Čištění kolejiva

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Čištění kolejiva

Příspěvekod Sandy » ned 06 lis, 2016 1:13 pm

Nejdůležitější je, aplikovat všechny prostředky v přiměřeném množství, Když namočím hadr do Diavy a přejedu tím koleje, tak samozřejmě "zaflákám" všechno okolo a vyrobím si slušnou "pracholapku". To samé s Kontaktolem, když ho nastříkám přímo ze spreje. Hezky napustit třeba kousek filcu a táhnout jední směrem, žádné šmrdlání sem tam....
Edit:
Vůbec nevím, proč jsme se tak rozpovídali. Vždyť tohle téma se tu řešilo alespoň třikrát....
Sandy
 
Příspěvky: 1485
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Čištění kolejiva

Příspěvekod hank » ned 06 lis, 2016 2:00 pm

U nás nešel asi 20 hodin internet a jen koukám, jak to tu za tu dobu žije :lol:

Takže ještě upozorním na to, jak řeší čištění kol hnacích vozidel japonská fa Eishindo u svch výrobků v měřítku 1:450 = velikosti T. Ty čisticí soupravy jsou dokonce součástí všech jejich startsetů.

http://www.tgauge.com/product/233/7/wheel-cleaner
http://www.tgauge.com/product/218/20/mo ... tarter-set
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Čištění kolejiva

Příspěvekod jirkan » ned 06 lis, 2016 2:51 pm

fulda píše:Ale jasněže víme, je to klasická DIAVA

Omlouvám se, že s tím zase otravuju, ale už ve svém prvním příspěvku jsem psal, že to má údajně být olej pro automatické převodovky - míněno ty v autech. Takže asi to ta Diava nebude......
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Čištění kolejiva

Příspěvekod hopeter » ned 06 lis, 2016 6:22 pm

Sandy píše:Nejdůležitější je, aplikovat všechny prostředky v přiměřeném množství, Když namočím hadr do Diavy a přejedu tím koleje, tak samozřejmě "zaflákám" všechno okolo a vyrobím si slušnou "pracholapku". To samé s Kontaktolem, když ho nastříkám přímo ze spreje. Hezky napustit třeba kousek filcu a táhnout jední směrem, žádné šmrdlání sem tam....
Edit:
Vůbec nevím, proč jsme se tak rozpovídali. Vždyť tohle téma se tu řešilo alespoň třikrát....


Myslím , že tohle téma se může probírat vícekrát. Týká se všech kolejišť. Každý určitě vyzkoušel ledasco a je dobré se podělit o zkušenosti. Bohužel prach a mastnota jsou stálý problém. Rád si přečtu po několikáté čím a jak koleje i vozidla vyčistit a vždy se dozvím něco nového. Navíc jsme ve vlákně pro začátečníky tak zopakování neškodí...:wink:
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3038
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Čištění kolejiva

Příspěvekod HonzaM » pon 07 lis, 2016 9:54 am

jirkan píše:
fulda píše:Ale jasněže víme, je to klasická DIAVA

Omlouvám se, že s tím zase otravuju, ale už ve svém prvním příspěvku jsem psal, že to má údajně být olej pro automatické převodovky - míněno ty v autech. Takže asi to ta Diava nebude......

Nedovedu si představit jak by mohl být pro čištění kolejí a udržování ve stavu pro spolehlivý odběr produ vhodnŷ jakýkoli mastný prostředek.Má někdo tady dlouhodobé praktické zkušenosti s něčím takovým? Jakákoli mastnota zachytává a váže na sebe prach a vytváří tak isolační vrstvu. Navíc má obvykle mazací schopnost a může tak způsobit snížení adhese a tím problém zejména ve stoupání. Nebyla ta informace o oleji pro automatické převodovky uveřejněna 1.dubna?
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4044
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Čištění kolejiva

Příspěvekod radula63 » pon 07 lis, 2016 5:44 pm

HonzaM píše:Nedovedu si představit jak by mohl být pro čištění kolejí a udržování ve stavu pro spolehlivý odběr produ vhodnŷ jakýkoli mastný prostředek.... Nebyla ta informace o oleji pro automatické převodovky uveřejněna 1.dubna?

Přece se říká: "KDO MAŽE, TEN JEDE" :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1305
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: Čištění kolejiva

Příspěvekod JenikPluto » úte 08 lis, 2016 6:31 am

Pánové, já bych nápady s petrolejem, případně převodovkovým olejem úplně nezatracoval. Na čištění je samozřejmě isopropanol volba číslo jedna (koneckonců, stačí se podívat na bezpečnostní listy komerčních prostředků na čištění kontaktů, isopropanol, spolu se sekundárním butanolem, jsou jedněmi z jejich hlavních složek), taky ho používám. Jenže pokud chceme zachovat dobrý sběr proudu, tak by odstraněním nečistot z kolejí celá akce končit neměla. Jak Honza píše ve svých článcích, mechanickým čištěním se na povrchu, původně téměř hladkém, vytvářejí rýhy, tedy dochází k porušení struktury krystalové mříže slitiny (nejčastěji CuNiZn s majoritním podílem Cu, pomiňme staré U-profily z (asi) pochromované oceli) a následně ke snadné korozi na vzniklých poruchách. Každý povrch je pokryt mikroskopickou vrstvou vody, která korozi umožňuje (je to trošku zjednodušené). Omytím isopropanolem odstraníme nejen nečistoty, odstraníme i tuto vrstvu vody, která se ovšem poměrně brzy obnoví. Když se znovu podíváte na složení různých kontaktolů, tak dalšími složkami jsou jednak nízkovroucí uhlovodíky do C7, které se poměrně snadno odpaří a slouží zejména k "naředění" další složky, "petroleje" (white mineral oil, mineral oil atp.), ropné frakce delších uhlovodíků s body varu kolem 200° C a více, které na ošetřeném povrchu vytvoří ochrannou hydrofobní vrstvu, která brání vzniku vodního filmu a chrání kov proti korozi. Zároveň ovšem nebrání vodivému styku kovových částí. Čili pokud se po omytí isopropanolem následnou vhodnou aplikací petroleje, případně jiného minerálního oleje, vytvoří hydrofobní mikrofilm, nejenže koleje nebudou znatelně "mastné" a nebudou lepit polétavé nečistoty, případně snižovat adhezi lokomotiv, ale také se výrazně prodlouží interval pro další čištění ve smyslu odstranění zkorodované vrstvy. Dovedu si představit, že aplikací několika málo malých kapek (ale opravdu malých, 0.45 jehlou, nebo něčím podobným) a následným důsledným rozježděním k tomu účelu určenou lokomotivou, zůstane sběr proudu z kolejí delší dobu na úrovni právě vyčištěného kolejiště (pokud pomineme ostatní vlivy, prach, znečištěná kolečka atd.). Je ovšem třeba důsledně rozlišovat, jaké "oleje" pro daný účel použít. Rozhodně se NESMÍ použít oleje na rostlinné bázi (estery kyselin), které mohou korozi ještě urychlit, musí se jednat o uhlovodíkové směsi (minerální oleje, petrolej) bez dalších přísad. A podstatné je dávkování, méně je v tomto případně rozhodně více. Čili bych se zmíněným komentářům s petrolejem, převodovkovým olejem a podobnými materiály (no o dnes produkované Diavě bych pochyboval silně) rozhodně nesmál, podle mě to může dobře fungovat, při příštím čištění kolejiště to vyzkouším.

Ještě dodatek - dobrým základem, jak omezit korozi kolejí, je taky manipulace s kolejivem v "rukavičkách", a to doslova. Mám kus kolejiště pokládaný holýma rukama, kus v nitrilových rukavicích a rozdíl v rychlosti degradace povrchu kolejí je obrovský. Pot je svinstvo a jak se koroze jednou nastartuje velmi těžko se byť alespoň zpomaluje.

JP
JenikPluto
 
Příspěvky: 439
Registrován: pát 08 lis, 2013 10:19 am
Bydliště: Kladno

Re: Čištění kolejiva

Příspěvekod BohousP » úte 08 lis, 2016 7:29 am

Kdo hledá, najde: http://www.tatrachema.com/download/kartabezpud/cz/diava_politura.pdf
DIAVA - složky
nízkovroucí hydrogenovaný benzín < 20 % hm
petrolej ropný, hydrogenačně odsířený < 15 % hm
propanon < 1 % hm
Faktem je, že dlouhé roky se Diava používala (červená verze na tmavý nábytek, nikoliv bezbarvá) na čištění a maštění potenciometrů ve zvukových aparatúrách. Úspěšně odstrňovala chrastění potenciometrů (špatný kontakt běžce, znečištění povrchu odporové dráhy) a konzervovala proti vlhkosti. Samozřejmě, proudy tekoucí potenciometrem jsou jiné, než do lokomotivy, ale při malých proudech se přechodový odpor projeví častokrát ještě víc.
Podotýkám, že jsem to na mašinky nezkoušel, stejně jako HonzaM, který však bez zkoušení Diavu předem zatratil. Vzhledem ke složení a JeníkPlutovi bych však tak jednoznačný nebyl.
Doporučuji (kromě již uvedených odkazů) 5 let starý článek http://www.honzikovyvlacky.cz/2011/12/13/dodatek-o-zkousce-diavy/ i diskuzi pod ním
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2922
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Čištění kolejiva

Příspěvekod HonzaM » úte 08 lis, 2016 7:39 am

Příspěvek JeníkaPluto je velmi zajímavý a na jeho plánovaný pokus jsem zvědav. Nicméně pokud jde například pokud jde o mírně mastné přípravky typu kontaktol, je rozdíl jestli se tyto kapaliny použijí tam, kde nedochází k znečištění mechanickými nečistotami, a mezi kolejivem, kde je bohužel znečištění prachem a jinými nečistotami běžné.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4044
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Čištění kolejiva

Příspěvekod JenikPluto » úte 08 lis, 2016 8:04 am

Ad Diava - nojo, Bohouši, ale co jsou ty zbývající 2/3? V těch bych právě viděl důvod, proč do Diavy pro náš účel nejít... Audionadšenci Diavu na poťáky používají dodnes (a nejen oni).

JP
JenikPluto
 
Příspěvky: 439
Registrován: pát 08 lis, 2013 10:19 am
Bydliště: Kladno

Re: Čištění kolejiva

Příspěvekod Brejla » úte 08 lis, 2016 8:11 am

Nezkoušel jste někdo na čištění a konzervaci nějaký přípravek typu NANO (např. Pikatec apod.). Fotky ošetřených povrchů z mikroskopu vypadají velice zajímavě. Otázkou je, co to udělá s přechodovým odporem a součinitelem tření.
Jinak ten olej do automatických převodovek používám už několik let a je naprosto bezproblémový. Na německých forech je k tomu dost příspěvků a prakticky všechny jsou kladné.
Při skoro každodenním provozu ošetřuji jednou za dva měsíce a zatím to funguje velice dobře. Ale olejem je nutno velice šetřit a hlavně po aplikaci perfektně rozleštit. Samozřejmostí je použití jen toho nejkvalitnějšího vysoce aditivovaného oleje pro AUTOMATICKÉ převodovky (hlavně obsah antioxidačních a nečistoty rozpouštějících přísad). Olej je sice drahý, ale při výměně v převodovce v autě stejně vždycky trochu v obalu zbyde a to na kolejiště bohatě stačí.
Brejla
 
Příspěvky: 1421
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

Re: Čištění kolejiva

Příspěvekod BohousP » úte 08 lis, 2016 9:02 am

JenikPluto píše:Ad Diava - nojo, Bohouši, ale co jsou ty zbývající 2/3? V těch bych právě viděl důvod, proč do Diavy pro náš účel nejít... Audionadšenci Diavu na poťáky používají dodnes (a nejen oni).

JP


To by mne také zajímalo. Nebude to nic agresivní a škodlivé, to by muselo být v bezpečnostním listu uvedeno. První, co mne napadlo, byla voda, ale ta je se zbytkem nerozpustná, takže by to nebylo homogenní, max. nějaká kalná disperze... . Kdyby to byl líh, nebo isopropylalkohol, byl by tam uveden ...

Co kolegové chemici?
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2922
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Čištění kolejiva

Příspěvekod JenikPluto » úte 08 lis, 2016 9:23 am

Co kolegové chemici?


No, někteří kolegové chemici právě neví... :)

A diavu poruce nemám, abych to zjišťoval. Jen bych si zaspekuloval o rostlinném potravinářském oleji (slunečnice, len, něco takového), ten by asi nemusel být v BL uvedený.

JP
JenikPluto
 
Příspěvky: 439
Registrován: pát 08 lis, 2013 10:19 am
Bydliště: Kladno

Re: Čištění kolejiva

Příspěvekod hank » úte 08 lis, 2016 11:15 am

Souhlasím s názorem, že v Diavě musí být nějaká nepolární kapalina, která nepatří mezi nebezpečné látky. S ohledem na hlavní určení Diavy bych si tipnul především lněný olej, který se používá i do stolařských nátěrů (fermeží) a tmelů. Mohl by to ale být i řepkový olej, sojový olej nebo taky palmový olej, který v poslední době kvůli své láci nahrazuje kdeco, včetně olejů z rostlin mírného pásma.

Voda tam nejspíš nebude žádná nebo skoro žádná, homogenní směs s takovým kvantem petroleje by vznikla jedině s použitím tenzidu a to by zase pěnilo. Bez tenzidu by to byla nehomogenní směs = emulze a to by bylo na první pohled poznat - ve stojící nádobě by se to okamžitě rozvrstvilo a po protřepání by to bylo kalné.

Nová receptura Diavy údajně obsahuje i trochu včelího vosku (nepotvrzeno).
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Čištění kolejiva

Příspěvekod Brejla » stř 09 lis, 2016 7:21 am

hank píše:Souhlasím s názorem, že v Diavě musí být nějaká nepolární kapalina, která nepatří mezi nebezpečné látky. S ohledem na hlavní určení Diavy bych si tipnul především lněný olej, který se používá i do stolařských nátěrů (fermeží) a tmelů. Mohl by to ale být i řepkový olej, sojový olej nebo taky palmový olej, který v poslední době kvůli své láci nahrazuje kdeco, včetně olejů z rostlin mírného pásma.

Voda tam nejspíš nebude žádná nebo skoro žádná, homogenní směs s takovým kvantem petroleje by vznikla jedině s použitím tenzidu a to by zase pěnilo. Bez tenzidu by to byla nehomogenní směs = emulze a to by bylo na první pohled poznat - ve stojící nádobě by se to okamžitě rozvrstvilo a po protřepání by to bylo kalné.

Nová receptura Diavy údajně obsahuje i trochu včelího vosku (nepotvrzeno).


Včelí vosk obsahuje tato varianta - http://www.tatrachema.com/detail-diava-s-vcelim-voskom.php. Ostatní varianty asi ne.
Brejla
 
Příspěvky: 1421
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

PředchozíDalší

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků