Stránka 2 z 11

Re: ZÁVADY

PříspěvekNapsal: pát 07 zář, 2012 6:55 am
od KaRei
Měl jsem za to, že je jedno, který zub ozubeného kola sedne do drážky šneka. Ty zuby by měly být přece všechny stejné, nebo néé? O_o
No třetí pojezd kvůli vyzkoušení rozebírat nebudu :lol:
U těch rozebraných ale můžu zkusit postupně jednotlivé osy otáčet po jednotlivých zubech, jestli si třeba v jiné poloze nesednou. Jenom se mi nějak nezdá, že by ty ozubená kolečka měla nepravidelný tvar.
Ale zatím je to ten nejlepší tip, tak to zkusím ;)

Re: ZÁVADY

PříspěvekNapsal: pát 07 zář, 2012 7:49 am
od juroH0
Ozubené kolieska sú pravidelné ale musíš nasadiť všetky naraz alebo začať z jedného konca. A musia byť správne pootočené, inak ich spojnice nepustia aby pekne zapadli.

Re: ZÁVADY

PříspěvekNapsal: pát 07 zář, 2012 8:02 am
od jm252485
Přesně, jak radí juroH0, přidám zkušenost:

Dovolím si malý tip - problém je u parních rozvodů (tedy u těch, které mají pohon v lokomotivě, nikoliv jen v tendru) v poloze rozvodových pák. Mně se nejlépe osvědčilo sestavování v "definované poloze" - tedy například, tak, že všechny šroubky na kolech, držící páky směřují na polohu "6 hodin". Pak je třeba začít od jednoho konce a postupně kola rovnat s tím, že MUSÍM kontrolovat vůli v pohybu tak, aby VŮLE NA OBĚ STRANY BYLA STEJNÁ ! (vůle ja daná jednak vůlí mezi ozubeným kolem a šnekem a pak je zde obvykle malá vůle v usazení osišky s šneky bvesměru dopředu-dozadu). Proto je také výhodná ta poloha "6" hodin, protože zde je už i odchylka o jeden zub obvykle pozorovatelná i okem. Stačí maličko - špatné přesazení o jeden zub - a pak se páky vzpříčí a způsobují budďto zablokování rozvodu nebo - horší varianta - násilné přeskočení kola na šneku (což může vést k nevratnému poškozeí ozubeného kola). V každém případě je lepší - pokud to jde - vyndat motorek a kola protáčet "na volno" za pohon od mororku - prstem se dá zjistit, zda nevzniká odpor z křížení rozvodových pák.
Vím, jak jsem si kdysi žil s PIKO BR 55 (4 kola a pérkové sběrače na všech nápravách, které se vždycky vzpouzely...)

Re: ZÁVADY

PříspěvekNapsal: pát 07 zář, 2012 8:12 am
od KaRei
juroH0 píše:Ozubené kolieska sú pravidelné ale musíš nasadiť všetky naraz alebo začať z jedného konca. A musia byť správne pootočené, inak ich spojnice nepustia aby pekne zapadli.

Jj. ojnici si vždycky hlídám. Buď odpočítávám loukotě od spodní úvratě k začátku vahadla nebo úchytu ojnice, případně rovnou nasazuju s úchytem ve spodní úvrati.
Takto jednoduše jsem si právě nejdřív myslel, že to bude stačit. Jenže na prvním pojezdu přeskakovaly i po sundání spojovací ojnice. Na druhém pojezdu jsem kolečka už nerozpřahoval, ale bude to nejspíš to samé.
Každopádně překontrolovat ještě jednou neuškodí ;)

Re: ZÁVADY

PříspěvekNapsal: pát 07 zář, 2012 8:31 am
od PetrL
Před pěti lety jsem to řešil také. Zde je řešení: http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=3&t=213&p=1452#p1452

Re: ZÁVADY

PříspěvekNapsal: ned 09 zář, 2012 9:20 am
od KaRei
Díky za tipy. Včera jsem oba pojezdy tedy znovu analyzoval. U jednoho (BR81) přeskakuje jedna osa i bez ojnic, takže na ní zkusím sehnat a vyměnit ozubené kolečko.
Druhý pojezd (BR56) mi dává zabrat trochu víc. Po srovnání všech os provedl několik obrátek čistě, pak se ozvalo slabé cvaknutí a při kontrole jsem zjistil, že jedna osa přeskočila o zub. Srovnám, pustím, chvíli nic a pak zase cvak a jedna osa je přeskočená o zub. Šnek je zřejmě zešikma. Poslední osa nemá se šnekem kontakt vůbec a protáčí se zcela volně, předposlední je taky téměř volná - zuby jsou cítit jen slabě, 2. osa je ta přeskakovací, i když se tváří, že sedí. Pořádně sedí jen první osa.

Re: ZÁVADY

PříspěvekNapsal: sob 15 zář, 2012 10:28 am
od KaRei
Hurá, konečně nalezená příčina u BR 56 :)
Vzadu pod motorkem byl ulomený malý hranolek, který měl za úkol fixovat konec šnekové hřídele. Nedostatečná fixace mu pak umožnila skákat po převodech. Přilepeno, teď nechávám zaschnout a mašinka bude moci zase jezdit :D

Re: ZÁVADY

PříspěvekNapsal: úte 03 úno, 2015 8:36 pm
od jonas75
Dobrý den,
mám kolejiště TT, které se 25 let nepoužívalo a nyní se ho snažím znovu zprovoznit. Nevím ale, čím bych ho měl vyčistit, abych dosáhl co nejlepšího výsledku. V některých diskusích jsou doporučovány čistící houby (mám od firmy TILLIG), v jiných jsou odsuzovány že ničí povrch kolejí a doporučují se čističe jako dynakol, izopropylalkohol, kontaktol nebo líh. Jaký je teda nejšetrnější způsob vyčištění kolejí, které se tak dlouho nepoužívaly?

Re: ZÁVADY

PříspěvekNapsal: úte 03 úno, 2015 8:40 pm
od milan ferdián
Jestli se jedná o kolejivo plechové,obrácené "U",tak vyhodit :!:

Re: ZÁVADY

PříspěvekNapsal: úte 03 úno, 2015 8:51 pm
od Pavel-HP
jonas75 píše:Dobrý den,
mám kolejiště TT, které se 25 let nepoužívalo a nyní se ho snažím znovu zprovoznit. Nevím ale, čím bych ho měl vyčistit, abych dosáhl co nejlepšího výsledku. V některých diskusích jsou doporučovány čistící houby (mám od firmy TILLIG), v jiných jsou odsuzovány že ničí povrch kolejí a doporučují se čističe jako dynakol, izopropylalkohol, kontaktol nebo líh. Jaký je teda nejšetrnější způsob vyčištění kolejí, které se tak dlouho nepoužívaly?


Tady už není co zkazit.
Očistit mechanicky a potom už dočistit dostupnou chemií. Funguje to takhle spolehlivě a úspěch je zaručen. (kolega Pami používá "nějaký sprej", jen si nemůžu momentálně vzpomenout na jeho název a ten je bezkonkurenčně úspěšný) Tak zkus přímo Pamiho.

Re: ZÁVADY

PříspěvekNapsal: úte 03 úno, 2015 9:38 pm
od jonas75
Ano, je to U profil, takže nemám mnoho možností, přestavba na profilové kolejivo by pro mě byla finančně a také časově příliš náročná. Mechanicky očistit houbou, propájet mezi sebou kolejnice a potom dočistit nejspíš kontaktolem nebo lihem. Mám i aceton, ale není příliš agresivní?

Re: ZÁVADY

PříspěvekNapsal: úte 03 úno, 2015 9:42 pm
od Pavel-HP
jonas75 píše:Ano, je to U profil, takže nemám mnoho možností, přestavba na profilové kolejivo by pro mě byla finančně a také časově příliš náročná. Mechanicky očistit houbou, propájet mezi sebou kolejnice a potom dočistit nejspíš kontaktolem nebo lihem. Mám i aceton, ale není příliš agresivní?


Aceton ne, leptá plasty.

Re: ZÁVADY

PříspěvekNapsal: úte 03 úno, 2015 9:45 pm
od PaMi
Jako nejlepší čistidlo se mi zatím projevil "Čistič S" od firmy Weicon. Je to čistič s odmašťovačem na všechny kovy. Používá se třeba k čištění motorů apod. Já používám verzi ve spreji.
Tady se dá objednat a posílají i po jednom kusu spreje: http://www.weicon.cz/produkty/technicke ... tic-s.html
P.S. Není to můj nápad, ale odkoukal jsem to na setkání Zababova od německých kolegů

Re: ZÁVADY

PříspěvekNapsal: úte 03 úno, 2015 10:46 pm
od Donatelli
Důrazně varuji před používáním kontaktolu, kontoxu a podobných sajrajtů. Po aplikaci se z plastu stane regulerní modelína. Díky radě od jednoho odborníka jsem si kdysi dávno zničil lokomotivu....

Re: ZÁVADY

PříspěvekNapsal: stř 04 úno, 2015 7:16 am
od JenikPluto
Byl bych velmi opatrný s tím Weiconem. Je to směs isopropanolu, acetonu a lehkého petroleje (uhlovodíky C4 až C11), může poškodit některé plasty (PVC, polystyren, plexi) a funguje jako ředidlo (rozpouští barvy). Sám ho vyzkoušený nemám, určitě bych s ním ale zacházel opatrně...
Viz http://www.weicon.com/pages/en/products/liquid/cleaning-degreasing/cleaner.php
a http://www.weicon.com/datasheets/en/MSDS_EN_152000_Cleaner%20S%2C%20liquid%20%28GB%29.pdf
Jestli kolejiště čtvrt století stálo, tak koroze bude větší problém než mastnota (samozřejmě podle uskladnění). Jak napsal Pavel-HP, mechanicky očistit (u starých BTTB kolejí bych se nebál ani zbroušení vršku 2000 papírem) a ošetřit isopropanolem.

JP