Návěstidla - stanice VI. epocha

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Návěstidla - stanice VI. epocha

Příspěvekod JendaTT » stř 25 led, 2023 1:42 pm

Ahoj všem,
prosím o radu - mám stanici dle schématu na obrázku - jaká světelná a kde všude budou návěstidla v VI. epoše?

Vpravo dole je kolej ke skladišti nebo vlečka... Děkuji.
Přílohy
Test_situace.jpg
JendaTT
 
Příspěvky: 500
Registrován: pát 06 bře, 2015 2:56 pm

Re: Návěstidla - stanice VI. epocha

Příspěvekod Ivan » stř 25 led, 2023 2:22 pm

Dopravní kolej je jen jedna, nebo i ta horní pro křižování?
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1697
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Návěstidla - stanice VI. epocha

Příspěvekod sidlo » stř 25 led, 2023 2:25 pm

Úsporné řešení vzor Vamberk. Skupinová odjezdová + ranžírka na vlečku.
Vamberk.png
Vamberk.png (21.69 KiB) Zobrazeno 2984 krát
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3599
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Návěstidla - stanice VI. epocha

Příspěvekod hank » stř 25 led, 2023 2:45 pm

Je ta stanice nácestná nebo koncová? Jaký je charakter a jaká frekvence provozu?

Já bych ti například odpověděl, že můžeš jezdit podle D3, před vjezdem do dopravny bude lichoběžníková tabulka a jinak nic nepotřebuješ. Tohle zřejmě asi slyšet nechceš, ale jestli chceš poradit něco rozumného, musíš nejdřív upřesnit výchozí situaci. I v VI. epoše kupodivu existují stanice s návěstidly (mechanickými nebo světelnými) nezávislými na poloze výměn, klasická elektromechanika (i se světelnými návěstidly), reléovka... TZZ může být telefon s nabídkami a odhláškami vlaků, autoblok, dálkové dispečerské řízení... Po tom průseru v Perninku čekají změny i dirigované tratě, kde do některých dopraven D3 přibudou samovraty s návěstěním polohy výměn a krycí návěstidla; a to ani nemluvím o specialitě typu REMOTE 98 na hanáckém pacifiku, kde se sice taky diriguje, ale na vjezdech do dopraven jsou i LT i dálkově ovládaná světelná návěstidla...

Takže možností máš nejmíň deset a bez upřesnění těžko radit.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6099
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Návěstidla - stanice VI. epocha

Příspěvekod JendaTT » stř 25 led, 2023 4:08 pm

Zkusím to upřesnit, ta stanice je zkrácená, aby se vešel obrázek.
Není to koncová stanice, dopravní koleje jsou ta horní a ta prostřední, přesně pro křižování vlaků. ta spodní může být manipulační a nebo pro objíždění soupravy.

Epocha je V. nebo lépe Vi., klidně to berte tak, že je to stanice po rekonstrukci, dálkově ovládané výměny a návěstidla.

Díky, za ten Vamberk, tomu je to dost podobné.
JendaTT
 
Příspěvky: 500
Registrován: pát 06 bře, 2015 2:56 pm

Re: Návěstidla - stanice VI. epocha

Příspěvekod hank » stř 25 led, 2023 5:53 pm

JendaTT píše:Zkusím to upřesnit, ta stanice je zkrácená, aby se vešel obrázek.
Není to koncová stanice, dopravní koleje jsou ta horní a ta prostřední, přesně pro křižování vlaků. ta spodní může být manipulační a nebo pro objíždění soupravy.
Epocha je V. nebo lépe Vi., klidně to berte tak, že je to stanice po rekonstrukci, dálkově ovládané výměny a návěstidla.
Díky, za ten Vamberk, tomu je to dost podobné.


Kolej pro objíždění soupravy předpis nezná.

"...dálkově ovládané výměny a návěstidla..." Takže dispečerské řízení? Pak ale bude stanice kompletně osazena - každá kolej bude mít do obou směrů svoje samostatná návěstidla. Bohužel nemáš koleje ani výhybky očíslované, takže to zkusím takhle: na hlavní koleji 3 světla (č-z-b pro posun), na vedlejší(ch) dopravní(ch) koleji/kolejích 4 světla (ž-č-z-b pro posun), na manipulační (jestli bude ta spodní kolej, odkud vychází vlečka, manipulační) ranžírky (b-m), jinak viz předcházející věta, vjezd z vlečky bude taky krytý ranžírkou a pro vyšší rychlosti i odvratem, vjezdová návěstidla 5 světel (ž-č-z-b-ž, bílá je přivolávačka), místo policajtů ze směru od stanice jednosvětlová modrá návěstidla. Vlečka a manipulační kolej ale mohou být kryté jen výkolejkami. U zhlaví směr vlečka bude stojánek s pomocným stavědlem pro odemykání místně stavěných výměn (pokud takové jsou) a EMZ, obojí uvolňované pro posun dispečerem DOZ, dtto na opačném zhlaví pro nouzové ovládání při výpadku DOZ.

A jak jsme se shodli v jiné diskusi, ta spodní kolej může být rozpůlená, zčásti dopravní, zčásti manipulační; pak tam ještě přibude cestové návěstidlo vyznačující konec dopravní cesty a v opačném směru ranžírka kryjící dopravní část koleje před vjezdem posunujícího dílu nebo vlečkového vlaku z manipulační části. A pak taky z té dopravní části koleje může být 4světlovým odjezdovým návěstidlem povolen odjezd vlaků jedním směrem - "doleva".
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6099
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Návěstidla - stanice VI. epocha

Příspěvekod JiriKTT » stř 25 led, 2023 6:33 pm

hank:
jen upřesním, že pořadí světel na návěstidle bude od shora: 3 světelná odjezdová zelená/červená/bílá, 4 světelná odjezdová zelená/červená/bílá/žlutá, 5ti světlová vjezdová žlutá/zelená/červená/bílá/žlutá. Z vlečky kromě seřaďovacího návěstidla určitě i výkolejka - je to styk drah a musí být zabezpečen odvratnou výhybkou nebo výkolejkou.
TT, DR5000
JiriKTT
 
Příspěvky: 105
Registrován: stř 12 led, 2011 7:25 pm

Re: Návěstidla - stanice VI. epocha

Příspěvekod JendaTT » stř 25 led, 2023 7:15 pm

Pánové, moc děkuji za obsáhle vysvětlení, trochu mi to začíná dávat smysl, tak jak to píšete.
Mám ještě dotaz, může být někde použito takové to trpasličí návěstidlo? To, co je úplně u země. Díky.
JendaTT
 
Příspěvky: 500
Registrován: pát 06 bře, 2015 2:56 pm

Re: Návěstidla - stanice VI. epocha

Příspěvekod JiriKTT » stř 25 led, 2023 7:48 pm

Trpasličí návěstidla budou seřaďovací před hroty krajních výhybek (pro posun ze záhlaví směrem do staničních kolejí). Ostatní budou standardně stožárová. Pokud je to z prostorových důvodů potřeba, tak můžou být trpasličí i odjezdová u kolejí, kde je rychlost do 60km/h. A také případně další seřaďovací.
TT, DR5000
JiriKTT
 
Příspěvky: 105
Registrován: stř 12 led, 2011 7:25 pm

Re: Návěstidla - stanice VI. epocha

Příspěvekod hank » stř 25 led, 2023 8:14 pm

JiriKTT píše:Trpasličí návěstidla budou seřaďovací před hroty krajních výhybek (pro posun ze záhlaví směrem do staničních kolejí).


Jejich používání mi není jasné a v některých dálkově řízených stanicích nejsou, proto jsem je neuvedl. Čím se to používání řídí?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6099
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Návěstidla - stanice VI. epocha

Příspěvekod JiriKTT » stř 25 led, 2023 8:42 pm

hank píše:Jejich používání mi není jasné a v některých dálkově řízených stanicích nejsou, proto jsem je neuvedl. Čím se to používání řídí?

Pokud dovolíme posun ze staniční koleje na záhlaví, tak pak taky musíme posunující díl dostat po přestavení výhybek zpět na některou staniční kolej. A to se dovolí právě seřaďovacími návěstidly u krajní výhybky. Kde nejsou? Tam, kde není možné dovolit posun od odjezdových návěstidel na záhlaví. Třeba v obvodu Rokytka, který je součástí Prahy-Holešovic. Nelze tam dojet z Holešovic zabezpečeným posunem, tak tam okolo výhybek 501 a 502 nenajdeme ani žádná seřaďovací návěstidla. Nebo tam, kde je u krajní výhybky cestové návěstidlo (platné pro vlak i posun), myslím, že je to v Malešicích ve směru od Zahradního Města a Hostivaře.
TT, DR5000
JiriKTT
 
Příspěvky: 105
Registrován: stř 12 led, 2011 7:25 pm


Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků