Osazeni navestidly

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Osazeni navestidly

Příspěvekod belgarat » úte 11 říj, 2016 6:56 am

Ahoj,

pro hrackove kolejiste (kde se doufam v zime vynorim z podzemi) bych potreboval pomoci (= vymyslet) osazeni navestidly. Provoz se predpoklada osobni na 'hlavni' trati se zastavkou a mijenim ve vetsim nadrazi, nejake nakladni manipulacni vlaky + trochu posunu / odstaveni vozu. Do koncove stanice asi bude pendlovat motoracek (obcas dojede az "do mesta" ve skrytaku), cca 2x za den manipulak vyvazejici/svazejici naklad. Kolejiste ma byt "hraci" - takze ac se jedna o male stanice, rad bych jej osadil svetelnymi navestidly v plne palbe (deti rady svetylka); z patic se daji vyjmout vzdy :)

Mirne nekonzistence (napr. vjezdove navestidlo pred pravym zhlavim - zrejme by melo byt jeste pred tunelem, ze) pro 'hravejsi' dojem zanedbam, ale nerad bych se dopustil vyslovene pitomosti; navic treba u kusych koleji nevim kam/zda vubec strcit seradovaci trpasliky. Pomuzete, prosim ? At uz nacmaranim do planku ci vykladem. Miry na okrajich neberte vazne - rozmery jsou cca 120 x 170
Přílohy
schema.jpg
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2370
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Osazeni navestidly

Příspěvekod D » úte 11 říj, 2016 8:49 am

belgarat:
Chybí docela dost informací. Třeba epocha, zda rychlostní soustava, které koleje jsou u stanic dopravní a manipulační,…

Nějak jsem si provozní situaci domyslel. V odbočné stanici beru koleje od budovy - 1. manipulační, 2. dopravní, 3. dopravní (hlavní, tj. jakože průjezdná rovně), 4. dopravní. V koncové dělené kolejovou spojkou - 1. dopravní / dopravní, 2. manipulační / manipulační.

Vjezdová návěstidla z obou směrů hlavní tratě jsou jako za tunelem, vepředu není místo. Vedlejší trať bude řízená dle D3, takže je koncová stanice bez návěstidel, přeci jen má jen jednu dopravní kolej. Vjezdové návěstidlo z vedlejší tratě ŽČB, kdybys ho nesehnal, tak ŽČBŽ a spodní světlo nezapojené. U předvěsti jsem zvažoval i variantu bez zeleného světla (vjezd na pomalu, žlutá bliká), ale takhle aspoň nebude komplikované zapojení. Vjezdové návěstidlo může mít dva nebo tři základní stavy: červená (stůj), žlutá (vjezd do stanice, očekávat stůj), žlutá bliká (průjezd stanicí) - tento ale můžeš vynechat a vlaky budou mít z vedlejší tratě vždy povinnost zastavit, což je také možné a navíc umožní natvrdo spojit spouštění světel předvěsti a návěsti na jeden přepínač. Přivolávačku (blikání bílé) bych nemodeloval, nechám na tvém zvážení.

Když chceš hodně světýlek, budou odjezdová návěstidla u všech dopravních kolejí. Budou řídit i posun (na sloupu červeno-bílé pruhy v poměru 2:1). Budou mít tři stavy: 1. stůj (Č), 2. volno, tj. odjezd (ZŽ nebo Z), posun dovolen (B). Návěstidlo u druhé koleje vpravo bude ještě rozlišovat volno přímo (Z) na vedlejší trať a volno do odbočky (ZŽ) na hlavní trať podle polohy anglické výhybky. Seřaďovací návěstidla (zde v plánku by u nich měla být výkolejka) kryjí manipulační kolej jako celek a vlečku dole, použil bych normální na stožáru.

Obrázek
Naposledy upravil D dne úte 21 kvě, 2019 2:38 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Osazeni navestidly

Příspěvekod sidlo » úte 11 říj, 2016 9:50 am

Pokud modelujeme reléovku, potom můžeme před první výhybku na pravé straně těsně za přejezd dát cestové návěstidlo. Bude vypadat jako vjezdové, jenom bude mít pruhy nestejné šířky. O vjezdovém návěstidle budeme tvrdit, že je před tunelem.

Obdobná situace ve skutečné stanici je Šlapanov na vjezdu od Havlíčkova Brodu. Z důvodu rozhledových poměrů je vjezdové návěstidlo poměrně daleko a u první výhybky je cestové návěstidlo, které vypadá jako vjezdové.

Pokud chceme opravdu hodně světýlek, tak můžeme kompletně osadit i horní stanici návěstidly. Tam můžeme tvrdit, že je stanice dálkové řízena z přípojné stanice.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3602
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Osazeni navestidly

Příspěvekod belgarat » úte 11 říj, 2016 10:39 am

Panove - omluva za malo informaci. Epocha je IVb, prelom 70/80 let. Tenka nudlicka tahnouci se klikate pres kolejiste je ve skutecnosti potok; omlouvam se :-) zapomnel jsem ho z layoutu vyfiltrovat.

Vyznam koleji kolega D odhadl presne, ackoliv mi vychazelo ze i na 1. kolej (brano od stanice) bych potreboval obcas vjet. Presne receno mi pendlujici motorak bude semtam odpojovat pripojny vuz a nechavat "nekde". Ve stavajicim osazeni by to znamenalo prijet na 2. kolej (od stanice), vozik pak nechat prekazet tam ;) nebo posunovat sem-tam na kuse koleje. Co z toho odpovida vic "realite" ?

Vymluva na cestove navestidlo jako duvod proc mit svetylka na vjezdu je zajimava, dekuji!
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2370
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Osazeni navestidly

Příspěvekod D » úte 11 říj, 2016 11:26 am

belgarat:
Normální je z vedlejší tratě vjíždět klidně na jedinou dostupnou dopravní kolej a osobním vagónem šibovat, klidně po první koleji. Ideálním místem k odstavování je první kolej naproti skladišti nebo druhá kolej u skladiště. Kolem nádraží je potřeba mít výtažnou délku na manipulaci. Opravdu nevidím dostatek prostoru pro vjezdové (cestové, opakovací) návěstidlo na hlavní trati.

S výhradami by se dalo uvažovat o zdopravnění první koleje. Ale není tu prostor ji rozdělit na dva úseky před/za výhybkou, takže jen jednoduché krytí seřaďovacím návěstidlem a výkolejkou z odbočky od skladiště.

Dálkově ovládaná koncová stanice ve čtvrté epoše? Asi ne. Ale když světýlka, tak na předvěst pouze žlutá (svítí/bliká), vjezdové ŽČB, odjezdové vlevo ZČ (ZČB), vpravo žádné nebo jen červená. Odjezdová návěstidla neřídí posun (červeno-bílé pruhy na stožáru v poměru 1:1). Vjezd a odjezd je možný pouze po první koleji.

Řídit posun návěstidly ve stanici o jedné dopravní a jedné manipulační koleji je pitomost. Navíc kolejová spojka by komplikovala návěštění odjezdu, bylo by třeba před výhybku od budovy z obou stran vložené návěstidlo, u budovy asi trpasličí. Prostě návěstní guláš. Takhle to vidím jako pseudoreálné maximum.

Obrázek
Naposledy upravil D dne úte 21 kvě, 2019 2:39 pm, celkově upraveno 2
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Osazeni navestidly

Příspěvekod sidlo » úte 11 říj, 2016 11:30 am

I ta kolej před staniční budovou může být dopravní. Potom
  • na obou koncích budou odjezdová návěstidla čtyřsvětlová z-č-b-ž
  • u výhybky na výjezdu z kusých kolejí bude seřazovací návěstidlo s výkolejkou
  • vjezdové návěstidlo z lokálky bude čtyřsvětlové ž-č-b-ž

Pokud nebude rychlostní návěstní soustava, tak všechny odjezdová návěstidla budou třísvětlová z-č-b.
Vjezdová návěstidla nebudou návěstit očekávej 40 km/h při průjezdu odbočkou, ale pouze 40 km/h a výstraha. Bude to jednodušší na prodrátování.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3602
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Osazeni navestidly

Příspěvekod belgarat » úte 11 říj, 2016 11:33 am

sidlo píše:Vjezdová návěstidla nebudou návěstit očekávej 40 km/h při průjezdu odbočkou, ale pouze 40 km/h a výstraha. Bude to jednodušší na prodrátování.


Prodratovani bude i tak kompletni -- stejne to budu ridit DCC a "unisemafor" DCCKoleje dekoderem (pokud to nebude rovnou Arduino).
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2370
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Osazeni navestidly

Příspěvekod sidlo » úte 11 říj, 2016 11:38 am

Cestová návěstidla mezi tunelem a první výhybkou v Havlíčkově Brodě epocha IV https://mapy.cz/zakladni?x=15.6005154&y=49.5929141&z=20&l=0&base=ophoto

Cestové návěstidlo před první výhybkou ve Šlapanově epocha V https://mapy.cz/zakladni?x=15.6510841&y=49.5507512&z=20&base=ophoto
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3602
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Osazeni navestidly

Příspěvekod belgarat » úte 11 říj, 2016 12:30 pm

D píše:belgarat:
Navíc kolejová spojka by komplikovala návěštění odjezdu, bylo by třeba před výhybku od budovy z obou stran vložené návěstidlo, u budovy asi trpasličí. Prostě návěstní guláš. Takhle to vidím jako pseudoreálné maximum.


Nepolemizuji o pitomosti :) ale nerozumim tomu usporadani cos nastinil ?
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2370
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Osazeni navestidly

Příspěvekod D » úte 11 říj, 2016 2:03 pm

sidlo:
Nedivím se, že zrovna v Havlíčkově Brodě a Šlapanově jsou cestová návěstidla před výhybkou. Obě dopravny totiž mají běžný posun vyřešen tak, aby se obvykle za cestové návěstidlo sunout nemuselo. Nádraží Havlíčkův Brod má samostatnou výtažnou kolej mimo koridor (na jih, druhá od řeky) a ve Šlapanově vlečka má vlastní výtažné koleje a krátkou manipulační kolej obslouží výtažná délka jižního zhlaví. Nevěřím, že by teoretické nádraží mezi dvěma portály tunelů někdo naprojektoval tak, aby jedinou uvažovatelnou výtažnou délku vjezdové koleje osadil cestovým návěstidlem. Ale když by tomu tak bylo, bylo by třeba všechny výtažné délky vjezdových kolejí ukončit seřaďovacími návěstidly (v plánku dvě na pravém zhlaví).

belgarat:
Je to ale blbost, pro nereálnost vařím z vody. Návěstní znaky by závisely na zábrzdné vzdálenosti. Takže by se k nástupišti vjíždělo buď přes [40] + [40/40] + [výstraha] nebo přes [40] + [výstraha] + [opakování výstraha]. Podobně u odjezdu.

Obrázek
Naposledy upravil D dne úte 21 kvě, 2019 2:39 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Osazeni navestidly

Příspěvekod hank » úte 11 říj, 2016 6:12 pm

D: To není zas tak úplná pitomost, v poslední době bylo několik podobných koncových pidistanic (pidistanic myslím z hlediska kolejového uspořádání i provozu, do toho počítám i nákladiště se zastávkou) převedeno do DOZ a kompletně osazeno, viz Josefův Důl, Bílý Potok pod Smrkem, Nové Údolí, Hustopeče, Jirkov... Za extrém považuji Nové Údolí, kde je na 2 dopravních kolejích průběžných a 1 dopravní kusé celkem 6 návěstidel, z toho 2 odjezdová a 4 cestová (z nich jedno cestové je kompletní 5světlo! :mrgreen: ) a to nepočítám ještě vjezdové návěstidlo a jeho předvěst... tam se tedy SŽDC rozšoupla :lol: No ale jinde se projektanti chovali rozumně, většinou je to osazení minimalistické a vystačí si (kromě vjezdového nebo krycího návěstidla) se dvěma nebo třemi kusy, z nichž jeden je červená (případně s bílou pro posun) ve šturcu, viz třeba ten Bílý Potok nebo Jirkov.

No a jestli má to dítě rádo/jeho tatínek rád :lol:, když to hodně bliká, tak může mít na konci té lokálky i stanici provozovanou podle předpisu D3 s krycím návěstidlem chráněného úrovňového přejezdu (může jich být i víc, leckde jsou přejezdy na obou zhlavích nebo dokonce uprostřed stanic a přes všechny koleje) a imitaci návěstidel samovratných výhybek.

belgarat: Pro inspiraci se můžeš podívat sem, ale to určitě znáš...

http://gvd.cz/cz/data/planky/planky.html
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Osazeni navestidly

Příspěvekod belgarat » úte 11 říj, 2016 6:47 pm

hank píše:No a jestli má to dítě rádo/jeho tatínek rád :lol:, když to hodně bliká, tak může mít na konci té lokálky i stanici provozovanou podle předpisu D3 s krycím návěstidlem chráněného úrovňového přejezdu (může jich být i víc, leckde jsou přejezdy na obou zhlavích nebo dokonce uprostřed stanic a přes všechny koleje) a imitaci návěstidel samovratných výhybek.

Rikam si, ze kdyz to bude uz moc vypadat jak barevna hudba, tak vytrham navestidla z patic a/nebo preprogramuju dekodery ...

hank píše:belgarat: Pro inspiraci se můžeš podívat sem, ale to určitě znáš...
http://gvd.cz/cz/data/planky/planky.html

Urcite neznam; dik.
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2370
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Osazeni navestidly

Příspěvekod sidlo » úte 11 říj, 2016 7:43 pm

D píše:Nedivím se, že zrovna v Havlíčkově Brodě a Šlapanově jsou cestová návěstidla před výhybkou. Obě dopravny totiž mají běžný posun vyřešen tak, aby se obvykle za cestové návěstidlo sunout nemuselo. Nádraží Havlíčkův Brod má samostatnou výtažnou kolej mimo koridor (na jih, druhá od řeky) a ve Šlapanově vlečka má vlastní výtažné koleje a krátkou manipulační kolej obslouží výtažná délka jižního zhlaví. Nevěřím, že by teoretické nádraží mezi dvěma portály tunelů někdo naprojektoval tak, aby jedinou uvažovatelnou výtažnou délku vjezdové koleje osadil cestovým návěstidlem. Ale když by tomu tak bylo, bylo by třeba všechny výtažné délky vjezdových kolejí ukončit seřaďovacími návěstidly (v plánku dvě na pravém zhlaví).


Ten Havlíčkův Brod jenom jenom předhodil jako situaci cestového návěstidla za tunelem.

Ve Šlapanově si koleje 105 a 107 pro obsluhu vlečky samozřejmě vystačí jenom sami. Ale na kolejích 1, 2 a 3 je pro objetí soupravy (nejjednodušší možný posun) vždy potřeba cestové návěstidlo Sc1b vždy a to ve funkci ranžírky.

Když si belgarat postaví cestové návěstidlo k potoku, tak s ním může i posunovat. A ta stanice se může jmenovat třeba Šlapanov :lol:
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3602
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Osazeni navestidly

Příspěvekod lajblt » čtv 13 říj, 2016 5:07 pm

Zdravím, pánové. Pokud kolejiště představuje 70. léta, není to zapotřebí s návěstidly až tak přehánět. Na trati tohoto typu by tehdy byli na vrcholu blaha, pokud by ve stanici byla elektromechanika nebo TEST (TEST10 - světelná návěstidla, ručně stavěné výměny; TEST14 - světelná návěstidla, motoricky stavěné výměny). Na rozdíl od dnešní doby, kdy se návěstí doslova "každej prd" a není problém postavit návěstidla 80 metrů od sebe (zdravím Tanvald), vystačíte si s vjezdy a odjezdy. Ranžírky tak možná na výjezdu z depa nebo vlečky. Mohlo to vypadat třeba jako na obrázku.

Vjezd z vedlejší tratě nemá zelené světlo, protože odjezd přímým směrem není možný. Při průjezdu tedy bude vjezd ukazovat "rychlost 40 km/h, potom 40 km/h" (horní pomalu kmitavé světlo a pod ním klidné žluté světlo). Všude, kde se odjíždí "odbočkou" (na pravém zhlaví tedy vždy kromě odjezdu na lokálku z 3. koleje) bude návěštěno "rychlost 40 km/h, potom volno".

Pokud se nepoužije rychlostní soustava, jak už psal přede mnou kolega sidlo, bude vjezd z vedlejší tratě návěstit jen "Stůj" nebo "Rychlost 40 km/h a výstraha". Odjezdy mohou být čtyřsvětlové i bez rychlostní soustavy, kupodivu i tedy existuje na odjezdových návěstidlech "Rychlost 40 km/h, potom volno". V takové stanici pouze nejsou návěsti s kmitavými světly na hlavních návěstidlech (namísto "40, potom 40" je "40 a výstraha" apod.).

Pokud se nepoužije rychlostní soustava ani cestová návěstidla, nebudou zapotřebí žádné závislosti. Pominu to, že bez závislosti na výměnách půjde postavit volnoznak z koleje, ze které není postavená vlaková cesta, nebo i víc volnoznaků současně, protože kolejiště bylo prezentováno jako "hračkové". :) Pokud bude 5. kolej manipulační, zjednoduší se i vjezdové návěstidlo z lokálky (ž-č-b). Pokud to má být ještě jednodušší, vynechal bych i bílé světlo na odjezdových návěstidlech (TEST10 také neumí řídit posun) jako na prvním obrázku.
Přílohy
belgarat-schéma-01s.jpg
belgarat-schéma-01.jpg
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Osazeni navestidly

Příspěvekod lajblt » čtv 13 říj, 2016 9:18 pm

A pokud to má být "f plný palbě", tak by to mohlo vypadat jako na plánku. Ovšem tyhle zběsilosti jsou typické až pro současnost, tj. epochu VI.
Přílohy
belgarat-schéma-03.jpg
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Další

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků