BohousP píše:Tak jak dopadla zkouška? Platí "Kdo maže, ten jede", nebo "Kdo maže, ten klouže" ?
Zkouška dopadla dobře. Na úplné vyhodnocení hlavně protikorozního vlivu je ještě brzy (čistil & mazal jsem v neděli), ale pokud jde o vodivost kolejí a změny adhezních vlastností lokomotiv, tak jsem spokojen. Nejdřív jsem koleje čistil isopropanolem, a to poměrně "nadrsno" (tam, kde to prostorově šlo) smotkem vaty na pinzetě. V místech, kam jsem se tímhle způsobem nedostal, jsem čistil hadrem na prstu. Po oschnutí jsem kousek koleje (zhruba 3 cm) přetřel jiným smotkem vaty namočeným do
nízkoviskozního prafinového oleje a pak suchým hadříkem rozleštil tak odhadem na 50-60 cm koleje kolem. Ten smotek (uchošťour) jsem namočil jednou a použil na odhadem 20m kolejí (čili ten litr oleje mám na několik životů...
). Zajímavé bylo, že i po poměrně drsném očištění isopropanolem se při roznášení oleje na koleje lešticí hadr poměrně dost zašpinil, z toho bych usoudil, že nějaké nepolárnější nečistoty (oděrky z plastových koleček?) na kolejích přeci jen ještě zůstaly. Vodivost kolejí (jako po každém vyčištění) skvělá, uvidíme tak za měsíc, dva, jak se to vyvine. Kolejiště je pod methakrylátovým krytem, takže prach můžu vyloučit. Adheze hnacích vozidel, ať s bandážemi nebo bez nich, zůstala beze změny, jak na rovině, tak ve stoupání. Ve stoupání jsem experimentoval s tím, že jsem nejdřív ty 3 ošetřené centimetry zkusil "rozjezdit" mašinou, ale podle očekávání naprosto bez šance, jako lubrikant je parafin skvělý. Po rozleštění hadrem (a "odmaštění" koleček hexanem) pak bez problémů. Jednoznačně platí již několikrát zmíněné "méně je více", podle mě je trik právě v tom, že minimální množství oleje vyplní pouze mikrotrhliny a škrábance na povrchu kolejí. Uvidíme.
Ještě bych možná doplnil, řeč je o kolejišti Normální modelové velikosti.
JP