Elektrifikované tratě / moduly

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: Abe Simpson, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: Elektrifikované tratě / moduly

Příspěvekod Mcx » stř 16 bře, 2016 8:28 pm

Milane, Cipísku předpokládám, že dříve nebo později se moduly s dráty u nás objeví a tak je dobré dodržet základní pravidla ať je to propojitelné. Pro smysluplné zahájení elektrického provozu je nutné:
- "nájezdový modul" pro sběrače před skryťák
- x traťový modulů
- jedna stanice, kde lze přepřahat na nezávislou trakci
- pro projení s cizinou - 15 kV je nutný jeden modul se stykem dvou soustav

Pokud se jedná od drát na trakční drát, nosné lano i laníčka - používá se jednotně 0,3 mm, další parametry trakčního vedení - napínání cca 250-300 gramů, přítlak sběrače max. 6 gramů, standardní výška 66 mm, klikatost +- 4 mm, vzdálenost sloupů od osy koleje 37 mm (u Somerfeldtu je povoleno 34 mm), poslední sloup od kraje modulu 250-300 mm, v oblouku max.polovinu vzd. mezi sloupy... no a to je v základu pro H0 skoro vše, ještě ne... ještě to "nejdůležitější" - spojení trakčního vedení pomocí zahnutých konců drátu a nosného lana které o nějaký mm přesahují konec modulu, vytvoří se tak pole, které se napne jako skutečné vedení.

Použitím vhodné sestavy trakčního vedení - například sestavy "U", tato je použitelná pro stejnosměrný i střídavý systém 25 kV.

Sice provoz OBB/ČSD asi nebude to pravé - ve skutečnosti tato kombinace není - ale jsou loko pro styk, minimálně ČSD Bastardi od PIKO.

Takže zase takový nepřekonatelný problém to není, no a pak nějaké tisíce kaček na pár lokomotiv, vzhledem k nabídce v H0 bych zatím zůstal u 3 kV ss.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 1589
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Elektrifikované tratě / moduly

Příspěvekod Vaclav86cz » stř 16 bře, 2016 9:23 pm

Rakušáci používají přítlak 2 gramy. Radek Malina to s nimi řešil...
Já bych zase spíše byl pro soustavu 25 KV / 50 Hz...
Nabídka sice zatím nulová, ale ty stroje jsou prostě krásnější...
Ostatně i Mlha a cipísek budou moct brzo tuto soustavu v blízkém okolí obdivovat :-D
Vaclav86cz
 
Příspěvky: 288
Registrován: pon 03 lis, 2014 9:33 pm
Bydliště: Brünn

Re: Elektrifikované tratě / moduly

Příspěvekod Mcx » čtv 17 bře, 2016 5:19 am

Pokud se použije vzhledově sestava trakčního vedení "U" tak je to univerzální, nesmí se použít nejstarší stejnosměrné sestavy 10, 20.... případně vylehčené střídavé, liší se hlavně vzhledově izolátory. Jinak vzhledové rozdíly se koncetrují na trať a hlavní koleje - předpokládám kompenzované vedení, jednoduché vedení na vedlejších kolejích tam je vzhled skoro stejný. Takže problém není trakční vedení, ale lokomotivy - jak každý koupí něco jiného .... :lol: to si moc nezajezdíme. Že by brzy bylo tolik modulů, abychom měli stykovou stanici 3 kVss/25 kV ??? to asi ne.

No stroje jsou krásnější - myslíš tu 1 a půl řady :D , které v modelu budou kdovíkdy.

No jen tak na okraj S 489.001 alias dnes řada 230, má 30.4.2016 kulatiny - 50 let od převzetí prvního laminátu do provozu ČSD, stále jezdí a dostane v Břeclavi dort :D
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 1589
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Elektrifikované tratě / moduly

Příspěvekod mlha » čtv 17 bře, 2016 6:43 am

Mcx píše:Milane, Cipísku předpokládám, že dříve nebo později se moduly s dráty u nás objeví a tak je dobré dodržet základní pravidla ať je to propojitelné. Pro smysluplné zahájení elektrického provozu je nutné:
- "nájezdový modul" pro sběrače před skryťák
- x traťový modulů
- jedna stanice, kde lze přepřahat na nezávislou trakci
- pro projení s cizinou - 15 kV je nutný jeden modul se stykem dvou soustav

Takže zase takový nepřekonatelný problém to není, no a pak nějaké tisíce kaček na pár lokomotiv, vzhledem k nabídce v H0 bych zatím zůstal u 3 kV ss.


Už jenom jedna stanice s dráty nebude stát zrovna málo peněz....., pokud kluci udělají co je v plánu, tak budou zadrátované i oblouky, které byly v Hluku, takže trati by bylo kolem deseti metrů. Jenom ta stanice....
H0/MODULY SLOVÁCKO/ep.IV
http://www.kzmslovacko.cz/.
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2560
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

Re: Elektrifikované tratě / moduly

Příspěvekod Mcx » čtv 17 bře, 2016 9:14 am

To bude ale dvojkolejka? O to složitější a dražší stanice + neexistující dvojkolejný skryťák, třeba se podaří dokončit reko Hanušovic - ten bude nově dvojkolejný.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 1589
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Elektrifikované tratě / moduly

Příspěvekod Irudzi » čtv 17 bře, 2016 9:57 am

To Mlha: no jo, ale jen polovina z toho bude podle norem Fremo, tedy správná osová vzdálenost kolejí,
normo-čela a dále samotné provedení trolejového vedení opět dle norem. Tím chci říci, že "celý svět" to má nějak,
tak proč to nemít na Slovácku jinak, že? :lol:
Uživatelský avatar
Irudzi
 
Příspěvky: 414
Registrován: ned 02 bře, 2008 8:49 am
Bydliště: Uherské Hradiště

Re: Elektrifikované tratě / moduly

Příspěvekod mlha » čtv 17 bře, 2016 11:00 am

Irudzi píše:To Mlha: no jo, ale jen polovina z toho bude podle norem Fremo, tedy správná osová vzdálenost kolejí,
normo-čela a dále samotné provedení trolejového vedení opět dle norem. Tím chci říci, že "celý svět" to má nějak,
tak proč to nemít na Slovácku jinak, že? :lol:

Já jsem to Jiříku neplánoval, ale pokud budu mít normované rozhraní na konci dvoukolejky tak to vadit nebude.
H0/MODULY SLOVÁCKO/ep.IV
http://www.kzmslovacko.cz/.
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2560
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

Re: Elektrifikované tratě / moduly

Příspěvekod Irudzi » čtv 17 bře, 2016 3:09 pm

Mě je to Mílo jasné. Ty normy ctíš a taky vím, že děláš dost pro to aby jsi některé kolegy z klubu usměrnil seč ti síly stačí, a že je to boj težký, to je také zřejmé. Jinak pro tvoji informaci, překližka leží na stole a normo-čela budou nařezána do několika dní a ze Sebnitz očekávám odpověď co nevidět.
Uživatelský avatar
Irudzi
 
Příspěvky: 414
Registrován: ned 02 bře, 2008 8:49 am
Bydliště: Uherské Hradiště

Re: Elektrifikované tratě / moduly

Příspěvekod Vaclav86cz » čtv 17 bře, 2016 6:21 pm

Zkuste se na problematiku elektrifikace podívat trošku reálně.
1. výběr napájecího systému. Máme v republice 2 hlavní a to 3 KV stejnosměru a 25 KV/50 HZ střídavého. Pak ještě z historického hlediska 1,5 KV stejnosměrného na tratích Tábor - Bechyně a Rybník - Lipno (v současné době přestavěno na střídavý systém), Pražský uzel do cca 50. let (předěláno na 3 KV) a trať Kořenov - Harrachov - Polsko (v současné době sneseno). A ještě bych zapomenul kousek 15 KV/16,7 HZ na trati Znojmo - Šatov - Rakousko a zkušební okruh Cerhenice...
2. kolik traťových kolejí. Jednokolejných stejnosměrných moc není. Když se podívám tak trať z Nezamyslic do Olomouc a Přerova. Potom z Ostravy do Opavy (celkem nově postavená). Zábřeh - Šumperk - Kouty nad Desnou (první část nevím, ale taky to nebude moc dlouho, Druhá část poměrně nově). Ústí nad Orlicí - Lichkov, Okolí Hradce Králové (taky nevím, kdy co a jak bylo zprovozněno). A to je asi tak vše co? No možná není, ale zase to není tak dlouho co ty úseky jsou zadrátovány. Oproti tomu střídavá trakce má těch jednokolejných tratí o něco více. Dokonce bych si trofnul říct, že na střídavé trakci je to tak 50 na 50 v poměru jednokolejná a dvoukolejná. Navíc při tvorbě stanic je potřeba u dvoukolejných zohlednit i možnost přejezdu z jedné traťové koleje do druhé. A navíc nevím jak to bylo v minulosti, ale při takovémto přejezdu se většinou stahoval sběrač, aby nedošlo k propojení fází (teda alespoň na střídavině to tak bylo). Známé Sedlářovy koule a nebo taky citróny... A pokud budu chtít dělat dvoukolejnou stanici, kde se má přepřahat z elektrické na motorovou, tak to už asi není moc v moci jedince, ale spíše tak na činnost nějákého spolku...
3. možnost hnacích vozidel. Ve stejnosměrné trakci docela rozmanitý park. Ovšem taky konečně nabídka, která už je nějákým způsobem zhlédnutelná. Oproti tomu ve střídavině se pořád čeká na Laminátku. Ovšem jakmile bude, tak pojezd použitelnej i pro plecháče. A pokud se budu snažit, tak mám stavebnici od ČS-Trainu 263... Sice jich moc není, ale nějáké jsou...
Za sebe bych to řekl takto. Pokud bych se měl pustit do elektrifikované stanice, tak pravděpodobně jednokolejná (celkem i vím, která by se mě líbila). Spíše bych byl pro střídavou napájecí soustavu. I když u jednokolejné bych možná překousnul i to, že by byla zařazená do stejnosměrného systému. Dvoukolejná stanice nehrozí, protože to není nejen po stránce finanční ale i z hlediska proveditelnosti momentálně v mojich silách. Co by se mě osobně třeba líbilo by byl námět tratí Rybník - Lipno. Případně pokud přepřahací stanici, tak celkem zajímavě je vyřešen Vojtanov. Ale vše to jsou jednokolejné stanice eventuelně tratě... A dvoukolejná stanice, kde se dá rozumně přepřahat??? No hodně štěstí při stavbě...
Samostatná kapitola je pak dělení napájecího systému se sousedy směr západ... V podstatě to dělení je dvoukolejné v Děčíně a dvoukolejné v Břeclavi... A nově jednokolejné Horní Dvořiště a Česká Velenice. Jinak když na to hledím tak nic... Dělení s Polskem a Slovenskem je nezajímavé, protože obě země mají stejnou napájecí soustavu (Poláci pouze stejnosměrnou)...
Takže když to shrnu, tak oni by asi i lidi byly, co by do elektrifikace šli, ale je problém, aby mezi sebou našlo rozumnou řeč a aby, pokud se nějáká skupina do tohoto pustí, byla schopna zaujmout i ty co ještě nejsou rozhodnuti a byla svojí prací schopna zaujmout i ty, kteří měli odlišnou představu ohledně výše napsaného :-)
Vaclav86cz
 
Příspěvky: 288
Registrován: pon 03 lis, 2014 9:33 pm
Bydliště: Brünn

Re: Elektrifikované tratě / moduly

Příspěvekod mlha » čtv 17 bře, 2016 6:46 pm

Pokud se pletu, tak mě prosím opravte, ale brány u ss a střídaviny se od sebe liší pouze drátem vně, který funguje jako krmička...
H0/MODULY SLOVÁCKO/ep.IV
http://www.kzmslovacko.cz/.
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2560
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

Re: Elektrifikované tratě / moduly

Příspěvekod Mcx » čtv 17 bře, 2016 6:55 pm

Vaclav86cz píše:No možná není, ale zase to není tak dlouho co ty úseky jsou zadrátovány.

Vašku pozor, pozor jednokolejný úsek Velký Osek - Hradec Králové - Choceň byl elektrifikován v roce 1965 a je to 100 km jednokolejné tratě, to byla střídavá trakce ještě v plenkách :lol: Takže motivy stanic jsou, ale u el. trakce to asi budou vždy stanice na motivy....
Jsou tam použitelné například Dobřenice, Čermná nad Orlicí, Třebechovice pod Orebem, Borohrádek - když se vypustí vlečky, samozřejmě všechny elektrifikované stanice jsou se staničními kolejemi minimálně 500 m, no ale to se dá redukovat.
Takže jak jsem psal při použití vhodné soustavy lze moduly následně použít jak na 3kV ss tak na 25 kV, zde opravdu problém není :D
K přechodu na 15 kV - přeci nebude nikdo stavět konkrétní dělící pole na hranicích, ale na motivy..... v tom taky problém není.
Naposledy upravil Mcx dne čtv 17 bře, 2016 7:01 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 1589
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Elektrifikované tratě / moduly

Příspěvekod Mcx » čtv 17 bře, 2016 6:57 pm

mlha píše: liší pouze drátem vně, který funguje jako krmička...

Tuž to nevím co chtěl básník říci, ale v podstatě se třeba u sestavy "U" neliší pro účely modelu ničím.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 1589
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Elektrifikované tratě / moduly

Příspěvekod Vaclav86cz » čtv 17 bře, 2016 7:12 pm

Mcx píše:
Vaclav86cz píše:No možná není, ale zase to není tak dlouho co ty úseky jsou zadrátovány.

Vašku pozor, pozor jednokolejný úsek Velký Osek - Hradec Králové - Choceň byl elektrifikován v roce 1965 a je to 100 km jednokolejné tratě, to byla střídavá trakce ještě v plenkách :lol: Takže motivy stanic jsou, ale u el. trakce to asi budou vždy stanice na motivy....
Jsou tam použitelné například Dobřenice, Čermná nad Orlicí, Třebechovice pod Orebem, Borohrádek - když se vypustí vlečky, samozřejmě všechny elektrifikované stanice jsou se staničními kolejemi minimálně 500 m, no ale to se dá redukovat.
Takže jak jsem psal při použití vhodné soustavy lze moduly následně použít jak na 3kV ss tak na 25 kV, zde opravdu problém není :D
K přechodu na 15 kV - přeci nebude nikdo stavět konkrétní dělící pole na hranicích, ale na motivy..... v tom taky problém není.


Jak jsem psal, nevím, tuto oblast nemám tak dokonale prozkoumanou. A v plenkách střídavá trakce až tak moc nebyla. Respektive u nás ano a 25 KV ano. Ale naši jížní a západní sousedé jezdili na 15 KV střídavý už začátkem 20. století...
Konkrétního dělícího pole bych se asi nebál neb to je minimálně na střídavině v Břeclavy na trati. Předpokládám, že Děčín je na tom obdobně (nikdy jsem tam nebyl...). Dělení systému u Nás trošku problém asi je, neb některá jsou ve stanici (Kutná Hora :-D ) a některá na trati u stanice (Nezamyslice)...
Pro mě docela pěkné náměty jsou stanice na trati Havlíčkuv Brod - Jihlava - České Budějovice... Třeba taková Horní Cerekev... A nebo Šlapanov... A když se ti podaří zlomit Vláďu Vacka, tak i Jindřichův Hradec se splítkou a úzkou :-D :-D :-D
Vaclav86cz
 
Příspěvky: 288
Registrován: pon 03 lis, 2014 9:33 pm
Bydliště: Brünn

Re: Elektrifikované tratě / moduly

Příspěvekod mlha » čtv 17 bře, 2016 7:13 pm

Po vnější straně vedení je ještě jeden drát, který přikrmuje hlavní vedení
H0/MODULY SLOVÁCKO/ep.IV
http://www.kzmslovacko.cz/.
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2560
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

Re: Elektrifikované tratě / moduly

Příspěvekod Mcx » čtv 17 bře, 2016 7:15 pm

Vaclav86cz píše:A v plenkách střídavá trakce až tak moc nebyla. Respektive u nás ano a 25 KV ano. Ale naši jížní a západní sousedé jezdili na 15 KV střídavý už začátkem 20. století...

To já nevěděl, že se chystáš lézt sousedům do modulového zelí :D

mlha píše:Po vnější straně vedení je ještě jeden drát, který přikrmuje hlavní vedení

to nemá nic společného s střídavou či stejnosměrnou trakcí, posilovací vedení se používá tam i tam a v modelu bych se na něj vyfláknul, stejně je jen někde
Naposledy upravil Mcx dne čtv 17 bře, 2016 7:18 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 1589
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků