od Netáhlo » ned 02 lis, 2014 10:31 pm
Trochu se nad tímto tématem pozastavím a zkusím zčeřit vody tohoto odvětví. Již nějaký rok se pohybuji mezi moduláři, sleduji vývoj i vize, kudy se ubírat a přes to mi to nedá, abych se některé, ze zevšednělých modulových dogmat ( v modulovém světě Fremo apod. tohle není dogma, ale nutnost ), pokusil zde vyvrátit.
Jsou prostě mezi námi modeláři, a já se bohužel k ním začínám řadit, kteří nechtějí striktně dodržovat doporučení Frema na konstrukci modulů (mít doma kolejiště, sestavené z modulů podle téhle normy, si asi nemůže dovolit nikdo z nás a ani není k tomu určená) a kteří by si rádi doma postavili kolejiště, které by splňovalo jisté parametry, bylo kdykoliv k dispozici a nebylo náročné na skladovací prostor. A také mají nějaké své přátele, se kterými si občas sednou a místo nalejvání se a kecání o tom, co by a kde by, si radši řádně spolu zajezdili, např. i s vozidly epochy, která je jim nejbližší, byť na minimálním prostoru, ale s jistou kompaktibilitou svých zaměnitelných minimodulů. A k tomu je holt potřeba si vytýčit nějaké doporučení (schválně nepoužívám slovo "normy"), kterými by se měla případná spolupráce ubírat.
Jde o lidi, kteří jsou si blízcí nejen nedalekým bydlištěm, ale i názorově a povahově. A za sebe musím říci, že velká modulová setkání, roztroušená po celé republice, mnohdy finančně velmi nákladná, kdy si nejsem schopen s 90% účastníků pokecat a odvázaně se pobavit o tom co máme společného, mi prostě připadají, jako ztráta času (já si ani nemám s nimi co říct, nehledě na to, že chování některých lidí by mě mohlo donutit k páchání trestné činnosti).
Myslím, že Milanovi jde zde o to, jak by se případné "domácí minimoduly", bez norem Frema, daly provozovat, jak by měly vypadat, co je ještě "in" (myšleno délka staničních kolejí, popř. poloměry oblouků, použité výhybky) a zda-li by se z toho všeho nedalo vykřesat nějaké minimální doporučení pro přechodové profily a elektrické zapojení. Tahle myšlenka se mi moc líbí a prostě nemám potřebu si stavět moduly, se kterými si 3x za rok zajedu na ježdění (chci jezdit tehdy, kdy mám na to chuť), které je pro mě víc otravou, než zábavou. A taky jde o to, že když už tedy budu stavět moduly podle Frema a pak se je budu snažit zakomponovat do svého domácího layoutu, tak to asi nebude vytvářet tu správnou harmonii, snad jedině, že bych pro potřeby Fremo ježdění, stavěl pouze moduly s přímou tratí (což se asi u modulářů nesetká s kladným ohlasem).
Nedovedu si např. představit, že bych měl doma v kolejišti modulovou stanici a k ní připojené moduly domácí, s poloměrem 500mm. Sám bych se z takového kolejiště netěšil. Když už budu redukovat oblouky, tak budu i redukovat délky staničních kolejí a budu se snažit vytvořit celek, který bude působit kompaktním dojmem.
Ano opět by zde mohla zaznít námitka, že pro domácí ježdění nemusím používat celou délku stanice, ale tady zase narážím na estetiku, kdy k poloměrům 500mm (myšleno v H0) budu mít ve stanici výhybky EW3, nebo větší.
Dále nemám např. problém s tím (a takových lidí bude víc), jezdit po jedné a týž trati na svém kolejišti, beze změny. Zábava se zde dá tvořit místo změny layoutu, obměnou grafikonu a epochou, ve které budu provozovat vozidla. A pokud přece jen budu mít kamaráda, který se bude věnovat stejnému tématu, jako já, tak nakonec může dojít i k menší záměně layoutu.
Ještě si dovolím zde připomenout případnou (ne)modelovost, ke které různí lidé, přistupují různými způsoby. Pro někoho je podstatné dodržovat ony přiměřené poloměry oblouků a výhybek, délky staničních kolejí apod., ale je i mnoho takových, kteří na tohle kašlou, ať již z důvodu nedostatečného prostoru, anebo z nedostatečného sortimentu reálií, vhodných pro ztvárnění jejich záměrů. A nedovolím si tvrdit, že fantastové s tramvajovými poloměry oblouků nejsou modeláři a že by zde nemohli plnohodnotně diskutovat.
Čiže, nevidím v tom žádné divné konání a doporučuji dále, všem zainteresovaným, se tímto tématem zabývat, sdělit si, co, a kdo, chce a měl by v jakém měřítku použít, ne vynuceně, ale spíš doporučeně. Ukázat, kdo a co používá, informovat a inspirovat případné další zájemce, kteří nemají v úmyslu se účastnit velkých Fremo setkání, ale chtějí si, popř. nejen sami, doma občas zajezdit se spřízněnou duší, na velmi malém prostoru, s co největšími možnostmi.