Spádoviště

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: Spádoviště

Příspěvekod Petr S. » sob 20 bře, 2021 6:55 pm

Začínám z toho mít dobrý pocit . Doposud jsem řadil Mn , které odjížděly z Hrabové , vždy do skupin podle stanice určení , a bylo to někdy dost práce . Ale nyní , když bude seřaďovací nádraží Řáholec , tak posbírám zátěž a pryč s ní . On si s tím Cipísek poradí :lol: :lol: :lol: .
Zdarec , Petr
Petr S.
 
Příspěvky: 536
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: Spádoviště

Příspěvekod cipisekmp » sob 20 bře, 2021 8:02 pm

Ahoj, no ono to nějak dopadne.
Mimochodem pokračuje vývoj. Návrh testovacích modulů. Měly by dát dohromady délku jaká bude i normálně ať se otestuje vše. Ten kde bude vlastní hrb se bude muset štelovat ve více místech. Na modulech by měla být polovina ranžíru včetně výhybek takže testy by měli být komplet všeho včetně výhybek, skonu, brzd. Sklon by se měl ladit pomocí zavitových tyčí a matek.
Sestava ramu.JPG

Další obrázek je upravený princip brzdy. Je vidět kde by to mělo brzdit.
sestava brzdy s koleji.JPG

Cipísekmp.
H0/MODULY SLOVÁCKO

www.kzmslovacko.cz
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1583
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: Spádoviště

Příspěvekod t29 » sob 20 bře, 2021 9:05 pm

Zkusil jsem rozkreslit schéma od Milana Ferdiána. Přidaná spojka pro odjezd ze spádoviště přímo do Řáholce, ve spádovišti jsou tři výhybky ABW 15°a dvě EW 2 15°, jinak všechny výhybky EW3, žádný angličan. V samotném Řáholci jediná úprava = prodloužení kusé koleje až na čelo modulu. Poloměry na hlavní trati R2500, v seřadišti R1350, pouze druhá výtažná kolej má R880. Na zvýrazněných rozhraních segmentů jsou koleje kolmé na čelo = možnost vložení dalších dílů.

Obrázek
TT + DCC věčný začátečník
Uživatelský avatar
t29
 
Příspěvky: 75
Registrován: úte 03 led, 2017 11:17 pm
Bydliště: UH

Re: Spádoviště

Příspěvekod romino » ned 21 bře, 2021 6:29 am

cipisekmp píše:Další obrázek je upravený princip brzdy. Je vidět kde by to mělo brzdit.
Cipísekmp.


To bude asi velmi narocne na presnost, aby bol nejaky brzdny ucinok a zaroven nevyskakovali lahke modelove vagony na uz pritlacene stetiny pred kolesom.
Uživatelský avatar
romino
 
Příspěvky: 238
Registrován: ned 11 kvě, 2008 12:28 pm
Bydliště: Nove Mesto nad Vahom, SR

Re: Spádoviště

Příspěvekod cipisekmp » ned 21 bře, 2021 7:45 am

Ahoj Staníku.
Díky za nápady ale za mě co nám tahle varianta přinese?
1. Bude to celé kratší? Jak jsem vkládal nějakou skici výš, tak to tu sestavu spíš natahuje. Depo musí být na druhém výjezdu.
2. Zkrátili se koleje.
3. Přibyli další dva modulky (i když úzké) které musím nějak nastohovat s těma ostatníma do auta. Vozit to položené po zemi a v autě vzduch, je plýtvání místem.
4. A to vidím jedinou výhodu, že nemusím vrtat do Řáholce.
5. Jo a ještě jedna "kosmetická" výhoda, odpadne výše zmiňované nesourodé napojení modulů další trati kdy z boku určitě na sebe pasovat nebudou.

A pro Romina. Ano bude to zajímavé, sám nevím jestli funkční ale bez testování se dá jen filozofovat. Možná ty krajní štětky budou muset mít náběh co já vím. Záleží i na tvrdosti těch štětek. Sám netuším jakou budou mít třeba výdrž aby nebyli po chvíli sedřené. Nějak to ale brzdit musíme a to ne moc stuha neboť ten vagonek prudce zabrzdit a pak jej znova rozjíždět mě připadá kravina.

Díky Cipísekmp.
H0/MODULY SLOVÁCKO

www.kzmslovacko.cz
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1583
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: Spádoviště

Příspěvekod cipisekmp » ned 21 bře, 2021 9:18 am

Ahoj, technická:
Má někdo nějakou představu jak by ta vlastní brzda měla být dlouhá? Kóta - A
sestava brzdy s koleji z hora.JPG

V Břeclavě to má nějakých 24m což v měřítku vychází 275mm. To pochybuju že se podaří tak tenký "kartáč" při takové délce vyrobit. Možná navrtáním profilu evegreen 4*3mm a vlepením těch štětin do toho. Oslovil jsem výrobce kartáčů (mají maloseriovou výrobu) ale očekávám že mě pošlou k šípku. Nedělá náhodou někdo v téhle branži?
Cipísekmp.
H0/MODULY SLOVÁCKO

www.kzmslovacko.cz
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1583
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: Spádoviště

Příspěvekod cer.t » ned 21 bře, 2021 9:40 am

Kartáč by šel naflokovat dlouhými chlupy trávy. Sám by sis mohl určit hustotu, délku vlasu atd. Vše podle zkoušek na tvém testovací spádovišti.
cer.t
 
Příspěvky: 300
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Spádoviště

Příspěvekod cer.t » ned 21 bře, 2021 11:18 am

Jeste jedna poznamka, s realnou fyzikou zeleznicniho vozu bych u modelu paralelelu v brzdach nehledal, musis to odzkouset...
cer.t
 
Příspěvky: 300
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Spádoviště

Příspěvekod vojtas » ned 21 bře, 2021 12:12 pm

nebylo by lepší, než kartáčem, brzdit kouskem gumy?
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Spádoviště

Příspěvekod radeksindy » ned 21 bře, 2021 12:24 pm

Má někdo nějakou představu jak by ta vlastní brzda měla být dlouhá?


Při plánování technických parametrů zapoměň na skutečnou železnici, ale musíš vycházet z výsledků testů. Poměr kinetické energie, kterou může vůz dostat na pahrbku, a jízdních odporů je u modelů zcela jinde. Až teprve zjistíš jak dlouhá brzda bude a z jakého materiálu, pak si najdi reálné provedení a tomu přízpůsob vnější vzhled.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Spádoviště

Příspěvekod Davca » ned 21 bře, 2021 1:13 pm

Zdravím,
nevím, co tak zkusti přibrzdit vůz pomocí magnetů mimo střed koleje (kvůli spřáhlům) ? Neodymové magnety mají dle své velikosti a tvaru docela solidní "magnetické pole", takže by mohly být umístěny i pod kolejí. Např. zasypány stěrkem coby součást štěrkového lože nebo pod imitací skutečné kolejové brzdy. Samozřejmě by se musely vzdálenostně od (pod) koleje (kolej) nastavit tak, aby vozy jen přibrzďovaly a nezastavovaly. Co jsem teď zkoušel, magnety k sobě táhnou dvojkolí docela fest. 8)

https://www.unimagnet.cz/neodymove-magnety_k97/

David
Davca
 
Příspěvky: 269
Registrován: sob 22 bře, 2014 8:28 pm
Bydliště: Bohumín

Re: Spádoviště

Příspěvekod Michal Šuhajda » ned 21 bře, 2021 2:15 pm

t29 píše:Zkusil jsem rozkreslit schéma od Milana.
Obrázek

Ahoj,
to je pěkný navrh.
Nežere místo navíc, ona i ta samostatná výtažná kolej muže být komplikace, protože potřebuje místo a další traťové moduly. Ty tvůrce layoutu muže místo toho použit na trať. A že traťových modulů ( hlavně tech pěkných) občas bývá nedostatek.
Možná par úprav:
- prodloužit odjezdové koleje i bez vloženého modulu - posunout spojku na 2k trati, aby se vešel i odvrat na první modul
- vynechat kusou kolej na 2. modulu zprava - délky kolejí se zvětší.
- pochopil-li jsem správně, problémy dělá více angličanů za sebou, takže na odbočení z 2k by se dal použít - podobně u odjezdu směr RAH resp. k výtažným kolejím.
- vytažná kolej - nestačila by jen jedna, současné využití obou stejně není možné.
- upravit výtažnou kolej, aby bylo možné ji vést okolo depa - co třeba “flexi” modul jako má Horymír k Berounu?
- samozřejmě pokud by se přidal jeden modul stačilo by 60 cm, bylo by vyřešeno.

- navíc je možné seř. nádraží snadno použít samostatně, což se muže hodit, i když to Cipisek nechce slyšet.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Spádoviště

Příspěvekod cipisekmp » ned 21 bře, 2021 2:45 pm

Ahoj:
Michal Š: Nevím proč někdo neustále spekuluje s tím aby to seřadiště bylo samostatné. Může mě někdo dát příklad jak jej samostatně použít? Zdůrazňuju ze to nestavím jako skryťák a seřadiště uprostřed trati...... Jinak se budu opakovat, co nám tohle řešení konkrétně přináší za výhodu proti tomu původnímu plánu ? (i ten jde použít samostatně když se udělá přechod ale k čemu) Ještě nikdo tu neuvedl žádný přínos toho proč mít výtažnou kolej směrem k RAH. Akorát to prozatím přineslo prodloužení (viz vložení do sálu někde výš) Dejte nějaké konkrétní výhody toho řešení a možeme se o tem bavit. Jinak je to k prdu. Jen komplikace. Vložení jednoho modulu mezi RAH a seřadiště moc velká výhoda není tam si tvůrce layoutu moc nepomože a dát jich tam 10 (aby to mohl někam zatočit) to už je samostatná stanice a to nechci. Prostě seřadiště patří k nádraží.

Davča: To jsem taky přemýšlel, problém je regulace. Já potřebuju vyhodnotit rychlost vagonu (optočidla) před brzdama a na základě toho brzdit. Jak řešit tohle u stacionárního magnetu netuším a u elektromagnetu to prý není tak jednoduché.

RadekSindy: Já to nemyslel ani jako přirovnáváni se skutečností ale spíš jestli to má být tak dlouhé jak je nejdelší vagon (s nějakou rezervou) nebo je jedno jak to bude dlouhé ale bude záležet na brzdné síle.

Vojtas: Já nechci dosáhnout toho aby ta brzda ten vagon zabrzdila pomalu na nulu. Co jsem viděl (je to na videu někde výš) tak buď to není bržděné vůbec (to nechci) nebo to ten vagon zabrzdí skoro na nulu a ten se musí zas rozjet. Ani jedno se mě nelíbí. Ta guma by buď nebrzdila nebo by to zastavila. Je prostě moc "hrubá" nebo jaké slovo použít. Já potřebuju brzdit jemně. Brzda by neměla být jen na začátku ale i na nějakém modulu dál aby se dal vagonek dobrzdit neboť by ten systém měl poznat kde stojí vagony a podle toho upravovat rychlost.

Cer.T.: Tomáši to není špatná myšlenka na rozjezd ale obávám se že to bude hooodně nestejnoměrné a tudiž do budoucna špatně seřiditelné. Možná by se to mohlo použít jako prvotní test na evergeen naflokovat 2mm trávu a hyn se ukáže. Možná to využiju. Uvidím jestli mě pošle někam výrobce.

Díky za názory jen tak dál. Cipísekmp.
H0/MODULY SLOVÁCKO

www.kzmslovacko.cz
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1583
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: Spádoviště

Příspěvekod cer.t » ned 21 bře, 2021 3:54 pm

Vzhledem k tomu, jak nestejnoměrné vozy budeš pouštět, tak je ta nestejnoměrnost flokování úplně jedno. Za mně bych to používal jako přibrždění pro rychle jedoucí vozy a u ostatních jako cílové brždění, tam kde chci, aby zastavili. Nemyslím, že má cenu si dělat hlavu se systémem přibržďování. Obrovský rozdíl hmotností a odporu v modelu bude hrát proti tomuto systému.
Jinak chlupu určitě delší než 2 mm, spíše co možná nejdelší, aby to bylo měkké.
cer.t
 
Příspěvky: 300
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Spádoviště

Příspěvekod Adam_B » ned 21 bře, 2021 4:02 pm

Ahoj,

jen bych asi odkázal na MIBA 11/2017 a zde video http://www.miba.de/download/rangierbahnhof.mp4
Je tam vyřešená funkční kolejová brzda. Určitě by šlo dohledat kdo to dělal a případný kontakt a nezačínat úplně od nuly.

Adam
Adam_B
 
Příspěvky: 183
Registrován: pon 16 pro, 2013 9:29 am
Bydliště: Praha

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 32 návštevníků