Stránka 18 z 24

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: pon 28 pro, 2020 7:37 am
od HonzaM
mek píše:• Peco N Code 55 – výhody: nižší profil koleje vypadá více modelově.
Nevýhody: spojením dvou výhybek se dosáhne vzdáleností mezi osou dvou rovnoběžných kolejí 27 mm, Fleischmann má vzdálenost 33,6 mm. Výhybky mají menší úhel, to vede na delší zhlaví.
Milan Ferdián v tomhle vlákně v roce 2013 psal: „…hodí se jen pro velmi velké kolejiště,moduly a vyloženě je nejpoužívanější.Bohužel,čím více pracuji na III.díle,tím více zjišťuji,jak toto kolejivo je zcela nevhodné pro malé domácí kolejiště.“

Otázky:
• jaká je správná osová vzdálenost kolejí v nádraží? Je to 33,6 mm?
• jak to řešíte při použití Peco N Code 55?
• jak řešíte viditelnost přestavníků u výhybek Fleischmann?

Tohle Ferdiánovo tvrzení je hodně přehnané. Několikrát jsem měl s ním o tom spor. Pokud jde o osovou vzdálenost kolejí v nádraží, na svém kolejišti mám v nádraží vzdálenosti kolejí i 26 mm, případně 29 mm. Kolejivo PECO Code 55. Tam kde jsem chtěl vzdálenost zvětšit jsem jednoduše vložit vyrovnávací kousek koleje. To by samozřejmě u kolejiva s podložím nešlo. Viděl jsem dost domácích kolejišť v N s kolejivem PECO.
U těch 26 mm je problém s umístěním návěstidel nebo lamp mezi kolejemi, prakticky všechna vozidla zde projedou bez problému, problém jsem měl jen s čisticím vozem CMX (před úpravou způsobu upevnění čisticiho pásku) a s čisticí lokomotivou Fleischmann, všechna ostatní hnací vozidla i vozy projedou bez problému. Zhlaví pro nádraží s šesti kolejemi má délku 50 cm, pro kolejiště N ale stačí šířka 60 cm a může tak být snadno zapuštěno do skříňkové stěny, což umožní využít velkou délku. Tohle není v TT možné, o H0 nemluvě. Větší osová vzdálenost je nutná jen u dvojkolejku, pokud počítáme s provozem vozů Y.
Pozor na to, že není jednoduché kvůli většímu úhlu odbočení použít výhybky Fleschmann a spojit je s kolejivem PECO.

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: pon 28 pro, 2020 1:20 pm
od JenikPluto
mek píše:Několik začátečnických dotazů ke kolejivu N. Rozhoduji se mezi Fleischmann bez podloží a Peco N Code 55. V prvním projektu jde o malé kolejiště 150x65, v dalším rozšíření plánuji navázat delším okruhem podél celé místnosti.
Z příspěvků na tomto fóru:
• Fleischmann (dříve Roco) – výhody: pro začátečníka asi snadnější, něco lze pořídit i jako součást setu. Kusové kolejivo bude mít více spojů (což je vnímáno jako nevýhoda z hlediska poruchovosti), ale u nádražních kolejí se stejně řeší jejich nezávislost kvůli zpětné vazbě, takže tam to nebude tak významné, u trati lze použít delší kusy flexi kolejí. Nevýhody: přestavníky budou vidět, jsou elektromagnetické (takže asi míň modelové)
• Peco N Code 55 – výhody: nižší profil koleje vypadá více modelově.
Nevýhody: spojením dvou výhybek se dosáhne vzdáleností mezi osou dvou rovnoběžných kolejí 27 mm, Fleischmann má vzdálenost 33,6 mm. Výhybky mají menší úhel, to vede na delší zhlaví.
Milan Ferdián v tomhle vlákně v roce 2013 psal: „…hodí se jen pro velmi velké kolejiště,moduly a vyloženě je nejpoužívanější.Bohužel,čím více pracuji na III.díle,tím více zjišťuji,jak toto kolejivo je zcela nevhodné pro malé domácí kolejiště.“

Otázky:
• jaká je správná osová vzdálenost kolejí v nádraží? Je to 33,6 mm?
• jak to řešíte při použití Peco N Code 55?
• jak řešíte viditelnost přestavníků u výhybek Fleischmann?


A proc ne CODE 80? Ano, kolejnice je vyssi nez u CODE 55, ale FLM s podlozim je taky 2.1 mm...

Peco Streamline nabizi vyhybky s uhlem 12 nebo 8 stupnu, plus dalsi, viz.

Pro nastaveni spravne vzdalenosti mezi kolejemi ma Peco udelatko.

Pri primem spojeni dvou 12° vyhybek je stredova vzdalenost skutecne 27 mm (ted jsem to zmeril), coz v pohode staci i na umisteni navestidla. Ja jsem zhlavi udelal obe castecne do oblouku, abych je jeste vic zkratil, zkombinoval jsem Peco s obloukovymi vyhybkami Minitrix, coz bez problemu lze.

Misto prestavniku jsem pouzil serva, viditelnost jsem tim padem neresil.

JP

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: úte 29 pro, 2020 10:56 am
od HonzaM
JenikPluto píše:A proc ne CODE 80? Ano, kolejnice je vyssi nez u CODE 55, ale FLM s podlozim je taky 2.1 mm...


Pri primem spojeni dvou 12° vyhybek je stredova vzdalenost skutecne 27 mm (ted jsem to zmeril), coz v pohode staci i na umisteni navestidla.

JP


Kolejnice code 55 mají stejnou výšku 2,1 mm jako u Code 80, ale mají dvě patky, ta horní je viditelná a dělá proto modelovější vzhled, tu spodní je možné použit pro spojení s kolejivem standardní výšky, je ale třeba u výhybky Fleischmann vyřešit možnost zasunutí kolejové spojky PECO. Jak je to u výhybek Minitrix nevím, v celkové výšce kolejnice problém není. U výhybek Code 55 je úhel odbočení 11° což je minimální rozdíl, rozteč kojejnic vychází na 26 mm, jak jsem psal, u běžných vozidel problém není, vadí to jen u čisticího vozu CMX a čisticí lokomotivy Fleischmann.

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: úte 29 pro, 2020 3:24 pm
od HonzaM
Tady jsou tři obrázky, na prvním je vidět vložený kousek koleje pro dosažení osové vzdálenosti kolejí 30 mm, na druhém je zhlaví u nějž je osová vzdálenost mezi první a druhou kolejí 28 mm, mezi druhou a třetí 26 mm a mezi třetí a čtvrtou 30 mm, nikde nejsou mezi výhybkami přidávány žádné doplňující kousky kolejí. Na třetím obrázku jsou vlaky u nástupiště při osové vzdálenosti 30 mm.

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: stř 30 pro, 2020 1:55 am
od jirkan
Já myslím, že to číslo za tím slůvkem CODE určuje výšku koleje, tedy CODE 55 je 0.55 palce, což je cca 1,4 mm. Code 80 je pak zhruba 2 mm, to u nás obvyklé 2,1 mm je CODE 83. (vše zaokrouhleno).

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: stř 30 pro, 2020 12:21 pm
od JenikPluto
jirkan píše:Já myslím, že to číslo za tím slůvkem CODE určuje výšku koleje, tedy CODE 55 je 0.55 palce, což je cca 1,4 mm. Code 80 je pak zhruba 2 mm, to u nás obvyklé 2,1 mm je CODE 83. (vše zaokrouhleno).


Ano, jen o rad niz (0.055'' a 0.080'').

Ad konstrukce Peco kolejiva - viz zde (prestoze se tam tvrdi, ze v prodeji je jen CODE 55, neni to pravda, p. Litomysky prodava i CODE 80, viz). Viditelna cast je u CODE 80 2 mm (+-).

Jinak dle NEM 112 je vzdalenost mezi kolejemi v eNku 25 mm na sire trati, 28 mm ve stanici.

JP

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: sob 27 bře, 2021 10:37 am
od nexus
IMG_20210327_112154~01.jpg

Ona i ta výška kolejnic asi nebude tak zásadní. I takhle to je ve skutečnosti...

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: ned 28 bře, 2021 2:22 am
od jirkan
Jinak dle NEM 112 je vzdalenost mezi kolejemi v eNku 25 mm na sire trati, 28 mm ve stanici.

JP[/quote]

Pokud to čtu správně, tak je tam pouze napsáno, že tato vzdálenost by neměla být podkročena, tedy je to jakési doporučené minimum. V reálu to odpovídá spíš hodnotám pro starší epochy, se vzrůstající rychlostí vlaků zejména na vícekolejných úsecích bývá i v reálu osová vzdálenost kolejí daleko větší.

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: stř 13 říj, 2021 5:38 pm
od patamatix
Ahoj poradíte, kde nejlépe nakoupit kolejivo?

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: stř 13 říj, 2021 5:53 pm
od workous
patamatix píše:Ahoj poradíte, kde nejlépe nakoupit kolejivo?

Co takhle se podívat na prodejce a udělat si průzkum? Vše najdeš zde na foru...jak poctivý prodejci, tak kde nakupovat nemáš.
viewforum.php?f=18

Jen za mne kde nakupuji...

https://www.svetnakolejich.cz
https://www.itvlaky.cz
https://www.masinky.cz/
https://ttmodelar.eu
http://www.litomysky.cz
https://www.ben-zerba.cz/

a další a další :D

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: stř 13 říj, 2021 6:26 pm
od patamatix
Díky už to studuji :)

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: pát 15 říj, 2021 4:30 pm
od patamatix
A ještě další otázka - Kolik je minimální šířka panelu, abych mohl udělat ovál z TT kolejí, stále vymýšlím prostor pro panel a místa opravdu málo. Mohl bych sice udělat jen šoupaliště, ale rád bych alespoň jeden okruh, ale ještě nemám žádné koleje, tak to nemohu vyzkoušet.
Děkuji za info

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: pát 15 říj, 2021 4:39 pm
od Luděk
Minimálně 2 x poloměr obloukového kolejiva + 46 mm.

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: pát 15 říj, 2021 4:51 pm
od patamatix
Ok, ale jaké poloměry se dělají nejmenší?

Re: KOLEJIVO

PříspěvekNapsal: pát 15 říj, 2021 5:39 pm
od workous
[quote="patamatix"]Ok, ale jaké poloměry se dělají nejmenší?[/quote

Takhle otázka nestojí, ale jaké minimální poloměry jsou sjízdné...tzn že ti lokomotivy a vagóny nebudou vyskakovat za jízdy .. :D viděl bych na R310 což se dává do startsetů. Chlapi od TT přidejte nějaká moudra :D