Stránka 8 z 9

Re: MODELOVÁ VELIKOST

PříspěvekNapsal: pát 12 úno, 2016 12:58 pm
od HonzaM
V reálném životě jde vždy o kompromis. Při volbě si musí každý položit otázku na čem mu záleží víc a co je ochoten oželet. Asi se shodneme na tom, že z daných měřítek má H0 v nabídce největší nabídku průmyslově vyráběných modelů vozidel českých železničních správ. Měřítko 0 má nepochybně možnost lepších detailů, ale nabídka vozidel je minimální. Sice neznám celý trh, ale mám dojem, že i v měřítku N je dnes nabídka větší. Moje rozhodnutí pro N bylo podmíněno následujícími faktory:
- netrvám na maximálním připodobnění reálnému provozu ani maximu vozového parku ČD a ČSD.
- nejsem "počítač nýtů" a nepotřebuji maximální věrnost modelů
- nebaví mne realizace posunu spočívající ve spojování a rozpojování vagonů a souprav
- chci mít možnost provozovat vlakové soupravy v reálné délce, tedy třeba RailJet o sedmi vozech nebo TGV o deseti vozech.
- chci mít možnost pozorovat vlaky jedoucí volnou krajinou dostatečně dlouhou dobu, než dojedou z jedné stanice do druhé.
V měřítku Z je nabídka vozidel i komponent příiš malá a nepodporuje ji většina výrobců, TT nemá ani možnost vytvořit na prostoru který jsem vyhradil pro kolejiště splňující shora uvedené požadavky, ani nemá modelovou věrnost srovnatelnou s H0.

Re: MODELOVÁ VELIKOST

PříspěvekNapsal: pát 12 úno, 2016 1:06 pm
od sidlo
HonzaM píše:V reálném životě jde vždy o kompromis. Při volbě si musí každý položit otázku na čem mu záleží víc a co je ochoten oželet.

To bych podepsal.

Re: MODELOVÁ VELIKOST

PříspěvekNapsal: pát 12 úno, 2016 6:54 pm
od Colonel32
Morris Zapp píše:Nic ve zlým, ale H0 vykazuje typické znaky kompromisu: dovedně spojuje nevýhody obou krajních řešení, při současném potlačení jejich výhod. Když mě zajímá napodobování provozu, jdu do N, maximálně do TT; naopak kdyby mě zajímala vozidla a jejich detaily, šel bych do 0.


Původně jsem chtěl tvrzení rozporovat, že pesimista vidí sklenici poloprázdnou a optimista poloplnou, ale pak mi došlo, že to vyjádření je vlastně nesmírně trefné. Problém je aplikace na reálný svět, ve kterém je jedním z klíčových faktorů i nabídka vozidel na trhu, která je diametrálně odlišná v závislosti na měřítku.

HonzaM píše:V reálném životě jde vždy o kompromis.


Nebo minimálně v 99 procentech případů. A myslím, že je mnohem lepší, když se začínající modelář zamyslí nad svými motivacemi, než aby tupě přejal modelovou velikost (dosaďte si), protože mu (dosaďte si) řekl, že je přece nejlepší.

Re: MODELOVÁ VELIKOST

PříspěvekNapsal: sob 13 úno, 2016 11:51 am
od Donatelli
Že mě ani nepřekvapuje, že dlouhodobý propagátor jediné " správné" velikosti se za tu svoji bude prát. Ještě nám zapomněl podsunout tu jedinou správnou a dokonalou firmu Fleischmann... Jenom tak mimochodem, když už jsme u těch modulářů. Pokud budeš chtít udělat rychlík ve IV epoše v nezkrácené délce ( 14 - 16 vozů) , tak těm od té jediné správné velikosti ( dle autora ) nebude stačit ani tělocvična ale spíš tovární hala.

Re: MODELOVÁ VELIKOST

PříspěvekNapsal: sob 13 úno, 2016 4:27 pm
od jirkan
No ještě že naprostá většina modelářů na světě nezná toto fórum a proto nevědí, jakou špatnou velikost si zvolili (H0) :D

Jen aby se neobjevilo tvrzení, že píši jen z teoretické zkušenosti, tak můj vývoj šel cestou (započítám - li i pár vozů od Merkuru z dětství):
0 - TT - H0 - TT - N - HO a nyní postupný a pomalý přechod na 0.

Re: MODELOVÁ VELIKOST

PříspěvekNapsal: sob 13 úno, 2016 4:37 pm
od Morris Zapp
...můj vývoj šel cestou (započítám - li i pár vozů od Merkuru z dětství): 0 - TT - H0 - TT - N - HO a nyní postupný a pomalý přechod na 0.
To nechápu: přechod na jinou velikost přece znamená všechno, co jsem dosud udělal, shromáždil a postavil, zahodit. Proto taky tak málo lidí přechází a ve skutečnosti u většiny mašinkářů volba modelového měřítka není sofistikovaný proces s multikriteriální analýzou :lol: , nýbrž tu volbu za nás udělal náhodným losem Jéžišek a celý modelářský život pak strávíme hledáním argumentů, proč je zrovna ta naše vylosovaná velikost nejlepší :lol:
Ale přecházet 6x za život - to je teda drsňárna...

Re: MODELOVÁ VELIKOST

PříspěvekNapsal: úte 17 kvě, 2016 9:44 am
od Stanin
Dělá tu někdo z vás dvě velikosti? Lámu si hlavu, jak doma občas prohnat delší vlak v H0. Být zavislý na klubu není ono (nemůžu si zajezdit kdykoliv). H0 mi sice vyhovuje, ale na delší soupravy nic moc doma. Tak si říkám, jestli paralelně nerozjet něco v menším měřítku, nebo jestli bude lepší to občas rozbalit "na koberci" a nechat pracovat fantazii na 300 % :D

Re: MODELOVÁ VELIKOST

PříspěvekNapsal: úte 17 kvě, 2016 11:47 am
od rawen
Já mám 1:120 a 1:22.5 :D

Jinak je to ale o kompromisech a námětu - když nemáš místo, musíš rychlík anebo ucelenku oželet a věnovat lokálkám a vlečkaření.

Pokud mne paměť neklame, v Modulech Brno jsou i H0kaři...

Radek

Re: MODELOVÁ VELIKOST

PříspěvekNapsal: úte 17 kvě, 2016 4:36 pm
od mariov8
Taky jsem krátce zvažoval, vývoj pořízení bydlení v rodinném prostředí neprobíhá podle plánu, doplnit k H0 i N, pro ježdění. Úkrok stranou by byla nějaká H0e lesní dioráma. Ale mít zahradu, velkou zahradu, řeším opačný poměr velikostí. :twisted:

Re: MODELOVÁ VELIKOST

PříspěvekNapsal: úte 17 kvě, 2016 4:54 pm
od Morris Zapp
Jestli se ti opravdu líbí dlouhé vlaky, jak píšeš, tak vidím jedinou cestu: nějaký modulový klub, takový, co si nehraje jenom na lokálku. Na měřítku v podstatě nezáleží, i když v H0 je vidět, že ty reálně dlouhé vlaky přece jen narážejí na fyzická omezení dříve, než v TT nebo v N.
Doma to nedáš, a jestli přece jen (jsi nemravně bohat a máš FAKT velkou hobby místnost), tak tě to stejně přestane bavit: bude to furt stejný, jakmile kolejiště jednou dokončíš, tak už nemůžeš nic dalšího plánovat.

Re: MODELOVÁ VELIKOST

PříspěvekNapsal: úte 17 kvě, 2016 6:32 pm
od Stanin
Místa moc nemám. Ideálně to honit podél stěny. Dlouhý vlak je u mě rychlík se sedmi ☺ Já zase takový fanda nejsem. Mám to pro relax. Zrovna nedávno jsem jezdil s posunkou na stole, kde jsem měl jen dvě vexle (co taky s hanulou na 140 cm.. :) ). Jen občas by se mi líbilo vidět delší soupravu v pohybu. Jde o to, jestli s krajinkou ( N ), nebo postaru na zemi ( vim, jsem barbar ). Modulovka neřeší problém "zajezdi si, kdy chceš".

Re: MODELOVÁ VELIKOST

PříspěvekNapsal: úte 17 kvě, 2016 6:52 pm
od rawen
Stanin píše:Modulovka neřeší problém "zajezdi si, kdy chceš".

U mne jo :) :D

Radek

Re: MODELOVÁ VELIKOST

PříspěvekNapsal: úte 17 kvě, 2016 9:46 pm
od HonzaM
Stanin píše:Místa moc nemám. Ideálně to honit podél stěny. Dlouhý vlak je u mě rychlík se sedmi ☺ Já zase takový fanda nejsem. Mám to pro relax. Zrovna nedávno jsem jezdil s posunkou na stole, kde jsem měl jen dvě vexle (co taky s hanulou na 140 cm.. :) ). Jen občas by se mi líbilo vidět delší soupravu v pohybu. Jde o to, jestli s krajinkou ( N ), nebo postaru na zemi ( vim, jsem barbar ). Modulovka neřeší problém "zajezdi si, kdy chceš".

Podívej se na naši stránku www.1ku160.webnode.cz. Kolejiště mám podle dvou stěn, dílem v nábytkové stěně, dílem na zásuvkové komodě. Rychlík se sedmi vozy není problém a z jednoho nádraží do druhého ujede vzdálenost 6 metrů.

Re: MODELOVÁ VELIKOST

PříspěvekNapsal: úte 17 kvě, 2016 9:56 pm
od HonzaM
Morris Zapp píše:
...můj vývoj šel cestou (započítám - li i pár vozů od Merkuru z dětství): 0 - TT - H0 - TT - N - HO a nyní postupný a pomalý přechod na 0.
To nechápu: přechod na jinou velikost přece znamená všechno, co jsem dosud udělal, shromáždil a postavil, zahodit. Proto taky tak málo lidí přechází a ve skutečnosti u většiny mašinkářů volba modelového měřítka není sofistikovaný proces s multikriteriální analýzou :lol: , nýbrž tu volbu za nás udělal náhodným losem Jéžišek a celý modelářský život pak strávíme hledáním argumentů, proč je zrovna ta naše vylosovaná velikost nejlepší :lol:
Ale přecházet 6x za život - to je teda drsňárna...

Já jsem přešel nejprve od H0 k TT a potom k N. U toho jsem zůstal. Důvod je jasný, provoz má u mne přednost před dokonalostí modelu. Vždy stojíme před kompromisem, buď slevíme na modelové věrnosti, nebo na provozních možnostech. V N lze na stejném prostoru postavit podstatně bohatší layout, umožňující složitější manipulaci, jakož i provozovat vlaky délky blížící se realitě. Mám známého, který má kolejiště v N v místnosti 5 x 6 m (sloužící výhradně tomuto účelu) a kolejiště vede podle všech čtyř stěn. Je velmi impozantní sledovat nákladní vlaky o délce třřiceti i více vozů.

Re: MODELOVÁ VELIKOST

PříspěvekNapsal: stř 18 kvě, 2016 10:26 am
od Miloš Pavlát
A co segmenty nebo police okolo celé místnosti? Nebylo by řešením?