Koncové nádraží na domácí modul

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: Koncové nádraží na domácí modul

Příspěvekod sidlo » pon 20 čer, 2016 4:49 am

Já používám Arduino Pro Mini za $2 a ten potřebuje programátor CP2102 za $1,5. viz https://sites.google.com/site/sidloweb/elektrika/12-programator-arduino
BohousP používá Arduino Nano, které je asi o čtvrťák dražší. Ten programátor nepotřebuje, stačí mu USB kabel, viz http://www.masinky.info/2016/04/dcc-sniffer-arduino/

Vstupy označené A0 - A7 jsou analogové, mají převodník a umí číst napětí na vstupu v intervalu 0 - 1023. Použil jsem to např. tady https://sites.google.com/site/sidloweb/elektrika/s88-ir-detektor Vstupy A0 - A5 je možno přepnout na digitální a potom je používat stejně jako D2 - D13, což jsem použil tady https://sites.google.com/site/sidloweb/elektrika/14-dekoder-pro-16-rele

Vtip používání Arduina je v tom, že hotová destička z Číny včetně poštovného je mnohem levnější než pokus postavit si to samé doma z nakoupených součástek. Navíc my amatéři nemusíme znát na co a jak se používá IO 555 a plno dalších obvodů. Stačí se naučit pracovat s jednou destičkou. Více viz. místní vlákna o Arduino.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Koncové nádraží na domácí modul

Příspěvekod hank » pon 20 čer, 2016 5:58 am

sidlo: No vida. Protože nestíhám číst všechno, některé věci zřejmě ke své škodě vynechávám a diskuse o DCC patří k nim... :oops: Fakt je, že to Arduino i z hlediska BFU a zarytého příznivce analogu - tedy když se najde nějaký dobrovolník, který mu to naprogramuje a vysvětlí :mrgreen: - splňuje nároky na blbuvzdornost: Do těchhle dvou dírek zastrč LEDku s odporem, sem připoj napájení a dál se nestarej... :D
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Koncové nádraží na domácí modul

Příspěvekod fulda » pon 20 čer, 2016 7:10 am

hank píše:No, použít to na analogovém kolejišti by bylo asi něco jako namontovat digitální otáčkoměr na trakař... :lol:

On je to tedy spíš digitální otáčkoměr i s tempomatem na trakař, ale při pořizovacích cenách dojdeš k závěru, že je to vlastně jedno.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4851
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Koncové nádraží na domácí modul

Příspěvekod hank » pon 20 čer, 2016 8:00 am

fulda: Ty ceny mě šokovaly, ale i volná programovatelnost. Co bychom za takové udělátko byli dali ve fabrice před takovými 30 - 40 lety, kdy automatizace procesů byla výsadou nepočetné kasty specialistů a náhradní součástky do různých regulačních černých skříněk a řídících pultů v hodnotě kalkulované v těžko dostupné cizí měně a obvykle souhrnně zvané "majlant" se v případě kritických provozních průserů expedovaly ad hoc z té lepší Evropy vrtulníkem za součinnosti všech možných i nemožných státních orgánů, které k tomu musely vydat přehršel výjmek a povolení... :mrgreen:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Koncové nádraží na domácí modul

Příspěvekod Vaclav86cz » pon 20 čer, 2016 8:10 am

hank píše:Vaclav86cz: A to bylo prosím odkdy dokdy?


Nevím, zkusím dopátrat.
Respektive, abych ty Oslavany doplnil a protože už to je cca 10 let takže promlčené. Pod nebo u či na lichoběžníkové tabulce byla svítilna, jenž ovládal výpravčí Oslavan. Když uslyšel vlak a nebo houkání u této tabulky, tak zmáčknul spínač, čímž rožnul danou lampu a vlak vjel do stanice. Bohužel nemám u sebe žádnou fotku a takto mě to bylo podáno od několika lidí co na té trati jezdili a nebo v okolí dělali výpravčí. A někteří starší pánové si ještě pamatují červený obdélníkový terč a bílím orámováním a lampu, nebo nějáké světlo uprostřed... Ono jako zeptat se byla tam vojenská přivolávačka, tak na tebe někteří čumí jak na blázna. Prostě tam byla lampa, která se rožla a oni mohli jet.... Přece jenom už to pár let je, takže se nedivím, že si podrobnosti asi úplně nepamatují...
Vojenská přivolávačka tam asi byla do doby než skončila její platnost nebo nařízení o nepoužívání této návěsti. Ale protože dráty tam byly. Strojvedoucí taky byly zvyklí, tak se jezdilo na rožnutou lambu a lichoběžníkovou tabulku až do zrušení :-D I když to asi nebylo úplně v souladu s předpisem... Ale zase který výpravčí by chodil kilák tam a zpět když může rožnout "přivolávačku" že?
Vaclav86cz
 
Příspěvky: 332
Registrován: pon 03 lis, 2014 9:33 pm
Bydliště: Brünn

Re: Koncové nádraží na domácí modul

Příspěvekod el_salamo » pon 20 čer, 2016 6:06 pm

Zdravím všechny a děkuji za velmi zajímavou diskusi :).

Mám v plánu modelovat cca rok 1970, zatím se kloním k mechanikám, jednoramennému vjezdovému a sdruženému odjezdovému návěstidlu. Vojenské jsou zajímavé, časově bych je mohl umístit, ale byl by to moc punk :).

- stanice bude mít živější nákladní provoz díky dvěma vlečkám
- na trati bude navíc pila a lom nebo pískovna
- v budoucnu bude na trati alespoň jedna skrytá stanice (možná jedna skrytá a jedna viditelná - uvidíme, kolik toho v životě stihnu), která "způsobí" živější provoz vč. míjení souprav

Přijde mi to jako slušné odůvodnění návěstí :).
Uživatelský avatar
el_salamo
 
Příspěvky: 206
Registrován: pát 30 lis, 2007 8:48 am

Re: Koncové nádraží na domácí modul

Příspěvekod hank » pon 20 čer, 2016 6:25 pm

Vaclav86cz: Koukám tady do SJŘ 323 pro GVD 1978/79 a skutečně je tam v ustanoveních místního významu uvedeno:

"Stanice bez vjezdových návěstidel: Oslavany s návěstí 51 a 52 (náhrada za vjezdové návěstidlo a předvěst podle čís. 202 a 208 Návěstních předpisů)."

Takže tví pamětníci se svými vzpomínkami na lichoběžníkovou tabulku se mýlí, toto ustanovení odpovídá vojenské přivolávačce. Nebo - podle vojenského předpisu Žel-27-1 správně řečeno - soupravě ANP, což znamená "ambulantní návěstidlo a předvěst".

Edit: Podle mých děravých análů to tam v roce 1981 ještě bylo, v roce 1987 to už SJŘ neuvádí.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Koncové nádraží na domácí modul

Příspěvekod Vaclav86cz » pon 20 čer, 2016 8:03 pm

No mýlí i nemýlí...
Protože jak jsem psal, tak někteří si tam pamatují něco jiného než lichoběžníkovou tabulku.
Jestli tam ta vojenská přivolávačka vydržela až do konce služby výpravčího, což může být tak 13 let nevím, ale ruku do ohně bych za to nedal...
Ber to tak, že strojvedoucí, který začal v trati jezdit kolem roku 86, tak mu v současné době bude takových dobrých 55 let. To z mého pohledu už trošku pamětník je...
Takže je možné, že tam tu vojenskou přivolávačku viděl, ale protože ji třeba v roce 87 odstranili a dali lichoběžníkovou tabulku, tak si tento detail už třeba moc nepamatuje...
Jak jsem psal. Nevím do kdy tam byla. Dalo by se to zjistit možná i docela přesně, ale zítra ani pozítří to nebude :-) To budu muset navštívit některé lidi, kteří k té trati mají různé podklady co neseženeš ve veřejných archívech :-)
Vaclav86cz
 
Příspěvky: 332
Registrován: pon 03 lis, 2014 9:33 pm
Bydliště: Brünn

Re: Koncové nádraží na domácí modul

Příspěvekod hank » pon 20 čer, 2016 8:16 pm

Vaclav86cz píše:No mýlí i nemýlí...
Takže je možné, že tam tu vojenskou přivolávačku viděl, ale protože ji třeba v roce 87 odstranili a dali lichoběžníkovou tabulku, tak si tento detail už třeba moc nepamatuje...


V roce 1987 tam LT nemohla být; ze stejného zdroje (= dobových pomůcek ke GVD) vyplývá, že se tam jezdilo podle D2. Takže předpokládám, že tam postavili vjezdové návěstidlo na úrovni tehdejší doby, tj. s největší pravděpodobností světelnou klasiku à la AŽD.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Koncové nádraží na domácí modul

Příspěvekod BohousP » úte 21 čer, 2016 1:06 pm

hank píše:Tenhle modul

http://czelektro.eu/index.php?id=40&n=g ... o-modelare

by se na to nejspíš hodil a jeho připojení bych asi pochopil i já... :lol:


Základní zapojení blikačů lze najít na http://elektro-mz.webnode.cz/blikace-nejen-pro-zeleznicni-prejezd/
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2922
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Koncové nádraží na domácí modul

Příspěvekod el_salamo » ned 27 lis, 2016 5:05 pm

Jde to pomalu, ale aspoň už jsou nějaké výsledky:

https://youtu.be/LVvr3WM80zE

Koleje 1, 2, 3, 3a a vjezdová jsou už zapojeny načisto, zbývá dodělat finální rozvod elektřiny pro napájení serv, lamp a dalšího balastu.

3a bude pokračovat na vjezdvový modul. Zbývá nalepit kolej 4 (která tam už jednou byla, ale neopatrnou maniulací jsem ji utrhl). Výhybka na koleji 4 není zapojená, instalace přestavníku bude chtít trochu fištróna.

Na druhém modulu jsou usazené přestavníky, nalepené koleje vč. 3b k remíze. Přejezd mezi moduly je bezproblémový; z toho mám velkou radost :).
Uživatelský avatar
el_salamo
 
Příspěvky: 206
Registrován: pát 30 lis, 2007 8:48 am

Re: Koncové nádraží na domácí modul

Příspěvekod Tomas_C. » ned 04 pro, 2016 5:30 pm

Výborně Adame...jsem rád že jsi pokročil a podělil se s pokrokem. Až budeš v pokročilejší fázi nezapomeň, že se můžeš ukázat i na našem provozním setkání, kde můžeš na jedné větvi vyzkoušet funkčnost celku v provozu.
TT, V-VI epocha,CZ-DE příhraničí,
http://model-railway.webnode.cz
www.ModulyBrno.cz
Uživatelský avatar
Tomas_C.
 
Příspěvky: 444
Registrován: stř 10 úno, 2010 1:05 am
Bydliště: Brno

Re: Koncové nádraží na domácí modul

Příspěvekod el_salamo » stř 21 pro, 2016 9:09 pm

Výhybka na koleji č. 4, zapojená táhlem:

https://youtu.be/GUIMNWSb42w

Pozitivní je, že to na první pokus přehazuje tam i zpátky a několikrát za sebou, aniž by to hned upadlo. Děsí mě ten horizontální posun - mohlo by se to zlepšit upevněním trubičky k panelu (je vidět na začátku, ta rozšířená část táhla), nebo připájením zarážky (dvou zarážek- nahoře a dole) kolem táhla jazyků (po zkrácení táhla). A nebo bych to celé měl rozebrat a udělat znova? Možná i znova a lépe :)?

Přijde mi, že je tam minimum místa :-/.
Uživatelský avatar
el_salamo
 
Příspěvky: 206
Registrován: pát 30 lis, 2007 8:48 am

Re: Koncové nádraží na domácí modul

Příspěvekod fulda » čtv 22 pro, 2016 8:10 am

Najdi tu někde fotky mojich výhybek, je jich tu dost.
Táhlo vedu trubičkou z uchošťoura a ještě na něm dělám pružný kousek. A taky používám tenčí drát (0,5mm pružinová ocel)
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4851
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Koncové nádraží na domácí modul

Příspěvekod el_salamo » ned 01 led, 2017 8:31 pm

Volejte "Sláva" a tři dny se radujte - všecky koleje jsou na místě: http://salamek.rajce.idnes.cz/Dokoncena_pokladka_koleji

Koleje jsou na místě - dodělám na pár místech elektřinu, přestavník jedné výhybky a můžeme krajinkařit.
Uživatelský avatar
el_salamo
 
Příspěvky: 206
Registrován: pát 30 lis, 2007 8:48 am

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků