Přechod z TT na H0

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: Abe Simpson, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Přechod z TT na H0

Příspěvekod el_salamo » čtv 03 kvě, 2018 2:28 pm

Ahoj všichni,

přemýšlím o docela zásadním převratu - totiž o zbavení se všeho v TT a o přechodu na H0. Rád bych si s vaší pomocí utřídil myšlenky, případně se nechal odradit od pitomostí.

Aktuálně mám slušnou sbírku TT, směřovanou na ČSD 70tých let - 8 lokomotiv, pár vagonů. Jen modely z posledních let, určitě by nebyl problém s prodejem. Lokomotivy je potřeba digitalizovat (a ozvučit), spousty vagonů ještě přikoupit. Mám postavenou hrubou stavbu koncové stanice: viewtopic.php?f=42&t=9864. Mám pár staveb, nějaké foliáže ap. - nic, co by nešlo věnovat ostatním. Pořizoval jsem TTčko kvůli původním životním plánům, totiž že zůstaneme v bytě a kolejiště bude především někde rozebrané.

Nicméně, pokud nakonec vyjde stavba domu, budu mít k dispozici místnost 4,4*3,8m. Místnost bude určená jen na modelaření, bude tam kolejiště, sklad věcí na modelaření a pracovní stůl - nebude to sklad špinavého nepořádku. Okno bude těsně pod stropem, jedny dveře, jinak bude kolem stěn volno. Chtěl bych modelovat hlavní trať s přípojnou stanicí, z ní vedoucí lokálku, nejspíš rozšířenou o odbočku na širé trati nebo malou odbočnou stanici (a-lá Rataje, Liščí nebo Malé Stínky od MF). Převažovat by měla volná trať pro sledování jízdy vlaků (především dost volné tratě mezi zhlavím a tunelem do SN). Rád bych provozoval motorovou + dosluhující parní trakci, nejdelší vlaky předpokládám Brejlovec + 5x Y nebo 555/Sergej + ~8-12 nákladních vozů, osobní doprava zajištěná především směsí motoráků.

Kolejiště by mělo být kolem stěn, maximálně s jednou větví vybíhající do středu místnosti. Na stavbu mám bratru půlku života a nečekám, že to bude hotové napřesrok (nejsem hank :) ).
Ovládání digitál + pc.

Pro TT hovoří existující základ sbírky a přecijen postavený kus, h0 mi přijde pěknější, s trochu větším výběrem ČSD a doufám, že bude i snažší stavět vlastní modely. Taky doufám, že h0 se bude pomalejc "zmenšovat" jak se mi bude horšit zrak.

1) Dá se takový projekt vůbec uřídit v jedné osobě? Možná se někdy přidají děti, ale spíš počítám, že si budu modelařit sám.
2) Může se vejít zamýšlené kolejiště do daného prostoru v h0? (Plánky MF jsem studoval, líbí se mi třeba Hranice-Město, Lanšperk, Doupov...)
3) S větším výběrem modelů a doplňků do h0 si to jen nalhávám, nebo je to pravda :)?

Díky za tipy a komentáře. Poslední rozhodnutí je na mne, to je mi jasný - ale třeba s tou otázkou č. 1 nemám nejmenší zkušenost.

Předem díky za tipy,
A.
Zlatý střed, kolem roku 1970...
Uživatelský avatar
el_salamo
 
Příspěvky: 182
Registrován: pát 30 lis, 2007 8:48 am

Re: Přechod z TT na H0

Příspěvekod Myšpulín » čtv 03 kvě, 2018 3:39 pm

Za mne jen tolik. Bude to stavba na klíč a nebo se na tom budeš podílet? Pokud to první, pak se budeš moci v dohledné době začít té stavbě kolejiště věnovat, takže nyní už snad můžeš uvažovat o tom, co pak. Pokud se však budeš na stavbě podílet, je zřejmě nyní dost předčasné řešit, co bude, až bude dům hotový. Ono to s tím domem je stejné jak s tím kolejištěm, hotové to není nikdy. Tady bych si zatím nechal to, co mám, a až to bude jakš-takš hotové, pak můžeš přemýšlet, jestli ještě máš na to to vyměnit nebo jen po kouskách stavět z toho, co již máš.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1157
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Přechod z TT na H0

Příspěvekod hank61 » čtv 03 kvě, 2018 5:00 pm

Já bych se teda také dovolil vyjádřit, neboť jsem podobný krok udělal v únoru 2017. Oproti tobě jsem byl ovšem v jisté výhodě, neboť jsem vždy uvažoval pouze o lokální trati, kde celá souprava bude mít max. délku 1 metr. I tak mi čtyřkolejná koncová stanice vyšla na téměř 3,5m délky. Sice nevím, jak uvažuješ kolejiště koncipovat, nicméně pokud hodláš provozovat soupravy o délce loko a 5 ypsilonů, nebudeš chtít aby vlak stál od výhybky k výhybce, a oblouky na trati nebudeš dělat pod poloměr 600mm /i vzhledem k těm ypsilonům/ troufám si tvrdit, že takovou stanici ani podle té delší stěny nedáš. Ta Hánula prostě toho prostoru potřebuje podstatně víc :D . Jinak o výhodách a nevýhodách obou měřítek už toho bylo i tady napsáno mraky, tak se k tomu ani vyjadřovat nebudu. Někdo preferuje více trati a delší soupravy a stanice, jiný zase větší vozový park. Kdybych já toužil provozovat ony ypsilony a delší nákladní vlaky určitě bych zůstal u menšího měřítka. Tak hodně zdaru :D
Hraju si, a aby mě to bavilo, nemusím to brát kdovíjak vážně. :-)
http://hankovystranky.cz/
Uživatelský avatar
hank61
 
Příspěvky: 1202
Registrován: sob 15 bře, 2014 5:42 pm
Bydliště: Hořovice a Louny

Re: Přechod z TT na H0

Příspěvekod rawen » čtv 03 kvě, 2018 5:23 pm

Nějak nevěřím, že samojediný člověk dokáže postavit (=dokončit) tak velké kolejiště, ať už v jakémkoliv měřítku. (čest vzácným výjimkám!)
Takže za mě navrhují postupovat přes dílčí cíle - Milan nakreslil hodně projektů, které nejsou vlakodromem, např. Lužická místní dráha, a které lze stavět a provozovat postupně.
Z mého pohledu není nic horšího, než obrovitá kostra panelu s naházenými kolejemi, kterou nemá autor sílu dokončit ani zrušit.

A jinak doporučuji zůstat u TT. Vyměnit "slušnou sbírku" za ekvivalent v jiném měřítku je oříškem a projektem samo o sobě.

Radek
TT moduly Olomouc
TT moduly Olomouc - diskuze
zahradní 30mm železnice od REGNERa
rawen
 
Příspěvky: 1372
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Přechod z TT na H0

Příspěvekod sidlo » čtv 03 kvě, 2018 6:29 pm

Mám místnost 4,5×3,5 m. Z důvodu rozmístění okna, topení a dveří jsem nějak limitován prostorem pro rám.
Téma: jednokolejná hlavní trať, přípojná stanice, koncová stanice lokálky. V přípojné stanici loko + 4 Y mezi námezníky. Epocha IV s možným přesahem III - V.
Dělám na tom čtvrtým rokem. Postup velmi pomalý, ale nestresuje mě to. Mám na to ještě hodně času, doufám.
Od doby MTB je lokomotiv celkem hodně, nestačím na to šetřit. A to kupuju od každé řady jenom jeden kus. Plus k tomu ROCO, PIKO, PMT, ... Něco zakázková výroba. Nekupuju páry, výjimka je 422.0, protože to není přemalovaná německá mašinka.
Mohl jsem jít do TT, ale je na mě to moc mrňavé.

Obrázek
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 1640
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Přechod z TT na H0

Příspěvekod milancsd » čtv 03 kvě, 2018 9:08 pm

Stavbu kolejiště jsem začal v roce 2006. Rozměry panelu jsou 260x150 cm a modelářské místnosti 3,5x3 m. Stavba ve velikosti HO pomalu pokračuje vpřed. Dokončení tak do třech let.
Větší projekt bych asi nedal. Je to i otázka financí a času. Puvodně jsem náklady odhadoval na 60 tis. a nyní vím že po dokončení to bude dvojnásobek.
Jako většina kolegu modelařím pro relax a pohodu. Pan Wimer ze Ždáru zvládnul větší kolejiště ,ale nevím zda neměl nějakého pomocníka.
milancsd
 
Příspěvky: 37
Registrován: čtv 24 pro, 2009 2:53 pm
Bydliště: Beroun

Re: Přechod z TT na H0

Příspěvekod hank » pát 04 kvě, 2018 5:45 am

Mohu z vlastní zkušenosti potvrdit, že přinejmenším z hlediska finančního je každá změna k horšímu. :? (Někteří zarytí konzervativci jsou dokonce toho názoru, že k horšímu je úplně každá změna, a to ze všech myslitelných hledisek, ale tak daleko si přece jen netroufnu zajít... :mrgreen: ) Nicméně každý soudruh si musí ujasnit sám, zda jsou pro každého soudruha tím hlavním měřítkem peníze; a když ne peníze, tak co vlastně. Je až překvapivé, jak málo lidí přesně ví, co chce, a když už si myslí, že to vědí, tak jak často zjišťují, že se mýlili. Já svou nerozhodnost řeším souběžnou prací (a zrovna teď častěji neprací) na více projektech, se všemi představitelnými dopady co do množství stráveného času a utracených peněz a taky stále rostoucí intenzity reakcí manželky na nepořádek v mém kutlochu. :mrgreen: Mnoho psů, zajícova smrt. :lol:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2450
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Přechod z TT na H0

Příspěvekod imodry » pát 04 kvě, 2018 12:19 pm

Modelové železnici se věnuji prakticky celý život. Tohle téma bylo mnou samým vždy odstrkováno a odsouváno na okraj pozornosti, protože vždy bylo v životě něco důležitějšího než můj koníček. Asi to zná mnoho z nás. Až do doby před deseti lety, kdy se bydlení na chalupě stalo realitou a já měl najednou jen pro sebe místnost v podkroví 6,5 x 4,5 metru, zateplenou, suchou, osvětlenou, prostě modelářský sen,........ Vždy jsem preferoval velikost H0 a zůstanu pochopitelně u ní i nadále. Jenže a teď přijde ten pravý důvod, proč vlastně reaguji na tvůj příspěvek, jsem zjistil, že bych se potřeboval ještě trochu víc rozmáchnout a koukám jak posunout příčku. Mám to štěstí, že můžu, zaplať pánbůh. Takže tobě pane kolego radím, zůstaň u TT, on ten tvůj deklarovaný prostor ve finále není zase tak velký a nevím, jestli bys mohl expandovat někam dál. Když má člověk v tom prostoru ještě pracovat jako v dílně, tak to taky nějaký prostor nežere. TT je svojí nabídkou téměř rovnocené H0 a myslím, že opravdu není důvod přepřahat. Ať se daří a vybereš si tu správnou variantu. Koneckonců rozhodnutí je ve finále jen a jen na tobě.
imodry
 
Příspěvky: 15
Registrován: čtv 09 srp, 2012 4:27 pm
Bydliště: Plzeňsko

Re: Přechod z TT na H0

Příspěvekod hopeter » pát 04 kvě, 2018 1:47 pm

Tak já se taky přidám... Pokud už máš rozjeto TT v nových mašinách tak bych u něj zůstal. Rozdíl velikosti není zas tolik zásadní. Příkladem může být Auhagen , který dělá stavby 1:100 a používají se bez velkého násilí pro obě velikosti. Pokud ovšem trváš na modelovosti a přesnosti tak v H0 je to snadnější. Sortiment vozidel ČSD a ČD bych si dovolil tvrdit je srovnatelný. Pokud si troufáš na vlastní stavbu vozidel tak je to opět snadnější v H0.
Co se týká místa pro kolejiště tak mám jeden poznatek - Nejhorší co může potkat stavitele kolejiště je veliká místnost. :P
Přeji ti štastnou volbu. :)
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 1559
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Přechod z TT na H0

Příspěvekod HonzaM » pát 04 kvě, 2018 2:52 pm

hopeter píše: Nejhorší co může potkat stavitele kolejiště je veliká místnost.

Proč, v čem?
N, epocha 5,6, DR5000, TC9 Gold
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 1609
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Přechod z TT na H0

Příspěvekod imodry » pát 04 kvě, 2018 6:03 pm

Já myslím, že je to jen paralela, opak musí být přece to nejlepší,.......
imodry
 
Příspěvky: 15
Registrován: čtv 09 srp, 2012 4:27 pm
Bydliště: Plzeňsko

Re: Přechod z TT na H0

Příspěvekod Polabský » pát 04 kvě, 2018 8:10 pm

Osobně v současnosti nevnímám velký rozdíl mezi oběma velikostmi.
H0 je vhodnější pro lepší zpracování detailů a i pro vlastní tvorbu.
Na starý kolena je hlavně lepší pro oči a nejistou ruku.
Hezký večer Všem.
Polabský
 
Příspěvky: 499
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Přechod z TT na H0

Příspěvekod el_salamo » stř 09 kvě, 2018 12:07 pm

Myšpulín píše:Za mne jen tolik. Bude to stavba na klíč a nebo se na tom budeš podílet?


Na klíč, já budu dělat maximálně elektriku. I tak to bude hodně práce všechno (a všechny :) ) ohlídat. Stavba kolejiště nezačne dřív jak za 4 roky, ale shromažďování modelů a malování plánků probíhá stále :).

Ad. peníze a čas - předpokládám, že mi stavba zabere alespoň 10 let. Vláčky jsou drahý koníček v každém případě a každé velikosti, naštěstí to bude opravdu rozložené na hodně dlouho.

Ad. prostor, délky souprav a téma - díky za komentáře a názory. Trochu z toho plyne čeho jsem se obával: prostoru není zase tolik. Zkusím to během jednoho krásného odpoledne načrtnout do wintracku a uvidím, kolik by tam doopravdy zbylo volné tratě.

Díky a pěkný den,
s.
Zlatý střed, kolem roku 1970...
Uživatelský avatar
el_salamo
 
Příspěvky: 182
Registrován: pát 30 lis, 2007 8:48 am

Re: Přechod z TT na H0

Příspěvekod Stanin » sob 02 čer, 2018 6:36 am

Já už si tím párkrát prošel (TT - H0 - TT - H0) a výsledek je takový, že mě to stalo dost peněz, protože jsem vždycky na prodej spěchal. Navíc mě celkem zabolí, když si vzpomenu, jaké jsem měl modely a za kolik se teď daji sehnat. Takže opravdu dvakrát (možná i víckrát) měř. TT/N vypadá hezky a toho místa zaberou málo. Ale až u H0 mám pocit, že jede vlak. Zkus si to někde osahat, možná potom zjistíš, źe když v požadavcích ubereš jeden Ypsilon, tak i tak z toho budeš mít dobrý požitek. A v ruce hanula taky vypadá líp.
Stanin
 
Příspěvky: 281
Registrován: ned 16 čer, 2013 8:48 pm
Bydliště: Brno


Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků