Stránka 2 z 3

Re: Práce s flexi kolejivem

PříspěvekNapsal: čtv 23 črc, 2015 8:02 am
od Rocky_MK
Prosím vás, jak nejlépe očistit kolejové pruty po lepení (herkulesem). Houbička, teplá voda a jar?

Re: Práce s flexi kolejivem

PříspěvekNapsal: čtv 23 črc, 2015 8:31 am
od Tomáš
Rocky_MK píše:Prosím vás, jak nejlépe očistit kolejové pruty po lepení (herkulesem). Houbička, teplá voda a jar?


Jasný,nic složitýho v tom nehledej,akorát si dávej pozor,ať si ty pruty nezkřivíš. Podloží běžně nechám den odmočit a pak je pěkně očistím.

Re: Práce s flexi kolejivem

PříspěvekNapsal: čtv 23 črc, 2015 2:21 pm
od Rocky_MK
Díky, kolejky mám zas jako nové :)

Re: Práce s flexi kolejivem

PříspěvekNapsal: ned 09 srp, 2015 4:43 pm
od HonzaM
Pro kladení flexi kolejí se mi osvědčily dva přípravky. Jedním je přípravek pro nastavení radiusu, prodávaný na internetu firmou Proses Hobby Shop (http://www.proses.com/a1hobbyshop/). Viz obrázky.
Přípravek Proses.jpg
Přípravek Proses nasazení.jpg
Tahle firma vyrábí i přípravek pro štěrkování kolejí, ten se mi ale neosvědčil. Možná jsem použil nevhodnou zrnitost štěrku, ale sypalo se moc a bylo stejně nutné to následně korigovat.
Druhým přípravkem jsou svěrky na dalším obrázku.
Svěrka.jpg
Po utažení svěrka zajistí kolejnice proti vzájemnému posunu a jakmile se na kolejnici vytvarované do oblouku na druhém konci nasadí a utáhne druhá svěrka, nemůže se kolej díky zamezení posunu kolejnic v pražcovém pásu narovnat ani změnit poloměr. Nahoru vystupující část tvaru obráceného T usnadní směrování oblouku. Svěrky také pomohou při spojování flexi kolejí. Díky svěrkám bez problému spojuji flexi koleje i v oblouku. Obdobné svěrky jsou také součástí přípravku pro přesné dodržení odstupu při kladení souběžných kolejí v nádraží nebo na vícekolejné trati.
Svěrky jsem koupil přes internet od firmy Werkzeuge Peter Post (http://www.peter-post-werkzeuge.de). Jmenují se Gleisbauklammern. Lze je najít i v některých dalších internetových obchodech, například http://www.modellbahn-hobbyshop.de/Mode ... ammern-Set. Nebude ale asi ani obtížné je vyrobit a třeba se někdo ujme hromadné výroby.

Re: Práce s flexi kolejivem

PříspěvekNapsal: pon 22 dub, 2019 6:44 pm
od JaroHo
Chtěl jsem se zeptat, ten poslední přípravek na obrázku, také Track Clamps_ stojí set čtyř celkem ranec v německu. Je s tím pěkná práce. Nenašel by se někdo u nás kdo by to vyrobil? Někdo kdo má dílnu, a dělá s mosazí, třeba?

Re: Práce s flexi kolejivem

PříspěvekNapsal: čtv 02 kvě, 2019 8:02 am
od BohousP
Na ohýbání flexi kolejí používám přípravek vlastní konstrukce: http://www.masinky.info/2013/05/ohybacka-hitech/ , předchozí jednodušší verze je zde: http://www.masinky.info/2013/04/ohyback ... ych-prutu/

Obrázek

EDIT: Omlouvám se, v tomto vlákně jsem to napsal již před pár lety ... Skleróza, skleróza, kdopak mi to říkal ?

Re: Práce s flexi kolejivem

PříspěvekNapsal: ned 12 kvě, 2019 6:49 am
od vinklarekcz
Používám ohýbačku zhotovenou z dílu Merkura a 3ks ložisek - poloměr ohybu se dá snadno měnit přešroubováním krajních ložisek:

http://modelarihranice.ic.cz/vinklarek/ ... koleje.JPG

Obrázek

Re: Práce s flexi kolejivem

PříspěvekNapsal: pon 13 kvě, 2019 6:29 am
od JaroHo
To je moc šikovný :wink:

Re: Práce s flexi kolejivem

PříspěvekNapsal: pon 18 lis, 2019 8:58 pm
od OndraTT
Vážení zkušenější kolegové ... po 25 letech jsem oprášil svoje BTTB zbytky, po prvních pokusech koupil pro syna start set od Tillingu z rozšířením a strávil spoustu času na webu, takže prochází stejnými fázemi jako každý začátečník.
Navrhl jsem si kolejiště pro syna 200x90 viz foto - v tuto chvíli je z části z kolejiva s podložím a částečně BTTB koleji (analog) - dvě nezávisle smyčky pro dvě trafa, zatím bez možného přejezdu mezi okruhy

No a aktuálně je fáze výměny BTTB kolejiva za profilové. Rád bych se ujistil, zda je z Tillig flexi koleji, a to buď 664mm nebo skládané flexi 1m dokážu zatočit do poloměru, který odpovídá starému BTTB kolejivu - tedy vnitřní oblouk pod kolejové s podlozim R310.

Nové flexi koleje by tedy šly ve stopě naznačené BTTB kolejemi.

Takže, půjde to?

Předem děkuji za rady

P.S. Okruh je takto navržen aby tam šlo postavit město z domečků co mám, proto třeba nejdu do návrhu Sluníčko apod. Na realisticky modelových provoz taky nekoukam - jezdit bude jen syn sám s minimálním analog ovládáním

1BC1D795-4AE2-4F93-903B-ED8604465025.jpeg

EF4B4CD6-DE63-4C2A-9E15-B4EBAEE28DC2.jpeg

Re: Práce s flexi kolejivem

PříspěvekNapsal: pon 18 lis, 2019 9:32 pm
od hank
Já ohýbám flexi (Tillig i Kühn) až na extrémní r=165 mm. Osvědčené postupy se dají dohledat ve zdejším fóru.

Re: Práce s flexi kolejivem

PříspěvekNapsal: pon 18 lis, 2019 11:20 pm
od Ivan
Jak píše hank, určitě to půjde a velmi doporučuji vyrobit si jednoduchou ohýbačku, kterou se pruty připraví do přibližného poloměru. Dříve jsem to u dioramat neřešil, ale teď při stavbě kolejišťátka ano a je to fajn. Určitě však neohýbat v ruce.

Jak na to např. zde, já to udělal z kusu zbylé překližky, ložisek 16mm a šroubků M4.
http://www.masinky.info/2013/04/ohyback ... ych-prutu/

Re: Práce s flexi kolejivem

PříspěvekNapsal: úte 19 lis, 2019 5:51 am
od hopeter
Já používám jako ohýbačku hrnec nebo plechovku. Obtočím samostatné pruty podle potřebného průměru zmenšeného o odpružení. Průměr plechovky nutno odzkoušet. Potom pruty nasoukám do pražců. Konečný průměr už doladím při lepení zafixováním špendlíky. :wink:

Re: Práce s flexi kolejivem

PříspěvekNapsal: stř 20 lis, 2019 9:48 am
od Ivan
hopeter píše:Já používám jako ohýbačku hrnec nebo plechovku. Obtočím samostatné pruty podle potřebného průměru zmenšeného o odpružení. Průměr plechovky nutno odzkoušet. Potom pruty nasoukám do pražců. Konečný průměr už doladím při lepení zafixováním špendlíky. :wink:


To mne nenapadlo, zajímavý tip. Ohýbačka byla hotová za 10 min, ale hrnec taky odvede svou.

Re: Práce s flexi kolejivem

PříspěvekNapsal: stř 20 lis, 2019 10:39 am
od hank
Někteří si dělají jednoduché šablony na ohýbání celých kolejových roštů - bez vytahování kolejnic z pražcových polí. Viz třeba tady: https://aukro.cz/sablony-pro-pokladku-f ... 6957579023

Mně nejlíp vyhovuje připravit si pláň spodku v požadované šířce, na ni přilepit slabší vrstvu materiálu (tenký korek, strojní nebo knihařská lepenka) o něco užší než spodek štěrkového lože (tím taky šetřím štěrk), ale širší než je délka pražců, a k tomu postupně připevňovat flexi buď tilligovskými šroubky s příchytkami (TT) nebo jemnými hřebíčky přímo do pražců (N) - obojí drží i v těch vražedných poloměrech jak helvetská víra, dokonce i v té knihařské lepence a bez lepení. Otvory pro šroubky si předvrtávám mikrovrtáky. Samozřejmě po zaštěrkování to všechno prolévám lepidlem (řidší disperze + jar, ale jsou i lepidla přímo na štěrk), ale některé úseky bez štěrku mi v TT drží nasucho bez lepení i v těch vražedných průměrech teď už několik let a nejeví žádné známky vytržení nebo uvolnění. Pokud jde o ty šroubky s příchytkami v TT, jsou v koleji dost vidět, takže kdo bude mít nové čisté a podbité štěrkové lože, měl by je po prolepení a zaschnutí lepidla radši vytáhnout (příslušná místa samozřejmě při štěrkování vynechat a dodělat až po odstranění příchytek), ale kdo modeluje starý štěrk s vegetací a bláťáky nebo např. manipulační koleje, kudy chodí posunovači a kde je materiál podloží mezi kolejnicemi předpisově vyrovnán až po úroveň horních hran pražců, může je tam nechat a patřičně je zamaskovat. Nicméně flexi po důkladném prolepení štěrku drží i bez nich, a to i v těch nejmenších průměrech oblouků.

Re: Práce s flexi kolejivem

PříspěvekNapsal: stř 20 lis, 2019 11:08 am
od sidlo
To se nebojíš pnutí v neohnutých kolejnicích? Já napřed ohýbám pruty. A to tak dlouho, dokud nemají požadovaný tvar. A až potom je nasouvám do pražců. Používám ohýbačku vzor http://www.masinky.info/2013/04/ohybacka-kolejovych-prutu/.