí a změny adhezních vlastností lokomotiv, tak jsem spokojen. Nejdřív jsem koleje čistil isopropanolem, a to poměrně "nadrsno" (tam, kde to prostorově šlo) smotkem vaty na pinzetě. V místech, kam jsem se tímhle způsobem nedostal, jsem čistil hadrem na prstu. Po oschnutí jsem kousek koleje (zhruba 3 cm) přetřel jiným smotkem vaty namočeným do nízkoviskozního prafinového oleje a pak suchým hadříkem rozleštil tak odhadem na 50-60 cm koleje kolem. Ten smotek (uchošťour) jsem namočil jednou a použil na odhadem 20m kolejí (čili ten litr oleje mám na několik životů... :-) ). Zajímavé bylo, že i po poměrně drsném očištění isopropanolem se při roznášení oleje na koleje lešticí hadr poměrně dost zašpinil, z toho bych usoudil, že nějaké nepolárnější nečistoty (oděrky z plastových koleček?) na kolejích přeci jen ještě zůstaly. Vodivost kolejí (jako po každém vyčištění) skvělá, uvidíme tak za měsíc, dva, jak se to vyvine. Kolejiště je pod methakrylátovým krytem, takže prach můžu vyloučit. Adheze hnacích vozidel, ať s bandážemi nebo bez nich, zůstala beze změny, jak na rovině, tak ve stoupání. Ve stoupání jsem experimentoval s tím, že jsem nejdřív ty 3 ošetřené centimetry zkusil "rozjezdit" mašinou, ale podle očekávání naprosto bez šance, jako lubrikant je parafin skvělý. Po rozleštění hadrem (a "odmaštění" koleček hexanem) pak bez problémů. Jednoznačně platí již několikrát zmíněné "méně je více", podle mě je trik právě v tom, že minimální množství oleje vyplní pouze mikrotrhliny a škrábance na povrchu kolejí. Uvidíme.

Ještě bych možná doplnil, řeč je o kolejišti Normální modelové velikosti. :-)

JP

Re: Čištění kolejiva

PříspěvekNapsal: pát 25 lis, 2016 8:44 am
od Pavel-HP
Takže TT ... !!

Re: Čištění kolejiva

PříspěvekNapsal: pát 25 lis, 2016 8:45 am
od Brejla
Já mažu pravidelně v intervalu 1-2 měsíce (používám to už skoro 1,5 roku) a stav se pořád mírně zlepšuje. Používám ATF oleje, které obsahují jako aditiva i různá rozpouštědla nečistot a to čištění isopropanolem už není potřeba. Přísady v oleji to možná udělají lépe. Dále doporučuji stejným způsobem ošetřit i kola-hlavně u lokomotiv. Tam špinivost po několika aplikacích oleje taky výrazně klesla. U kol ale platí ještě více než u kolejí, že méně je více. Ze začátku jsem to u lokomotiv dělal jednou týdně (lokomotivy jsou v provozu skoro každý den) a jak se postupně zalepily póry, tak se špinění výrazně snížilo. Používám olej FEBI BILSTEIN 39095 a mám "podezření", že obsahuje i nějaké pravděpodobně kovové přísady na regeneraci povrchu ozubených kol-nám se to hodí na vyplnění různých mikroskopických rýh v kolejích a kolečkách. A hlavně nenaleptává bandáže, i když ty používám už jen minimálně.

Re: Čištění kolejiva

PříspěvekNapsal: pát 25 lis, 2016 8:53 am
od BohousP
Pavel-HP píše:Takže TT ... !!

To víš Pavle, Honza má ještě mladý oči. Nám už ani brýle neumožní vidět ty motorizované blechy :lol: .

Re: Čištění kolejiva

PříspěvekNapsal: pát 25 lis, 2016 12:52 pm
od HonzaM
Já jsem to na minulém setkání zkusil na jednom modulu. Výsledek byl vynikající, po čtyřech dnech ježdění byla na čistém hadříku nepatrná stopa. Větší část modulu je v tunelu, takže lze vyloučit že by koleje někdo čistil aniž bych o tom věděl.

Re: Čištění kolejiva

PříspěvekNapsal: pát 25 lis, 2016 1:12 pm
od Brejla
HonzaM píše:
jirkan píše:Omlouvám se, že s tím zase otravuju, ale už ve svém prvním příspěvku jsem psal, že to má údajně být olej pro automatické převodovky - míněno ty v autech. Takže asi to ta Diava nebude......

Nedovedu si představit jak by mohl být pro čištění kolejí a udržování ve stavu pro spolehlivý odběr produ vhodnŷ jakýkoli mastný prostředek.Má někdo tady dlouhodobé praktické zkušenosti s něčím takovým? Jakákoli mastnota zachytává a váže na sebe prach a vytváří tak isolační vrstvu. Navíc má obvykle mazací schopnost a může tak způsobit snížení adhese a tím problém zejména ve stoupání. Nebyla ta informace o oleji pro automatické převodovky uveřejněna 1.dubna?



.......

HonzaM píše:Já jsem to na minulém setkání zkusil na jednom modulu. Výsledek byl vynikající, po čtyřech dnech ježdění byla na čistém hadříku nepatrná stopa. Větší část modulu je v tunelu, takže lze vyloučit že by koleje někdo čistil aniž bych o tom věděl.


Takže další důkaz toho, že není dobré být příliš kategorický, když o tom nic nevím. Ale je potěšitelné, že jsi názor od 1.dubna do 25 listopadu po jednoduchém ověření změnil. Ono to doopravdy funguje. :mrgreen:

Re: Čištění kolejiva

PříspěvekNapsal: stř 01 úno, 2017 8:54 pm
od Tomáš
Z dovolením bych tuto odbornou debatu vrátil poněkud k začátkům. Protože jsem zjistil,že budu muset chca nechca kolejiště zakrývat proti prachu a hmyzu,musím nyní velmi intenzivně čistit. :-(

A) koupil jsem si ten isopropylen a nyní stojím před otázkou jak to správně nanášet,abych nezničil vegetaci v okolí kolejnic. Nějaký osvěčený postup.
B) nanášet filcem,flanelem běžným kusem látky? Něčím jiným.
C) před čištěním isopropylenem čistit ještě i tou černou gumou?
D) má smysl zainvestovat a pořídit vůz TOMIX?

Ono možná moje dotazy zni poněkud hloupě,ale nerad bych něco zničil.Navíc mám místa kam se běžná ruka a ještě s hadrem moc nedostane. Na předešlých stavbách jsem si vystačil s uchošťouchy a s lihem,ale teď s tolika metry kolejí by mi upadly ruce.

Re: Čištění kolejiva

PříspěvekNapsal: stř 01 úno, 2017 10:07 pm
od HonzaM
Tomáš píše:Z dovolením bych tuto odbornou debatu vrátil poněkud k začátkům. Protože jsem zjistil,že budu muset chca nechca kolejiště zakrývat proti prachu a hmyzu,musím nyní velmi intenzivně čistit. :-(

A) koupil jsem si ten isopropylen a nyní stojím před otázkou jak to správně nanášet,abych nezničil vegetaci v okolí kolejnic. Nějaký osvěčený postup.
B) nanášet filcem,flanelem běžným kusem látky? Něčím jiným.
C) před čištěním isopropylenem čistit ještě i tou černou gumou?
D) má smysl zainvestovat a pořídit vůz TOMIX?

Ono možná moje dotazy zni poněkud hloupě,ale nerad bych něco zničil.Navíc mám místa kam se běžná ruka a ještě s hadrem moc nedostane. Na předešlých stavbách jsem si vystačil s uchošťouchy a s lihem,ale teď s tolika metry kolejí by mi upadly ruce.

ad B: většinou používám navlhčený hadřík na prstu, někdy filcové čistítko, tam kam se nedostanu.
ad D: podle mých zkušeností rozhodně ano, prach vysává velmi účinně (to je moje zkušenost z N-ka, jak je to u větších měřítek nevím).
Gumu zásadně nepoužívám, sice odstraní hrubé nečistoty, ale poškrábe povrch a škrábance pak zachytávají další nečistoty.
Používám také čisticí lokomotivu Fleischmann s rotačními filcovými kotoučky.

Re: Čištění kolejiva

PříspěvekNapsal: čtv 04 kvě, 2017 7:55 pm
od klbklb
Koukám, že tema čištění kolejí je bezedné. Mám taky jednu kladnou zkušenost. Potřeboval jsem zrepasovat dost opotřebené kolejivo Peco. Zkoušel jsem ledacos z výše uvedeného, ale vždy zůstaly nějaké nečistoty na povrchu kolejnice, lokomotivy se zastavovaly. A tak jsem sáhnul k agresivnější metodě. Použil jsem Chloroform. Pozor, musí se stírat jen těleso kolejnice. Může naleptat pražcové podloží, pokud ho dáte více a přetřete i pražce, nemusí to být dobré.Chloroform je agresivní a musí se používat v dokonale větrané místnosti. Výsledek: všechna špína na jeden - dva zátahy stažena, bez věčného "šmrdlání" sem a tam.
Luboš

Re: Čištění kolejiva

PříspěvekNapsal: pon 15 kvě, 2017 6:51 pm
od PaMi
Stále více se v praxi používají různé spreje a čistidla na bázi nanotechnologií. Například u nás je běžně k dostání celá řada sprejů NANOprotech
http://www.nanoprotech.cz/
Chci se zeptat, jestli někdo zkoušel nebo používá tento typ sprejů k čištění nebo údržbě kolejiště resp. lokomotiv. Rád bych se dozvěděl ověřené informace resp. praktické zkušenosti.
Díky

Re: Čištění kolejiva

PříspěvekNapsal: ned 12 lis, 2017 10:41 pm
od Sandy
forex píše:Mám dotaz na nějakého odborníka, chemika laboranta :D Co se stane s Isopropylalkoholem po expiraci? Mám na plechovce EXP 06/2017, smrdí to stejně jako když jsem to koupil,ale abych něco nez...ničil? :D Nebo lze na čištění kolejí ještě použít?

Pokud to máš v uzavřené lahvi tak se nestane nic. Pořád to bude isopropylalkohol. Je to stejné jako s rumem, pokud ho budeš mít v uzavřené lahvi, tak to bude rum i po padesáti letech... ( Čtyřicet let praxe v chemické laboratoři...)

Re: Čištění kolejiva

PříspěvekNapsal: ned 12 lis, 2017 11:57 pm
od Martin70
Sandy píše:
forex píše:Mám dotaz na nějakého odborníka, chemika laboranta :D Co se stane s Isopropylalkoholem po expiraci? Mám na plechovce EXP 06/2017, smrdí to stejně jako když jsem to koupil,ale abych něco nez...ničil? :D Nebo lze na čištění kolejí ještě použít?

Pokud to máš v uzavřené lahvi tak se nestane nic. Pořád to bude isopropylalkohol. Je to stejné jako s rumem, pokud ho budeš mít v uzavřené lahvi, tak to bude rum i po padesáti letech... ( Čtyřicet let praxe v chemické laboratoři...)

Sandy, nemám s tím zkušenost a 40letou už vůbec, ale jak píšeš, tak to musí být zavřené, jinak se to vypařuje a těká. To je jasné a na to dotaz nebyl. Jsi si tedy jist, že je to jedna kapalná složka a nedochází jak bych to správně napsal ke snížení koncenrace této látky? Asi vím jak jsi to myslel s tím rumem pokud je láhev zavřená, ovšem to není 100% nikdy a řekl bych, že po padesáti letech nebude mít tuzemák s lodí 40% alkoholu, ale méně... Samozřejmě Forex psal pouze o cca. pěti měsících po expiraci. Já mám totiž i dojem, že kolega co čistil čipy na digifotoaparátech a měl čistící prostředek v takovém skleněném dávkovači co vypadá jako kahan, tedy nehermeticky uzavřené, tak po čase ten roztok měnil vlastnosti a nečistil jako na počátku. Pravda je, že netuším zda to byl přímo jen isopropylalkohol nebo tam byla ještě nějaká další příměs. :wink:

Re: Čištění kolejiva

PříspěvekNapsal: pon 13 lis, 2017 7:38 am
od Sandy
Nechci rozpoutávat žádnou odbornou debatu, takže stručně. Řešit expiraci takovýchto látek v domácích podmínkách nemá žádný smysl.

Re: Čištění kolejiva

PříspěvekNapsal: pát 24 srp, 2018 5:39 am
od akcilhej
Ahoj všem, kdo zkoušeli olej do aut.převodovek na údržbu kolejí. Já to zkusil v rámci tréninku levačky (předělávám se na leváka) a výsledek mě naprosto překvapil. Nejen, že jsem z kolejí vypulírovaných IPA a velmi střídmě potřených olejem dostal po rozježdení mašinou ještě hodně bordelu, ale sběr proudu je skvělej i u dvouosých vozidel. Kdo jste u tohoto systému zůstal od posledních (cca rok starých) příspěvků, máte nějaké negativní zkušenosti? Mě teda jen trochu vyděsilo, že to smrdí jak trafoolej, co je (nebo aspoň za komárů byl) karcinogení. Děkuji předem za reakce.