Stránka 15 z 16

Re: Elektrifikované tratě / moduly

PříspěvekNapsal: ned 24 bře, 2019 12:49 pm
od HonzaM
Mcx píše: Jinak většina sloupů, napínání z továrních komponentů Somerfeldt. Jo, mají to někteří modeláři jednoduché - pouze zbastlí trakční vedení z drátu 0,3 mm a zbytek nakoupí.

To je sice fakt, materiál od Sommerfeldtu je sice krásný, ale také pěkně mastný. Na minulém setkání FREMO v Praze jsem viděl nádhernou zadrátovanou stanici, komplet že Sommerfeldtu, ale když jsem se majitele ptal jak to čistí, odpověděl že je nová a ještě čištění nepotřebovala.

Re: Elektrifikované tratě / moduly

PříspěvekNapsal: úte 26 bře, 2019 7:23 am
od milan ferdián

Re: Elektrifikované tratě / moduly

PříspěvekNapsal: úte 26 bře, 2019 12:27 pm
od HonzaM
milan ferdián píše:Video z RheiNfortu.Milan
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... xTXxPMHY6Q

Je to náherné, moc by se mi to líbilo, ale praktičnost u mne zvítězila. Na jednom ze starších kolejišť jsem vrchní vedení měl, na základě negativních zkušeností jsem ho ale demontoval a na dalším kolejišti už jsem ho nebudoval.

Re: Elektrifikované tratě / moduly

PříspěvekNapsal: úte 26 bře, 2019 1:20 pm
od Pavel-HP
Tak něco málo ze Zákup

Re: Elektrifikované tratě / moduly

PříspěvekNapsal: úte 26 bře, 2019 1:21 pm
od Pavel-HP
Zákupy 2019

Re: Elektrifikované tratě / moduly

PříspěvekNapsal: úte 26 bře, 2019 1:22 pm
od Pavel-HP
Zákupy 2019/2

Re: Elektrifikované tratě / moduly

PříspěvekNapsal: pát 24 zář, 2021 3:53 pm
od JuTi
Dobrý deň,

potrebujem sa poradiť vo veci rozostupov stĺpov pre trolejové vedenie na moduloch. Snažím sa túto vec plánovať podľa noriem FREMO, pričom som sa dočítal, že táto aktuálna norma pre rovné moduly uvádza minimálnu vzdialenosť medzi stĺpom a ukončením modulu 250 mm. No taktiež som sa dočítal, že vzdialenosti medzi stĺpmi v rámci modulu môžu byť ľubovoľné. Neviem, či je toto len nejaké odporúčanie (aj keď tam bolo napísané "musí byť"), pretože vo vylučovacích kritériách FREMO som o tomto nenašiel zmienku. Jedná sa dvojkoľajnú trať. Moja úvaha je taká, že namiesto 100 cm dlhých rovných modulov mám dva 60 cm dlhé rovné moduly a pri tejto dĺžke ale rovnomerné rozostupy skôr vychádzajú na hodnotu 15 cm od okraju a 30 cm medzi stĺpmi, namiesto hodnôt 25 cm a 50 cm. Párny počet stĺpov v rámci modulu je podľa štandardu len na zváženie. To znamená, že pokiaľ by som chcel dodržať minimálnu normu podľa FREMO, musel by som v rámci 60 cm dlhých modulov vždy približne v strede osadiť jeden alebo dvojicu stĺpov na jednej úrovni. Čo si o tom myslíte? Je to takto? Alebo som prípadne niečo napísal nepresne?
Ja som k tejto téme našiel toto:
https://www.zababov.eu/home/normy/modul ... vane-trate
Ak by mal niekto odkaz aj na celý dokument FREMO, kde je táto problematika rozpísaná, prosím Vás, pošlite mi sem do diskusie odkaz.
Vopred Vám ďakujem za konštruktívne odpovede. S pozdravom Juraj

Re: Elektrifikované tratě / moduly

PříspěvekNapsal: pát 24 zář, 2021 6:37 pm
od Mcx
No, ne že by nešly dělat moduly s jedním sloupem, ale asi by to měla být spíše doména "žolíků" tedy krátkých modulů, ne standard traťových. Protože se dostanu do potíží z pohledu klikatosti vedení trakčního drátu. První sloup by měl mít na modulu výchylku trakčního drátu vlevo při pohledu od konce modulu. S jedním sloupem pak nejlépe s osou drátu v ose kolejí aby moduly mezi které vložím modul s jedním sloupem dodržel nějaký sled sloupů pro zajištění klikatosti cca +-3 mm od osy koleje.
Takže 60 cm modul ne že by nemohl být, ale skládat z nich trať ??? to asi nebude pravé ořechové.

Re: Elektrifikované tratě / moduly

PříspěvekNapsal: sob 23 říj, 2021 2:32 pm
od JuTi
Dobrý deň,

nechcel som zbytočne zakladať ďalšiu diskusnú tému na tomto diskusnom fóre k problematike trakčného vedenia, konkrétne trolejového vedenia, a tak myslím si, že tu budú moje otázky napísané na správnom mieste. Pre úplnosť dodávam, že otázky k tejto téme sa týkajú napájania v analógovom, prípadne aj v digitálnom režime ovládania modelov. Základné technické riešenia som si už študoval, avšak mám niekoľko otázok, pre prehľadnosť ich číslujem:

1. Ako býva bežne riešené napájanie trolejového vedenia v prípade použitia stĺpov od výrobcu Sommerfeldt, prípadne iného výrobcu, ktorý nemá v ponuke priamo napájacie stĺpy, napríklad Neu Model https://www.neumodel.cz/trolej-ho/172-s ... znik-.html? Áno viem, napríklad výrobcovia ako Viessmann-modell alebo Märklin-Modellbahnen majú v ponuke aj stĺpy priamo s napájaním: https://www.maerklin.de/en/products/det ... ticle/7512
https://viessmann-modell.com/sortiment/ ... chlussmast

2. Viem, že aktuálne je trend mať napríklad na moduloch trolejové vedenie skôr len ako atrapu, ale ako je to s funkčnosťou napájania lokomotív cez zberač na novších modeloch (vyrobených za ostatných päť až desať rokov, napríklad na modeloch od výrobcov A.C.M.E., Märklin-Modellbahnen alebo Piko)? Niektoré staršie modely majú možnosť prepínania (prepínačom) spôsob zberania elektrického prúdu z trolejového vedenia alebo z koľajníc.

3. Je nejaké všeobecná norma, ako majú byť zapojené vodiče pri reálnom napájaní lokomotív z trolejového vedenia (napríklad polarita, uzemnenie)?

Vopred Vám ďakujem za odpovede na moje otázky.

S pozdravom

Juraj

Re: Elektrifikované tratě / moduly

PříspěvekNapsal: sob 23 říj, 2021 3:17 pm
od Mcx
ad 1. Toto nikdo neřeší, protože nevím o nikom, kdo napájí modely z troleje.
ad 2. Souvisí s ad 1. - nevím o současných modelech, že by napájení z troleje umožňovaly - u DCC je to zcela mimo používanou techniku
ad 3. nevím o tom, domnívám se že ani v historické NEM nebyla

Re: Elektrifikované tratě / moduly

PříspěvekNapsal: ned 24 říj, 2021 8:13 am
od JuTi
Dobrý deň,

rozumiem, že aktuálne ešte nie je dostupný FREMO štandard pre moduly s vrchným trakčným vedením (trolejovým vedením), teda aspoň podľa web stránky FREMO a ich aktuálne dostupného štandardu (Verzia 2 https://www.fremo-net.eu/index.php?eID= ... andard.pdf (strana č. 45)), ale rád by som teda vedel, o aký štandard potom ide na web stránke Spolku Zababov https://www.zababov.eu/home/normy/modul ... vane-trate Je to nejaký neoficiálny interný pracovný materiál FREMO? Zatiaľ, pokiaľ viem, prebieha diskusia v rámci časopisu Hp1 od FREMO. Viem, že jednotlivé kluby, ktoré sa touto problematikou zaoberajú, sa snažia vyvíjať vlastné (povedzme prototypové) riešenia, no zrovna tie dokumenty, ktoré má na svojej web stránke Spolok Zababov majú okrem názvu aj úpravu pripomínajúcu oficiálny štandard FREMO.

Vopred Vám ďakujem za odpoveď na moju otázku, prípadne odpovede k tejto téme.

S pozdravom

Juraj

Re: Elektrifikované tratě / moduly

PříspěvekNapsal: ned 24 říj, 2021 9:26 am
od Mcx
No, vzhledem k tomu, že akce Fremo téměř s výhradním provozem pod dráty probíhají již několik let, tak to vůbec nelze nazvat nějakým hledáním a prototypovým řešením.
Navíc je nutno oddělit základní parametry (stejně u konstrukce modulů) které je nutno dodržet - zde namátkou vzd. sloupu od kraje modulu, jeho pozice vpravo/vlevo při pohledu na modul, způsob spojení mezi moduly, výška, výška pole v místě styku na hranici modulu, síla napnutí, materiál na trakční vedení - drát materiál, jeho síla, síla přítlaku sběrače .....
Toto je dle mého již zcela jasné a není na tom co dál vymýšlet.
A zbytek se týká již konkrétního řešení ke konkrétní trakční soustavě - no a tady se odchylujeme od kamarádů za hranicemi a tento náš "boj" za komponenty trakní soustavy ČSD/ČD/ŽSR zatím nikdo "nevybojoval". Tady je pole neorané. Můžete být premiant.

Re: Elektrifikované tratě / moduly

PříspěvekNapsal: ned 24 říj, 2021 9:37 am
od Mcx
Doporučuji si prohlédnout fotoreportáž M.Kejhara ze setkání v St.Valentinu v roce 2019 a musí vám být jasné že o žádné hledání cesty nejde - cesta má jasný směr, ale pro potřeby ČSD/ČD/ZSR je ji třeba naplnit řešením.
https://mk-zababov.rajce.idnes.cz/St_Valentin_2019_Elektrifikace

Re: Elektrifikované tratě / moduly

PříspěvekNapsal: pon 01 lis, 2021 7:36 pm
od Miloš Pavlát
JuTi píše:3. Je nejaké všeobecná norma, ako majú byť zapojené vodiče pri reálnom napájaní lokomotív z trolejového vedenia (napríklad polarita, uzemnenie)?

Zadej do vyhledávače "MOROP NEM621"

Re: Elektrifikované tratě / moduly

PříspěvekNapsal: úte 02 lis, 2021 10:28 am
od Petr S.
Řeší se jeden problém na dvou frontách - viz Sekce H0 :

Re: Napájanie modelu lokomotívy z vrchného trakčného vedenia
Příspěvek od Petr S. » ned říj 31, 2021 8:48 pm

Všechno je možné , něco jen dočasně .
Pokud bude kolejiště jednokolejný ovál ( se všemi různými variantami ) tak je možné použít sběrač pro napájení . Jakmile je na kolejišti smyčka a lokomotivu otočíte , tak jste KDE ? Smajlík pro tento stav nemám v nabídce , ale obecenstvo asi ví , že ano .
Obdobná situace nastane na dvojkolejné trati kdy přijedete do nádraží z 1.traťové koleje , objedete soupravu a odjedete na 2.traťovou kolej .
Je to prosté - proud teče z levého kolečka do pravého kolečka , nebo z levého kolečka do smetáku . Varianta č. 3 není .
:idea: Petr
Petr S.

Příspěvky: 464
Registrován: úte pro 16, 2008 10:42 pm

Tak ještě jednou - provoz elektrických lokomotiv se sbíráním ze sběrače je možný na kolejišti , kde nedojde k otočení lokomotivy - třeba ve smyčce .