Čištění kolejiva

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Čištění kolejiva

Příspěvekod hank » pát 24 srp, 2018 7:03 am

akcilhej píše:Ahoj všem, kdo zkoušeli olej do aut.převodovek na údržbu kolejí. Já to zkusil v rámci tréninku levačky (předělávám se na leváka) a výsledek mě naprosto překvapil. Nejen, že jsem z kolejí vypulírovaných IPOu a velmi střídmě potřených olejem dostal po rozježdení mašinou ještě hodně bordelu, ale sběr proudu je skvělej i u dvouosých vozidel. Kdo jste u tohoto systému zůstal od posledních (cca rok starých) příspěvků, máte nějaké negativní zkušenosti? Mě teda jen trochu vyděsilo, že to smrdí jak trafoolej, co je (nebo aspoň za komárů byl) karcinogení. Děkuji předem za reakce.


Olejů do převodovek je X druhů a jsou to směsi, které se skládají z Y složek. Základní je dělení ropné vs. syntetické, ale kromě toho ještě obsahují namátkou: antioxidační a protikorozní přísady, pasivátory kovů, modifikátory tření, protioděrové přísady, vysokotlaké přísady, protipěnivostní přísady, deemulgační přísady... Když člověk není expert a insider, nemá šanci přesné složení se dovědět. Nicméně mohu tě uklidnit, PCB v tom nejsou, ty jsou u nás zakázané už od r. 1986.

Já jsem se rozšoupl a používám medicinální 100% parafínový olej. Má známé složení a při těch miniaturních množstvích vydrží dlouho. A kromě toho se hodí i na leccos jiného. Třeba na spáleniny. Nebo jako ředidlo do olejových barev. Případně k impregnaci dřeva. Prý dokonce funguje i jako neškodné projímadlo (nezkoušel jsem
:lol:). A když není po ruce nic lepšího, i zatuhlý zámek s ním lze namazat... :wink: (pozor, tuhne při -12°C).

A ten izopropanol je taky jasný. Komerční produkt je 99,9% (+ 0,01% vody) a za běžných pokojových podmínek se nerozkládá. Jen je nutno držet ho za nepřístupu vzdušné vlhkosti, protože je hygroskopický. Česky řečeno, umí si tu vodu ze vzduchu nacucnout (ale to umí bezvodý líh čili běžný etanol taky - kdo zachází s lihem, zná...). A pozor na bezpečnost, toxikologie uvádí smrtelnou dávku u potkana 5 g/kg tělesné hmotnosti při požití per os (ústy), riziková je i inhalace a dokonce prochází neporušenou kůží (u králíka smrtelná dávka kůží 12,8 g/kg tělesné hmotnosti). Kdo s ním zachází ve velkém, měl by radši používat rukavice (pozor, rozpouští gumu) a řádně větrat.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Čištění kolejiva

Příspěvekod akcilhej » pát 24 srp, 2018 9:58 am

Hanku, děkuji za rychlou odpověď.
Uživatelský avatar
akcilhej
 
Příspěvky: 119
Registrován: sob 07 led, 2012 8:16 pm
Bydliště: Šluknovský výběžek

Re: Čištění kolejiva

Příspěvekod Brejla » pát 24 srp, 2018 10:20 am

akcilhej píše:Ahoj všem, kdo zkoušeli olej do aut.převodovek na údržbu kolejí. Já to zkusil v rámci tréninku levačky (předělávám se na leváka) a výsledek mě naprosto překvapil. Nejen, že jsem z kolejí vypulírovaných IPA a velmi střídmě potřených olejem dostal po rozježdení mašinou ještě hodně bordelu, ale sběr proudu je skvělej i u dvouosých vozidel. Kdo jste u tohoto systému zůstal od posledních (cca rok starých) příspěvků, máte nějaké negativní zkušenosti? Mě teda jen trochu vyděsilo, že to smrdí jak trafoolej, co je (nebo aspoň za komárů byl) karcinogení. Děkuji předem za reakce.


Já používám olej FEBI BILSTEIN 39096. Při výměně oleje v převodovkách aut si nechám vždy trochu oleje nalít od mechanika i do nádobky na doma. Tento olej má antikorozní přísady, přísady pro rozpouštění úsad a další kouzelné přísady. Je určen pro nejvíce zatěžované automatické převodovky s hydroměniči, takže nějakou kvalitu mít musí. Na druhou stranu cena je taky dost extrémní.
Brejla
 
Příspěvky: 1421
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

Re: Čištění kolejiva

Příspěvekod sidlo » pát 24 srp, 2018 10:29 am

Brejla píše:Já používám olej FEBI BILSTEIN 39096. ... Je určen pro nejvíce zatěžované automatické převodovky s hydroměniči, takže nějakou kvalitu mít musí.

Takže se zřejmě nejedná o olej do mechanické převodovky.
Taky jsem v servisu požádal o zbytek oleje z lahve. To jso ty co už vyhazují do odpadu a pár kapek tam zbyde. Ochotně mi to dali. Jenom jsem ještě nenašel odvahu to aplikovat na koleje.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Čištění kolejiva

Příspěvekod akcilhej » pát 24 srp, 2018 11:03 am

Taky jsem si řekl o pár kapek oleje do automatické převodovky. Nabízeli mi červenej, žlutej a zelenej. Typy nevím, vzal jsem ten žlutej, ale ty základní složky, jak to popisuje výše Hank, z nichž některý mají očividně dobrý vliv na naše koleje budou asi ve všech stejný.
Uživatelský avatar
akcilhej
 
Příspěvky: 119
Registrován: sob 07 led, 2012 8:16 pm
Bydliště: Šluknovský výběžek

Re: Čištění kolejiva

Příspěvekod JenikPluto » pát 24 srp, 2018 11:54 am

Stejně, jako Hank, používám kombinaci isopropanol + medicinální parafinovaný olej (mám ho litr, což je asi tak na sto modelářských životů :) ), poprvé jsem ho zkoušel někdy před dvěma lety (zmíněno v tomto vlákně), od té doby jsem kolejiště poprvé čistil a ošetřoval olejem letos v červnu. Do té doby bez problémů. Musím ovšem dodat, že mám celé kolejiště zakrytované, takže odpadají potíže s prachem... A jak jsem psal už před zmíněnými dvěma lety, na koleje bych si nedal nic, u čeho neznám složení.

JP
JenikPluto
 
Příspěvky: 439
Registrován: pát 08 lis, 2013 10:19 am
Bydliště: Kladno

Re: Čištění kolejiva

Příspěvekod HonzaM » pát 24 srp, 2018 12:37 pm

Bál bych se čehokoliv mastného, jednak kvůli chytání prachu, jednak kvůli možnému účinku na bandáže hnacích vozidel. Na pohled budou mastným prostředkem ošetřené kolejnice krásně čisté a lesklé, ale podstatný je perfektní odběr proudu a dobrá adheze hnacích náprav.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4044
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Čištění kolejiva

Příspěvekod Brejla » pát 24 srp, 2018 2:30 pm

akcilhej píše:Taky jsem si řekl o pár kapek oleje do automatické převodovky. Nabízeli mi červenej, žlutej a zelenej. Typy nevím, vzal jsem ten žlutej, ale ty základní složky, jak to popisuje výše Hank, z nichž některý mají očividně dobrý vliv na naše koleje budou asi ve všech stejný.


Ten "můj" olej je zelený. Základní syntetický olej bude asi podobný, ale ty kvalitní oleje obsahují právě ty přísady, které jsou pro naše potřeby nejužitečnější - vysoce účinné složky rozpouštějící usazeniny a složky bránící oxidaci. Ostatní přísady zajišťující mazání za extrémně vysokých kontaktních tlaků, minimální pěnivost (pro hydroměniče nezbytnost) a vysokou tepelnou odolnost a stabilitu asi nevyužijeme. Daní za tyto vlastnosti je bohužel vysoká cena, ale při množství, které je pro ošetření kolejiště potřeba, je to jen nepatrný problém. A že koleje po ošetření zůstanou mastné a lepí se na ně prach je jen pseudoproblém jednoho zdejšího "modeláře" který si to sice nevyzkoušel, ale o to intenzivněji to kritizuje.
Jinak se tento olej dá koupit v servisech Audi nebo VW (Škoda ho nemá, nepoužívá Tiptronic), ale pokud budeš chtít jen jednu nebo dvě decky, tak musíš použít malou lest a řící, že to potřebuješ jen na dolití do hydraulického posilovače řízení. Servisy ho mají za nižší cenu v sudech a pro běžnou domácí výměnu ho neradi prodávají, nabídnou ti výměnu u nich. Jinak stojí cca 450 Kč/l
Brejla
 
Příspěvky: 1421
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

Re: Čištění kolejiva

Příspěvekod amirinda » pát 24 srp, 2018 2:42 pm

A jak provádíte samotné čištění, nanést olej na hadřík a "leštit" kolejnici?

Edit: píšete hydraulickej olej, a co LDS? https://www.citroeny.eu/hydraulicke-a-b ... 66224.html
popojedem bo zme v utlumu...
Uživatelský avatar
amirinda
 
Příspěvky: 580
Registrován: pon 12 pro, 2016 4:00 am
Bydliště: Planá

Re: Čištění kolejiva

Příspěvekod BohousP » pát 24 srp, 2018 3:14 pm

Doporučuji Honzíkovy vláčky. Je tam několik článků na téma čištění koleji, včetně obrázků z elektronového skenovacího mikroskopu. A také o Diavě. Jeden je zde http://www.honzikovyvlacky.cz/2011/12/1 ... sce-diavy/ , ostatní v odkazech v článcích.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2922
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Čištění kolejiva

Příspěvekod Brejla » pát 24 srp, 2018 3:47 pm

amirinda píše:A jak provádíte samotné čištění, nanést olej na hadřík a "leštit" kolejnici?

Edit: píšete hydraulickej olej, a co LDS? https://www.citroeny.eu/hydraulicke-a-b ... 66224.html


O hydraulickém oleji nikde nepíšu, to je něco jiného. Píšu o oleji pro hydrodynamické měniče, který má mnohem lepší parametry než běžný hydraulický olej.
Ta citroňácká kapalina je úplně něco jiného. Tuto kapalinu neznám, ale bude mít pravděpodobně nějaký glykolový základ a asi to bude dost hygroskopické stejně jako jsou brzdové kapaliny. A zřejmě to nebude mít ty naše potřebné složky.
Brejla
 
Příspěvky: 1421
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

Re: Čištění kolejiva

Příspěvekod jirkan » pát 24 srp, 2018 5:50 pm

Já používám zřejmě totéž co kolega Brejla. Postup je takový, že po důkladném vyčištění kolejí na malý úsek cca 20 cm opatrně nanesu opravdu malé množství oleje a pak rozjezdím po kolejišti. Mám k tomu vyhrazeného Sergeje bez bandáží. Po několika projetích pak přejdu na normální ježdění. Opakuji vždy cca po měsíci už jen s olejem. V mezidobí občas projedu vlakem od LUXu. Žádný negativní vliv ani na bandáže ani na tažnou sílu jsem nepozoroval, ale chce to opravdu střídmost při dávkování.
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Čištění kolejiva

Příspěvekod Jirkátor » pon 18 kvě, 2020 6:00 pm

Tohle téma mne opravdu zaujalo. Je to už dva roky staré a o to zajímavější by bylo vědět, jaké jsou dlouhodobé zkušenosti s tím olejem do automatických převodovek. Používáte ho dál?
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1026
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Čištění kolejiva

Příspěvekod sidlo » úte 19 kvě, 2020 5:51 am

Já jsem si ten olej sehnal a nakonec jsem ho neaplikoval. Někde v jiném vlákně se píše: o co více se zlepší vodivost kolo - kolejnice o to více se zhorší adheze. Výsledkem je, že to nejiskří a hezky klouže.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Čištění kolejiva

Příspěvekod HonzaM » úte 19 kvě, 2020 7:08 am

Na naší návštěvě na setkání v Dánsku (viz reportáž na www.1ku160.cz) jsme viděli čistící vůz od americké firmy CMX. Jedná se o těžkou mosaznou cisternu, do níž se nalije čisticí kapalina (například isopropyl), která prokapává na destičku na pružinách pod středem vozu mezi podvozky,.na níž se napne čisticí textilní proužek. Množství prokapavajici kapaliny lze regulovat ventilem. Čištění je velmi účinné a čisticí textil je nutné měnit. Podle mého kamaráda, který tento vůz používá už řadu let je to nejlepší čisticí způsob s nimiž se dosud setkal. Vůz jsem koupil a budu ho testovat. O výsledcích budu informovat, nyní mám ale několik projektů majících prioritu.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4044
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

PředchozíDalší

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků

cron